Руденко Валентина Іванівна, учитель зарубіжної літератури
КЗО «Водянська СЗШ» Широківського району. Різні види контролю на уроках зарубіжної літератури у 7 класі
ЦЕ ТОБІ ПІД СИЛУ!
(Презентуй свої знання та вміння)
ЗМІСТ
ВСТУП. Таємниці перекладацької майстерності
ЧАСТИНА ПЕРША. Билини і балади
Про Іллю Муромця та Соловія
Король Лір і його дочки
Як Робін Гуд став розбійником
-
ЛІТЕРАТУРНИЙ НАВІГАТОР: КНИЖКОВЕ ЧАСТУВАННЯ
Садко
РОЗДІЛ 2. Перлини світової літературної балади.
Фрідріх Шиллер «Рукавичка»
Адам Міцкевич «Світязь»
Р.Л.Стівенсон «Вересовий трунок»
-
ЦЕ МЕНІ ПІД СИЛУ! (Презентую свої знання та вміння)
ВСТУП
Таємниці перекладацької майстерності
Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини
-
Що відкриває перед читачами світова художня література? (Дивовижний світ, сповнений різноманітними картинами людського існування від давнини до сьогодення).
-
Як розуміти слова: «Читання повинно бути осмисленим»? (Розуміти те, що читаєш, розуміти позицію автора щодо зображених ним картин життя, мотиви вчинків героїв.)
-
У чому полягає своєрідність художньої літератури як мистецтва слова? (Має високий виховний потенціал через почуття та переживання.)
-
На чиєму боці завжди симпатії читачів? (На боці благородних, чесних героїв, у яких можна повчитися.)
-
Які життєві цінності уславлюються у фольклорних і літературних творах різних країн?(Загальнолюдські: мудрість, мужність, сила духу, здатність витримувати складні життєві випробування, чесність, поміркованість, прагнення бути корисними для держави.)
-
Поясніть слова Г.Веллса : «Кожна книга – це заклик до змін». (Крім того що книга має пізнавальне значення, надає естетичну насолоду. Виховує добрий смак, вона має виховне значення – через вічні цінності впливає на формування особистості. «Людина стає мудрою не завдяки силі, а багато читаючи»(Дж.Бруно). Усі художні тексти спонукають нас співвідносити почуття і вчинки літературних героїв з нашим внутрішнім світом, замислюватись над власним життям й обирати для себе гідні життєві ідеали.)
-
Специфічна ознака зарубіжної літератури - вона перекладна. Що таке оригінал, переклад, художній переклад? (Художній переклад – це різновид літературної творчості, внаслідок якої твір, що існує в одній мові, «виникає» в іншій, не втрачаючи своїх змістових і художніх особливостей.)
-
Хто робить доступними широкому загалу скарби культурної спадщини різних народів світу.?(Перекладачі)
-
Назвіть українських майстрів художнього перекладу. (І.Франко, Л.Українка, М.Рильський, М.Бажан, А.Малишко, професіонали: Микола Лукаш, Григорій Кочур, Дмитро Паламарчук та ін.)
-
Оригінал – це (авторський твір)
-
Переклад – це (відтворення тексту іншою мовою)
-
Які є види перекладу?(Прямий і непрямий, повний і неповний, точний і неточний.)
-
Переспів — це (вірш, написаний за мотивами іншого поетичного твору)
-
Чи можна сприймати художній переклад як тотожний оригінальному (ні, це власна версія авторського твору)
-
Яку роль відіграє література в моральному вдосконаленні людини? Кого з героїв можна вважати взірцем для наслідування при виборі життєвих цінностей?(Усі твори спонукають співвідносити почуття і вчинки героїв із власним внутрішнім світом, замислюватись над власним життям і обирати для себе гідні життєві ідеали. Література – скарбниця духовних \ моральних і естетичних багатств людства.)
16. Які читачі, на вашу думку, можуть називатися талановитими?(Ті, які люблять читати, вміють емоційно відгукуватися на прочитаний твір, вдумливо аналізувати його, аргументовано висловлювати свої почуття і думки.)
-
Хто з вас вважає себе талановитим читачем?
-
Хто хоче бути таким читачем?
-
Ознайомлення з творами яких письменників нас очікує у 7 класі?
20. Записати вислови, афоризми, прислів’я про книгу.
ЧАСТИНА ПЕРША
БИЛИНИ ТА БАЛАДИ
Розділ І Там, де історія переплітається з народною фантазією(до сторінок 12 – 37)
Легендарні герої народних билин і балад
1. Віддавна люди з повагою ставилися до своєї історії. Що було одним з найважливіших засобів збереження пам’яті про значущі події минулого, битви, подвиги героїв? (епічні пісні.)
2. Давні фольклорні віршовані твори, що розповідають про народних героїв та їхні подвиги – це ( епічні пісні)
3. Яку назву дістали епічні пісні? Наведіть її визначення. (Билини – це фольклорні епічні пісні історико-героїчного та соціально-побутового змісту про воїнів-богатирів, героїв та їхні подвиги.)
4. Якими були традиційні народні назви билин? («Старини», «билеві пісні», «богатирський епос».)
5. Що було характерним для героїчного епосу Стародавньої Русі? Які події знайшли своє відображення у билинах? (Багата усна народна творчість. Зображення постаті князя Володимира Великого, постійної боротьби з кочовими племенами печенігів і половців, які нападали на Русь, самобутня історія Київської Русі.)
6. Чи є спільні ознаки билини і казки? (Так, колективний твір, без автора, оспівували богатирів, спираючись на казково-міфологічні сказання, вдаючись до вигадок.)
7. Коли створювались билини? (Протягом ІХ – ХІVст.)
8. На які цикли поділяються билини? (Київський, чернігівський і новгородський.)
9. Назвіть героїв-богатирів, які оспівувались у кожному циклі. (Київський і чернігівський – Ілля Муромець, Добриня Микитич, Альоша Попович, боярин Ставр, Микула Селянинович; новгородський – Василь Буслаєв, Садко та ін.)
10. Хто і чому був найпопулярнішим серед богатирів? (Ілля Муромець – узагальнений образ героя-патріота і захисника рідної землі. Захоплюються його мудрістю, могутністю, безкорисливістю, тим, що він завжди керується народними інтересами. Народний ідеал, справжній герой, гідний наслідування.)
11. Назвіть характерні ознаки билин. («Попередня недооцінка героя», «загрозлива перевага супротивника», їх зіткнення і перемога героя. Сюжет розгортається повільно, заспів часто не пов’язаний зі змістом, але налаштовує слухачів на відповідне емоційне сприймання, потім зачин, основна частина, кінцівка.)
12. Як виконувались билини? (Співцями-оповідачами в музичному супроводі гри на гуслях, у речитативно-декламаційній формі, тому рядки віршів завжди мають однакову кількість наголосів.)
13.Які художні засоби використано в билинах? (Постійні епітети, гіперболи, порівняння, повтори, анафори.)
14.Коли були надруковані билини? (На початку ХІХ ст.)
15. Назвіть авторів ілюстрацій до билин. (Васнецов, Рєпін, Кибрик та ін.)с.52 «Богатирі»
16.Хто використав красу наспівів билин у своїх операх та музичних творах? (Мусоргський, Бородін, Римський-Корсаков та ін.)
17. Що таке гіпербола? (Різке перебільшення якихось рис людини, предметів або явищ, їх кількості, розмірів, сили тощо.
18.Чим билина відрізняється від казки? ( Не вигадані, а реальні події, дійові персонажі – не люди чи тварини, а герої, точно зазначене місце і час подій, виконавець – співець-сказатель. Богатир має ім’я, біографію, коло подвигів. )
19.Що оспівував народ у героїчних піснях? (Свої мрії про тих, хто звільнить рідну землю від чужоземної навали, захистить від зла і кривди.)
20. Якими якостями наділяв народ центрального персонажа героїчних пісень? (Небувалою силою, мужністю, винахідливістю.)
21. Дайте визначення фольклорної балади. (Ліро-епічний жанр усної народної творчості з динамічним сюжетом, з трагічною, часто фантастичною розв’язкою.)
22. Що характерно для фольклорної балади? (Своєрідний сюжет, у якому драматичне загострення конфлікту поєднується з психологічним зображенням внутрішнього світу героя, його почуттів, переживань; стрімкий розвиток подій, діалог.)
23. Що таке літературна балада? (Це жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового змісту з драматичним сюжетом.)
24. Чим фольклорна балада відрізняється від літературної? (Для літературних балад характерні ті ж ознаки, що і для фольклорної, але вони існують у письмовій формі, є автор – конкретна особа з притаманною саме їй творчою манерою.)
25. Що є джерелом натхнення для авторів балад? (Фольклорні героїчні пісні та балади.)Хто і коли заклав основи літературного жанру балади? (У ХV ст. Франсуа Війон.)
26.Назвіть прізвища поетів – авторів відомих літературних балад. (Ф.Шіллер, Гете, Пушкін, Стівенсон, Міцкевич, В.Жуковський, Р.Бернс, Ф.Війон, )
Давньоруські билини про Іллю Муромця
Літературний навігатор: книжкове частування
«Ілля Муромець»
-
Де народився Ілля Муромець? (У місті Муромі, селі Карачаровім.)
-
Як звали батька Іллі?(Іван Тимофійович – хлібороб.)
-
Чим займався Ілля до 30 років? (Сидів сидячки, ні ніг, ні рук не порушував.)
-
Хто прийшов у гості? (Два старчики.)
-
Де були в цей час батьки Іллі? (У полі.)
-
Що запропонували старчики Іллі? (Щоб він не боявся, а встав і відчинив їм двері.)
-
Чи зміг Ілля відчинити двері? (Так.)
-
Про що розповіли йому старчики? (Дали випити питтячка медового, і сказали, що буде він славним витязем, лихим богатирем.)
-
З ким вони не радять Іллі зачіпатися? (З Святогором, Самсоном, з родом Микуловим, з Вольгою Всеславичем.)
-
Яку ще пораду дають вони майбутньому герою? ( Купити жеребчика, три місяці годувати пшоном білим-ярим, потім три ночі у трьох росах викачать, і підвести до тину, щоб він переплигував.)
-
Де поділися старчики? (Зникли з очей.)
-
Що перше зробив Ілля після зникнення старців? (Пішов допомогти батькам.)
-
Яку роботу він виконав? (Очистив ліс від недопалків, дуби-кряжі повирубував і в річку повивалював поки батьки спали міцним сном.)
-
Як зреагували батьки? (Полякалися – хто роботу зробив, дивувалися. )
-
Хто переклав билину на сучасну мову?(Павло Грабовський.)
Про Іллю Муромця та Соловія
-
На що просить Ілля у батьків благословення? (На службу до київського князя Володимира боронити християнську віру.)
-
Кого зустрів він під Черніговом? (Силу силенну війська татарського.)
-
Що зробив Ілля Муромець? (Розбив ту силу.)
-
Знайдіть гіперболу в описі бою.(Куди їде – туди вулиця, куди вертає – туди провулок, ні один татарин не міг втекти і спастися.)
-
Кого відпустив Ілля? (Трьох царевичів відпустив, щоб вони скрізь і всім говорили, що святу Русь могутні богатирі бережуть.)
-
Що запропонували Іллі чернігівці? (Щоб був у них воєводою.)
-
Про що їх просить Ілля? (Показати пряму дорогу до Києва.)
-
Від чого застерігають чернігівці? (Що вже 30 років ніхто не їздить по цій дорозі, бо там сидить Соловей – розбійник.)
-
Яку силу мав соловей? (Усі трави в’януть, квіти обсипаються, а люди всі мертві лежать.)
-
По якій дорозі поїхав Ілля? (По прямій. Одною коня тримав, другою дуби рвав і шлях прокладав.)
-
Як розправився з Соловієм? (Попала стріла в праве око, а вилетіла лівим вухом. Ілля його в кайдани кував та до стременя булатного в’язав.)
-
До кого приїхав Ілля Муромець? (До сонечка – князя з княжною Апраксією.)
-
Про що запитав князь? (Якою дорогою він приїхав?)
-
Які три причини називає Ілля, через які він не встиг до Києва на полудник? (Виручив Чернігів від облоги, мости через річку Смородину мостив, Соловія-розбійника з сімох дубів збивав.)
-
Як зреагував Володимир – князь? (Вийшов на Соловія подивитися, та просив його засвистати, закричати, засичати.)
-
Чи виконав наказ князя Соловей? (Ні, бо він слуга Іллі і його буде слухати.)
-
Що наказав Соловію Ілля? (Засвистіти напівсвисту, закричати напівкрику, зашипіти напівшипу.)
-
Про що попросив Соловей? (Випити чару вина.)
-
Як він виконав наказ Іллі? (Зробив по-своєму, на повен крик.)
-
Чому ж він не послухав наказу? («Прочував я свій кінець».)
-
Як наказав Ілля Соловія за непослух? (Повів його на поле Куликове та відрубав йому буйну голову.)
-
Прочитайте зачин і кінцівку билини, поясніть їх своєрідність.
-
Знайдіть повтори у тексті і поясніть їхню роль у розкритті головної думки твору.
-
Наведіть приклади перебільшень у змалюванні подвигів Іллі.
-
Як ставився народ до князя Володимира, знайдіть підтвердження у тексті.
-
Знайдіть епітети та порівняння у тексті, розкрийте їх змістове навантаження.
Літературна вікторина
-
Із якого міста виїхав Ілля Муромець?(Мурома)
-
З якого села?(Карачарова)
-
Яким епітетом возвеличує його народ?(Добрий молодець).
-
Куди зібрався богатир?(У славний город Київ.)
-
Де він зустрів багато ворогів?(Біля Чернігова).
-
Яку посаду пропонують йому чернігівці? (Воєводи).
-
Яку дорогу просить показати до Києва?(Пряму).
-
Довжина прямоїзжої дороги. (500 верст).
-
А дальшою дорогою?(Ціла тисяча).
-
Як називалася річка?(Смородинка).
-
Зброя Іллі. (Ярий лук (бойовий), калена стріла).
-
Куди Ілля поранив Соловія Розбійника?(В праве око).
-
До чого прив’язав Ілля пораненого Соловія?(До стремені булатного).
-
Ім ’я київського князя. (Володимир).
-
Ім’я дочки київського князя. (Апраксія.)
-
Як вітався Ілля з князем?(«Хрест клав по-писаному, поклін вів по-ученому, вклонявся на чотири сторони.)
-
Із якого хутра шуба у князя?(Куньова (зі шкурок куниці).
-
Що попросив поранений Соловей Розбійник, щоб відновити свої сили і засвистати?(«Чару вина зеленого».)
-
Об’єм чари, з якої пив вино Соловій. (На півтора відра.)
-
Як покарав Ілля Соловія за непослух?(Відрубав йому буйну голову.)
-
Де Ілля розправився з Соловієм?(На полі Куликовім).
«Давньоруські билини про Іллю Муромця»
«Обери позицію: так чи ні?»
1. Билина – фольклорна пісня про богатирів. (Так).
2. У билині головні герої – богатирі. (Так).
3. У билинах присутні тільки вигадані персонажі. (Ні).
4. В основі сюжету билин – розповідь про величні події часів Київської Русі. (Так).
5. У билинах діють три покоління богатирів. (Ні).
6. У билинах богатирі захищають рідну землю, борються із ворогами. (Так).
7. У билині «Про Іллю Муромця і Соловія» богатир виїздить із Мурома.(Так)
8. У билині «Про Іллю Муромця і Соловія» богатир залишається воєводою у Чернігові. (Ні).
9. Ілля Муромець у билині «Про Іллю Муромця і Соловія» приїздить до князя Володимира. (Так).
10. Ілля Муромець покарав Соловія, втопивши його у річці. (Ні).
11. Ілля Муромець перші 30 років життя орав землю. (Ні).
12. Ілля Муромець полишив рідний дім, щоб служити князю Володимиру і народу. (Так).
Літературний навігатор: книжкове частування
Садко
-
Садко - герой новгородських билин.
-
Заняття героя, чим заробляв на життя?(Був бідним гуслярем, звеселяв людей на бенкетах)
-
У якому місті народився Cадко? (Новгороді.)
-
Чому герой пішов до Ільмень-озера? (Його перестали запрошувати на бенкети.)
-
Хто запропонував йому чарівну допомогу, після чого життя бідного гусляра змінилося? (Морський цар.)
-
Про яку таємницю дізнався Садко? (Як стати багатим або про - рибу золоте-перо.)
-
Якою була сума закладу Садка з купцями? (Сорок тисяч.)
-
Куди відправився Садко на сорока кораблях? (У заморські землі продавати товари.)
-
Що трапилось із кораблями Садка, коли він повертався додому?(Вони зупинились посеред моря.)
-
З якого дерева був зроблений перший жереб Садка? (Із дуба.)
-
Що взяв із собою Садко на дубовий пліт? (Гуслі.)
-
Що запропонував морський цар гусляру? (Грати на гуслях, розважати його гостей.)
-
Кому належать слова: «Спи-відпочивай, ні про що не думай, як мені брат Водяний господар Ільмень-озера приказав, так і буде». (Сестрі Водяного – Чернавушці.)
-
Хто допоміг Садку повернутися додому? (Водяний.)
Тести. Билина «Садко»
1. Садко жив у місті:
А) Києві; Б) Чернігові; В) Новгороді.
2. З якого дерева були зроблені гуслі Садка?
А) берези Б) явора; В) верби.
3. Куди запрошували Садка-гусляра?
А) розважати бояр і купців; Б) співати у хорі; В) грати для простих селян.
4. Чому герой пішов до Ільмень-озера?
А) його перестали запрошувати на бенкети; Б) він хотів наловити риби; В) вирішив скупатися.
5. З ким зустрівся Садко біля озера?
А) русалкою; Б) водяним з Ільмень-озера; В) купцями Новгородськими.
6. Яку таємницю розповів Садку Водяний?
А) про дерево з якого зроблені гуслі; Б) про русалку - наречену; В) про рибу золоте-перо.
7. Хто допоміг гусляру-сироті виграти спір?
А) купці; Б) морський цар; В) Водяний із Ільмень-озера.
8. Із сироти-гусляра Садко став багатим:
А) боярином; Б) купцем Новгородським; В) знаменитим воєводою.
9. Який спір програв Садко?
А) що він найсильніший; Б) що він дуже багатий і може скупити у всіх купців товари у Новгороді; В) він заволодіє містом Новгородом.
10. Кого зачарував своєю грою на гуслях Садко?
А) багатого заморського царя; Б) дочку купця Чернігівського; В) морського царя.
11. Хто допоміг Садку вибратися із морських глибин?
А) русалка; Б) Водяний; В) Морський цар.
12. Кому належать слова: «Спи-відпочивай, ні про що не думай, як мені брат Водяний господар Ільмень-озера приказав, так і буде»:
А) молодій дружині-красуні; Б) сестрі Водяного – Чернавушці; В) морській царівні. Відповіді : 1-в, 2-б, 3-а, 4-а, 5-б, 6-в, 7-в, 8-б, 9-б, 10-в, 11-б, 12-б.
Балада про розбите батьківське серце
Продовж речення
-
Сумна історія короля Ліра належить до найдавніших ...(англійських сюжетів.)
-
Хто на основі сюжету про необачливого батька, який, несправедливо розділивши майно між своїми дітьми, залишився жебраком, створив геніальну трагедію? (видатний англійський драматург В. Шекспір.)
-
Відтак король Лір посів гідне місце в галереї ...(«вічних образів») світової культури й став загальнолюдським символом ...(трагічної батьківської любові.)
-
Художній образ, якому притаманні інакомовна багатозначність і глибина узагальнення – це ( символ )
Тести за змістом балади «Король Лір»
1.В якій країні жив Король Лір?
а) Франції;
б) Шотландії;
в) Англії.
2.Ім’я найстаршої дочки короля:
а) Корделія;
б) Регана;
в) Кандіда;
3. Яке запитання поставив король дочкам?
а) Як вони ділами докажуть свою любов до батька;
б)Чи згідні вони вийти заміж?
В) Як поділити між ними королівство?
4. Яку із дочок вигнав Лір і позбавив спадку:
а) Старшу;
б) Наймолодшу;
в) Середущу.
5. Як поділив батько-король своє багатство?
а) Порівно розділив між дочками;
б) Поділив на дві частини;
в) Віддав старшій дочці.
6. У якій країні знайшла собі притулок найменша дочка?
а) Німеччині;
б) Англії;
в) Франції.
7. Як жилося Королю-батьку у старшої дочки?
а) Добре, у нього було усього вдосталь;
б) Погано, у нього не було прислуги;
в) Його принижували, не давали їсти.
8. Як прийняли батька середуща дочка?
а) Обняла, привітала виділила йому кращу кімнату і багато слуг;
б) Наказала жити на кухні з прислугою;
в) Вигнала зі свого палацу.
9. Що вирішив король згадавши про найменшу дочку?
а) Віднайти її і попросити прощення.
б) Дізнатися як вона живе?
в) Попросити їсти.
10. Як зустріла Корделія батька?
А) Вигнала із свого королівства;
Б) Привітно з радістю, любов’ю, прийняла батька;
В) Наказала жити з прислугою.
11. Чи повернув собі королівство Англії Лір?
А)Так;
Б) Ні;
В) Не повністю.
12. Яке велике горе переніс Король Лір на старості літ?
А) Смерть дружини;
Б) Смерть наймолодшої дочки;
В) Втрату корони.
Відповіді : 1-а, 3-а, 5-б, 7,-б, 9-а, 2-б, 4-б, 6-в, 8-б, 10-б, 11-а, 12-б.
Літературний диктант
-
Король Лір жив у (Англії)
-
Скільки мав дітей? (три доньки)
-
Яке питання поставив батько дітям?( Хто його найбільше любить«як ділами своїми вони докажуть йому свою любов)
-
Що пообіцяла батькові старша сестра? («Готова за вас кров пролити»)
-
Кому із дочок належать слова: «Я день і ніч готова вам служить. Стать вам найменшою слугою…» (середущій дочці короля)
-
Що відповіла батькові на запитання найменша дочка? (Свій дитячий довг сповняти, бути послушною)
-
Чия відповідь батькові не сподобалась? (меншої Корделії)
-
Що подарував король Регані та Гонореллі , яким вдалося переконати батька у своїй любові до нього? (по півцарства)
-
Як наказав меншу доньку? (Вигнав, позбавивши спадку)
-
Куди привела недоля бідну дівчину?(До Франції)
-
Ким стала Корделія?(Королевою Франції)
-
Як жилося королю Ліру у старшої доньки? (погано, вона відняла у нього слуг.)
-
Як прийняла середуща донька батька? (Звеліла йому жити із слугами на кухні)
-
Старші дочки вигнали батька і він став (жебраком)
-
Котра із дочок на старість Королю Ліру принесла потіху і радість? (Наймолодша дочка, Корделія)
-
Хто став на захист короля Ліра?(Корделія)
-
Як Корделія довела свою відданість батькові?(пішла війною на сестер і повернула батькові королівство)
-
Причина смерті короля?(загибель дочки)
-
Як наказали вельможі обох невдячних сестер?( засудили на кару смерті)
-
Про що просить не забувати англійська балада?( про дитячу невдячність)
Шляхетний розбійник Робін Гуд
1. Улюблений герой англійських балад. (Робін Гуд. )
2. Хто такий Робін Гуд? Що повідомляють про нього в різних історичних хроніках? (Ватажок лісових розбійників. Жив у графстві Йоркшир, сучасник Ричарда Левове Серце. Служив у сера Томаса Ланкастера. Коли той очолив бунт проти короля Едуарда ІІ, пішов за своїм господарем. Повстання було придушено, а повстанців оголошено поза законом. Вони знайшли притулок у Шервудському лісі, грабували багатіїв та церковників і допомагали бідним.)
3. Поясніть, чому саме так характеризує народ героя: «Розбійник долею він був і лицар – у душі» ( співчуття до народного ватажка, який змушений покинути мирне ремесло і втекти до лісу від несправедливих утисків.)
4. У чому новаторство цих балад? (Уперше в європейській народній творчості возвеличено людину низького походження, яка, на відміну від героїв попереднього часу, воює не з драконами, не з чужими племенами, а з тими, від кого потерпав народ.)
5. Коли почали записувати фольклорні балади про Робін Гуда? (У ХV столітті.)
6. Як у них пояснюється походження героя. (Був йоменом – вільним ремісником чи селянином, за іншими версіями – несправедливо знедолений дворянин.)
7. Що таке балада?(від прованс. «танцювати» ) – невеликий ліро-епічний твір фантастичного, легендарно-історичного, соціально-побутового змісту з драматично напруженим сюжетом.)
8. Які є різновиди балад?(Фольклорні і літературні.)
9. Як ви розумієте значення терміну ліро-епічний твір?(Це художній твір, у якому поєднуються і епос(розповідь) і лірика(почуття).
10. Чи існував насправді Робін Гуд, чи має прототип?( Авжеж. Однак у такому разі баладний образ шляхетного розбійника не художній «двійник» якоїсь однієї людини, а збірний образ багатьох борців за права народу.)
Як Робін Гуд став розбійником
«Уважний читач»
-
Хто був батько Робіна Гуда? (Головний лісничий найбільших королівських заповідників – Шервудського та Бернесдейльського лісів Х’ю Фітзу.)
-
Де і коли народився Роб? (1160 року в місті Локслі.)
-
Як ще називали Роба? (Локслі або Роб з Локслі.)
-
Чим понад усе любив займатися Роб? (Блукати з батьком по лісі, спритно стріляти з луку, а зимовими вечорами слухати батькові розповіді про Зеленого Віллі – розбійника.)
-
Ким мріяла бачити сина мати Роба? (Походила з благородної родини і хотіла бачити його значною особою при дворі короля або в абатстві.)
-
Чого навчала його мати? (Читати, писати, гарні манери, бути правдивим і чесним.)
-
Назвіть друзів хлопчика.(Віллі Геймвелл - син батькового брата, Маріан Фітцуолтер – дочка графа.)
-
Як склалися стосунки батька Роба з графом? (Вони ворогували.)
-
Яке нещастя трапилося в сім’ї Роба? (За змовою графа, шерифа та єпископа наклеп на батька і король забрав посаду, матір і Роба вигнали на вулицю без попередження, а батька посадили до в’язниці.)
-
Де жили Роб з матір’ю? (У батькового брата Геймвелла.)
-
Що пережив Роб ще через 2 місяці? (Померла мати, а згодом не стало і батька.)
-
Як жилося Робу у дядька? (Віллі вчився у школі далеко від дому, Маріан теж відіслали до двору королеви Елеонори, як дізналися про дружбу з Робом, був самотній, дядько ставився до нього з ніжністю, але не міг повернути хлопцю щасливих днів.)
-
Яку новину повідомив одного дня дядько Робу? (Що є нагода випробувати свій лук і стріли і здобути гарний приз на змаганні лучників у Ноттінгемі.)
-
Яка нагорода чекає переможця? (Золота стріла, місце королівського лісника.)
-
Опишіть зовнішність Роба. («Ставний і гінкий, він був убраний з голови до п’ят у все зелене і йшов великим бадьорим кроком. Серце його співало: юнак був сповнений великих надій і не мав жодного ворога в світі.») – с. 29
-
Кого зустрів Робін Гуд у хащах Шервудського лісу? (Чоловіка, який незаконно посів батькове місце головного лісничого і безжально вигнав їхню сім’ю.)
-
Чому Роб скипів? (Бо вони дістали його своїми дотепами та образливим реготом.)
-
На що побився об заклад? (Ватажок сказав, що якщо він влучить у ціль, отримає 20 срібних монет, а не влучить – прочухан.)
19.Яку ціль вказав лісничий? (Королівські олені, що були на відстані 100 кроків.)
20.Погодився Роб? (Так, він вбив оленя.)
21.Що обурило Робін Гуда? (Наказали забиратися геть, і ні слова про гроші.)
22.Які слова Роба лісничий сприйняв як погрозу? («Твоя пика вже намуляла мені очі. На тобі недоноски мого батька.»)
23.Що зробив Лісничий? (Підло вистрілив у спину, але наступив на суху гілку, заточився і стріла пролетіла біля самого Робового вуха.)
24.Як вчинив Роб? (Убив лісника, пустивши у відповідь свою стрілу, так помстився за батька, проте опинився поза законом.)
25.Де він зупинився? (На далекому узліссі у бідної вдови, що мала трьох синів.)
26.Що вдова розповіла про синів? (Що їх теж оголосили розбійниками, що вбили оленя, щоб не померти з голоду.)
27.За якої умови удовиченки погодилися прийняти його в свій загін? (Що він стане ватажком, якщо здобуде перемогу у змаганні лучників у Ноттінгемі.)
28.Чому Робу небезпечно було показуватися у місті? (За його голову винагорода 100 фунтів стерлінгів, та ще й сам шериф обіцяв від себе збільшити винагороду, бо ненависть до батька перейшла на сина.)
29.Як Робу вдалося потрапити на змагання? (Переодягся в жебрака: «Жалюгідний на вигляд жебрак у строкатому лахмітті… копицю рудуватого волосся прикривав каптур, повільно накульгував.)
30.Хто сподівався стати королевою дня? (Донька шерифа.)
31.Хто примусив Робове серце радісно стрепенутися? (Маріан – темне волосся, карі очі, витончені риси обличчя. Приїхала погостювати з Лондона.)
32.Умови змагання. (Перша ціль – 30 елів, хто влучить у яблучко, стрілятимуть у другу ціль – на 10 елів далі. Третя ще далі, аж поки не визначиться переможець, який отримає золоту стрілу, посаду королівського лісника та право обрати королеву дня.)
33.Хто став переможцем: Роб чи Одноокий? (Роб.)
34.Що запропонував шериф переможцю? (Щоб Роб Мандрівник пішов до нього на службу, і вручивши стрілу, майже силоміць повернув до дочки шерифа.)
35.Кому Роб вручив стрілу? (Маріан.)
36.Куди подався після змагань? (До Шервудського лісу, на місце , що вказали удовиченки.)
37.Про що повідомив один із синів Дебелий Вілл? (Нагадав, що хотіли обрати ватажком того, хто пошиє шерифа у дурні, здобувши золоту стрілу.)
38.Хто підтвердив, що Роб дійсно отримав стрілу? (Одноокий, що змагався з ним нарівні, а потім зник, це був Вілл Стютлі.)
39.Що подарувала ватага Робу? (Ріжок, яким він мав скликати своїх бійців.)
40.Яку клятву дали розбійники? (Забирати добро в багатіїв, допомагати бідним і ніколи не заподіяти лиха жінці.)
Вікторина
-
Що означає ім’я Робін Гуд?(Англ. «rob» – грабувати, позбавляти когось чогось, «hood» - ковпак, капюшон.)
-
Чому Роб і його друзі носили одяг зеленого кольору?(Щоб не виділятися в лісі.)
-
Як називався ліс, де переховувалися друзі Робіна Гуда?(Шервудський.)
-
Назвіть друзів Робіна Гуда?(Чернець Тук, Вілл Стютлі, Маленький Джон, три удовиченки…)
-
Чи була у Робіна наречена?(Так, Меріан.)
-
Які дерева в основному росли в Шервудському лісі?(Дуби)
-
Проти кого боровся Робін Гуд?(Шерифа Гая Гісборна, єпископа, дочки шерифа.)
-
Визначте риси характеру Робіна Гуда. (Сміливий, шляхетний, справедливий, має почуття власної гідності, щирий, хитрий, вірний королю, має почуття гумору, побратимська вірність. )
-
Улюблений напій розбійників.(Чорне пиво.)
-
Улюблена їжа. (Оленяче м’ясо).
-
Колір одягу. (Зелений.)
-
За яких умов приймали у ватагу Робіна Гуда?(Сила, влучна стрільба, клятва на вірність).
-
Що повинен був мати лицар?(Лук, стріли, кий, ріжок, меч, ніж, кінь).
-
Продовжіть синонімічний ряд: розбійники… (лісовики, побратими, ватага, бунтарі, йомени.)
-
Скільки є балад про Робіна Гуда?(Близько 40)
-
Коли англійці святкували день Робіна Гуда?(Упродовж 4 –х століть у першу неділю травня.)
Тест «Як Робін Гуд став розбійником»
-
Що означає ім‘я Робін Гуд?
А) Роб у каптурі; Б) Роб із ріжком; В) Роб поза законом.
-
Що Робін Гуд робив краще за всіх?
А) Грав на гуслях; Б) Будував замки; В) Стріляв з лука.
-
До якого фольклору належать балади про Робіна Гуда?
А) До шотландського; Б) До англійського; В) До німецького.
-
Коли відбуваються події, що зображені в баладах про Робіна Гуда?
А) Наприкінці Х - на початку ХІ ст.. Б) Наприкінці ХІІ - на початку ХШ ст..
В) Наприкінці ІХ - на початку Х ст..
-
Коли з’явилася перша збірка балад про Робіна Гуда?
А) Наприкінці X ст.; Б) Наприкінці XV ст.; В) Наприкінці XІІІ ст..
-
Ким був батько Робіна Гуда?
А) Шерифом; Б) Лісничим; В) Королем.
-
Хто був ворогом для Робіна Гуда?
А) Граф Хантінгдон; Б) Вілл Стютлі; В) Шериф.
-
Чому Роб опинився поза законом?
А) Вбив королівського оленя; Б) Боровся за золоту стрілу;
В) Виловив усіх куріпок у королівських володіннях.
-
Де жив Робін Гуд зі своїми товаришами?
А) У Шервудському лісі; Б) У своїх багатих родичів;
В) У пограбованому замку.
-
Хто переміг на змаганнях стрільби з лука?
А) Дебелий Вілл; Б) Жебрак, тобто Роб Мандрівник; В) Одноокий.
-
Кому Роб подарував золоту стрілу?
А) Дочці шерифа; Б) Маріан; В) Ватазі розбійників на честь перемоги.
-
Хто розповів розбійникам про те, що золоту стрілу виграв у змаганнях Робін Гуд?
А) Вілл Стютлі; Б) Вдова; В) Маріан.
Давньоруські билини та фольклорні балади
«Впізнай героя»
-
«Одною рукою коня тримав,
Другою рукою дуба рве
Дуби рве самі коренисті
Та мости мостить,
Шлях укладає та все прямоїжджий » (Ілля Муромець)
-
«Як засвистить … по солов’їному,
Як закричить він по-звіриному,
Як зашипить по-зміїному … » (Соловій-розбійник)
3. «Він встромив його в рота вузьким кінцем
І враз почав сурмить,
І сімдесят його молодців
На поклик з’явились ту же мить » (Робін Гуд)
4. «А якою, добрий молодче, дорогою ти їхав
В стольний город Київ,
Прямоїжджою чи окружною?» (Князь Володимир)
5. «Як молодий олень, стрибнув він на великий придорожній камінь, і його обличчя опинилось врівень з головою шерифа, що сидів на коні». (Робін Гуд)
6. «Став … дуби з корінням виривати,
Зробив міст, переїхав на той бік». (Ілля Муромець)
-
«Ви сміливі хлопці, король мусить знать,
Що ж ви накоїли тут,
Отож збирайтесь зо мною в путь –
На королівський суд! » (Шериф Ноттінгемський)
-
«Та відрубав йому Буйну голову,
Так з тої пори і не стало … на святій Русі». (Соловій-розбійник)
-
«Вклонився на чотири сторонни
Сонечку з княжною Апраксією» (Ілля Муромець)
-
«… в ложі з другого боку сиділа дівчина, чиє темне волосся, карі очі й витончені риси обличчя примусили Робове серце радісно стрепенутись». (Маріан)
Розділ 2 Перлини світової літературної балади (до сторінок 38 – 54)
1.Характерні ознаки балади. (Своєрідний зачин – звернення до слухача, постійні образи – мужній лицар, розповідна манера викладу, постійні епітети, порівняння, повтори, драматичний, часто трагічний сюжет.)
2. Які є види балад за змістом.(Історичні, фантастичні та побутові.)
3.У чому найголовніша різниця між фольклорним і літературним твором?(У фольклорному творі немає автора, текст має варіанти за обсягом і змістом, пов’язаний із країною і часом описуваної у творі події. А в літературному творі є автор, текст незмінний, виходить за межі певного часу і країни.)
4.Де ми зустрінемо більше ліричних почуттів, емоційної оцінки персонажів – у фольклорному чи літературному творі?(У літературній баладі чітко чути голос оповідача, його ліричну оцінку подій.)
«Палке серце»
Фрідріх Шиллер
-
Батьківщина письменника. (Німеччина)
-
Повне ім’я письменника.(Йоганн Крістоф Фрідріх.)
-
Де і коли народився письменник?(У 1759 році в місті Мірбах.)
-
Мрія. (Стати священиком).
-
Як і де навчався?(Здібний, вивчав право у військовій академії, потім медицину.)
-
Перший твір. (Драма «Розбійники» у 1781 році, розпочата в академії.)
-
Як можна назвати 1797 рік у творчості Шиллера?(«Баладний рік».)
-
Назвіть балади. («Кубок», «Рукавичка», «Лицар Тоггенбург», «Полікратів перстень»).
-
Представником якого напряму в літературі вважають Шиллера?(Просвітником, поширював передові ідеї, змальовував у творах цілеспрямовані особистості з усвідомленим почуттям гідності.)
-
У Веймарі йому пощастило заприятелювати з видатним німецьким письменником
( Й. В. Гете)
-
Одним з найвідоміших творів митця стала балада («Рукавичка».)
-
Які особливості і зміст балад Шиллера? (Філософський зміст, близькі до проблем сучасного йому життя, критика існуючих порядків; побудовані не на фантастичних подіях, а на зіткненні різних поглядів, характерів, ідей, нагадують невеликі драматичні твори, оптимістичні).
Аналіз балади «Рукавичка»
-
Де відбуваються події?(При дворі короля Франциска, у звіринці).
-
Чому зібралися тут придворні?(«Ждучи на грища й забави».)
-
Які описи є в баладі?(Опис короля і придворних дам та опис хижаків.)
-
Який з цих описів більш яскравий і детальний і чому?(Опис хижаків – для порівняння звіра і людини.)
-
Які хижаки виходять на арену по знаку короля?(Лев, тигр, два леопарди.)
-
Як ведуть себе звірі? (Лев «Не лунає рев, зором німим обвів круг арени… і ліг самотою», тигр «виє, напружує шию, кола страшні вибиває хвостом – але ;…кроком несміло-пружним лева обходить і… погас його рев луною, і осторонь хижий ліг», два леопарди нападають на тигра, але прогримів рев лева – «і став спокій…люті лягли по короткім бою.»)
-
Чому ведуть так себе звірі?(Лев – цар, йому підкоряються.)
-
З ким порівнюємо лева?(З королем. Якщо лев вимагає від звірів покори, тиші, не дає вбивати, вмішується в бій, то король – навпаки чекає видовищ і не стає на захист лицаря).
-
Від чого треба захистити лицаря?(Від непотрібного ризику своїм життям.)
-
Чому він ризикує?(Йому треба вийти на арену до хижих звірів, щоб підняти рукавичку красуні Кунігунди.)
-
Які слова характеризують суть звернення красуні до свого лицаря?(Глузлива красуня.)
-
Слова красуні – це прохання, наказ чи заклик до випробування? («Щодня, щогодини, лицарю мій, присягаєтесь ви в любові своїй – принести рукавичку прошу я вас!» Мабуть, наказ?)
-
Доведіть, що красуня кинула рукавичку навмисне.
-
Чи міг би лицар відмовитися підняти рукавичку?(Ні, справа честі).
-
Як справився з завданням лицар?(«Збігає вниз безстрашно, і кроком твердим ступає між звіром тим, і бере рукавичку відважно.»)
-
Якими ви уявляєте Делоржа і Кунігунду? (Делорж – хоробрий, самовпевнений, гордий, внутрішньо незалежний, наділений гідністю, почуттям честі, а Кунігунда – лицемірна, кокетка, пустота душі, жорстокість, гоноровитість, пихатість.)
-
Чому король Франциск нічого не зробив для того, щоб зупинити Делоржа від небезпечного вчинку? (Не дорожив життям своїх підданих.)
-
Чому Делорж переміг не тільки звірів, а й придворних? («І, повні подиву й жаху німого, лицарі й дами глядять на нього. І гомін безмежний навколо росте на честь його перемоги.» Але лицар зробив непередбачене ніким – кинув рукавичку в обличчя дами.)
-
Чи мав право герой кинути рукавичку Кунігунді, що означає цей жест? (Зневагу до неї. Мав, бо вона не цінує його життя, думає лише про те, як похизуватися перед іншими дамами.)
-
Чого чекала дама? («Кунігунда очима героя вітає – той погляд щастя йому обіцяє»)
-
Можна сказати, що герой відмовився від свого щастя? (Мабуть, не можна бути щасливим з людиною, яка не цінує твоє життя, легковажна до нього, думає більше про себе – пихата, глузлива.)
-
Яка головна думка балади.(Утвердження самоцінності людського життя.)
-
Що уособлює вчинок Делоржа? (В образі втілено уявлення Шиллера про найвищі життєві цінності – сміливість, честь і гідність, внутрішню незалежність.)
-
Ідея балади.(Засудження деспотичних законів суспільства, звеличення людяності та високого почуття людської гідності.)
-
Тема. (Зіткнення особистості з жорстоким світом. Розповідь про подію при дворі французького короля Франциска.)
-
Особливості композиції.(Нагадує театральну виставу.)
-
Хто переклав цю баладу на українську мову? (Михайло Орест, російською мовою перекладали Жуковський, Лермонтов, відомий ще переказ українською Б. Щавурського.)
-
Яку проблему порушує автор у баладі?(Проблема цінності людського життя).
-
Який конфлікт?(Між особистою честю і коханням)
-
Визначте композиційні частини балади.
-
Експозиція (зачин) – король і придворні чекають у звіринці грищ та забав.
-
Зав’язка – на знак короля випускають на арену хижих звірів.
-
Розвиток дії – опис поведінки звірів: тигр і леопарди підкорюються леву, Кунігунда кидає рукавичку на арену між хижаками і просить Делоржа принести рукавичку, щоб доказати свою любов до неї.
-
Кульмінація – Делорж забирає рукавичку, всі вітають його з перемогою, щаслива Кунігунда чекає, поки він поверне їй рукавичку.
-
Розв’язка – лицар кинув рукавичку дамі в обличчя, сказав, що не потребує її подяки.
-
Кінцівка (результат) – сказав і її покинув.)
Тести «Ф. Шиллер «Рукавичка»
1.Справжня дружба між Ф.Шиллеромі Й.Гете розпочалася
А) після зустрічі на засіданні Спілки природознавців у Ієні 1794 році;
Б) після зустрічі на засіданні Спілки письменників у Ієні 1791 році;
В) після зустрічі в родині Лангефельдів;
2.У 1780 році Ф.Шиллер
А) став військовим журналістом;
Б) став військовим лікарем;
В) був ув’язнений до фортеці.
3.Твори «Рукавичка», «Орлеанська діва», «Вільгельм Телль» Ф.Шиллер написав
А) у Веймарі;
Б) у Франкфурт-на Майні;
В) у Лейпцигу.
4.Делорж – герой твору Ф.Шиллера «Рукавичка»
А) йде між звірів і дістає рукавичку Кунігунди;
Б) вбиває звірів і дістає рукавичку;
В) з жахом і переляком дивиться на хижих звірів
5.Кунігунда посилає Дедоржа за рукавичкою
А) для забави;
Б) з метою позбутися Делоржа;
В) бо рукавичка має для неї велику цінність.
6.Повернувши рукавичку дамі Делорж говорить такі слова:
А) «Подяки, дам, чекаю від тебе..»
Б) «Подяки, дамо, не треба мені!»;
В) «Подякуй, дам, мені!».
7.Хто із поетів і про кого говорив такі слова
«Загалом моя виключно висока думка про нього не знизилася, однак я не впевнений, що ми коли – небудь станемо близькими …Його світ - не мій світ, наші уявлення суттєво відрізняються»?
А) Й.Гете про Ф.Шиллера;
Б) Ф. Шиллер про Й.Гете;
В) Ф.Шиллер про Карла Євгенія.
8. Заборона на що існувала в «Карловій школі» і лише розпалювала любов?
А) на зустрічі з коханою;
Б) на захоплення літературою;
В) на захоплення політикою.
9.У баладі «Ф.Шиллера» рукавичка перемагає
А)прекрасна дама ;
Б) кодекс людяності;
В) примхи Кунігунди.
10. В основу балади «Рукавичка»покладено
А) реальні події, які трапилися при дворі короля Франциска І;
Б) вигадані автором події;
В) подію, яка трапилася з Ф.Шиллером.
11. Хто з поетів народився у 1759 р?
А) Стівенсон б) Пушкін в) Гете г) Війон д) Шиллер
12. Хто був господарем звіринця:
А) Кунігунда; Б) Делорж; В) король Франциск?
13. Який звір з’явився першим на арені:
А) лев; Б) тигр; В) гепард?
14. Якою була поведінка лева на арені:
А) почав гарчати на глядачів; Б) кидався на огорожу; В) ліг на самоті?
15. Чому Кунігунда попросила дістати з арени рукавичку:
А) було жаль рукавички; Б) щоб перевірити кохання; В) захотілось відчути страх, споглядаючи криваві сцени?
16. Як Кунігунда змінює своє ставлення до Делоржа?
А) дає йому ще одне завдання; Б) не звертає на нього уваги; В) її погляд обіцяє Делоржу щастя?
17. Що зробив Делорж після повернення з арени:
А) кинув рукавичку в лице Кунігунді; Б) мовчки віддав рукавичку; В) запропонував руку й серце?
Адам Міцкевич. Біографія.
Літературний диктант
-
Найулюбленіше ім’я польського народу (Адам Міцкевич).
-
Де і коли народився польський поет?(У 1798 році біля міста Новогрудка, яке тоді належало до Литви.)
-
За честь бути батьківщиною поета сперечаються три країни. Які? (Польща, Литва, Білорусь)
-
Де навчався поет? (Спочатку у повітовій школі, потім університет у Вільно.)
-
Професія Міцкевича. (Учитель латинської словесності, працював у гімназії.)
-
Як називалася перша збірка поета?(«Балади і романси»(1822 р.)
-
За що у 1823 році було заарештовано поета?(За участь у таємних зборах.)
-
Як наказали поета?(Заслання до Росії, рік у Петербурзі, потім Україна.)
-
Що пов’язано у поета з Одесою?(Сам попрохав міністра освіти призначити його вчителем в Одесу.)
-
У якому творі відобразилися враження від українських міст і сіл, природи України?(«Кримські сонети», поема «Конрад Валленрод».)
-
У яких містах України побував?(Одесі, Києві, Харкові )
-
З яким відомим письменником познайомився в Харкові?( з П. Гулаком-Артемовським, який створив оригінальний український переспів його балади «Пані Твардовська»).
-
Чи повернувся поет на батьківщину?(Намагався у 1830, коли на батьківщині повстання, та на кордоні поета не впустили до країни, так до кінця днів не зміг повернутися.)
-
Де перебував поет?(У різних місцях: Німеччина, Швейцарія, Італія, Франція, Туреччина.)
-
Як і коли помер поет?(У складі польського загону приймав участь у російсько-турецькій війні проти Росії. Загинув у 1855 році.)
-
Назвіть українських майстрів слова, які високо цінували творчість Міцкевича. (Його твори перекладали Т. Шевченко І. Франко, Леся Українка, М. Рильський, М. Бажан, А. Малишко, І. Драч та інші.)
-
Що було покладено в основу написання балади «Світязь»? (народний переказ)
-
. У якому місті на Україні є пам’ятник А. Міцкевичу? (м. Львів)
Аналіз балади «Світязь»
«Уважний читач»
1. У якому краї відбуваються описані у баладі події?(Новогрудський)
2. Які звуки можна почути опівночі з озера Світязь? (жіночий стогін,брязкання зброї, вигуки дикого бою)
3. Хто вирішив розгадати таємницю, пов’язану з озером Світязь? (Пан із Плужин)
4. Що велів зробити пан?(збудувати човни, зв’язати невід і пустити сіті в озеро)
5. Хто прибув із Царина на розкриття таємниці? (Ксьондз)
6. Кого впіймали рибалки? (жінку)
7. Який вигляд мала дивна істота? (кучері білі, уста мов корали, сині очі)
8. Що було на місці озера? (місто)
9. Чиє військо оточило князя Мендога? (російське)
10. Про що просить князь Мендог князя Тугана? (про допомогу)
11. Що бачила донька Тугана над містом? (Ангела)
12. На які квіти перетворилися загиблі дівчата і жони? (білі купави)
Р.Л.Стівенсон
1.Батьківщина Стівенсона. (Англія.)
2.Найпопулярніший пригодницький твір Стівенсона. («Острів скарбів», 1883 рік).
3.Де і коли народився письменник?(В Единбурзі, в родині інженерів, будівничих маяків.)
4.Мрія Стівенсона (Успадкувати фах своїх предків – стати інженером по будівництву маяків.)
5.Де навчався?(Спочатку в школі, потім в Единбурзькому університеті.)
6.Чому не закінчив університет?(Через слабке здоров’я.)
7.З чого почав свій самостійний життєвий шлях?(Із журналістської діяльності.)
8.Що хвилювало письменника найдужче?(Доля Шотландії, її фольклор.)
9.Що стало основою балади Стівенсона «Вересовий трунок»?(Легенда про пиктів.)
10.Хто такі пикти?(Найдавніший з відомих народів, які населяли Шотландію.)
11.Коли про них згадується вперше?(У 297 році як про ворогів Риму.)
12.Коли цей народ перестав існувати?(У ІХ столітті були підкорені скоттами, тобто шотландцями.)
13.Чим вони вражали завойовників?(Невисокі на зріст, а сміливі, нескорені та відважні у бою.)
14.Яку таємницю вдалося зберегти пиктам?(Спосіб приготування вересового трунку.)
15.Завдяки кому ми можемо познайомитися з цією баладою?(Український переклад Євгена Крижевича.)
Аналіз балади «Вересовий трунок»
-
Які ваші враження від знайомства з баладою?
-
Про які події розповідається в баладі? Історичне тло балади.(Про завоювання шотландцями пиктів. Боротьба пиктів проти іноземних загарбників.)
-
Головна думка твору. (Уславлення подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками. Автор проголошує право кожного народу на свободу землі, свої традиції.)
-
Що є зачином балади? Який настрій створюють ці рядки?(«Із вересового квіту пикти варили давно трунок, за мед солодший, міцніший аніж вино», радісний, безтурботний, вони раділи долі своїй. )
-
Що означають слова «в темрявих підземеллях»?(Про тяжке життя.)
-
Але чому ж пикти «раділи долі своїй» і в темрявих підземеллях?(Бо були вільні, і знали секрет приготування трунку).
-
Який епітет використовує перекладач для трунку?(«Чарівний» - чарівний напій робив долю пиктів радісною.)
-
Що таке трунок? Чому Є.Крижевич переклав назву не як «Вересовий мед», а як «Вересовий трунок»? (Трунок – алкогольний напій, проте воно має спільний корінь з іншим – «отрута». Таке словосполучення у назві наштовхує на думку, що таємниця виготовлення напою «отруїла» перемогу шотландського короля, звела її нанівець, адже моральна перемога виявилась на боці останнього пикта.)
-
Які рядки яскраво показують наслідок битви?(«В могилках, немов дитячих, на кожній червоній горі, лежали під квітом червоним поснулі навік броварі».)
-
Хто такі броварі?(Пивовари).
-
Яке означення використовує перекладач до слів гора і квіт, чому?(Крижевич двічі використовує означення «червоний» - до слів гора і квіт вересу, бо ці слова з’являються після опису побоїща. Цей колір, що традиційно символізує пролиту кров, покликаний нагадувати про трагедію цілого народу.)
-
Як описує наступне після побоїща літо?(Вересова земля – знов червоніє верес, дзинчать бджоли, курличуть журавлі.)
-
А який настрій у короля?(«Та був можновладець похмурий»).
-
Яку роль відіграє природа?(Як антитеза, підкреслює поганий настрій короля)
-
Яка ж дума погіршувала його настрій? («Владар вересового краю – чом з вересу трунку не п’ю»).
-
Кого знайшов королівський васал?(Двох броварів).
-
Де вони ховалися?(В розколині між камінням.)
-
Якого віку були знайдені пикти?(Батько старий і син – хлопець отрочих літ (14, 15).
-
Як змальовує поет останніх пиктів, які потрапили у полон? Який прийом використовує для створення безвиході, сили ворога. (Антитеза: «Дививсь король на бранців, сидячи у сідлі; мовчки дивились на нього ті броварі малі», які знаходилися на землі. Те, що король сидить на коні, створює враження, що він ніби височіє над маленькими пиктами.)
-
Що наказав зробити з полоненими король. (Наказав поставить їх на кручі. Врятувати себе, відкривши таємницю трунку.)
-
Але чи здаються нам пикти беззахисними? Що надає їм сили мовчати під загрозою тортур?(Автор показує їх на тлі рідного краю, сама природа ніби підтримує їх: «Довкола – червоний верес, під ними – клекіт пучин».)
-
Про що ж попросив короля старий пикт? (Що відкрив би таємницю, та боїться синка, тому просить зв’язати його міцно та кинути у клекіт пучин.)
-
Які слова спочатку запевняють і змушують повірити у зраду батька?(Голос тоненький, немов горобчик цвірінькав, називає зневажливо сина «синком» - це вже не гордовите мовчання, він ніби стає ще меншим порівняно з королем.)
-
Чому ж неможливо повірити в зраду?(Тому що є слово честь: «Не смію я честь продавати, як в очі дивиться син».)
-
Що зробили з сином?(Міцно скрутили, дужий вояк розгойдав мале тіло і в буруни послав.)
-
Куди це – в буруни?(Навальні пінисті хвилі.)
-
Чому поет надав нам можливість почути останній крик юнака?(«Крик бідолахи останній поглинули хвилі злі». Можливо, це натяк на те, що той міг би не витримати.)
-
Як ви вважаєте, чи легко було батькові зважитися на таке рішення?(Ні, але тортур не минути, однак би вони загинули. Батько не хотів видавати таємницю, в собі впевнений. А син «ще не мав бороди»(юний), незагартований – і батько знає, що він не витримає тортур: «Не вірив у мужність хлопця»).
-
Як показано незламність старого?(«Мене ж не злякає тортура. Смерть мені не страшна, і вересового трунку зі мною помре таїна!»)
-
Чим є вересовий трунок для пикта?(Символом душі народу, якого вороги не здатні здолати.)
-
Доведіть, що перед нами саме балада. (Героїчна балада, як правило, бере за основу героїчні події – у даному випадку старовинна кельтська легенда про пиктів. Драматизм подій підкреслюється побудовою балади – включення до основної частини діалогу. У літературній баладі нерідко присутні фольклорні елементи: зачин, повторення, антитеза, постійні епітети.)
-
Назвіть епітети у творі. (Чарівний напій, дивний схов, бідні пикти, білий світ, кипучі нурти, дужий вояк, злі хвилі).
-
Зачитайте порівняння.(«Він гнав їх, неначе ланей», «він сказав, немов горобчик цвірінькав».)
-
Висловте власне судження про поведінку старого пикта.
-
Визначте елементи сюжету балади. (Експозиція. Розповідь про пиктів, про вересовий трунок, який вони «варили і випивали і… долі раділи своїй». Зав’язка. Знищення пиктів шотландським королем. Розвиток дії. Прагнення короля дізнатися про секрет вересового напою; захоплення в полон двох останніх пиктів – батька і сина; пропозиція батька» убивство хлопчика. Кульмінація. Загибель батька, який не видав таємниці.)
-
Чому в баладі немає сюжетної розв’язки? Невже тільки тому, що вона й так відома, бо невідворотна?(Твір закінчується не смертю героя, а моральною поразкою короля, який так і не дізнався, як готувати чарівний напій, навіть знищивши останніх пиктів. Як король, він може наказати скарати своїх ворогів, але неспроможний скорити волелюбний народ, навіть винищивши його до останньої людини. Такий кінець є трагічним, але й оптимістичним водночас.)
-
Чому автор не називає імен пиктів?(Підкреслює типовість образів.)
-
Чим пояснюється критичне ставлення пікта-батька до короля?(Ненавистю до нього, бо знищив всіх пиктів.)
-
Визначте тему та основну думку балади.(Тема – загибель нескорених пиктів та їхнє презирство до короля-вбивці. Основна думка – боротьба за незалежність і свободу проти вбивць-поневолювачів).
-
Яким є пейзаж у творі?Яка його роль?(Степ, червоний від вересу, гори, скеля над морем, «клекіт пучин», кипучі нурти. Такий пейзаж підкреслює драматизм подій, трагічність долі маленького народу, силу духу головних героїв – пиктів. Природа весь час оновлюється, немовби нагадуючи про вічність життя та пам’ять поколінь).
-
Яким зображено короля у творі? Що уособлює цей образ?(Жорстокий, пихатий, безжальний, прагне абсолютної влади. Це цілком негативний образ, бо уособлює завойовника – тирана.)
-
Якими зображені останні пикти?(Це цілковито позитивні герої).
-
Який композиційний прийом лежить в основі зображення образів останніх пиктів та короля з його васалами?(Контраст).
-
Наведіть приклади антитези в баладі.(«Володар шотландський» - «бідні» пикти, гарний літній день – похмурий настрій короля, король, сидячи на коні, спостерігає за пиктами зверху – маленькі люди стоять на землі й дивляться на нього знизу, погрозлива мова короля – обачлива й мудра мова пикта, маленький зріст пиктів – велич їхнього духу.)
-
Чи був у батька вибір між життям і смертю?(Ні, бо неволя для нього – це не життя. Батько, який розуміє, що варвари не зглянуться на дитячі літа його сина, свідомо йде на смерть разом з ним, проте доводить вбивцям, що вони навіть повним винищенням усього народу не здатні придушити його волю і любов до рідної землі).
-
Що таке символ? Які є символи у баладі?(Символ – умовне означення якогось явища або поняття іншим на основі подібності, аналогії з метою стисло та яскраво передати певну ідею. Секрет вересового напою має переносне значення. Це секрет духовної стійкості пиктів, що полягає у прагненні здобути свободу. Напій готували з вересу, мав він червоний колір. Отже, верес, вересовий трунок – символ національної незалежності, пролитої за неї крові, духовної єдності пиктів, вільнолюбивого духу народу, символ любові до батьківщини.).
Тести
1. Тема балади "Вересовий трунок"?
А) дружба б) боротьба за незалежність в) краса природи г) тваринний світ
д)космос
2. Навіщо пикт-батько сказав вбити сина?
А) щоб розказати таємницю б) розсердився на сина в) злякався смерті
Г) боявся, що син не витримає д) надіявся на помилування
3. Письменник, який розказав про загибель народу, який вмів готувати чарівний напій?
А) Пушкін б) Стівенсон в) Скотт г) Війон
4. Про що попросив пикт-батько англійців?
А) дати води б) залишити йому життя в) покурити г) вбити сина д )накосити вересу
5. Яку таємницю не видали пикти?
А) ліків б) горілки в) бомби г) зброї д) рецепт меду
6. Як називається народ, який вмів варити вино з вересу:
А) шотландці; Б) пікти; В) хозари?
7. Хто знищив маленький народ вересового краю?
А) англійський володар; Б) іспанський король; В) шотландський володар?
8. Чому король був засмучений:
А) що не п’є вересового трунку; Б) що місцевий народ знищено; В) що верес відквітував?
9. Що пообіцяв король броварам в обмін на таємницю:
А) волю; Б) життя; В) гроші?
10. Чому батько попросив вбити свого сина:
А) щоб син не видав таємницю; Б) щоб син не бачив, як катуватимуть батька; В) щоб син не страждав під час катувань?
11. Як загинув син маленького пікта:
А) його скинули з кручі; Б) спалили на вогнищі; В) розстріляли?
Відповіді: 1б, 2г, 3б, 4г, 5б , 6 а, 7-б, 8-в, 9-а, 10-в, 11-а,б, 11-а.
Тест-нагадування: (Теорія літератури: літературна балада)
1. Літературна балада – це … (жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціальнопобутового змісту з драматичним сюжетом).
2. Особливості літературної балади … (драматичні події, трагічний фінал,наявність анафори або епіфори, рефрен, звернення до особи).
3. Рефрен – це … (повтори).
4. Головна відмінність літературної балади від фольклорної - … (авторство).
5. Анафора – це … (єдиний початок твору).
6. Епіфори – це … (єдина кінцівка твору).
7. Три строфи, рефрен, рима аб-аб-бв-бв (ознаки літературної балади).
Впізнай баладу за її ідеєю
8. Уславлення подвигу непримиренної боротьби з іноземними загарбниками (Р.Л. Стівенсон «Вересковий мед»)
9. Ствердження самоцінності людського життя (Й.Ф.Шиллер «Рукавичка»)
10. Утвердження любові до батьківщини й героїзму (А. Міцкевич «Світязь»)
Назви баладу та її автора
11.«Він рукавичку в лице її кинув:» «Подяки, дамо, не треба мені!»
Сказав і її покинув». (Й.Ф.Шиллер «Рукавичка»).
12.«А батько стояв на кручі – Останній пикт на землі». (Р.Л. Стівенсон «Вересковий мед»).
ЦЕ МЕНІ ПІД СИЛУ!
(Презентую свої знання та вміння)
Контрольна робота за розділом «Билини та балади»
-
Теоретичні запитання .
-
Закінчіть речення:
Балада – це…
Билина - це …
Богатирі – це…
Гіпербола – це...
-
Знання змісту творів.
1.Як вдалося Іллі Муромцю перемогти Солов’я Розбійника?
2.Опишіть місце події в баладі «Рукавичка».
3. Що означає ім’я Робін Гуд?
4.З чого робили напій пікти? Який це напій?
5.Як вдалося пикту вберегти таємницю вересового трунку?
6.Як називався ліс, де переховувались друзі Робін Гуда. Які дерева в основному росли в лісі?
7.Які перешкоди на шляху до Києва трапилися Іллі Муромцю?
8.Чому Делорж кинув рукавичку Кунігунді?
3. Уміння аналізувати балади.
1. Порівняйте образи короля і піктів з балади Р.Л.Стівенсона.
2.Доведіть, що «Рукавичка» - балада за жанром.
4.Уміння висловлювати судження.
1.Як ви вважаєте, чи правильно зробив старий пікт, що пожертвував сином і власним життям, але не відкрив іноземцям таємниці вересового трунку?
Додаткові завдання.
-
Напишіть відгук про билину або баладу, яка вам сподобалася найбільше.
-
Заповни таблицю.
Назва твору автор країна
«Ілля Муромець і Соловей
Розбійник» Міцкевич Росія
«Про Робіна Гуда» Стівенсон Німеччина
«Король Лір і його дочки» Шиллер Польща
«Світязь» народна Шотландія
«Рукавичка» народна Англія
«Вересовий трунок» народна Німеччина
-
Хто є головним героєм давньоруських билин?
-
Назвіть відомих билинних героїв.
-
Які риси притаманні богатирю?
-
Аналіз літературної балади:
-
назва твору
-
тема
-
ідея
-
сюжет
-
засоби художньої виразності
-
особисте ставлення до проблем, порушених у творі.