7. І.Світличний "Слухала лисичка солов'я ",А.М'ястківський "Біла хмарка,біла".Складання розповіді за картиною О.Камінської "Моя сестричка".

Про матеріал
Урок літературного читання до підручника "Літературне читання" (Савченко) Добір матеріалу до уроку стимулює учнів до активної читацької діяльності,розвиток естетичних почуттів,пізнавальних інтересів.
Перегляд файлу

Тема:

Умій у звичайному побачити незвичайне! І.Світличний «Слухала лисичка солов’я», А.М’ястківський «Біла хмарка, біла». Складання розповіді за картиною О.Камінської «Моя сестричка»

Мета:

Удосконалювати навички правильного, свідомого виразного читання;   оволодівати лексикою і фразеологією української мови;  визначати основну думку віршованого твору;  знаходити слова автора, що передають його ставлення до героїв твору;  розвивати спостережливість; вчити логічно мислити, аналізувати;  розвивати в учнів здатність емоційно сприймати поезію; продовжувати виховувати любов до рідної мови, збагачувати її, пишатися рідною мовою.

Обладнання:

Зображення лисиці, солов’я, поля, «розсипані» слова на карточках

Хід уроку

І. Організаційний  момент

         Всі мерщій сідайте, діти …

         Домовляймось – не шуміти,

         На уроці не дрімати,

         Руки вчасно підіймати,

         І щоб не було мороки!

         Всі готові до уроку?!

         Тож, гаразд, часу  не гаймо

         І урок розпочинаймо.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

1. Читання «розсипанок»

       Темним лісом поспішав

        Гномик Бука на урок.

        Ніс слова. Та раптом впав,

        І розсипався мішок.

(Учитель  відкриває дошку й пропонує дітям прочитати слова, що ніс гномик і розсипав.)

   АЗКАК,   ОВІННЯПОДА,   ШІРВ,   ЙКАБА,   СКОКАРОМОВ,  ДКАЗААГ

(Казка,  оповідання, вірш, байка, скоромовка, загадка)

  • Що об’єднує ці слова?

2. Вправа «Римування». Складання вірша «Пошук казки»

         Діти ходили, діти гукали,

         Дружно у парку казку  … (шукали)

         Може, під кущиком чи під місточком,

         Може, накрилась кленовим  … (листочком)?

         Хлопці гасали, бешкетували .

         Що ви ? Це казку вони … (доганяли)

         - Казко, постій, гей, озовися!

         Та не жартуй з нас, тихо не  … (смійся)

         Казка із сонечком в небо злетіла.

         Ні, нашу казочку кізонька … (зїла)

         Та, слава Богу, казка знайшлася.

         Будемо слухать, чи гарна … (вдалася) (Н.Михальчук)

    -- Придумайте іншу назву до вірша.

3. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

  • Як багато невідомого, цікавого й загадкового навколо тебе! Але щоб зуміти це, побачити й почути, треба неодмінно бути уважним і допитливим.  Лише повсякденні спостереження й пошуки допоможуть вам відкрити таємниці навколишнього світу. Сьогодні ми будемо вчитися у звичайних речах бачити щось незвичайне.

IV. Мотивація пізнавальної діяльності

1. Вправа «Віднови загадку»

     Я співаю як артист (2)

     В мене є великий хист (1)

     Спів мій радісний усюди (3)

     Люблять слухати всі люди (4)   (СОЛОВЕЙ)

2.Що ви знаєте про цю пташку?

  • Ця пташка поширена по всій Україні. Це невеличка пташка, розміром з горобчика, але довша і стрункіша. Забарвлення оперення рудувато-буре, знизу сірувате. Очі великі, темні. Повертається із зимівлі у кінці квітня – на початку травня, коли з’являються комахи. Летять пташки поодинці вночі. Першими прилітають самці, згодом і самки. Через 3-5 днів після прильоту самець, сидячи десь невисоко на гілочці з трохи опущеними крилами, починає співати. Спочатку його можна почути тільки вранці та ввечері, а потім якийсь час він співає безперервно, особливо вночі, щоб привабити до себе самку, яка прилетить через кілька днів. Своїм співом він попереджає всіх інших птахів, що дана гніздова ділянка вже зайнята. Літає швидко й легко, по гілках і по землі плигає. Найдіяльніший цей               птах вночі, коли він переважно й годується. Пари зберігають вірність багато років. Гніздо мостить у вологих листяних лісах і парках біля струмків, озер, річок, де добре розвинутий чагарниковий підлісок, будуючи його з сухого листя, тоненьких гілочок, листочків очерету. Для нього характерне посвистування, тьохкання. Ніжні звуки змінюються більш гучними, радісні – сумними.

