Відокремлені означення і прикладки

Про матеріал

Систематизувати й узагальнити знання учнів про відокремлені означення і прикладки; удосконалювати вміння розставляти й пояснювати розділові знаки при них, розвивати уміння зіставляти, протиставляти, узагальнювати й аналізувати мовні явища; виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

8 клаc

 

 Відокремлені означення і прикладки

 

 Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про відокремлені означення і прикладки; удосконалювати вміння розставляти й пояснювати розділові знаки при них, виправляти чужі помилки, розвивати уміння зіставляти, протиставляти, узагальнювати й аналізувати мовні явища; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Хід уроку

Буду я навчатись мови золотої.

А. Малишко

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  1. Перевірка виконання домашньої вправи ( фронтально ).
  2. Повідомлення учнів на лінгвістичну тему “Відокремлені означення і прикладки” на основі зіставлення, порівняння й узагальнення матеріалу.(Опорна схема).

Відокремлені члени речення

означення

прикладка

Спільні умови відокремлення

Відмінні умови відокремлення

 

 

  • при особовому займеннику:

Розтривожений, він до самого ранку не склепив очей (Петро Панч).

Щасливиця, я маю трохи неба (Ліна Костенко ).

  • після означуваного слова-іменника:

В небі, чистім і прозорім, сонце сяє (М.Рильський).

Мій син, грибок на двох тоненьких ніжках, у перший раз пішов сьогодні в школу (М.Рильський).

  • мають обставинне значення:

Скуті кригою страшною, сплять озера і гаї (Олександр Олесь).

Тонкий знавець фольклору, Максим Рильський записував і зберігав його для нащадків. ( З підруч.).

-для виділення прикладок частіше використовують тире(мають значення уточнення; мають у своєму складі розділові знаки; для підкреслення самостійності; стосується одного з однорідних членів):

Має людина в собі такий живчик—бажання робити добро .(О.Гончар).

 

-відокремлюються, якщо стосуються власної назви:

Підвівся Іскра, полковий обозний, син Остряниці Якова, Іван. (Ліна Костенко).

 

 

 

III. Повідомлення теми, мети уроку.

 Учитель звертає увагу дітей на епіграф.

           Мотивація учіння учнів.

До чого приводять недоліки в мовленні учнів?

Що потрібно для того, щоб мовлення було досконалим і завжди доречним?

IV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на розвиток пунктуаційних умінь та навичок.

1.Поширити речення відокремленими прикладками, означеннями (дієприкметниковими зворотами) і записати, ставлячи розділові знаки. Пояснити вживання розділових знаків.

А галаслива дітвора…бігла пообіч, боячись попасти під велетенські колеса. У хвойному лісі… весна починається значно пізніше. 3. Тільки він…зостався тепер найближчою ріднею молодому Харитонові.4. Над землею…вже піднялися ранні квіти 5. Хатніх переселенців переселили на чисте повітря, під нагляд не лише Галинки, а й цілого гуртка любителів природи…

Для довідок. Юних натуралістів, Харитонові шкільні побратими, Андрій Іванович Громовий, затіненому зеленими кронами дерев, вкритою перепрілим торішнім листям.

2.Виконання конструктивних вправ.

Скласти з поданих пар речень одне, в якому присудок другого речення був би відокремленою прикладкою, і записати.

  1. На вільхах, на березах можна бачити табунці тихих чечіток. Чечітки—сіренькі пташки з червоним пір’ям.
  2. А посмітюха нікуди від нас не летить, зимує біля людських жител. Посмітюха—рідна сестра жайворонка.
  3. Є у мене хороший приятель Петро. Петро—завзятющий юннат і відчайдушний заводіяка.
  4. Пасічник знає всі тайни бджолиного життя. Пасічник—дядько Євмен, мій давній знайомий.

Переробіть речення так, щоб невідокремлені поширені означення стали відокремленими і навпаки. Поясніть, з якою метою вживаються відокремлені означення.

1. Тепла ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією. (О.Гончар). 2. У відкритім степу ні душі, лише де-не-де бовваніє похилена вітром тичка з соняшничини. (О. Гончар). 3. У  заволоченому хмарами небі не вгледіти жодної зірки.(Н.Рибак).4.Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь. (М. Коцюбинський). 5. В небі мерехтіли густо посіяні, по-літньому веселі зорі. (Ю.Збанацький). 6. Над берегом послався невеликий, густо зацвічений білою ромашкою луг. (В.Козаченко). 7.Одягнений у хвою, шумить дрімучий темний бір.(Н.Забіла).

3.Редагування речень.

 Подані складні речення допускають двояке тлумачення. Усуньте цю ваду за допомогою відокремлених означень, зокрема й прикладок (усно).

 

1. Перед малюнками дітей, які були виставлені в клубі, товпилися батьки.

2.До мене підійшов брат мого товариша, який був капітаном футбольної команди.

3.Обличчя наших футболістів, які були замурзані, з побитими колінами, світилися невимовною радістю.

4. У коридорі я зустрів подругу моєї сестри, яка була палкою вболівальницею футбольної команди.

 

Довідка

1.Перед дитячими малюнками, виставленими в клубі товпилися батьки.

2.До мене підійшов брат мого товариша, капітан футбольної команди.

3. Обличчя наших футболістів, замурзаних, з побитими колінами, світилися радістю.

4. У коридорі я зустрів подругу моєї сестри, палку вболівальницю футбольної команди.

 

4.Зробити синтаксичний розбір речень. Позначити в словах вивчені орфограми.

I варіант

Олекса Маркович, як перший директор школи, зробив дуже багато для розвитку матеріально-технічної бази цього першого в місті навчального закладу нового типу.

II варіант

На стрімкім пригірку, відділенім від інших страшними дебрями, порослім густо величезними буками, було віддавна головне леговище ведмедів.

5.Твір-мініатюра

Написати про весну в різних стилях , використовуючи відокремлені означення та прикладки.

 

Художній стиль

У нашу хвірточку завітала синьоока Весна. Розплела стрічки-струмочки по сонній землі і задзвеніла піснями птахів. Вона, молода красуня, свіжа, повна сил та життєвої енергії, хоче все прибрати та уквітчати землю.

 

Науковий стиль

Після зими наступає весна, пора року, яка триває три місяці—березень, квітень, травень. Вона характеризується активним розтаванням снігу, поступовим підвищенням середньодобової температури і пробудженням активності істот.

 

Офіційно-діловий стиль

            Головному керівнику

    Погодними умовами на Землі

      Веселці

Скарга

 

Я, пора року Весна, висловлюю своє невдоволення поведінкою пори року Зими, яка систематично перешкоджає здійсненню моїх законних прав по впорядкуванню Землі на період з 1 березня до 31 травня. Прошу вжити термінових заходів.

Публіцистичний стиль

 Шановні друзі, вся редколегія щиро вітає вас з першим днем весни, чудової пори здійснення мрій і бажань, нових починань. Будемо сподіватися, що позитивні зрушення навесні спостерігатимуться не лише в погоді, а й у житті громадян.

V. Підсумки і висновки. Оцінювання.

1. Самоаналіз

Заповніть таблицю. Виберіть відповіді, з якими згодні, і поставте «+», а в інших рядках «-».

Запитання для самоаналізу

Відповіді

«+» або «-»

Які враження про вивчення теми?

Було цікаво

 

Було нудно

 

Які розумові операції виконувались?

Запам’ятовував(ла) деталі

 

Знаходив (ла) основні ідеї, відповіді

 

Аналізував (ла)

 

Пояснював (ла) і наводив (ла) аргументи

 

Узагальнював (ла)

 

Створював(ла)

 

Оцінював(ла)

 

Що нового я взяв (ла) для себе?

Інформацію

 

Важливі їдеї

 

Навички мислення

 

Спосіб навчання

 

Нічого

 

 

2. Підведемо підсумки. Продовжити речення:

Я застосовую…

Я знаю…

Я розумію…

Я розрізняю…

Я складаю…

VI. Домашнє завдання.

  • Складіть роздум на тему Слово буває не тільки шовкове, уживаючи відокремлені означення, прикладки.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисенко Раїса Степанівна
    Дякую за урок. Ви -молодчина. Професійно.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
16229
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку