Розробки дидактичних ігор та вправ з проблеми «Українські народні традиції та обряди як засіб виховання патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку»
Дидактичні ігри та вправи
з патріотичного виховання
Укладач: Резнік Ольга Володимирівна,
вихователя дошкільного навчального закладу (ясла-садок) комбінованого типу № 284 «Росинка»
Запорізької міської ради Запорізької області
Мета: розширювати знання дітей про державні символи України – Герб, Прапор, Гімн, про герб свого міста; виховувати повагу до них; почуття приналежності до свого народу.
Матеріал: зображення Герба, Прапора України, герба рідного міста, аудіо запис.
Хід гри
Дітям пропонують по черзі розглянути зображення державних символів України, а також герб свого міста, описати їх і пояснити, що означають такі символи – позначення. Наприкінці діти, стоячи, слухають Гімн України (у запису).
2. Дидактична гра «Найдорожче»
Мета: формувати у дітей розуміння поняття «Батьківщина»; розкрити його загальну сутність – люди з різних країн і різної національності ставляться до своєї батьківщини, як до матері; виховувати любов до рідної землі.
Хід гри
Вихователь. Рідний край є не лише у нас, людей, а й у тварин. Він є навіть у маленького равлика. Коли людина перебуває далеко від рідної землі, вона сумує за нею. А тепер уявіть, що вам довелось опинитися далеко від рідного дому. Щоб ви хотіли отримати від матусі і чому саме це?
Діти обґрунтовують свої відповіді.
3. Дидактична гра «Народні перлини»
Мета: розширювати знання дітей про Батьківщину; розвивати пізнавальний інтерес до усної народної творчості (прислів‘я, приказки); виховувати ціннісне ставлення до рідного краю.
Матеріал: (прислів‘я та приказки).
Хід гри
Варіант 1. Вихователь промовляє початок прислів‘я, а діти закінчують.
Варіант 2. Вихователь дає довільний набір слів із відомого прислів‘я, а діти складають їх правильно.
4. Дидактична гра «Одягни українку та українця»
Мета: закріплювати назви предметів українського національного вбрання, їхні різновиди та призначення; виховувати інтереси до національної культурної спадщини свого народу.
Матеріал: площинні ляльки – українець та українка; предмети національного вбрання (з паперу).
Хід гри
Кожна дитина отримує ляльок – українку та українця, а також набори предметів жіночого та чоловічого національного вбрання. Треба вибрати потрібний одяг і вдягнути ляльок. Виконавши завдання, діти називають, що саме вони вдягнули лялькам.
5. Дидактична гра «Обереги мого краю»
Мета: поглиблювати знання дітей про обереги рідного краю; вчити розповідати про них; розуміти їхнє символічне значення; виховувати почуття приналежності до українського народу, до його духовної та матеріальної культури.
Матеріал: розрізані на частини зображення калини, верби, рушника, вінка, сорочки-вишиванки.
Хід гри
Дітям роздають різні картинки – з них треба скласти предмет. Потім кожен розповідає про свій оберіг.
6. Дидактична гра «Відгадай свято»
Мета: Знайомити дітей з українськими святами , вчити розпізнавати й називати їх, розповідати про символічне значення свят і пов’язаних з ними традицій. Розвивати увагу, спостережливість.
Матеріал:великі картки з зображенням свят «Святого Миколая» «Великодня» «Іванна-Купала» « Різдва» « Масляної» Спаса» та маленькі картки з фрагментами атрибутів свята.
Хід гри . Дітям роздають великі картки, потрібно підібрати маленькі відповідно до теми свята.
7. Дидактична гра «Свята вечеря»
Мета: Розширювати знання про звичаї та традиції українців на свята. Виховувати шанобливе ставлення до звичаїв та традицій.
Матеріал: картки з різними стравами
Хід гри: діти повинні обрати страви , які традиційно подають на святу вечерю.
Мета: Формувати знання про українські страви. Формувати уявлення про характерні риси рідного народу: гостинність, працелюбність.
Матеріал: картки з стравами різних національностей, скатертина в етностилі.
Хід гри: діти накривають на стіл і пояснюють чому обрали саме цю страву.
Варіант №2 вихователь загадує загадки , діти відгадують страви
Мета: Знайомити дітей з українським ярмарком, та традиціями які з ним пов’язані. Називати та описувати товари. Робити узагальнення, поділяючи товари на групи. Складаємо пазл.
Матеріал: набір великих та малих карток за темою, розрізні картки.
Хід гри: Діти обирають товари , розповідають про них, а також складають пазл з картинок товару.
Мета:Знайомити дітей з українським козацтвом, як втіленням шляхетності,мужності,сили, волелюбності нашого народу. Познайомити з роллю української жінки , як берегинь домашнього вогнища. Вчити розподіляти предмети на групи за певною ознакою.
Матеріал: поле з малюнками козака та козачки, картки по темі.
Хід гри:діти повинні обрати предмети за призначенням (чоловічі речі та жіночі).
11. Мовленнєва вправа «Яке слово зайве»
Мета: збагачувати словник «святковою» лексикою; продовжувати ознайомлювати з символами, історією та традиціями відзначення українських народних свят.
Діти мають обрати із ряду слів зайве та пояснити свою думку:
12. Мовленнєва вправа «Закінчи речення»
13. Мовленнєва вправа «Відгадай свято за традиціями та обрядами»
Мета: продовжувати ознайомлювати з традиціями відзначання українських народних свят; розвивати комунікативні здібності.
Діти мають догадатися, яке свято описує вихователь.
14. Мовленнєва вправа «Закінчи прислів‘я»
Мета: ознайомлювати з прислів‘ями краєзнавчої тематики; розвивати комунікативні здібності.
Діти мають закінчити прислів‘я.
Чарівне слово. Вихователь називає слово (поряд, недалеко від тощо), а дитина має скласти з ним речення (Я живу поблизу театру тощо). Потім дитина називає слово, а речення складає той, хто сидить далі по колу.
15. Мовленнєва вправа «Чому так?»
Мета: вправляти у вмінні логічно мислити; розвивати комунікативні здібності.
Діти мають відповісти на запитання:
5. Чому на Стрітенні випікають жайворонків?
6. Чому святий Миколай приносить подарунки слухняним дітям?
16. Мовленнєва вправа «Назви одним словом».
Діти мають назвати узагальнювальні слова для понять: день Святого Миколая, Новий Рік, Різдво, Масляна – … (свята); грудень, січень, лютий – … (зимові місяці), герб, прапор, гімн – … (державні символи України); фольклор, гончарство, лозоплетіння – … (народна творчість).
17. Мовленнєва вправа «Народні перлини»
Мета: розширювати знання дітей про Батьківщину; розвивати пізнавальний інтерес до усної народної творчості (прислів‘я, приказки); виховувати ціннісне ставлення до рідного краю.
Матеріал: (прислів‘я та приказки).