3. Робота з «Етимологічним словником» с. 315. («Універсальний комплексний словник-довідник», видавництво «Ранок», 2013 рік)

  • Що означає саме слово «соловей»?

4. Робота з прислів’ями і приказками.

  • У народі кажуть:  «Соловей співає, коли може напитися роси з березового листа»,  «Соловей співає всю ніч – буде гарна погода»
  • Чи може хтось із тваринного світу позмагатися із соловейком у його майстерності?
  • А ось лисичка спробувала. Що з цього вийшло ми дізнаємося, прочитавши вірш  Івана Світличного «Слухала лисичка солов'я».

V. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення

1. Читання вірша учителем.

  • Якою  ви уявили Лисичку?
  • Чи вдалою була її спроба?

2. Словникова робота.

        Спідничка       гірша

        пісенька          шовкові

        вбралася        гарно

  • Прочитайте  слова; утворіть словосполучення

3. Робота над змістом вірша.

  • Яка думка прийшла Лисичці, коли вона слухала Солов'я?
  • Що треба було мати, на думку Лисички, щоб гарно заспівати?
  • У яких рядках передається головна думка?
  • Чи погоджуєшся ти з його думкою?
  • На кого з героїв казки М. Носова схожа Лиска? Чим?

4. Інтерактивна вправа. Технологія «Робота в групах»

    Після повторного перечитування вірша, учитель ділить дітей на 2 групи і пропонує обговорити такі завдання:

І група – Назви все, що бачив (в уяві), коли слухав вірш.

ІІ група – Назви все, що чув, коли слухав вірш.

Що я бачу?

Що я чую?

  • лисичка
  • соловей
  • вбрання лисички
  • спів солов'я
  • тявкання лисички

 

 

 5. Гра «Назви настрій вірша»

  • Визначте настрій вірша. Чи збігається настрій з вашим настроєм?
  • Від чого виникає настрій?
  • З чим він пов'язаний?
  • Чи залежить настрій від навколишнього світу, якщо перед нашими очима постають прекрасні картини природи?

6. Читання вірша А.М'ястківського «Біла хмара, біла»

7. Словникова робота

        біла    хмарка

        поріг

        жарко  стало

        гречка   зацвіла

      Читання слів «луною» за вчителем.

  • Доберіть синоніми до слів  біла,  жарко

8. Повторне читання вірша учнями (мовчки)

9. Аналіз змісту вірша.

  • Яка картина природи зображена у вірші?:
  • Знайдіть порівняння. З якою метою їх вжито?
  • Чи може «бігти» хмарка?

10. Гра «Знайдіть рими»

  • Знайдіть рими, доберіть до них свої.

11. Виразне читання вірша.

  • З яким настроєм, у якому темпі ви читаєте вірш? Де будете робити  короткі паузи, а де довгі?

12. Конкурс на кращого читця вірша.

VI. Застосування знань у   стандартних   умовах

       Робота над картиною О.Камінської  «Моя сестричка».

  • Як бачимо, кожна людина в житті повинна обирати такий вид діяльності, який вона вміє найкраще робити. Тільки тоді в неї все буде  виходити на «відмінно». Чи ви обрали вже те, що ви найкраще вмієте робити? Чи з’ясували, у чому полягає ваш талант? (Відповіді учнів)
  • Отже, щоб не бути такими, як Незнайко, а писати такі чудові вірші й оповідання,  як ті, що ми читали на уроці, слід замислитись над тим, який нахил у діяльності слід розвивати вже зараз,навчаючись у школі.
  • Чи є в тебе захоплення, улюблена справа?

1. Розгляд картини О Камінської

  • Чим захоплюється дівчинка?
  • Де відбувається дія?
  • Чи подобаються тобі її малюнки?
  • Як ти вважаєш, дівчинка вже завершила свою роботу чи  ні?
  • Уважно роздивись малюнки. Про що дівчинка любить малювати?
  • Які кольори переважають на картині О. Камінської?

2. Підготуй розповідь за картиною за питаннями у книзі.

3. Вправа «Репортаж із майбутнього».

       Учитель пропонує дітям спробувати уявити і розповісти, якими вони  бачать себе в майбутньому: як виглядають, де будуть жити, працювати, як будуть почуватися тощо. Діти складають оповідання «Один день із майбутнього»

4. Вправа «Сенкан»

            Моя сестричка

            Талановита, задумлива

             Малює, створює, фантазує

             Малювання – її захоплення

             Художниця мала.

VII. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

  • Які вірші читали? Хто їх автори?
  • Коли можна побачити не звичайне?
  • Вчинки кого із персонажів ви засуджуєте?
  • А кого схвалюєте?

VIIІ. Домашнє завдання

  Навчитись виразно читати вірші.

  За вибором: скласти вірш або намалювати щось незвичайне, те, що ви побачили у природі.

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
1599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку