Тема:
|
«…Мабуть, буду я поетом». А.Костецький «Дивна звичка»
|
Мета:
|
Спонукати дітей до творчості, формувати бажання творити, фантазувати; пізнавати свої творчі задатки; розвивати образну уяву й твору фантазію; далі знайомити з виражальними засобами поетичного слова; вчити правильно й виразно читати вірші, доводити свої міркування; виховувати естетичне сприйняття.
|
Обладнання:
|
Променева таблиця, смужки кольорового паперу, картка для розширення поля читання, таблиці, схема-опора для створення сенкану.
|
Хід уроку
І. Організаційний момент
День сьогодні незвичайний, -
Сонце встало, умилось в росі
Жарти, сміх і учнів бажання
Скликають радо на урок нас усіх.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
1. Читання променевої таблиці
мудра прекрасна
ніжна колискова
чиста МОВА світанкова
добра мелодійна
сонячна солов’їна
-
Про яку мову так гарно сказано? (Про українську)
2. Читання вислову
-
Є ще одна особливість нашої мови. Про неї ви дізнаєтесь, відновивши порваний запис
нна
|
мко
|
кмо
|
шва
|
вва
|
лльо
|
рро
|
вша
|
(Наша мова кольорова)
-
Світ довкола нас і наша мова багаті на барви. Які кольори ви знаєте? Скільки їх є?
3. Вправа «Робота в групах»
-
На цій карті зображена наша земля, країна, Батьківщина – Україна. Такою ми можемо її побачити, якщо летітимемо в літаку високо над землею. Можна сказати що це маленька кольорова фотографія нашої великої Батьківщини – України.
-
Розгляньте уважно і скажіть, які кольори ви бачите на ній?
-
Чи знаєте ви, що означають ці кольори на карті? Коричневим кольором зображені гори, зеленим рівнини, а синім – ріки.
-
Я пропоную об’єднатися в групи за допомогою різнокольорових карток. З однієї сторони картки тільки колір, а з другої – частина карти України. Об’єднавшись за кольором, ви зможете утворити карту України за допомогою карток. Таким чином, у нас утворилося 3 групи.
Читання деформованих слів
1 група 2 група 3 група
иіблй (білий) ийжвот (жовтий) лабкинитй (блакитний)
сиінй (синій) езелний (зелений) онражеийв (оранжевий)
йчорни (чорний) ечрвоний (червоний) рсіий (сірий)
-
Який колір вам найбільше подобається? Чому?
-
Вправа «З’єднай слово і колір»
Жовтий – лимон, сонце, кульбаба …
Зелений – трава, огірок, листок …
Червоний – вишня, кохання, кров …
4. Перевірка домашнього завдання.
-
А чи можна за допомогою кольору дібрати нові імена для мами, ромашки, берізки?
-
Які ваші варіанти? (Мама – синьоочка, ромашка – білявка , берізка - …)
-
Які вдома підібрали нові імена?
(Читання вірша А. Костецького «Імена»)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
1. Вправа «Мозковий штурм»
-
Як ви думаєте, чи легко писати вірші?
-
Якими були творчі люди в дитинстві?
-
Що треба робити, щоб розвинути свої творчі можливості?
2. Вправа «Числові вірші»
-
У написанні вірша, крім рим, є дуже важливий ритм. За його допомогою можна передавати навіть настрій.
-
Давайте спробуємо написати сумний і веселий вірші не за допомогою слів, а використовуючи лише числа.
Наприклад:
Сумний вірш про осінь: 118 + 15,
125 + 45,
135 + 19,
145 на 45 …
Веселий вірш про м’яч: 22, 22!
32, 15.
48, 70,
38, 20.
IV. Мотивація навчальної діяльності
-
Що здивувало?
-
От і сьогодні ми будемо спостерігати, багато читати і запам’ятовувати влучні слова і вислови, уявляти почуте і прочитане, спостерігати і помічати дивне і незвичайне, пробувати писати свої твори.
V. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення
1. Вправа «Упіймай рими»
-
Прочитай і вкажи стрілочками у кожній колонці пари слів, які римуються
влітку рима
вчителів квітку
говорили завів
уроки сороки
спить мить
-
Що підказують нам ці слова щодо змісту віршів, їх настрою? Розкажи.
-
Перевіримо свої припущення. Остання колонка з вірша А.Костецького «Дивна звичка».
2. Робота над заголовком.
-
Чи відомий вам автор? Що відомо про нього?
-
Прочитайте назву твору. Яку звичку можна вважати дивною?
3. Виразне читання вірша вчителем.
-
Про кого пише автор?
-
Що дивного було у хлопця?
4. Словникова робота.
Читання пірамідок слів у різному темпі:
мине лікар
спить вчитель
завів поет
тривожиш учень
-
Прочитайте кожний стовпчик слів на одному диханні. Який із них було читати легше? Чому?
-
Які слова незрозумілі?
-
Доберіть синоніми до слова «тривожиш» (турбуєш), «завів» (говорити безупинно)
5. Читання вірша учнями.
-
Від чийого імені ведеться розповідь у вірші?
-
Як відповідав хлопчик на питання батьків, вчителів?
-
Чому мама відвела хлопчика до лікаря?
-
Чи виявив лікар хворобу?
-
Як хлопчик розмірковував над своєю звичкою?
-
Яку відповідь дав хлопчик на запитання?
6. Фізкультхвилинка.
Раз, два – дерева.
Три, чотири – вийшли звірі.
П`ять, шість – пада лист.
Сім, вісім – птахи в лісі.
Дев`ять, десять– це сунички
Підняли червоні личка.
VI. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота над змістом і образними засобами.
-
Прочитайте всі питальні речення, відтворюючи відповідну інтонацію, а тоді – окличні.
-
Поясніть вислів «Ніби хтось мене завів».
-
А тепер давайте звернемося до «Фразеологічного словника» (Видавництво «Ранок», 2013 рік) і виберемо поради для хлопчика.
-
Що означають вислови ?
не кидати слова на вітер
ловити кожне слово
на роду написано
задирати носа.
2. Вправа «Знайдіть рими»
-
Які рими виявилися смішними?
-
А які несподіваними ?
-
А які змінили б по-своєму?
3. Вправа «Чиї це слова»?
-
Знайдіть у вірші, хто сказав такі слова: «Ти поїв?», «Ставлю «два»!, «Не плачте!»
4. Виразне читання вірша в особах.
5. Вправа «Добре – погано»
-
Давайте розглянемо проблему хлопчика з різних точок зору. Що, на вашу думку, добре? (Хлопчик дуже швидко вмів підбирати рими, що для звичайної людини викликає труднощі)
-
А що було погано, викликало занепокоєння? (Рими теми розмови не стосувалися, люди могли образитися)
-
Чи можна назвати цей вірш гумористичним?
6. Вправа «Сенкан»
1- й рядок – слово, яке позначає тему
2 – й рядок – опис теми
3 – й рядок – визначає дію, пов’язану з темою
4 – й рядок – ставлення до теми
5 – й рядок – слово-асоціація, синонім до першого слова.
Наприклад: Хлопчик
Обдарований, наполегливий
Шукав, знаходив, думав.
Ви питаєте, що ж буде?
Поет.
VIІ. Застосування знань у стандартних умовах
-
Уявіть, що це вірш буде звучати по радіо. Необхідно дібрати музику, яка б звучала перед читанням вірша і передавала його настрій, ритм.
-
Яку мелодію ти вибрав?
-
За настроєм – веселу, сумну.
-
За темпом – швидку, повільну.
-
За силою звучання – тиху,гучну.
VIIІ. Підсумок уроку
Вправа «Незакінчене речення»
-
Сьогоднішній урок навчив мене …
-
Це рішення я прийняв тому, що …
-
Прочитаний вірш спонукає мене до …
-
Найцікавішим завданням на сьогоднішньому уроці було …
ІХ. Домашнє завдання
Виразно читати вірш А. Костецького. Спробуйте замінити невдало вжиті слова у відповідях хлопчика.