Стаття містить прийоми і методи активізації пізнавальної діяльності діяльності учнів на уроках математики, розробку інтегрованого уроку математики і інформатики.
Кожний учитель не задоволений, якщо бачить на своїх уроках сумні обличчя. Коли ж учні працюють захоплено, то й учитель відчуває задоволення.
Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках математики як засіб підвищення результативності навчального процесу
Що найцінніше для людини? «Здоров'я», — не задумуючись відповість кожний. А мені хочеться додати: «Думка». Наскільки дивна захоплююча наука математика. «Математика — це мова плюс міркування, це наче мова й логіка разом. Математика — це знаряддя для міркування. У ній сконцентровані мислення багатьох людей». Р. Фейнман (американський фізик).
Це відкриття слід донести учням якнайраніше. Ось чому провідна ідея в педагогічній і методичній практиці — максимально розкрити перед учнем спектр застосування математичних знань, передати своє захоплення предметом -вихованцям. Саме в цьому аспекті ми розуміємо один із принципів дидактики в навчанні математики, а саме: принцип свідомості, активності й самостійності.
Цей принцип полягає в цілеспрямованому, активному сприйманні явищ, що вивчаються, їх осмисленні, творчій переробці й застосуванні. Реалізація цього принципу має на меті виконання таких умов:
а) відповідність пізнавальної діяльності учнів закономірностям процесу навчання;
б) пізнавальна активність учнів у процесі навчання;
в) осмислення учнями процесу навчання;
г) оволодіння учнями прийомами розумової діяльності в процесі пізнання нового.
Що ж ми розуміємо під активністю?
Активність є дійовий стан учня, який характеризується прагненням до навчання, напругою і проявом волі в процесі оволодіння знаннями. Тому активність учнів і називають пізнавальною активністю.
У навчальному процесі активність учнів проявляється не лише в роботі думки, а й у практичній діяльності, в позакласній — позаурочній роботі, в напруженні волі, а також в емоційних переживаннях.
Розумова активність учнів у процесі навчання математики має особливе значення в формуванні понять, осмисленні їх, практичному застосуванні й, особливо, в умінні самостійно оперувати цими поняттями. Тому доцільно розглянути методи й форми роботи для реалізації цих цілей.
Розглянемо деякі конкретні приклади.
Одним із основних і першочергових завдань у навчанні математики є вироблення в дітей навичок хорошої лічби. Однак одноманітні завдання у вигляді прикладів на обчислення знижують як інтерес до лічби, так і до уроків взагалі. Тому слід мати про запас арсенал різних прийомів, спрямованих на вироблення обчислювальних навичок учнів і в той же час не дуже трудомістких для учнів. Це можуть бути блок-схеми (зразок див. рис. 1), алгоритми, естафети, «Хто швидше запалить вогнище?». (рис. 2)
Рис.2
Виробленню обчислювальних навичок сприяє гра «Рибалка»: з чотирьох запропонованих на рибках прикладах діти І варіанта «виловлюють» приклади з відповіддю, наприклад 5, а учні II варіанта — приклади з відповіддю, наприклад 6. Наступний вид завдань — кругові приклади, які дозволяють учням здійснювати самоконтроль, а вчителю легко перевіряти роботу учнів.
Приклад див. на рис. 3.
Важливий підхід в активізації діяльності учнів криється в естетичному, живому оформленні уроку. Це може бути застосування поетичного слова на уроці, побудова уроку у вигляді подорожі, казки (особливо для молодших школярів).
Наприклад, у 5 класі під час закріплення вивчених формул ми здійснили «подорож» у «Лісову школу», де звірята не могли розв'язати задачі, а діти їм допомогли, бо до класу надійшли такі телеграми:
Телеграма № 1. SOS
Лисичка задумала загородити город, що має форму прямокутника зі сторонами 10 м і 15 м. Яка довжина огорожі? Допоможіть лисичці.
Телеграма № 2. SOS
Старенька Сова задумала полетіти в гості до своєї доньки — Совички, яка живе на відстані 26 км від неї. Чи долетить вона до доньки за 3 години, якщо летітиме зі швидкістю 8 км/год? Допоможіть Сові старенькій.
Телеграма № 3. SOS
Білочка задумала засіяти квітами клумбу у вигляді квадрата зі стороною 12 м. Яка ж площа цієї клумби? Допоможіть білочці.
Телеграма № 4. SOS
Мишка-шкрябушка заховала в одну нірку 35 горішків, а у другу забула, скільки, але вона знає, що всього в неї було 83 горішки. Допоможіть їй, не витягуючи, дізнатись, скільки горішків у другій нірці.
Телеграма № 5. SOS
Ведмідь посварився з Вовком: у кого важчий мішок. Ведмідь каже, що 2 ц 20 кг у його здоровенному мішку, а у Вовка 230 кг. Допоможіть їм розв'язати цю проблему.
Телеграма № 6. SOS
Півничок засіяв зерном ділянку прямокутної форми зі сторонами 9 і 12 м, а площу її знайти не може. Допоможіть йому.
Телеграма № 7. SOS
їхали ведмеді на велосипеді протягом 4 годин і проїхали 48 км, а за ними коти на самокаті, які за 5 годин проїхали 50 км. Хто їхав швидше? Допоможіть, щоб не виникло сварки.
А ось під час вивчення теми «Масштаб» мотивацію і підхід до теми було здійснено так. Перед учнями з'явився план-схема «підземелля» з коморами.
Цей «шлях» ми пройшли із Попелюшкою за казкою:
Збирається мачуха і доньки на бал. Попелюшку, звичайно, не беруть, але, щоб видатися «добренькою», мачуха дозволяє Попелюшці поїхати на бал, якщо ... виконає математичні завдання, відповіді в яких підкажуть, скільки треба зробити кроків, щоб знайти в підземеллі потрібні комори — завдання. Результат дасть число - код. Постукавши стільки разів у двері, Попелюшка знайде чарівне слово і... поїде на бал.
А завдання пропонувались такі:
Попелюшка має одержати слово із 7 букв. (Діти стукають у двері 7 разів і чують кодове слово «Масштаб».) А далі йде безпосередня робота над темою «Масштаб» з використанням семантичного, історичного, теоретичного і практичного матеріалів.
Кожний учитель не задоволений, якщо бачить на своїх уроках сумні обличчя. Коли ж учні працюють захоплено, то й учитель відчуває задоволення. Уникнути пасивності учнів на уроці допомагають командні математичні змагання.
Нехай учням за короткий час слід запам'ятати велику кількість фактів. Така ситуація складається, наприклад, за таблицею множення або за таблицею тригонометричних функцій для кутів 0° 30°,45°, 60°, 90°, за формулами зведення і т. ін.
Пропонуючи запам'ятати той чи інший список, учитель одночасно оголошує, що наступного уроку опитування за цього матеріалу буде проводитися у вигляді змагання. Правила змагання прості: всі учні розподіляються на команди, від кожної команди до дошки виходить представник, якому команда-суперниця задає по одному запитанню (коло запитань учням відоме, адже вони вивчали їх вдома). На обдумування відповіді та її записування на дошці дається не більше 5 секунд, і відразу по відповіді оголошується бал-оцінка. Учитель виступає тільки в ролі арбітра: реєстр учасників і їх відповіді, виставляє оцінки, одним словом, — веде протокол змагань.
Коли всі учасники гри закінчують свої виступи, підбивають підсумки, тобто визначається сума балів, набраних кожною командою. Визначається команда-переможниця.
Описане змагання можна поєднувати з евристичною бесідою, якщо воно проводиться під час вивчення нового матеріалу.
За кожну правильну відповідь з місця учень одержує жетон, кількість яких підраховується по закінченні уроку. За визначену кількість жетонів учні одержують відповідні оцінки або добавляють бали команді-переможниці.
Така гра примушує учнів уважно слухати пояснення вчителя, замислюватися над поставленими запитаннями, шукати на них відповіді, крім того в учителя немає проблем з накопиченням оцінок, й найголовніше — навіть нецікаву і одноманітну на перший погляд роботу, ця гра робить цікавою і захоплюючою.
Слід зазначити, що такі нехитрі змагання мобілізують на активну роботу й клас в цілому, й кожного учня зокрема. Бо кожний з них одночасно і учасник, і вболівальник. Усім цікаво, наскільки правильно дасть відповідь на запитання той чи інший учень. При цьому, звичайно, і вболівальник прагне знайти правильну відповідь.
Крім активізації роботи учнів на уроці, такі змагання несуть і виховне навантаження: учні співпереживають успіхам своїх товаришів, Члени команди-переможниці мають справу з проблемою справедливого розподілу призових балів, і, нарешті, всі просто одержують задоволення від такого уроку.
Значний арсенал ігор пропонує нам телебачення. Це й різноманітні «шоу», «ринги», «лотереї» тощо.
