2. За Б.Комаром "Як співає соловейко? ",Л.Забашта "Дивоцвіт,дивоцвіт"

Про матеріал
Урок літературного читання до підручника "Літературне читання" (Савченко) Добір матеріалу до уроку стимулює учнів до активної читацької діяльності,розвиток естетичних почуттів,пізнавальних інтересів.
Перегляд файлу

Тема:

Рідна земля і в жмені мила. За Б.Комаром «Як співає соловейко?», Л.Забашта «Дивоцвіт, дивоцвіт»

Мета:

Формувати вміння порівнювати віршований і прозовий твір, учити учнів захоплюватись красою рідної природи, розвивати увагу, фантазію, спостережливість, уміння висловлювати свою думку, почуття;  збагачувати лексичний запас учнів;  виховувати любов до природи, прагнення більше знати про навколишній світ, бажання милуватися красою природи.

Обладнання:

Фотоілюстрації,  роздатковий матеріал,  картки із зображенням предметів природи (комаха, гриб, ялинка, олень, соловейко)

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

1. Мовна розминка.  Гра «Хто більше»

  • Хто назве птахів, які починаються буквою «с»?  (Соловей, сорока, сокіл, снігур, страус, синиця)

    Гра «Що робить птах?»

Сорока –  … (скрекоче),  синиця - … (цінькає), сова - … (ухкає)

2. Робота зі скоромовкою.

            Має втіху Солов’їха:

            солов’ята – всі у тата.

            Всі співучі, голосисті,

           всі із хистом, всі артисти.

  • Про кого йдеться в скоромовці? Чим утішається солов’їна сімя?

Учні читають скоромовку виразно напівголосно у помірному темпі, швидко, дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

3. Слухання запису пташиного співу.

  • Спів яких пташок ви впізнали?
  • А тепер розв’яжіть кросворд і прочитаємо назву пташки, яка співає найкраще.

4. Розв’язання кросворду.

1).  Швидко скрізь цей птах літає,

     Безліч мошок поїдає,

     За вікном гніздо мурує,

     Тільки і нас він не зимує.

                                (Ластівка)

2).  Маленький хлопчик

     У сірій свитинці.

     По дорогах стрибає,

     Крихти збирає.

                                               (Горобець)

3).  Невеличка – сніжно-біла,

     Що її в небесну шир

     Люди радісно пускають

     Сповіщати всіх про мир.

                                               (Голуб)

4).  Що то за птах, що в чужі гнізда свої яйця кладе?  

(Зозуля)

5).  Вдень спочиваю.

     Маю круглі очі,

      Що бачать серед ночі.

      Хто мене впізнав?

      Прошу, щоб сказав.

                                               (Сова)

6).  У морі купався,

     Сухеньким зостався.

     Під дзьобом торбинка,

     В торбинці рибинка.

                                                (Пелікан)

7). Яка пташка прилітає, коли з полів ще сніг не зійшов.  (Жайворонок)

  • Солов’їну пісню неможливо описати, її треба почути (Слухання запису)
  • Який настрій викликав у вас цей пташиний запис?

5. Перевірка домашнього завдання. Читання тексту «Співай, соловейку!», народних прикмет, прислів’їв про солов’я.

        Щебече як соловейко, а кусає, як гадюка.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні ми прочитаємо текст за Борисом Комаром «Як співає соловейко?»

IV. Мотивація пізнавальної діяльності.

Вправа «Мікрофон»

  • Чи цікаво вам слухати це повідомлення?
  • Що очікуєте почути?
  • Про що хотіли б дізнатися більше?
  • А ви на уроці якими маєте бути?

V. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення

1. Первинне ознайомлення зі змістом твору.

  • Де сидів соловейко?
  • На яку пташку схожий?
  • Як змінювався під час співу?

2. Словникова робота

         крильця               сидів

         дзьобик               співав

         язичок                 горбився

         сердечко              опускав

         горобчик              відкрив

  • Прочитайте слова першого стовпчика. Яке слово зайве? Чому, описуючи соловейка, автор використовує пестливі слова?
  • Прочитайте слова другого стовпчика. Що вони характеризують?

Гра «Утвори пару"

  • До слів першого стовпчика добери дію з другого стовпчика.

3. Повторне читання вголос «ланцюжком»

  • Чим відрізнявся від горобчика?

4. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.

  • Наведіть рядки, що передають захоплення автором від цієї пташки.
  • Знайдіть і прочитайте порівняння.
  • Як розумієте вислів і вірш «Співай, соловейку!»

5. Вправи на розвиток швидкості читання.

а)  Читання «луною» за вчителем.

