У авторській розробці підібрано прийоми маніпуляції з предметами на уроках математики у 1 класі та вказано етап, на якому його найефективніше використовувати, і тему. Вправи відповідають віку здобувачів освіти та проводяться в ігровій формі.
Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Авторська розробка
на тему «Фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами»
Виконала:
Шуть Тетяна Володимирівна,
вчитель початкових класів
Потічанської філії І-ІІ ступенів
з дошкільним підрозділом
Опорного закладу «Решетилівський
ліцей ім. І.Л. Олійника Решетилівської
міської ради»,
Решетилівський район
Полтава
2020
ВСТУП
Скажи мені – і я забуду,
Покажи мені – і я запам’ятаю,
Дай доторкнутися – і я зрозумію.
(китайська народна мудрість)
Математика дається легко тим, у кого дуже добре розвинена просторова уява. І одним із шляхів її розвитку є маніпуляція з предметами. Всі математичні дії, закони, явища – через дію з предметами!
Щоб виробити просторове розуміння, дитина мусить активно маніпулювати предметним матеріалом. Предметний матеріал – це матеріал, який можна пересувати, змінюючи співвідношення за бажанням. При такій діяльності важливо мати нагоду з однокласниками усно обговорити процес, який відбувається. Лише за такої умови дитина зможе перенести вже зрозуміле поняття на папір.
Мета: з’ясувати прийоми маніпуляції з предметами на уроках математики у початковій школі.
Завдання:
ОСНОВНА ЧАСТИНА
З давніх-давен математика вважалася царицею наук, адже не володіючи мовою, можна прочитати математичні записи будь-якого народу. Іноді її називають міжнародною мовою та наукою, яка здатна побудувати мости між кулями головного мозку. Тому дітей ще з дитинства потрібно вчити не лише вимірювати та обчислювати, а й міркувати, тобто розвивати логічне мислення.
Маніпуляція з предметами може бути самостійною діяльністю здобувачів освіти, яка поступово перетворюється у засіб виховання і дає змогу використовувати її для розв’язання відповідних завдань:
Прийоми маніпуляцій з предметами на уроках математики у 1 класі
Тема |
Етап уроку |
Суть прийому маніпуляції з предметами |
Аналіз спільних та відмінних ознак об’єктів навколишнього світу. Порівняння предметів за матеріалом. Об’єднання предметів у групу за спільною ознакою. Розбиття групи об’єктів на підгрупи за спільною ознакою. |
Вивчення нового матеріалу |
Гра «Дослідники». Здобувачі освіти перевіряють на досліді, що з перелічених об’єктів (монетка, олівець, порожня пластикова пляшка, маленький гумовий м’ячик, камінчик) може плавати, а що тоне. |
Число 3, цифра 3. Написання цифри 3. |
Підсумок уроку |
Гра «Злови трійку». Учитель показує дітям малюнки з різною кількістю предметів. Діти повинні плеснути у долоні, коли предметів три. |
Число 9, цифра 9. Написання цифри 9. Порівняння чисел. |
Актуалізація опорних знань |
Гра «Магазин». Діти працюють у парах: один учень/иця – «покупець» - показує картку із цифрою, його сусід/ка по парті – «продавець» - повинен/на викласти відповідну кількість предметів. Потім діти міняються ролями. |
Число 0. Утворення числа 0. Віднімання різних чисел. Порівняння нуля із числами першого десятка. |
Актуалізація опорних знань |
Гра «Доповни до 10». Для гри потрібен комплект цифр, написаних на пазлах, від 1 до 10 (із числом 5 – два пазли). Участь беруть 10 дітей. Пазли перемішуються на столі цифрами донизу. Діти їх розбирають по одному, не дивлячись, яке число кожному/ній дісталося. За сигналом учителя діти дивляться на своє число і шукають учасника/цю із числом, яке б доповнювало дане до 10. Виграють ті пари, які якнайшвидше знайшли одне одного. Далі картки перемішуються, і гру продовжують уже інші учасники/ці. |
Розв’язання задач різних типів. Складання задач за схемами. |
Актуалізація опорних знань |
Ігри з м’ячиком «Попереднє число»» і «Наступне число». Учитель називає будь-яке число від 1 до 10 і кидає м’ячик одному/ій з учнів/ениць. Дитина ловить м’ячик, називає попереднє/наступне число для даного. Далі називає своє число та кидає м’ячик наступному/ій учаснику/иці. |
Розв’язування задач на визначення початку, закінчення і тривалості події.
|
Актуалізація опорних знань |
Гра «Переводимо стрілки». -Діти, пригадаємо казку про червоненьку квіточку, через яку молодша донька купця опинилася в полоні у чудовиська. Коли вона приїхала провідати батька та сестер, ті не захотіли відпускати назад вчасно. Для цього сестри перевели стрілки всіх годинників у будинку на годину назад. Давайте виправимо ситуацію, щоб молодша сестра дотримала свого слова, і чудовисько знову стало прекрасним принцом. (Діти переводять стрілку на макетах годинників на годину вперед). 5 год, 1 год, 7 год, 3 год, 6 год, 2 год, 9 год, 4 год, 11 год. |
ВИСНОВКИ
Урок математики має безмежні можливості для розвитку пізнавальних процесів школяра, тому прийом маніпуляції з предметами якнайкраще розвиває пізнавальні процеси дітей, дрібну моторику та сприяє ефективному розвитку математичних здібностей, системи загальнолюдських цінностей, усвідомленню особистої відповідальності та вмінню взаємодіяти з іншими членами колективу класу задля розв’язання спільної проблеми, формуванню навичок спілкування.
Використання на уроках предметів з щоденного вжитку підвищує інтерес до навчання. До того ж учні вже з першого класу розуміють, що одну й ту ж річ можна використовувати в різних ситуаціях.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ПОСИЛАНЬ
1.Гісь О.М. Математика. 1 клас: розробки уроків: до підручника О.М. Гісь, І.В. Філяк. У 2 ч.,Ч.1/ О.М. Гісь, І.В. Філяк, А.В. Подолян. – Х.: Вид-во «Ранок», 2017. – 224 с.
2. Гісь О.М. Математика. 1 клас: розробки уроків: до підручника О.М. Гісь, І.В. Філяк. У 2 ч.,Ч.2/ О.М. Гісь, І.В. Філяк, А.В. Подолян. – Х.: Вид-во «Ранок», 2017. – 256 с.
4. https://naurok.com.ua/posibnik-manipulyaciya-z-predmetami-154011.html
5. http://nbuv.gov.ua/j-pdf/pspz_2017_2_22.pdf
7. https://vseosvita.ua/library/matematika-manipulacii-z-predmetami-196721.html
1