Середино-Будська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Бінарний урок
з математики і трудового навчання
Розробила учитель
початкових класів
Васькіна В.М.
Тема: Число і цифра 0. Послідовність чисел від 0 до 10. Написання цифри 0. Віднімання рівних чисел. Виготовлення мультиплікаційного героя із пластиліну.
Мета: ознайомити учнів з утворенням нуля, визначити його місце в натуральному ряді чисел; вправляти в написанні цифри 0;
формувати вміння складати і розв'язувати приклади на додавання й віднімання, уміння порівнювати числа;
вчити учнів виготовляти з пластиліну героїв мультфільмів;
закріплювати прийоми ліплення;
розвивати увагу, мислення, кмітливість, дрібну моторику руки, фантазію, спостережливість;
виховувати уважність, старанність, позитивне ставлення до навчання;
сприяти вихованню культури, шанобливого ставлення до школи та навчання.
Обладнання: індивідуальний матеріал для лічби та роботи з пластиліном, робочий зошит, мультимедійна презентація.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу
Методи : наочний, частково-пошуковий, практичний, словесний, самостійна робота.
Форми організації навчальної діяльності: фронтальні, індивідуальні.
Очікуваний результат: уміння отримувати число 0, писати цифру 0.
Зробити виріб з пластиліну героя мультфільму.
Ціль бінарного уроку - створити умови мотивованого практичного застосування знань, навичок і умінь, дати можливість побачити результати своєї праці й одержати від них радість і задоволення, принцип нерозривності навчання і виховання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок. Він покликав на урок.
Я дивлюсь на ваші личка – добре і приємно мені,
Ніби я в великій, дружній і привітливій сім’ї.
Біля парти станем рівно.
Поверніться до гостей.
Привітайтесь: - Добрий день!
Сядьте зручно, посміхніться і на мене подивіться.
Я хочу вам побажати – голосно і чітко відповідати, спокійно руку піднімати.
Ще - успіхів у навчанні, посмішок і хорошого настрою.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушимо у подорож по королівству Математики та Трудового навчання. Але подорожувати одним сумно і нецікаво, тому треба брати з собою друзів. А ось кого ми візьмемо в подорож, ви дізнаєтеся, виконавши завдання.
- Назвіть, будь ласка, геометричні фігури (трикутник, прямокутник, шестикутник). Як їх назвати одним словом? (многокутники)
- Які ще геометричні фігури ви знаєте?
- Яку фігуру вважають королевою геометрії? (круг). Чому?
- І от на цю фігуру схожа наша кругла компанія, з якою ми і будемо подорожувати стежинами цікавої науки - математики.
Усний рахунок:
Лосяш пропонує заселити цифри в будиночок (вправа «Засели будиночок»).
8-2, 6+1, 7-3, 4+2, 6-5, 1-1
- Скільки залишилося? (Ніскільки)
- А як на математичній мові ми можемо позначити ніскільки? (нулем)
ІІІ. Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти, треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз, і легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись, на хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали. Раз - присіли, другий - встали.
Всі за парти посідали, вчитись знову ми почали.
ІV. Вивчення нового матеріалу
При лічбі нулю дісталось не багато і не мало,
І не рідко, і не густо. Нуль ніщо, ні скільки, пусто.
Хай же знає вся малеча: нуль – це просто порожнеча.
1.- Отже, сьогодні разом з нашими друзями ми будемо вивчати число і цифру 0. Здається, що про нього говорити: нуль – це пусто. Дехто подумає, що нуль – це непотрібна цифра, без якої легко обійтись. Але це зовсім не так. Якщо розібратись, цифра нуль –важлива персона.
Нулик — це число найменше, деколи й саме живе.
Як пристане до сусіда — має значення нове.
От стояла одиниця, біля неї нулик став,
І вже може він гордиться, буть найменшим перестав.
Так «один» з «нулем»-сусідом число «десять» разом склав.
2. - Нуль – єдина цифра, яка має пам’ятник. Цей пам’ятник знаходиться у країні Угорщина у місті Будапешт. Від цього пам’ятника відміряються усі відстані в країні. Цифра 0 і надпис «км» внизу означає початок усіх доріг в Угорщині.
3.- Кар-Карич запитує: - А як ви гадаєте, де буде стояти цифра: перед 1 чи після 10?
- Тому це число найменше і стоїть перед одиницею у натуральному ряді чисел, хоча саме не є натуральним числом, так як за допомогою нуля предмети порахувати не можна (учитель прикріплює картку із цифрою 0 у натуральному ряді чисел)
4.- А ще хоче уточнити Кар-Карич: на що схожа ця цифра?
Давай назви його м’ячем! А хочеш бубликом назвем.
То як його не називай - це цифра нуль – ти так і знай.
5.Отримання нуля
*- А от Нюша тримала букет із осінніх листочків. Скільки їх? (3).1 листочок по дорозі Нюша загубила. Скільки залишилось? Складіть приклад (3-1=2). Ще 1 листочок полетів за вітром. Складіть приклад (2-1=1). 1 листочок вона подарувала своєму другу Барашу. Скільки залишилось? Складіть приклад (1-1=0).
*Робота з геометричним пеналом.
- Покладіть перед собою 4 квадратики. Заберіть 2. Складіть приклад. Заберіть ще 2. Складіть приклад.
*- Отже, коли ми отримуємо нуль? При виконанні якої дії? (При відніманні)
- Чи завжди при відніманні отримуємо нуль? (Лише тоді, коли віднімаємо однакові числа)
Висновок: при відніманні однакових чисел отримуємо в результаті число «нуль».
V. Закріплення нового матеріалу
1. Робота в зошиті. Письмо цифри 0. Працюємо разом із Совуньєю.
Щоб легко написання цифри йшло,
Пиши сам нуль, як букву О.
*Пояснення (слайди)
*Письмо у повітрі
*Письмо у зошиті
-Олівчику, олівчику! Допоможи: правильно цифру мені напиши (діти постукують пальчиком по олівцю і промовляють слова)
-В мене ручка чарівна, пише краще всіх вона (написання рядка цифри 0 ручкою)
Вправа для очей: подивіться на мене, подивіться у вікно, знову на мене. Підморгніть правим оком, потім- лівим. Замружтеся (міцно закрийте очі), відкрийте, часто поморгайте. До роботи.
*Складання прикладів на віднімання рівних чисел (завдання від Копатича)
1.-На дереві висіли листочки. Скільки їх? (3). Вітер зірвав листочки. Яку дію виконуємо? (-). Скільки полетіло? (3). Скільки залишилось? (0).
Запис у зошити
2.-На гілочці сиділи горобчики, а Копатич їх злякав. Складіть приклад. (2-2=0)
Запис у зошити
3.-Копатичу захотілося їсти. Він з’їв пиріжечки. Складіть приклад (5-5=0).
Запис у зошити
Зошити закрили.
VІ. Трудове навчання
1. Актуалізація опорних знань учнів
2. Повідомлення теми та мети уроку
-Сьогодні ми продовжимо працювати з пластиліном. Спробуємо виліпити Кроша. Намагайтеся бути уважними та спостережливими, додавати необхідні деталі, щоб якомога правильніше відтворити нашого героя.
3. Виготовлення вироба з поточним інструктажем.
Закріплення правил користування пластиліном
Технологія виготовлення виробу
4. Підсумок роботи
- З якого мультфільму ми ліпили героя?
- На яку цифру схожий цей герой?
- Пригадаємо як пишеться ця цифра. Напишемо її в повітрі.
VІІ. Підсумок
Закінчилась наша подорож.
-Чому навчились на уроці?
-Що було цікавим?
-Поплескайте в долоні, хто задоволений своєю роботою.
-Ми також задоволені. А смішарики дарують вам свої портрети, щоб ви їх розфарбували.
Ось і дзвоник пролунав. Він нам всім нагадав,
Що урок вже час кінчати, треба йти відпочивати.