б)  Знайдіть і прочитайте найкоротше і найдовше речення. Найдовше прочитайте на одному мовному видиху

6. Фізкультхвилинка.

          1, 2, 3 – на веселу галявину іди,

           1, 2, 3, 4,5 – будемо відпочивать.

           Марширувати, присідати

           Птахам весело махати, нахилятись.

7. Слухання легенди про солов’я.

  • Свята і вільна Божа пташка, співець добра і кохання, символ весни і волі, високого натхнення і неперевершеного таланту. Виконати свою роботу так, як виконує свою соловейко, не здатен жоден інший птах. Соловейко – найдосконаліший співочий талант пташиного світу. Про нього існує багато легенд. Ось одна з них «Як  соловейко чоловіка розуму навчив»

Як соловейко чоловіка розуму навчив.

       Один чоловік упіймав соловейка і хотів з’їсти. Але пташка каже до нього:

  • Ні, ти мною не наїсися, чоловіче; краще пусти мене, і я навчу тебе трьох речей, які тобі у великій пригоді стануть.

        Той чоловік втішився і пообіцяв відпустити, якщо той добре скаже. І каже соловейко:

  • Ніде того не їж, що не годиться. Ніде того не шкодуй, чого вже не можна повернути. Ніколи словам неправдоподібним не вір.

      Почувши це, чоловік пустив соловейка. А соловейко хотів довідатись, чи  навчився той чоловік його ради. Полетів угору і каже до нього:

  • О-о-о! Зле зробив, що мене пустив! Якби ти знав, який я скарб у собі маю, ніколи не пустив би мене! Бо в мені є дорога і велика перлина; якби ти її дістав, зараз би багачем зробився.

       Почувши те, чоловік дуже засмутився, підскочив угору до соловейка і просив,  щоб він повернувся до нього. Тоді соловейко каже:

  • Тепер я пізнав, що ти дурний чоловік. Все, що я тебе вчив, пішло марно. І шкодуєш за тим, що вже не може повернутися. Неправдоподібним словам ти повірив! Дивися, який я маленький. Де ж у мені може вміститися велика перлина?

        Та й полетів собі.

VI. Узагальнення і систематизація знань

1. Вправа «Точка зору»

  • Спробуйте уявити себе частиною природи. Виберіть, ким би ви хотіли бути? (Вибір карток)

    Спробуйте відповісти на запитання:

- Хто ти?

- Що ти бачиш?

- Що любиш?

- Про що ти мрієш?

- Кого боїшся?

- Хто тобі каже «спасибі»?

- Для кого ти живеш?

Орієнтовна відповідь: Я метелик. Навколо себе я бачу голубе небо, своїх друзів. Люблю тепло, сонечко, ліс. Мрію, щоб у лісі  співали пташки, а листочками дерев грався вітерець. Боюся хлопчиків і дівчаток, які мене можуть зловити. «Спасибі» мені кажуть люди, бо я схожий на квітку. Живу, щоб дивувати світ і приносити радість.

2. Опрацювання вірша Л.Забашти «Дивосвіт»

       Ми частинка природи. І дивний світ оточує нас, часом навіть загадковий. Саме це відобразила  у своєму вірші поетеса.

1). Читання вірша учителем.

  • Які почуття відобразила поетеса.

2). Читання вірша учнями мовчки.

  • Які кольори потрібно взяти художнику, щоб намалювати картину за цим віршем? Доведіть рядками з вірша.

3). Виразне читання вірша.

  • Які слова повторюються?
  • З яким почуттям їх треба читати?

VII. Підсумок уроку

  • Як ви розумієте рядки з твору словацького поета Павла Гнездовського?

              Я зірвав квітку – і вона зів’яла

              Я зловив метелика – і він помер у мене на долоні

               І тоді я зрозумів, що доторкнутися до краси

               Можна лише серцем.

ПАМ’ЯТАЙТЕ:  Хто добра природі  бажає,

                            Той і собі його має.

  • Наші предки  залишили нам у спадок мудрі вислови. І ми повинні їх пам’ятати. Якщо ви будете продовжувати традиції батьків і дідусів – любити і берегти природу, шанувати старших і дбати про свою родину, - всі вважатимуть, що саме так вам виховали у сім’ї, і ваша родина буде пишатися вами.

Гра «Доповни вірш»

            Красивий, щедрий, рідний  … (край)

            І мова наша     (солов’їна)

            Люби, шануй,   … (оберігай)

            Усе, що зветься  … (Україна)

VIII. Домашнє завдання

        Виразно читати, намалювати малюнок до вірша Л. Забашти «Дивосвіт».

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
1560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку