1. М. Познанська "Співай,соловейку"

Про матеріал
Урок літературного читання до підручника "Літературне читання" (Савченко) Добір матеріалу до уроку стимулює учнів до активної читацької діяльності,розвиток естетичних почуттів,пізнавальних інтересів.
Перегляд файлу

 

 

Тема:

 

 

Твоя пісня ніжна, мила, весь світ полонила.

М.Познанська «Співай, соловейку»

Мета:

Ознайомити з віршем М.Познанської «Співай, соловейку!», вдосконалювати навички виразного читання;  розвивати вміння слухати поетичні твори та передавати викликані емоції;  розкрити красу поетичних образів, розвивати естетичні почуття;  виховувати повагу до художнього  слова - образу та любов до рідного краю

Обладнання:

Фотоілюстрації, картки

Хід уроку

І. Організація класу

        Сьогодні на уроці:

        У світ ліричних поезій вирушаєм

        І перешкоди всі здолаєм.

        А тих, хто буде лінуватись,

        З собою просто не візьмем.

ІІ Актуалізація і корекція опорних знань

1. Вправи на читання приказок. Криголам.

   Вода                    весну

 

                   потекла                принесла.

 

      Грак                    горі -                        на

 

                     на                        весна                       дворі.

 

       Матінка                       усім

 

                          весна                           красна.

 

2. Вправи на інтонування речень.

           Привітанням журавля

           Я пробуджую поля,

           Небеса і ручаї

           Та заквітчую гаї.

           Усякий мене зна.

           Відгадали? Я  - ….   (весна)                    

  • Прошепочіть слово  - весна
  • Які почуття викликає у вас це слово?
  • Прочитайте  відповідно до розділових знаків.

             Весна.    Весна?     Весна!

3. Перевірка домашнього завдання.

    Читання вірша М. Сингаївського «На врожай» та прислів’їв про весняний місяць травень.

4. Вправа «Гронування»

              День збільшується          Птахи                                Тепло

         Сонце       Трава

В  Е  С  Н  А

                Робота на полях   Грім                 Перші  квіти                                         

ІІІ. Повідомлення теми і завдань  уроку. (Під фонограму «Весняний ліс»)

  • Уявіть весну, коли квітнуть садки і яскраво світить весняне сонечко. У цей час небо вражає своєю чистотою. Воно  блакитне-блакитне, повітря прозоре, чисте. Згадайте: сонце, небо, трава – усе це природа.

       Але ця книга Природи  розкривається не всім, а тільки тим, хто може не тільки дивитись і слухати, а вміє бачити і чути, хто допитливо вглядається у світ кольорів і звуків.

  • Як називаються люди, які створюють вірші, володіють поетичним словом? (Поети)
  • А чи впізнаєте ви автора цих рядків?

              Гей, розлилась по селу і місту

Повінь зелена з зеленого листу!

  • Так, це Марія Познанська. Сьогодні ми з вами познайомимося ще з однією поетичною картиною природи, яку вона створила. Називається вона «Співай, соловейку!»

IV. Мотивація пізнавальної діяльності

  • Коли співає соловейко? (з квітня по червень). Про це в народі кажуть, що він починає співати, «як нап’ється води з березового листя».
  • Назва цієї маленької співочої пташки походить, як вважають мовознавці, від давньоруського слова «Славій» –  той, хто співає пісню – славу Богам.

V. Сприймання нового матеріалу,  його усвідомлення

1. Виразне читання вірша вчителем.

  • Про яку пташку написала М. Познанська?
  • Чому так весело співав?

2. Словникова робота. Читання колонок слів повільно, потім – швидше

пильніш      витьохкує

      щодень       поглянь

      вдячні         пташині.

     -- Утворіть словосполучення зі слів стовпчиків.

3. Повторне читання вірша вголос («ланцюжком»)

  • Де можна почути солов’я?
  • Куди приходять діти почути спів?

4. Аналіз вірша і вибіркове читання. Робота над образними висловами.

  • Чому солов’я не видно на калині?
  • Як соловейко стрічає весну?
  • Зачитайте рядки, в яких  поетеса передає почуття захоплення від співу.
  • З чого видно, що автор з ніжністю ставиться до описуваного?

5.Фізкультхвилинка.

  Пригадаймо,друзі,вмить,

  Як пшениченька шумить;

Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш.

  Як шумлять у птаха крила:

Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш.

  В морі синьому вітрила:

Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш.

  Вітер з гаєм розмовляє:

Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш.

  Поміж листячком гуляє:

Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш.

  Й ми всі трохи пошуміли,

  Від роботи відпочили

VI. Узагальнення і систематизація знань

1. Гра «Я знаю п’ять …»

  • Скажи словами з вірша, як співає соловейко.

2. Вправа «Крокуй і думай!»

  • Назвіть слова, які характеризують солов’я (Соловей, маленька пташина, вісник весни і т.д.)

3. Вправи для розвитку техніки читання.

    Гра «Розвідники»

  • Знайдіть і прочитайте прикметники, пов’язані з іменниками.

    Гра «Хто швидше?». Робота в парах.

  • Знайдіть у вірші рими й запишіть. Яка пара впорається швидше?

              Дзвінко  - …                         Хмаринку - ….

              Сміється  -                        Пісень  - …

4. Розвиток зв’язного мовлення.

  • Переробіть цей вірш на прозовий твір. І перекажіть його зміст.

5. Вправа «Найшвидший шукач».

  • Знайдіть у вірші рослини – символи України.

6. Сенкан «Соловейко»

                   Соловейко

               Маленький, дзвінкий

               Щебече, витьохкує, срібно сміється

               Пробуджує землю від сну

                    Природа.

VII. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

  • Птахи  дарують нам насолоду від свого співу, а ще що?  (Радість, спокій, ніжність, цікавість)
  • А чи можуть птахи сказати про свої почуття?.

Вправа «Задумай бажання».

  • Якби я став соловейком, я б ….
  • Існують народні прикмети, пов’язані зі співом солов’я. Кажуть: ...

Вправа «Роз’єднай і прочитай»

Соловейковсюнічспіває – передгожоюдниною

VIII. Домашнє завдання

        Виразно читати вірш, підібрати народні прикмети про солов’я.

 

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
2005
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку