Емоції, які виникають у дитини при читанні або слуханні віршів Радість «Дуже радісна пора» Хоросницька Марія Впрягся день в блакитний віз, через гори, через ліс в місто нам весну привіз. Плаче тітонька-зима, що морозу більш нема, що повіяв теплий дух і пропав її кожух, що промокла вся дотла від весняного тепла.
Хвилювання «Зажурилась бджілка...» Василь Гренджа-Донський Зажурилась бджілка... Що робити має, Бо у полі жовкнуть квіти, Де медок збирає. Де медок збирала, - Де вона гуляла, Там ті квіти, ясні квіти Осінь притоптала. І зима надійде, Вкриє гори й доли, Хто заплаче за квітками, Як не тії бджоли.
Ніжність, любов «Моїй мамі» Марія Познанська Мамо люба, добра, мила – Як іще назвать тебе? Це ж для мене ти пошила З шовку платя голубе. Ти мені читаєш книжку, Хочеш розуму навчить… Ляжу спати – ходиш нишком, Все боїшся розбудить. Захворію хоч злегенька – Цілу ніч не будеш спать. Тож дозволь тебе, рідненька, За усе поцілувать!
Жалість, співчуття. «Крихти хліба» Анатолій Качан З лісосумг, де свищуть сніговиці, Де не стало корму і тепла, Перебрались лагідні синиці У садки до нашого села. В завірюху, ожеледь, морози Стукають синиці у вікно, З горобцями ділять на дорозі Крихту хліба мерзлу і зерно. Пригощав пташок я з годівниці І почав нарешті відчувать, що для когось крихта - це дрібниця, А для пташки – жить чи замерзать.
Любов, дбайливе ставлення до тварин. «От би мені коника!» Оксана Кротюк От би мені коника хто купив — Як би того коника я любив. Я б його за срібнії поводи До потічку чистого сам водив, Сам би йому гривоньку я чесав, Сам би свого коника й випасав, Чистив його стаєнку раз у раз, Дбав би йому сінечко про запас. Дуже б свого коника я любив, Якби мені коника хто купив.
Любов до Батьківщини «Любіть Україну» Сосюра Володимир Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, як трави, як води... В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди. Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу п вічно живу і нову і мову її солов’їну. Між братніх народів, мов садом рясним, сіяє вона над віками... Любіть Україну всім серцем своїм і всіми своїми ділами.
Смуток, співчуття «Плакав зайчик» Наталя Карпенко Плакав зайчик: Матінко, матуся, Я у нашім лісі всіх боюся – І лисицю, й вовка, навіть птаха. Я такий маленький, я невдаха… Мовила схвильована зайчиха: Вдатися маленьким, це не лихо. В тебе довгі вушка, мій синочку, Все почуєш в кожному куточку. В тебе дуже сильні задні ніжки, Облетиш стрілою всі доріжки! Ти кмітливий, вмієш так петляти, Що не просто буде відшукати! Ми, зайці, прудкі і витривалі, Біжимо щодуху і щодалі. То ж не бійся, мій синочку милий, Набирайся розуму та сили.
3. Словникова робота. Тлумачення слів кмітливий, щодуху. Добір синонімів до слів швидкий, матінко. ЩОДУ́ХУ - З найбільшою швидкістю; якнайшвидше, поспішно. КМІТЛИ́ВИЙ - Здатний добре й швидко міркувати, розмірковувати. Тлумачення слів Добір синонімів Матінко – мамуся, матуся, матінка, матіночка, матусенька. Швидкий – моторний, скорий, прудкий, бистрий, жвавий.
6. Творча майстерня. Робота в групах. 1 група. Який був зайчик? З якою інтонацією треба читати його слова? 2 група. Яка була зайчиха? З якою інтонацією треба читати її слова? (Порівняння образів) Гра “Буксир”. Учні читають у парі. Сильніший бере на « буксир» слабшого. Діти намагаються не відставати один від одного.
Осуд, неповага «Тарган-хуліган» Галина Малик Жив на кухні в нас тарган. Не тарган, а хуліган! Залізав на стіл з ногами, гриз ватрушки з пирогами, після цих негарних справ вуса в шпарочку ховав. Я сказала хулігану: — Все одно тебе дістану! Так і знай: підстережу, до коробки посаджу! Отоді ти будеш знати, що таке бешкетувати! Як почув оце тарган, склав негайно чемодан. — Я до грубощів не звик! — і тієї ж ночі зник!
2. Давайте перевіримо, чи співпадають наші міркування з думкою автора. Чи поводили ви себе хоч раз, як головний персонаж? Що змушувало вас припинити подібні хуліганські дії? Ви – автор. Навіщо ви хочете посадити таргана до коробки? (Для перевиховання, для навчання гарним манерам тощо). З відповідною інтонацією прочитайте звернення до таргана. Я сказала хулігану: — Все одно тебе дістану! Так і знай: підстережу, до коробки посаджу! Отоді ти будеш знати, що таке бешкетувати!
- Як ви думаєте, чи змінить свою поведінку хуліган в подальшому? Що йому потрібно для цього зробити? Під впливом яких обставин автор міг написати цей вірш? Яка важлива тема висвітлюється у творі? (Недостойна поведінка та її наслідки). Як би ви повели себе на місці автора, якби зустріли на кухні такого гостя?
Радість, доброта, пошана. «День тобі — веселим буде!» Анатолій Костецький День тобі — веселим буде! Ти прокинься рано-рано, лиш над містом сонце встане, привітайся з ластівками, з кожним променем ласкавим. Сам гарнесенько умийся, сам швиденько одягнися, підійди до тата й мами і скажи їм: — Добрий ранок! Усміхнися всім навколо: небу, сонцю, квітам, людям. І тоді обов’язково день тобі — веселим буде!
Аналіз твору Емоційне налаштування на сприймання Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе слова. І тоді настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від вас лагідні, добрі слова. Всі ви їх знаєте. Давайте пригадаємо їх якомога більше. Це можуть бути слова вітання, подяки... Слова привітань: Добрий день Добрий вечір Добрий ранок Здрастуйте Доброго здоров’я Вітаю Привіт! Слова подяки: Спасибі Дякую!
Я-велика Куля. В мене є багато тепла і світла. Я- велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.» - Діти, який у вас став настрій?(відповіді дітей.) Пропоную з таким настроєм провести цей урок і отримати задоволення від власних успіхів.