Бесіда на уроках історії.
Бесіда на уроках історії є формою діалогічною, тобто діалогом між вчителем і учнями. Значення бесіди у викладанні історії, на мій погляд, велике – бесіда є формою обговорення, розумової діяльності з учнями викладеного історичного матеріалу. Бесіда допомагає активно виявляти знання учнів під час обговорення (бесіда за малюнком, бесіда за історичною картою, бесіда за змістом історичного документу).
В бесіді з учнями легше виявити об’єм та якість наявних знань, правильність чи помилковість розуміння ними викладеного матеріалу. Бесіда є чудовим методом перевірки розуміння та засвоєння школярами історичних знань. Бесіда будучи діалогічною формою дозволяє залучити учнів в розумову діяльність. Врешті решт бесіда під час бесіди вчитель організовує застосування раніше отриманих знань для аналізу нового матеріалу та для виконання різних пізнавальних завдань.
Вступна бесіда проводиться, як правило, на початку уроку і має завдання підвести школярів до вивчення нового матеріалу шляхом:
Контрольна бесіда – перевірка рівня розуміння навчального матеріалу, перевірка знань, перевірка результатів виконання самостійної роботи. Контрольна бесіда – це один із методів проведення опитування за минулий урок в тих випадках, коли вчитель ставить собі за мету перевірити підготовку. Як наслідок контрольної бесіди можуть бути виставлені оцінки.
Аналітична або узагальнююча бесіда – основний вид бесіди на уроках історії. Її роль – осмислення вивченого матеріалу, поглиблення і розширення знань. В цьому виді бесіди можно обговорювати викладені вчителем факти, їх порівнювати і протиставляти один одному, виявляти причинно-наслідкові зв’язки. Аналітична бесіда досить гнучка форма роботи на уроці, вона може виступати як:
Заключна бесіда в кінці уроку носить узагальнюваний характер, в ході такої бесіди підбиваються підсумки уроку та закріплення матеріалу. Одним із завдань заключної бесіди може бути підведення учнів до теми наступного уроку. Заключна бесіда повинна містити лише основні положення і питання, які вивчалися на уроці.
Однією з важливих умов проведення вдалої бесіди є продумане формулювання запитань, які вчитель буде озвучувати під час бесіди. Ці запитання повинні бути підготовлені завчасно в повному і точному формулюванні. Від змісту й характеру запитань, їх чіткості та ясності в значній мірі залежить успіх бесіди.
Які ж вимоги до запитань можно визначити?
Такі основні вимоги до запитань для проведення бесіди. Їх виконання допоможе вчителю уникнути помилок під час її організації на уроці. Важливо при підготовці до проведення бесіди спланувати зв'язок між основними запитаннями для послідовного вивчення теми. Плануючи таку роботу можно окреслити загальну суть бесіди. Доцільно створити конспект у вигляді системи запитань так, щоб розв’язок одного запитання вів до обговорення наступного, відкриваючи нові і нові особливості різних історичних явищ.