3. Візьму перо і спробую. Хто шанується, того й люди шанують. А.Костецький "Імена"

Про матеріал
Урок літературного читання до підручника "Літературне читання" (Савченко) Добір матеріалу до уроку стимулює учнів до активної читацької діяльності,розвиток естетичних почуттів,пізнавальних інтересів.
Перегляд файлу

Тема:

Візьму перо і спробую. Хто шанується, того й люди шанують. А. Костецький «Імена»

Мета:

Удосконалювати навички свідомого, виразного читання, зацікавити дітей словами-назвами, їх етимологією;  розвивати мовлення, уміння аналізувати прочитане, бачити красу в людських стосунках, учити запам’ятовувати влучні слова, образні вислови;  виховувати чуйне ставлення один до одного, до старших.

Обладнання:

Виставка книг поета А. Костецького,  роздатковим матеріал для  гри «Мудрішаємо в грі»

Хід уроку

І. Організація класу

             Доброго ранку! Доброго дня!

             Доброго вечора, сьогодні, щодня.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

1. Формування читацьких навичок. Розпізнавання людських якостей.

Вм.в..   к.шк.   к.ш.н.т.

Вм.в..  к.зк.   к.з.н.т.

М.н.   в.д.ю..  з  м.л.м

Щ.р.нк.  м.м.   м…

  • Яку людську якість ви розпізнали у вірші з різною інтонацією?

Після цього учні читають вірш з різною інтонацією  (Весело, запитально)

2. Роз’єднай і прочитай.

Прочитайте продовження цього вірша

Ічистимсонечковстає

Щодняз-занебокраю…

Івнього,мабуть,мамає

Бохтожйоговмиває? (П.Костецький)

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

  • Діти, на сьогоднішньому уроці ми будемо 

Вправа «Закінчи речення»

      Читати  … (як?)

       Вчитися слухати  … (як?)

       Вчитися думати і порівнювати … (як?)

(виразно, вправно, уважно)

       -- Крім того, я хочу, щоб ви сьогодні знайшли для себе відповідь на таке питання:  

                             господар

                             користувач

Людинаце       спостерігач      навколишнього світу

                             частина

                             друг

                             ворог

IV. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні свій урок я розпочала віршем А. Костецького. Що вам говорить його ім’я? (Це поет. Народився в Києві. Перші казки чув від бабусі. Згодом мама, учителька мови та літератури, почала заохочувати його до літератури)
  • Давайте пригадаємо, які твори цього автори ми вже читали? Продовжте вірш і пригадайте його назву.
  • «Знаєш ти, що таке …»  («Батьківщина»)
  • «Спитайте у тата і мами …»  («Головна професія»)
  • «Мале щеня хвостом махає…»  («Хвостата мова»)
  • Хто є головними героями віршів?
  • Які найтонші почуття викликають у вас вірші поета?
  • Ця людина прославила своє ім’я. Його знають і поважають. Ми читаємо його твори, захоплюємося його майстерністю описувати навколишній світ.

Вправа «Мозковий штурм»

  • У чому, на вашу думку, виявляється шанобливе ставлення до імені?

Гра «Мудрішаємо у грі»

      Упишіть у клітинки відповіді.

1). Що людині все життя служить?  (Ім’я)

 

 

 

2). Як називають людину, яка має з кимось однакове ім’я?  (Тезка)

 

 

 

 

 

3). Як називають свято, що припадає на день, у який церква вшановує пам'ять   однойменного святого?   (Іменини)

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Хочете знати, чи любите ви свої імена? Щоб перевірити, відповідайте на питання: «Так» або «Ні».

1. Чи знаєш ти, що означає твоє ім’я в перекладі?

2. Чи знаєш, на честь кого батьки дали тобі  таке ім’я?

3. Чи знаєш п’ять пестливих форм свого імені?

4. Чи вмієш правильно відмінювати своє ім’я?

5. Чи можеш від свого імені утворити присвійний прикметник (тобто такий,  який вказує на належність до якоїсь речі тобі й відповідає на питання ч и й?

Перевірка результату.  За кожну відповідь «Так»  зарахуйте по 1 балу.

        Якщо матимете 4-5 балів – ви шануєте своє ім’я, вмієте ним користуватися. Дбайте лишень, щоб про вас у людей завжди була гарна думка. А для цього мало мати гарне ім’я. Тож будьте добрими, ввічливими, працьовитими.

       Якщо  ви отримали 3 бали, скористайтеся словником,  підручником української мови, щоб власні імена не створювали вам прикрощів, виявляючи вашу необізнаність з правописом та граматикою.

       Результат 1-2 бали свідчить, що ви легковажите власним іменем. Можливо, варто серйозніше б ставитися до повсякденних дрібниць? Якщо ви нічого не знаєте про себе, годі сподіватися, що цікавитиметеся іншими. Тож, до праці.

  • З іменем людини тільки починається знайомство. У спілкуванні кожен прагне більше довідатися про нового знайомого. А чи задумувалися ви над тим, чому всі предмети, які нас оточують, називаються саме так? Який чарівник створив і назвав саме так? Вдивляючись у навколишній світ, чи у вас не виникало бажання щось змінити або по-іншому назвати які предмети?

       А от герой вірша А Костецького змінив деякі  назви. Ось послухайте.

V. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення

1. Виразне читання вірша учителем.

  • Що хотів змінити хлопчик?
  • Які почуття він вкладає в нові імена?

2. Словникова робота.

Любуся         любенятко

лопотуля        притулок

cтрашенно      безіменні

голубинка       охоче.

Читання слів «луною» за вчителем, а тоді «буксиром» у парі. Поясніть походження кожного слова за зразком:

    «Любуся від слова любити» і т.д.

3. Самостійне читання.

  • Чому хлопчик із жалем промовив останні свої слова?
  • Що б ви могли йому порадити, а в чому навіть і запевнити?
  • Чи сподобалися вам нові імена?

4. Вправи на розвиток швидкості читання.

  • Вибіркове читання
  • Що дарувала лопотуля для птахів?
  • Як хлопчикові хотілося назвати бабусю?
  • Гра «Знайди початок речення»

Учитель читає кінець речення, а учні швидко знаходять його у вірші:

«… кожна бабуся»,   «… дарувала притулок»

  • Гра «Справні перетворення»
  • Змінити вигадані слова на справжні.

(«І цвіли б малят волошкові очі …» і т.д)

5. Хвилинка творчості.

  • Спробуйте дібрати нові імена для песика, маку, берізки, мами.
  • Яке слово ви б назвали по-своєму?

6.Фізкультхвилинка.

  Два прихлопи,три притопи,

  На носок,на каблучок,

  Руку вліво, руку вправо,-

  Ми танцюєм козачок.

  Ще крок вліво,

  Другий вправо,

  Змах руками,крок ногами,

  Руки вниз на поясок,-

  Ми танцюєм козачок.

7. Виразне читання вірша.

  • Прочитайте вірш виразно, виділяючи голосом придумані автором назви.
  • Молодці! Скільки ніжності, ласки я почула у ваших словах! І я впевнена, що в діток, які говорять щиро, лагідно, з почуттям любові та ніжності, добре серце.

VI. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення

1. Вправа «Нові імена».

  • Люди  давно звикли, що всі предмети мають свої імена. Подивіться на навколишні предмети під іншим кутом зору, ніби вперше в житті, та придумайте нові, більш влучні назви. Наприклад: парасолька – дощезахист, окуляри – зоровики, крейда -  …,  відро - …,  кошик - …

2. Повідомлення учителя про «Етимологічний словник» (Видавництво «Ранок», 2013 рік).

  • У словнику пояснюється походження слова, показано шлях його розвитку, зазначається, з якої мови воно запозичене. Знайдемо слово – «волошка».

     Волошка (с.298) – свою назву одержала через те, що всередині квітка має волоски. Волошка – означає волохата, тобто вкрита волосинками.

  • А чому портфель називається саме так?

     Портфель (с.313) – слово прийшло до нас із французької мови, в якій воно означає те, у чому носять аркуші паперу (порт – нести, фель – аркуш).

3. Вправа  «Робота у парах».

    Діти отримують завдання і виконують його по «Етимологічному словнику».

VII. Підсумок уроку

  • На вашу думку, з якою метою  поета створив цей вірш?
  • Чого хотів він нас навчити?
  • Ви сьогодні ще раз переконались, що твори А.Костецького надзвичайно чудові, повчальні й добрі. Я сподіваюся, вони вас зацікавили. І з радістю можу сказати, що твори поета із задоволенням чекають на вас у бібліотеках, на полицях магазинів закликаючи: «Читайте, навчайтесь та зростайте справжніми людьми».

VIII. Домашнє завдання

      Читати вірш «Імена». Придумати новий предмет і дати йому ім’я.

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
1461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку