Авторська розробка на тему "Фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами"

Про матеріал

У авторській розробці підібрано прийоми маніпуляції з предметами на уроках математики у 1 класі та вказано етап, на якому його найефективніше використовувати, і тему. Вправи відповідають віку здобувачів освіти та проводяться в ігровій формі.

Перегляд файлу

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського

 

 

 

 

 

 

 

 

Авторська розробка

на тему «Фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами»

 

 

 

                  Виконала:

                                                   Шуть Тетяна Володимирівна,

                                              вчитель початкових класів

                                                      Потічанської філії І-ІІ ступенів

                                              з дошкільним підрозділом

                                                               Опорного закладу «Решетилівський

                                                                    ліцей ім. І.Л. Олійника Решетилівської

                           міської ради»,

                                         Решетилівський район

 

 

 

 

Полтава

2020

ВСТУП

Скажи мені – і я забуду,

Покажи мені – і я запам’ятаю,

Дай доторкнутися – і я зрозумію.

(китайська народна мудрість)

Математика дається легко тим, у кого дуже добре розвинена просторова уява. І одним із шляхів її розвитку є маніпуляція з предметами. Всі математичні дії, закони, явища – через дію з предметами!

Щоб виробити просторове розуміння, дитина мусить активно маніпулювати предметним матеріалом. Предметний матеріал – це матеріал, який можна пересувати, змінюючи співвідношення за бажанням. При такій діяльності важливо мати нагоду з однокласниками усно обговорити процес, який відбувається. Лише за такої умови дитина зможе перенести вже зрозуміле поняття на папір. 

Мета: з’ясувати прийоми маніпуляції з предметами на уроках математики у початковій школі.

Завдання:

  • опрацювати джерела інформації, що відповідають обраній тематиці;
  • з’ясувати вплив  прийомів маніпуляції з предметами на рівень навчальних досягнень здобувачів освіти;
  • описати найефективніші та найпростіші прийоми предметних маніпуляцій під час вивчення математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

З давніх-давен математика вважалася царицею наук, адже не володіючи мовою, можна прочитати математичні записи будь-якого народу.  Іноді її називають міжнародною мовою та наукою, яка здатна побудувати мости між кулями головного мозку. Тому дітей ще з дитинства потрібно вчити не лише вимірювати та обчислювати, а й міркувати, тобто розвивати логічне мислення.

Маніпуляція з предметами може бути самостійною діяльністю здобувачів освіти, яка поступово перетворюється у засіб виховання і дає змогу використовувати її для розв’язання відповідних завдань:

  •              забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності: чого повинні досягти здобувачі освіти на уроці і чого від них чекає вчитель;
  •              чітко відобразити обсяг і рівень засвоєння знань учнів, що буде забезпечений на уроці; обсяг і рівень розвитку навичок і вмінь, який планується досягти;
  •              розвиток емоційно-ціннісної сфери учня/ениці, яка забезпечує формування переконань, характеру, вплив на поведінку.

Прийоми маніпуляцій з предметами на уроках математики у 1 класі

Тема

Етап уроку

Суть прийому маніпуляції з предметами

Аналіз спільних та відмінних ознак об’єктів навколишнього світу. Порівняння предметів за матеріалом. Об’єднання предметів у групу за спільною ознакою. Розбиття групи об’єктів на підгрупи за спільною ознакою.

Вивчення нового матеріалу

Гра «Дослідники».

Здобувачі освіти перевіряють на досліді, що з перелічених об’єктів (монетка, олівець, порожня пластикова пляшка, маленький гумовий м’ячик, камінчик) може плавати, а що тоне.

Число 3, цифра 3. Написання цифри 3.

Підсумок уроку

Гра «Злови трійку».

Учитель показує дітям малюнки з різною кількістю предметів. Діти повинні плеснути у долоні, коли предметів три.

Число 9, цифра 9. Написання цифри 9. Порівняння чисел.

Актуалізація опорних знань

Гра «Магазин».

Діти працюють у парах: один учень/иця – «покупець» - показує картку із цифрою, його сусід/ка по парті – «продавець» - повинен/на викласти відповідну кількість предметів. Потім діти міняються ролями.

Число 0. Утворення числа 0. Віднімання різних чисел. Порівняння нуля із числами першого десятка.

Актуалізація опорних знань

Гра «Доповни до 10».

Для гри потрібен комплект цифр, написаних на  пазлах, від 1 до 10 (із числом 5 – два пазли). Участь беруть 10 дітей.

Пазли перемішуються на столі цифрами донизу. Діти їх розбирають по одному, не дивлячись, яке число кожному/ній дісталося. За сигналом учителя діти дивляться на своє число і шукають учасника/цю із числом, яке б доповнювало дане до 10. Виграють ті пари, які якнайшвидше знайшли одне одного. Далі картки перемішуються, і гру продовжують уже інші учасники/ці.

Розв’язання задач різних типів. Складання задач за схемами.

Актуалізація опорних знань

Ігри з м’ячиком «Попереднє число»» і «Наступне число».

Учитель називає будь-яке число від 1 до 10 і кидає м’ячик одному/ій з учнів/ениць. Дитина ловить м’ячик, називає попереднє/наступне число для даного. Далі називає своє число та кидає м’ячик наступному/ій учаснику/иці.

Розв’язування задач на визначення початку, закінчення і тривалості події.

 

Актуалізація опорних знань

Гра «Переводимо стрілки».

-Діти, пригадаємо казку про червоненьку квіточку, через яку молодша донька купця опинилася в полоні у чудовиська. Коли вона приїхала провідати батька та сестер, ті не захотіли відпускати назад вчасно. Для цього сестри перевели стрілки всіх годинників у будинку на годину назад. Давайте виправимо ситуацію, щоб молодша сестра дотримала свого слова, і чудовисько знову стало прекрасним принцом.

(Діти переводять стрілку на макетах  годинників на годину вперед).

5 год, 1 год, 7 год, 3 год, 6 год, 2 год, 9 год, 4 год, 11 год.

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

Урок математики  має безмежні можливості для розвитку пізнавальних процесів школяра, тому прийом маніпуляції з предметами якнайкраще розвиває пізнавальні процеси дітей, дрібну моторику та сприяє ефективному розвитку математичних здібностей, системи загальнолюдських цінностей, усвідомленню особистої відповідальності та вмінню взаємодіяти з іншими членами колективу класу задля розв’язання спільної проблеми, формуванню навичок спілкування.

Використання на уроках предметів з щоденного вжитку підвищує інтерес до навчання. До того ж учні вже з першого класу розуміють, що одну й ту ж річ можна використовувати в різних ситуаціях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ПОСИЛАНЬ

1.Гісь О.М. Математика. 1 клас: розробки уроків: до підручника О.М. Гісь, І.В. Філяк. У 2 ч.,Ч.1/ О.М. Гісь, І.В. Філяк, А.В. Подолян. – Х.: Вид-во «Ранок», 2017. – 224 с.

2. Гісь О.М. Математика. 1 клас: розробки уроків: до підручника О.М. Гісь, І.В. Філяк. У 2 ч.,Ч.2/ О.М. Гісь, І.В. Філяк, А.В. Подолян. – Х.: Вид-во «Ранок», 2017. – 256 с.

3. https://naurok.com.ua/fragmenti-urokiv-z-matematiki-vikoristannyam-priyomiv-manipulyaci-z-predmetami-95435.html

4. https://naurok.com.ua/posibnik-manipulyaciya-z-predmetami-154011.html

5. http://nbuv.gov.ua/j-pdf/pspz_2017_2_22.pdf

6. https://vseosvita.ua/library/avtorska-robota-na-temu-vikoristannam-prijomiv-manipulacii-z-predmetami-118926.html

7. https://vseosvita.ua/library/matematika-manipulacii-z-predmetami-196721.html

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
НУШ
Додано
3 січня 2021
Переглядів
313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку