10 клас (рівень стандарту). Контрольна робота №1. Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Типи норм
І варіант
1.Лексикографія –це А лексика, лексикон, запас слів, який виявляється у варіанті мовлення Б розділ мовознавства, що розробляє теорію та практику укладання словників В сукупність слів певної мови, її словниковий склад
2.Літературна мовна норма – це А унормована, регламентована та відшліфована форма української національної мови Б це форма української національної мови, її складова частина, однакова на всій території її поширення В устелені, загальноприйняті правила, взірці вживання мовних засобів у писемній та усній формі спілкування
3.Типи норм у сучасній українській літературній мові: А графічні, орфографічні, орфоепічні, лексичні, морфологічні, синтаксичні, стилістичні, пунктуаційні норми Б правильна вимова й наголошування слів, елементи культури мовлення В графіка, орфографія, орфоепія, лексика, морфологія, синтаксис, стилістика, пунктуація
4.За типом характеристики слова одномовні лінгвістичні словники бувають: А фразеологічні, енциклопедичні Б тлумачні, орфрграфічні, орфоепічні, етимологічні, словотвірні, лексичних груп, синтаксичні, частотні, спеціальні В словник професіоналізмів та діалектний
5.Лексична помилка – це: А уживання слів у властивому значенні Б основний, реальний зміст слова В порушення відповідності між явищем і способом його називання
6.Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом
А в..язкість, об..ява, тьм..яний, надвечір..я Б верб..я, в..юни, зіб..ються, ін..єкція, м..ятний
В різьб..яр, Лук..янович, цв..яшок, розз..явити
7. Подвоєння НН треба писати в усіх словах рядка
А невблага..ий, райо..ий, ешело..ий, здорове..ий В гуси..а пір’їна, прочита..ий, шале..ий
Б безіме..ий, кури..ий, електро..ий, лебеди..ий Гзв’яза..ий, надув..ий, моното..ий, радіс..ий
8.Граматичну помилку допущено в словосполученні
А якнайкраща постановка В феєрична вистава
Б найвиразніше декламування Г прибігти найпершим
9. Літеру И треба писати на місці обох пропусків у рядку
А образливе пр..звисько, вологе пр..бирання Б пр..красний краєвид, пр..пинити розмови
В розмовляти пр..мхливо, пр..фронтова зона Г зам..лювати очі, щорічна пр..мія
10.Літеру І треба писати в усіх термінах рядка
А д..ректива, тр..метровий, зш..ток, ант..под Б ц..ркулярка, сист..матичний, фразеолог..я
В географ..чний, б..олог..чний, х..м..я Г анотац..я, тр..умф, г..мназ..я, фантаз..я
11. Відредагуйте речення й запишіть правильно: Необхідно наполегливо вивчати народний фольклор рідного краю. Вибір майбутньої професії – моя особиста справа.
12.Установіть відповідність між фразеологізмом та його значенням
1.Бити байдики А утекти
2.Зазнати фіаско Б замовкнути
3.Пятами накивати В ледарювати
4.Стулити пельку Г базікати Д зазнати поразки
Контрольна робота №1. Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Типи норм
ІІ варіант
1.Лексикографія- це А сукупність слів певної мови, її словниковий склад Б лексика, лексикон, запас слів, який виявляється у варіанті мовлення В розділ мовознавства, що розробляє теорію та практику укладання словників
2.Літературна мовна норма – це А устелені, загальноприйняті правила, взірці вживання мовних засобів у писемній та усній формі спілкування Б унормована, регламентована та відшліфована форма української національної мови В це форма української національної мови, її складова частина, однакова на всій території її поширення
3.Типи норм у сучасній українській літературній мові: А графіка, орфографія, орфоепія, лексика, морфологія, синтаксис, стилістика, пунктуація Б графічні, орфографічні, орфоепічні, лексичні, морфологічні, синтаксичні, стилістичні, пунктуаційні норми В правильна вимова й наголошування слів, елементи культури мовлення
4.Залежно від призначення словники бувають: А тлумачні, орфрграфічні, орфоепічні, етимологічні, словотвірні, лексичних груп, синтаксичні, частотні, спеціальні Б словник діалектний та словник професіоналізмів В енциклопедичні та лінгвістичні
5.Суржик – це А елементи двох або кількох мов, об’єднаних штучно, без дотримання норм літературної мови Б суміш зерна пшениці, жита, вівса та ячменю В властиве значення слова
6.Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом
А дев..яносто, черв..як, св..ятковий, перев..язати Б подвір..я, в..юни, б..ються, миш..як
В різьб..яр, Лук..янович, цв..яшок, розз..явити Г розм..якнути, дзв..якнути, пір..я
7. Подвоєння НН треба писати в усіх словах рядка
А тьмя..ий, гартова..ий, благослове..ий, пиш..ий Б незбагне..ий, сті..ий, лимо..ий, здорове..ий
В безіме..ий, кури..ий, електро..ий, лебеди..ий Г мальова..ий, пиш..ий, насті..ий, скля..ий
8.Граматичну помилку допущено в словосполученні
А якнайкраща постановка В феєрична вистава
Б найвиразніше декламування Г прибігти найпершим
9. Літеру И треба писати на місці обох пропусків у рядку
А пр..тиснути міцно, пр..бігти вчасно Б образливе пр..звисько, вологе пр..бирання
В розмовляти пр..мхливо, виділити пр..фікси Г пр..вітати зі святом, пр..смачний п..ріг
10.Літеру Е треба писати в усіх термінах рядка А дир..ктива, трим..тровий, з..л..ний, ант..на Б ц..ркуль, сист..матичний, фразеолог..я В математ..ка, б..олог..чний, х..м..я , с..гмент
11.Відредагуйте речення, запишіть правильно. Кожний персонаж поеми має свої індивідуальні особливості. Мій товариш уживає в мовленні місцеві слова й діалектизми.
12.Установіть відповідність між назвами групи слів та їх значенням:
1.Синоніми А Слова, однакові або подібні за звучанням, але різні за лексичним значенням.
2.Омоніми Б Слова, різні за значенням, але подібні за формою і звучанням.
3.Антоніми В Тотожні чи близькі за значенням, але різні за звучанням слова.
4.Пароніми Г Слова з протилежним лексичним значенням.
Д Слова, які мають два та більше значень залежно від контексту.