Традиційні уроки повторення можуть стати засобом активізації творчої діяльності учнів. Це можуть бути уроки-семінари, уроки-бенефіси, уроки-звіти, уроки-консиліуми, уроки однієї теореми, уроки-конференції і т. д.
Широкі можливості активізації учнівської діяльності на різних етапах і рівнях дає робота з підручником. Ось основні види таких робіт:
Підбиваючи підсумки аналізу шляхів активізації навчання учнів на уроках математики, маємо зробити висновок, що причинами зниження активності учнів, їх аналітичного мислення, причинами механічної діяльності учнів є такі закономірності:
Втрачає при цьому і учень, і вчитель.
Застосування новітніх технологій на уроках математики
Тема уроку з інформатики. Програмні засоби цільового призначення. Прикладні програми з математики.
Тема уроку з математики. Застосування інтеграла для обчислення площ плоских фігур.
Мета уроку з інформатики: ознайомлення з програмою GRAN1; за допомогою програми GRAN1 навчитись будувати графіки, обчислювати інтеграли.
Мета уроку з математики: узагальнення знань про інтеграли; навчитись обчислювати площу плоских фігур за допомогою інтеграла.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Пояснення нового матеріалу.
Учитель інформатики. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з програмою GRAN1. За допомогою цієї програми можна будувати графіки функцій, задавши певну область визначення. В програмі Flat Graph ми вже будували графіки, але ця програма не дає можливості обчислювати площу фігури й інтеграли. Мета сьогоднішнього уроку — навчитись обчислювати інтеграли за допомогою програми GRAN 1.
Учитель математики. Пригадаймо, який геометричний сенс інтеграла?
(За допомогою інтеграла ми обчислюємо площу фігури, обмеженої контуром.)
Запишіть формулу Ньютона—Лейбніца:
А тепер давайте обчислимо площу фігури, обмеженої синусоїдою
у = sin х і відрізком [0; п] осі Ох (викликає учня до дошки).
Спочатку побудуємо графік функції, зафарбуємо область інтегрування
S=
Запитання: як обчислити площу фігури, обмеженої двома нескінченними кривими. Спочатку треба побудувати графіки цих кривих, визначити межі інтегрування і обчислювати за формулою
Розглянемо це на прикладі: обчислити площу фігури, обмеженої кривими у = x2 і у = х3.
Побудуємо графіки функцій у = х2 і у= х3. З'ясуємо, площу якої фігури треба знайти, визначимо межі інтегрування.
У нашому випадку:
F(x)=x2;φ(x)=x3;а=0;b=7.
Отже,
Учитель інформатики. У вас на робочих столах є папка GRAN 1. В ній знаходятся файли. Який з цих файлів є запускним? (Файл з розширенням .ехе).
Запускаємо програму.
За допомогою програми GRAN 1 обчислимо цей самий інтеграл. Для обчислення інтеграла потрібно:
На екрані з'являється заштрихована область, це та область, за якою обчислюється інтеграл.
Якщо вам функція вже не потрібна, то її можна вилучити (Обьект/ Удалить).
Якщо вам потрібно обчислити площу фігури, обмеженої кривими, то потрібно спочатку ввести ці функції й побудувати їх графіки.
III. Практичні завдання.
Частина учнів сідає за комп'ютери і виконує завдання. Результати записують у зошит. Частина учнів за столом робить завдання з математики в зошиті.
Учитель математики. Обчислити площі плоских фігур, обмежених:
Після того, як завдання виконане, міняються місцями. Ті учні, що виконували завдання на комп'ютері, сідають за стіл і роблять завдання з математики. А ті, що виконували завдання з математики, сідають за комп'ютери і виконують завдання з інформатики.
Після того, як завдання виконане, проводиться оцінювання.
IV. Підсумок уроку.
Учитель з математики. Сьогодні на уроці ми навчились обчислювати площі плоских фігур» закріпили знання, отримані на минулих уроках.
Учитель інформатики. Ми також ознайомилися з програмою GRAN 1. Навчилися за допомогою цієї програми будувати графіки і обчислювати інтеграли. На мою думку, обчислити інтеграл за допомогою комп'ютера значно простіше, але не слід цим зловживати. Не кожен інтеграл комп'ютер може розв'язати. І програма GRAN 1 не дає нам змоги побачити повне розв'язання задачі, а лише відповідь. Тому через це можуть втрачатися важливі проміжні результати.
V. Домашнє завдання