Цикл тренінгів "Порахуй до п'яти і в безпеці будеш ти!"

Про матеріал
Розробка циклу тренінгів ""Порахуй до п'яти і в безпеці будеш ти!" брала участь у Всеукраїнському конкурсі «Творчий вчитель – обдарований учень» у номінації «Матеріали роботи психологічної служби». Цільова аудиторія - учні 5 класу. Містить конспекти 5 занять.
Перегляд файлу

Всеукраїнський конкурс 

«Творчий вчитель – обдарований учень»

Номінація «Матеріали роботи психологічної служби»

 

image

 

imageРозробник:

Зубко Наталія Миколаївна, практичний психолог  Роменської ЗОШ 

І-ІІ ступенів № 6

Роменської міської ради 

Сумської області 0987449234 zubkonatalia2017@ukr.net

 

 

 

 

2023

ЗМІСТ

 

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЦИКЛУ ТРЕНІНГВ.............................................. 3

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА ....................................................................... 7

РОЗРОБКА ЗАНЯТЬ ....................................................................................... 11

ЗАНЯТТЯ 1 «Знайомство. Що таке безпека?» .............................................. 12

ЗАНЯТТЯ 2 «Насильство. Як не втрапити в біду?» ..................................... 15

ЗАНЯТТЯ 3 «Торгівля людьми. Людина – не товар!».................................. 19

ЗАНЯТТЯ 4 «Інтернет. Коли розвага може стати небезпекою?» ................. 22

ЗАНЯТТЯ 5  «Булінг. Цькування інших – жарт чи злочин?»....................... 25

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА: ......................................................................... 30

ДОДАТКИ ......................................................................................................... 31

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЦИКЛУ ТРЕНІНГІВ

Поняття «безпека» набуло поширення в західноєвропейських наукових та політичних колах завдяки філософським концепціям Т. Гоббса,Дж. Локка, Ж.-Ж. Руссо, Б. Спінози, працям Н. Макіавеллі,Ш. Монтеск’є, І. Канта, Г. Гегеля та інших мислителів XVII–XVIII століть і розуміється як стан спокою, що виникає завдяки забезпеченню стану відсутності реальної небезпеки (фізичної чи моральної). Саме в цей період започатковані перші намагання теоретичної розробки цього поняття. Таким чином, із середніх віків у наш час прийшов методологічний підхід щодо визначення терміна «безпека» як стан спокою, який діє завдяки забезпеченню його захисту від загроз та небезпек. Тобто зазначене визначення передбачає, що вживані заходи забезпечують безпеку будь-якої системи від загроз і небезпек [3].

Із давніх-давен люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати їх і запобігати їм. Та коли це неможливо, намагаються діяти так, щоб урятуватися. Існують загальні принципи безпечної життєдіяльності, які можна звести до формули: «Передбачати, запобігати, діяти».

imageПередбачати — означає:

       вміти розпізнавати небезпечні ситуації;

       передбачати наслідки своїх дій;

       оцінювати ризик.  

Запобігати — означає:

       діяти так, щоб не потрапляти у небезпеки;

       самому не створювати небезпек (наприклад, на дорозі й у транспорті);

       вживати запобіжних заходів (наприклад, встановлювати охоронну сигналізацію, проводити пожежні тренування).

Діяти — означає:

       не розгубитися, тобто бути фізично і психологічно готовим діяти у небезпечній ситуації;

       знати, що і як треба робити в таких випадках;

       уміти зв’язуватись і взаємодіяти з рятувальними службами, правильно використовувати рятувальне спорядження;

       не втрачати надії й боротися, зробити все можливе, щоб урятуватися самому і допомогти іншим [2].

Основним напрямком проведення тренінгів  є попередження виникнення соціальних небезпек, таких як: насилля, булінг, торгівля людьми, небезпек в Інтернеті.

Сьогодні, в процесі реформування системи освіти, проблеми цькування і насильства в шкільному середовищі дуже часто стають перепоною для досягнення мети всебічного розвитку дитини. Допомога дорослих дуже потрібна дітям та молоді в будь-якому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров’ю.

Заклад освіти відіграє важливу роль у створенні умов для здобуття учнями та ученицями знань в безпечному освітньому середовищі, формуванні ставлень та навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти проявам насильства, безконфліктного спілкування, ненасильницької поведінки [8].

Насильство – навмисне застосування фізичної сили або влади, здійснене або у вигляді загрози, направлене проти себе, проти іншої особи, групи осіб або спільноти,результатом якого є (або є висока вірогідність цього) тілесні ушкодження, смерть,психологічна травма, відхилення в розвитку або різного роду збиток (ВООЗ) [6].

Булінг (цькування) – тривожна тенденція, особливо для сучасного дитячого і молодіжного середовища. Найбільш вразливими до булінгу є сором’язливі, зі зразковою поведінкою діти, а також діти, які, в силу різних життєвих обставин, «замкнуті в собі», закриті для спілкування. Найчастіше діти піддаються цькуванню з боку однолітків за свій зовнішній вигляд, переконання, поведінку, а також через різні життєві обставини тощо) [8]

.

 

Торгівля людьми – здійснення з метою експлуатації вербування, перевезення, передачі, приховування чи отримання людей шляхом погрози силою або її застосування чи інших форм примусу, викрадення, шахрайства, обману, зловживання владою чи вразливістю стану або шляхом підкупу у вигляді платежів чи вигод для одержання згоди особи, яка контролює іншу особу. Таке визначення торгівлі людьми дає ”Протокол з попередження торгівлі людьми, особливо жінками і дітьми”, який доповнює Конвенцію ООН про боротьбу з транснаціональною організованою злочинністю.

Торгівля людьми – це сукупність таких ознак: 

Øвербування;

Øперевезення;

Øпередача;

Øпродаж; 

Øусиновлення (удочеріння) у комерційних цілях, використання в порнобізнесі;

Øвикористання у військових конфліктах;

Øзалучення до злочинної діяльності; 

Ø imageтрансплантація чи насильницьке донорство; 

Øпримус до заняття проституцією; 

Øрабство і ситуації, подібні до рабства;

Øпримусова праця;

Øзалучення в боргову кабалу;

Øвикористання шантажу, погроз, насильства [9].

Інтернет – дуже потужний ресурс, який значно полегшує життя людини та відкриває майже необмежені можливості для самореалізації та саморозвитку юної особистості, спілкування, навчання, дозвілля.Але разом з тим, в Інтернеті приховано досить багато небезпек як для дітей, так і для дорослих. Знання цих небезпек дозволить їх уникнути [1].

Компетенція безпечної поведінки в Інтернеті – втілена в практичну діяльність сукупність знань, умінь і цінностей, що під час користування Інтернетом сприяють задоволенню потреб особистості й водночас запобігають можливості завдання збитків, заподіяних фізичному, психічному, соціальному благополуччю та (або) майну самої людини та інших людей [7].

 

 

 

          

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Актуальність.

Перехід від початкової школи до середньої – значний стресор для п’ятикласників. Дана категорія учнів потребує більшої уваги не тільки з проблеми адаптації до нових умов, але і з профілактики потрапляння у небезпечні ситуації. 

Школярі  НУШ – активні, непосидючі, їм не цікаві прості лекції і «топтання» на одному місці. Сучасні діти потребують постійних змін. Завдання психолога – скорегувати їх потенціал у правильному руслі, зацікавити та попередити небезпеку. 

Цикл тренінгів  «Порахуй до п’яти і в безпеці будеш ти!» враховує усі ці особливості: кожне заняття – нова тема; заняття проводяться у невимушеній, ігровій обстановці; використовуються фізкультхвилинки, руханки; робота в команді; є можливість самовираження. При цьому учні набувають знань та навичок, які допоможуть їм у попередженні потрапляння у небезпечні ситуації, такі як: насилля, булінг, торгівля людьми та шахрайство в Інтернеті. 

Учні мають навчитися розрізняти усі ці негативні соціальні явища, а головне -  уміти попередити їх виникнення. Знання, які отримають діти стануть фундаментом для подальшої профілактичної та  просвітницької роботи психологічної служби. Це та база, яку мають знати учні 10-11 років. 

Мета:формування в учнів знань щодо питань насилля, булінгу, торгівлі людьми, безпеці в Інтернеті та набуття умінь та навичок з попередження потрапляння у небезпечні ситуації.

Завдання:

ØРозшити знання учнів щодо проблем насилля, торгівлі людьми, булінгу, безпеці в Інтернеті;

ØНавчити розрізняти небезпечні ситуації;

ØПопередити потрапляння учнів у небезпеку шляхом формування навичок реагування на відповідні небезпечні ситуації;

ØРозвиток загальних  компетентностей.

Цикл занять  розраховано на п’ять зустрічей тривалістю 45 хвилин для учнів п’ятих класів. Періодичність – один раз на тиждень.

Організація занять:  кожен тренінг розпочинається з налаштування на позитивний лад роботи та співпрацю. Далі – мотиваційний етап, який спрямований на активізацію уваги учнів, формування бажання брати активну участь у занятті. 

Основна частина складається з ознайомлення з новим матеріалом, виконанням вправ, завдань та формування нових умінь та навичок.

Останній етап – підведення підсумків.  По закінченню тренінгу діти діляться своїми враженнями, здійснюють обговорення запропонованої теми. 

Форми та методи роботи:

Ø imageвправи

Øробота у групах

Øвикористання казки

Øінформаційні повідомлення

Øобговорення

Øперегляд відеороликів

Øфізкультхвилинки, руханки.

Навчально-тематичний план

Зміст заняття

Матеріали

Час,хв

1

1.   Привітання. Мотиваційний етап

2.   Вправа «Знайомство»

3.   Розповідь психолога

4.   Вправа «Мозковий штурм»

5.   Вправа «Безпечно-небезпечно»

6.   Фізкультхвилинка 

 

 

 

 

Додаток 1

5хв  10хв 

2хв 

5 хв

5 хв

3 хв

 

7.   Вправа «Ситуації»

8.   Підсумок заняття

 

10 хв

5 хв

 

2.

1.   Привітання. Мотиваційний етап

2.   Розповідь психолога

3.   Вправа «Важливі правила»

4.   Вправа «Емоція Насилля»

 

5.   Фізкультхвилинка

6.   Вправа «Міфи         і         правда    про насильство

7.   Підсумок заняття

 

 

 

Додаток 2

Ватмани    (3 засоби малювання Знак «Стоп»

шт), для

5 хв 2 хв 8 хв

15 хв

 

2 хв

10 хв

 

3 хв

3.

1.   Привітання. Мотиваційний етап

2.   Розповідь психолога

3.   Робота у групах. Вправа «Зрозумій злодія»

4.   Фізкультхвилинка 

5.   Вправа «Мозковий штурм»

 

 

6.   Підсумок заняття

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

Дошка, крейда/ватман, маркери 

 

5 хв

5 хв

20 хв

 

2 хв

8 хв

 

 

5 хв

4.

1.   Привітання. Мотиваційний етап

2.   Вправа «Інтернет:   користь шкода?»

3.   Вправа «Навіщо мені це?»

4.   Фізкультхвилинка 

5.   Перегляд відео

 

6.   Вправа «Пароль»

7.   Підсумок заняття

чи

 

 

 

Додаток 4

 

   Засоби               для

перегляду відео

 

5 хв

10 хв

 

10 хв

5 хв

5. 

1.     Привітання. Мотиваційний етап

2.     Вправа «Пригадай»

3.     Вправа «Аркуш»

4.     Вправа «Казка»

5.     Підсумок заняття

 

 

Аркуш паперу

5 хв 5 хв 5 хв

25 хв

5 хв

 

           

     

 

Розробка циклу тренінгів

 

«Порахуй до imageі в безпеці будеш ти!»

          

ЗАНЯТТЯ 1 «Знайомство. Що таке безпека?»

Мета: ознайомити учнів з поняттями «безпека» та «небезпека»; набути навички диференціації небезпечних ситуацій; мотивувати до співпраці, розвивати навички спілкування, самовираження.

Матеріали: ситуативні картинки, картки з ситуаціями. 

Хід роботи І. Організаційний момент. Привітання.

imageДоброго дня, дорогі друзі! Сьогодні ми з вами станемо учасниками чогось дуже важливого. Адже ми розпочинаємо цикл занять, які навчать нас бути завжди у безпеці!  

ІІ. Мотиваційний етап.

image

Погодьтеся, що коли ми не відчуваємо себе у безпеці, то не хочеться зовсім нічого! Ні гратися, ні веселитися, ні співати. Навіть цукерки здаються не такими смачними…. Але, коли ми навчимося вирізняти небезпечне серед безпечного, вивчимо основні правила поведінки, ознайомимося з техніками самозаспокоєння, то станемо справжніми супергероями!  Ну що, починаємо?

ІІІ. Основний етап.  

1.   Вправа «Знайомство.

Кожен учень має назвати своє ім’я та  ознаку, що характеризує його. Ознака має починатися на першу літеру його імені (Марина – мила, Сергій – сміливий).

2.   Розповідь психолога.

Безпека — це відсутність загроз життєво важливим інтересам людини: її життю, здоров'ю і добробуту. Безпека належить до базових людських потреб. Доки людина не почувається безпечно, вона не може належним чином дбати про інші потреби (наприклад, думати про розваги).

4.   Вправа «Мозковий штурм».

Діти дають відповідь на запитання «Що таке небезпека?»

5.   Вправа «Безпечно – небезпечно».

image

Учні розглядають         малюнки     та      пояснюють,          де      зображено безпечні/небезпечні ситуації (Додаток 1). 

image 

image 

image 

image 

 

6.   Фізкультхвилинка.

Хто ж там, хто вже так стомився?

І наліво нахилився.

Треба дружно всім нам встати, Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз,

Вгору трішки подивись. Руки склали, як вітряк, І покрутимося так. Вище руки підійміть І спокійно опустіть.

Потім дружно всі сідаймо

І до праці приступаймо.

7. Вправа «Ситуації».

Учні розподіляються на групи. Завдання: визначити джерело небезпеки у поданій ситуації.

Ситуація 1.

Маша вирішила приготувати їсти, доки бабуся була у магазині. Дівчинка уже декілька разів допомагала мамі готувати млинці, тому зовсім не боялася газової  плити. Оце буде сюрприз бабусі!

Ситуація 2. 

Сашкові дуже подобається зима. Особливе задоволення він отримує від тріскання криги під ногами. Ось сьогодні нарешті настали перші морози і можна піти до озера випробувати міць криги. 

Ситуація 3. 

image

Оленка і її мама дуже люблять тварин. Мама увесь час підгодовує безпритульних собак біля будинку. Тому дівчинка зовсім їх боїться, без страху може погладити або навіть обійняти незнайомого пса.

Ситуація 4. 

                 Осінь    чудова    пора!    Саме    час    йти    до    лісу    збирати    гриби.

Першокласники Ігор і Артем уже неодноразово були у лісі з батьками і добре вирізняють польський гриб серед інших видів. Оце мами зрадіють, коли друзі самі сходять до лісу і принесуть ціле відро грибів! 

IV. Підсумок заняття.  

Запитання: 

1.   Що нового ви дізналися на сьогоднішньому занятті?

2.   Що сподобалось найбільше?

 

          

ЗАНЯТТЯ 2 «Насильство. Як не втрапити в біду?»

Мета:розкрити    зміст поняття       «насильство»,      визначити   ознаки насильства; набути уміння відповідно  реагувати на насильство; розвиток навички працювати у групі, висловлювати свою думку.

Матеріали: знак «Стоп», ватмани (3 шт), фломастери, олівці, картки з твердженнями. 

Хід роботи І. Організаційний момент. Привітання.

Доброго дня! Це друга наша зустріч, тема якої «Насильство. Як не втрапити в біду».

imageІІ. Мотиваційний етап.

Таке страшне слово: «насильство». Ми його чуємо і одразу розуміємо, що це явно щось небезпечне. Але, що саме зазвичай розуміють люди, коли вживають це поняття? Як розпізнати насильство? А головне, що робити, коли довелося зіткнутися з насиллям? Відповіді на усі ці запитання ми знайдемо протягом сьогоднішнього заняття. Починаємо! 

ІІІ. Основний етап.

1.   Розповідь психолога.

Насильство – це будь-які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої, якщо ці дії порушують права і свободи людини і наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду. 

2.   Вправа «Важливі правила»

Учні переглядають та обговорюють подані твердження (Додаток 2).

image 

Не спілкуйся з незнайомцями, не бери від них ніяких «гостинців».

 

image 

Не дозволяй нікому торкатися твого тіла (крім лікаря у присутності батьків).

image 

Якщо хтось відбирає у тебе гроші – то це також насильство (фінансове)!

image 

Цькування, приниження, ігнорування – психологічне

насильство. Йому немає місця ні в дружбі, ні у родині.

 

image 

Пам’ятай, що насильству у родині - не місце!

image 

Якщо тебе або когось із твоїх знайомих вдома ображають, б’ють,

не дають їсти і т.д. – повідом про це дорослому, якому довіряєш або у поліцію.

 

 

3.   Вправа «Емоція насилля»

Учні розподіляються на групи. Кожній групі дається ватман або аркуш паперу (залежно від кількості учасників). Перша група малює жертву насильства, друга – того, хто вчинює насильство, третя – спостерігачів. Психолог пояснює групам їх ролі. Далі діти мають написати емоції та почуття, які відчувають їх «герої». Потім разом з психологом учні обговорюють результати своєї роботи.

4.   Фізкультхвилинка.

imageРуки за голову ставимо сміло

І повертаємось вправо і вліво.  

Зробимо чітко, діти, цю вправо Двічі наліво, двічі направо – Будемо мати гарну поставу.

5.   Вправа «Міфи і правда про насильство. 

imageКожен учень отримує знак «Стоп». Психолог зачитує міфи про насильство. Якщо твердження, яке почують діти вони вважають неправдою, то мають підняти знак. 

1.                Б’є – значить любить.

2.                Найкраще вирішувати конфлікти словами, а не кулаками.

3.                Поки не вдариш – «не дійде».

4.                Якщо тебе б’ють батьки – то це нормально.

5.                Дитину можна вдарити, якщо вона отримала дуже низьку оцінку у школі.

6.                Ніхто не має права тебе ображати, навіть словом.

7.                Якщо тебе хтось образив, то краще нікому не говори, бо засміють.

8.                Якщо хтось відбирає у тебе гроші, то нічого страшного. Краще нехай відбирають, ніж б’ють. 

9.Якщо відносно тебе було скоєно насилля, або ти став свідком насилля – повідом про це дорослих. 

10. Усім дорослим можна довіряти, навіть незнайомцям. 

IV. Підсумок заняття.  

Запитання: 

1.                imageПригадайте, з якими основними правилами щодо попередження випадків насильства ми ознайомилися?

2.                Подумайте, що потрібно робити, якщо став жертвою або свідком насильства? 

 

          

 

ЗАНЯТТЯ 3 «Торгівля людьми. Людина – не товар!»

Мета:ознайомити учнів з поняттям «торгівля людьми» та правилами попередження потрапляння до рук торговців людьми; розвивати комунікативні навички, навички співпраці.

Матеріали:роздрукований Додаток А, ватман та фломастери (за потреби)

Хід роботи

І. Організаційний момент. Привітання.

Доброго дня! Сьогодні ми поговоримо про торгівлю людьми.

ІІ. Мотиваційний етап.

imageПсихолог: Пригадайте, на минулому занятті, ми виконували вправу «Міфи і правда про насильство».Там було наступне твердження: «Усім дорослим можна довіряти, навіть незнайомцям». Згадаємо, це міф чи правда? Так дійсно, це міф. Молодці! А чому не можна довіряти незнайомцям? Як ви думаєте, чи  дійсно людину можна продати?

ІІІ. Основний етап.

1.Розповідь психолога.

Торгівля людиною - дії з купівлі-продажу людини, що полягають у безповоротній передачі (отриманні) людини за грошову винагороду. Торгівля людьми являє собою складний, багатоетапний процес, кожна стадія якого супроводжується певними діями, спрямованими, насамперед, на поставлення жертви в повну залежність від торгівця людьми і забезпечення досягнення основної мети – експлуатації (тобто, використання). Як правило, на кожній стадії задіяні різні групи злочинців.

Існує  орієнтована схема, за якою здійснюється торгівля людьми:

 

 


Торгівля людьми

 

1)                      вербування (як правило воно здійснюється шляхом підкупу, обману, викрадення, зловживання владою чи залежним становищем жертви, погрози чи іншого виду примусу);

2)                      транспортування (тобто перевіз “живого товару” до країни – реципієнта);

3)                      imageпередача (купівля-продаж, обмін чи інші оплатні або безоплатні форми передачі “права власності” на людину);  

4)                      експлуатація (використання людини у своїх цілях без її згоди).

2. Робота у групах. Вправа «Зрозумій злодія»(Додаток 3).

Поділ на 4 групи.

imageПрактичний психолог. Уявіть, що ви злодії-работорговці. Ваше завдання придумати схему злочину від  самого початку до кінця, поетапно (Додаток А).

1-ша група.

Ваша жертва дитина 6 років, дівчинка. Легко йде на контакт з незнайомцями, залюбки пригощається солодощами. Ввечері сама гуляє у пісочниці в дворі багатоповерхівки.

2-га група.

Ваша жертва – хлопчик 13 років. Мріє стати відомим футболістом. До темна грає з друзями у футбол в іншій частині міста.

3-тя група.

Ваша жертва – дівчинка 12 років. Мріє стати фотомоделлю. Має багато друзів, відкрита до спілкування. Витрачає багато часу на спілкування в Інтернеті.

4-та група.

Ваша жертва – хлопець 15 років. Займається спортом. Ввечері відпочиває з друзями на спортмайданчику. Проживає разом з батьками.3. 

 

 

Торгівля людьми

 

Фізкультхвилинка.

Всі піднесли руки - раз,

І навшпиньки став весь клас.

Два – присіли, руки вниз.

На сусіда не дивись. Будем дружно ми вставати, Щоб ногам роботу дати. Хто старався присідати – Може вже відпочивати.

Нахились уперед, нахились назад.

І направо, і наліво.

4. Вправа «Мозковий штурм».

Учні записують на дошці або ватмані правила безпеки  «Як уникнути торгівлю людьми».

Приклади відповідей:

1.   Нікуди не йти з незнайомцями, не брати від них ніяких гостинців.

2.   Не зустрічатися з незнайомцями з Інтернету.

3.   Пам’ятати, що навіть знайомі можуть завербувати у торгівлю людьми.

4.   Не відчиняти дверей невідомим або малознайомим людям.

5.   Не зустрічатися з новими людьми по об’явам без супроводу дорослих (наприклад, послуги фотографа або продаж якогось товару) . IV. Підсумок заняття Запитання: 

1.            Що цікавого ви дізналися на сьогоднішньому занятті?

 

2.            Якою інформацією поділитеся з товаришем, щоб убезпечити  його від потрапляння до рук работорговця?

           

Безпека в Інтернеті

 

ЗАНЯТТЯ 4 «Інтернет. Коли розвага може стати небезпекою?»

Мета:ознайомити учнів з соціальними мережами та їх призначенням, навчити основним правилам безпечної поведінки в Інтернеті.

Матеріали:комп’ютер, проектор

Хід роботи І. Організаційний момент. Привітання.

ІІ. Мотиваційний етап.

Пропоную відгадати загадку:

Він про все на світі знає, Часто час в нас забирає.

Ми не можем уявити,

Як тепер без нього жити (Інтернет)

 

Так, дійсно! Це – Інтернет. Сьогодні практично кожен знає що це таке. Але… але не кожен вміє правильно ним користуватися! Уявляєте? А давайте перевіримо, а чи дійсно ми з вами знаємо усі правила безпеки користування всесвітньою мережею?Наше заняття починається!

ІІІ. Основний етап. 

1.Вправа «Інтернет: користь чи шкода?» Учні розділяються на дві команди. 

Завдання для першої команди: назвіть все корисне, що ми можемо отримати від користування Інтернетом.

Завдання для другої команди: визначте, чим Інтернет може нашкодити людині?

Обговорення. 

2. Вправа «Навіщо мені це?»

 

 


 

Психолог: Ви успішно справилися з попереднім завданням. Так, дійсно, Інтернет має свої «плюси» і «мінуси». Тому важливо знати, яка соціальна мережа для чого призначена. Якась для обміном фото чи відео, якась для спілкування… А давайте перевіримо, чи знаєте ви для чого створенні наступні соціальні мережі чи платформи (Додаток 4):

                    

image«Ютуб» - перегляд та                                                                                                            

image

«Фейсбук» - створення відео, спілкування Вайбер - спілкування спілкування, обмін фото, відео, публікаціями

image                             image                image 

«Телеграм» -          «Інстаграм» - обмін фото,       «Тік-ток» - створення спілкування   відео, спілкування         та обмін відео

 

3.   Фізкультхвилинка/руханка. 

Зверніть увагу: для проведення даної руханки потрібно багато простору.

Посилання на відео:

https://www.youtube.com/watch?v=6iJaHoVGPZI&ab_channel=iLearn

4.   Перегляд відео «Основні правила безпечної роботи в Інтернеті» https://www.youtube.com/watch?v=PiA_N_uI5R8&ab_channel=%D0%9B

%D1%96%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0

%D1%97%D0%BD%D0%B8 (автор Ліна з України)

 

5.   Вправа «Пароль»

Психолог: Ну що ж, тепер пропоную вам визначити, який із

imageзапропонованих варіантів паролів є найнадійнішим і чому:

1234567

Inna777

image

Shevchenkovika11

Sv547XOvb_9z Nm_2022

IV. Підсумок заняття Запитання:

1. Якою соціальною мережею ви користуєтеся найчастіше? Яких правил безпеки потрібно у ній дотримуватись? 

           

 

ЗАНЯТТЯ 5 «Булінг. Цькування інших – жарт чи злочин?»

Мета:Актуалізація знань про булінг, профілактика цькування в учнівському колективі, розвиток аналітичного мислення, уяви.

Матеріали:клубок ниток.

Хід роботи

 

І. Організаційний момент. Привітання.

ІІ. Мотиваційний етап.

Психолог: Не так давно ви познайомились з новим словом, яке звучить дуже цікаво, але означає досить неприємні речі, які, нажаль, можуть трапитися будь з ким. Це булінг.

ІІІ. Основний етап.

image

1. Вправа «Пригадай».

Учням зачитуються питання та варіанти відповідей, вони мають обрати правильний. Обговорення відповідей. 

1.   Синонімом до слова булінг є:

А)  толерантність;

Б) цькування;

В) байдужість.

2.   Жертвами булінгу стають тільки:

А) діти, які не мають друзів; 

Б) діти, які не мають характеру;

В) діти, які погано навчаються;

Г) будь-хто.

2.   Вправа «Аркуш».

Учням пропонується зім’яти аркуш паперу, а потім вирівняти і сказати

«пробач».

 

 

 

Психолог: Як бачимо, коли ми «травмували» наш аркуш, то вже ніякі слова не допоможуть стати йому таким як він був раніше. Так само і з булінгом: спогади про нього довго переслідуватимуть людину. Ніякі вибачення вже не допоможуть зітерти цькування з пам’яті. Діти, а як ви гадаєте, а той хто спостерігає за булінгом і не робить нічого погано – учасник цькування чи ні?  (учні дають відповідь). Так, справді, він також постає учасником. Адже замість того, щоб підтримувати булінг своїм мовчанням ця людина могла б принаймні спробувати припинити ці знущання.  

3.   Вправа «Казка»

Ввічливе слоненя Бу

Мета: виховання ввічливого та толерантного ставлення до інших.

 

image

Його звали Бу. Він – слон. Його тато також слон. Власне, і мама  - слониха. Їх родину поважали всі: від найменших комах до найбільших тварин. Ну а як же і не поважати? Батьки-слони були величними тваринами: вони приносили воду для тих, хто сам не мав змоги до неї дібратися; у своїй тіні ховали від палючого сонця знеможених птахів та дрібних звірів; ревом своїх хоботів слони відганяли від місцевих жителів найстрашніших хижаків. А от Бу…

Бу ріс нахабним слоненям (але сам він так, звичайно ж, не думав). Він був просто справжнім задирою (невже хтось смів таке про нього казати?!). Слоненя вважало себе королем, адже його всі боялися та оминали. Але це не тому, що він наступав своїми здоровезними ногами на менших, штовхав слабших, допивав останню воду із водоймищ, не залишивши і каплі іншим. Це не тому, що він здіймав галас, коли всі лягали відпочивати, смітив, ображав менших дітей-звірят та грубо спілкувався зі старшими. Ні-ні! Його боялися, бо поважали! 

 

 

Одного разу Бу довелося побувати у королівстві левів разом зі своєю родиною. Сьогодні тут свято: батько Лев передає свої права та обов’язки своєму сину – левеняті Арі. 

І ось, Бу та Арі сидять на найвищій горі. Їх оточують найрізноманітніші тварини. Усі веселяться та ласують гостинцями від левиної родини. Раптом біля них падає стара качка. Ніхто так і не зрозумів звідки вона взялася, але гуркіт був такий, що всі завмерли. Тиша. Чути тільки як осідає пил навколо нещасної. Вона вказала найдовшою пір’їною свого крила на Бу. «Допоможи» - крякнула качка і закашлявшись відкинулась на спину.  

«Ох і гидота» - подумав Бу. 

Качка була старою, мала облізле пір’я, від якого йшов неприємний запах. Шкіра навколо очей якась хвора, блідного кольору. Дзьоб подертий, тупий. Із його дірок (імовірно, що то був ніс)  витікав слиз.

-                     

image

Фу.  – скривилось слоненя. – Ох і гидота.

-                      Здається, що їй потрібна допомога. – промовило левеня.

-                      Здається, що допомога їй потрібна була ще років 10 тому назад.

Страховисько! Це ж треба! І воно ще й літало, ха-ха!

Арі сердито фиркнув на Бу. Він піднявся  та пішов до качки. Всі звірі здивовано дивились на нього, вступаючи дорогу. Левеня обережно взяло качку зубами та понесло до водойми. Арі боявся нашкодити птахові. Він  поклав її на пісок та носом підсунув  дзьоба до води. Нещасна потроху почала пити воду. А через декілька хвилин і зовсім ожила.

-                      Дякую. Дякую тобі! – прошепотіла качка, обійнявши лапу найстрашнішого хижака.

-                      Тільки апетит зіпсувала. – пробурмотів Бу. 

Наступного дня родина слонів повернулася до себе додому. Увечері слоненя завело розмову з батьком:

-                      Татусю, я от не розумію. Я вже дорослий, мене всі поважають. Чому я до сих пір не король?

-                      Ти впевнений, що тебе поважають?

-                      Ну, бояться точно! - засміявся Бу. 

-                      Страх і повага – несумісні речі. – промовив слон.

-                      Що-о-о-о-о-о?! Значить, нещасне левеня, яке менше від мене на цілих 2 роки може стати королем, а я ні?

-                      Чому ти не допоміг тій  качці?

-                      Качці? – здивувалось слоненя. – Та ну…  - А король допоміг. – промовив батько і пішов.

-                      Мамо, я не розумію! – звернувся Бу до матері. 

-                      Розумієш, сину, король – це той, для кого всі рівні. Він з однаковою повагою відноситься до мурахи і до слона, до молодого і до старого. Він ввічливий і добрий до всіх.  Король заслуговує на повагу не страхом, чи сім’єю в якій він народився, а своїми вчинками.

-                      imageТобто, те, що я народився в королівській сім’ї не гарантує того, що я стану королем?

-                      Мені жаль, сину.

Бу довго думав над словами батьків. І над ситуацією з качкою. Він згадав усі дні, коли  когось ображав, коли був неввічливим. Згадав батьків, які дійсно своїми діями заслуговують на повагу всього королівства… А він..

А він їх так підвів! Як же соромно!

Слоненя вирішило: пора змінюватися! Бу старався бути вдячним, допомагати і просто робити добро. Не чекаючи на винагороду. Він робив це не для того, щоб стати королем, а просто від щирого серця. Йшли роки і родина слонів стала відомою у всіх краях. Тепер уже і слоненя Бу славилося своїми добрими справами. 

 

Запитання:

1.    Хто з героїв казки вам сподобався найбільше? Чому?

2.    Охарактеризуйте слоненя Бу.

 

 

 

3.    Як ви думаєте, Бу – позитивний чи негативний персонаж у казці?

Поясніть.

4.    Які риси характеру притаманні королю?

5.    imageЯкі герої казки характеризуються ввічливістю?

6.    А ви ввічливі? Як це проявляється?

7.    Що в кінці казки зрозумів Бу?

8.    Як ви гадаєте, чи стане Бу королем? Чому?  

4. Вправа «Зв’язок» 

image

Психолог бере клубок ниток та пропонує учням передавати його один одному, говорячи добрі слова тому, кому його передають. При цьому потрібно трішки відмотати нитки для себе та тримати її в руці до закінчення вправи. Учні можуть передавати його не по черзі, а таким чином, щоб у кінці вони, немовби,  сплели павутиння. 

Психолог: Ось бачите, яке гарне «павутиння» у нас вийшло. Так, діти і в житті: усі ми пов’язані невидимою ниточкою. Так давайте ж жити так, щоб це була ниточка добра, а не зла.

IV. Підсумок заняття

Психолог: І ось, це остання наша зустріч! Сподіваюся, що ці п’ять занять стали для вас дійсно корисними. Я бажаю вам бути завжди такими сонячними, веселими та дружніми! Не забувайте про свою безпеку! До побачення! 

           

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

 

1.     «Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі»: навчально-методичний посібник / А.Б. Кочарян, Н.І. Гущина. - Київ, 2011. – 100 с. 2020. – 196 с.

2.     Безпека       —      базова         потреба людини.URL:http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/19/115

3.     Безпека:      методологічні       підходи       до      поняття.

URL:http://www.jurnaluljuridic.in.ua/archive/2019/4/part_1/14.pdf

4.     Віршовані фізкультхвилинки. URL: https://naurok.com.ua/virshovanifizkulthvilinki-248903.html

5.     Загадки. http://korusno-znatu.in.ua/inshe/zagadky/zagadky-pro-internet/

6.     Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти. Навчально-методичнийипосібник/ Андрєєнкова В.Л., Байдик В.В., Войцях Т.В., Калашник О.А. та ін. – К.: ФОП Нічога С.О. –

7.     Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті. URL:  https://v.gd/E8ljZd  8. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Методичний посібник. / Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О.,Калашник О.А. – К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. – 132 с.

9.     Протидія     торгівлі       людьми.      URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robota-ta-zahistprav-ditini/protidiya-torgivli-lyudmi

10.Торгівля людьми або інша незаконна угода щодо передачі людини https://is.gd/1CeDiz  

           

ДОДАТКИ 

                                                                                                                                  ДОДАТОК 1         

image 

image 

image 

image 

 

 

           

ДОДАТОК 2

image 

Не спілкуйся з незнайомцями, не бери від них ніяких «гостинців».

 

image 

Не дозволяй нікому торкатися твого тіла (крім лікаря у присутності батьків).

image 

Якщо хтось відбирає у тебе гроші – то це також насильство (фінансове)!

image 

Цькування, приниження, ігнорування – психологічне

насильство. Йому немає місця ні в дружбі, ні у родині.

 

image 

Пам’ятай, що насильству у родині - не місце!

image 

Якщо тебе або когось із твоїх знайомих вдома ображають, б’ють,

не дають їсти і т.д. – повідом про це дорослому, якому довіряєш або у поліцію.

 

ДОДАТОК 3

1-ша група.

Завдання. Ваша жертва дитина 6 років, дівчинка. Легко йде на контакт з незнайомцями, залюбки пригощається солодощами. Ввечері сама гуляє у пісочниці в дворі багатоповерхівки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


га група.

Завдання.  Ваша жертва – хлопчик 13 років. Мріє стати відомим футболістом. До темна грає з друзями у футбол в іншій частині міста.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

тя група.

Завдання. Ваша жертва – дівчинка 12 років. Мріє стати фотомоделлю. Має багато друзів, відкрита до спілкування. Витрачає багато часу на спілкування в Інтернеті. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

та група.

Завдання. Ваша жертва – хлопець 15 років. Займається спортом. Ввечері відпочиває з друзями на спортмайданчику. Проживає разом з батьками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


image

ДОДАТОК 4
pdf
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
16 серпня 2023
Переглядів
386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку