Дидактичні ігри та вправи з патріотичного виховання

Про матеріал

Розробки дидактичних ігор та вправ з проблеми «Українські народні традиції та обряди як засіб виховання патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку»

Перегляд файлу

 

 

 

Дидактичні ігри та вправи

з патріотичного виховання

 

 

Укладач: Резнік Ольга Володимирівна,

вихователя дошкільного навчального закладу (ясла-садок) комбінованого типу № 284 «Росинка»

Запорізької міської ради Запорізької області

 


1.     Дидактична гра «Державні символи»

Мета: розширювати знання дітей про державні символи України – Герб, Прапор, Гімн, про герб свого міста; виховувати повагу до них; почуття приналежності до свого народу.

Матеріал:  зображення Герба, Прапора України, герба рідного міста, аудіо запис.

Хід гри

Дітям пропонують по черзі розглянути зображення державних символів України, а також герб свого міста, описати їх і пояснити, що означають такі символи – позначення. Наприкінці діти, стоячи, слухають Гімн України (у запису).

 

2. Дидактична гра «Найдорожче»

Мета: формувати у дітей розуміння поняття «Батьківщина»; розкрити його загальну сутність – люди з різних країн і різної національності ставляться до своєї батьківщини, як до матері; виховувати любов до рідної землі.

Хід гри

Вихователь. Рідний край є не лише у нас, людей, а й у тварин. Він є навіть у маленького равлика. Коли людина перебуває далеко від рідної землі, вона сумує за нею. А тепер уявіть, що вам довелось опинитися далеко від рідного дому. Щоб ви хотіли отримати від матусі і чому саме це?

Діти обґрунтовують свої відповіді.

 

 

3. Дидактична гра «Народні перлини»

Мета: розширювати знання дітей про Батьківщину; розвивати пізнавальний інтерес до усної народної творчості (прислів‘я, приказки); виховувати ціннісне ставлення до рідного краю.

Матеріал: (прислів‘я та приказки).

  1. Людина без Батьківщини – як пташка без крил.
  2. За рідною землею і в небі сумно.
  3. Кожному мила своя сторона.
  4. Де рідний край, там і під ялиною рай.
  5. Той вітчизну любить, хто їй служить.
  6. Батьківщина славить тих, хто трудиться.
  7. У рідному домі і вода солодка.

Хід гри

Варіант 1. Вихователь промовляє початок прислів‘я, а діти закінчують.

Варіант 2. Вихователь дає довільний набір слів із відомого прислів‘я, а діти складають їх правильно.

 

4. Дидактична гра «Одягни українку та українця»

Мета: закріплювати назви предметів українського національного вбрання, їхні різновиди та призначення; виховувати інтереси до національної культурної спадщини свого народу.

Матеріал: площинні ляльки – українець та українка; предмети національного вбрання (з паперу).

Хід гри

Кожна дитина отримує ляльок – українку та українця, а також набори предметів жіночого та чоловічого національного вбрання. Треба вибрати потрібний одяг і вдягнути ляльок. Виконавши завдання, діти називають, що саме вони вдягнули лялькам.

5. Дидактична гра «Обереги мого краю»

Мета: поглиблювати знання дітей про обереги рідного краю; вчити розповідати про них; розуміти їхнє символічне значення; виховувати почуття приналежності до українського народу, до його духовної та матеріальної культури.

Матеріал: розрізані на частини зображення калини, верби, рушника, вінка, сорочки-вишиванки.

Хід гри

Дітям роздають різні картинки – з них треба скласти предмет. Потім кожен розповідає про свій оберіг.

 

6. Дидактична гра «Відгадай свято»

Мета: Знайомити дітей з українськими святами , вчити  розпізнавати й називати їх, розповідати про символічне значення свят і пов’язаних з ними традицій.   Розвивати увагу, спостережливість.

Матеріал:великі картки з зображенням свят «Святого Миколая» «Великодня» «Іванна-Купала» « Різдва» « Масляної»  Спаса» та маленькі картки  з фрагментами атрибутів свята.

Хід гри . Дітям роздають великі картки, потрібно підібрати  маленькі відповідно до теми свята.

 

 7. Дидактична гра «Свята вечеря»

Мета: Розширювати знання про звичаї та  традиції   українців на свята. Виховувати шанобливе ставлення до звичаїв та традицій.

Матеріал:  картки з різними стравами

Хід гри:  діти повинні обрати страви , які традиційно подають на святу вечерю.

 

 

  1. Дидактична гра «Українські страви» 

Мета: Формувати знання про українські страви.  Формувати уявлення про характерні риси рідного народу: гостинність, працелюбність.

Матеріал: картки з стравами різних національностей, скатертина в етностилі.

Хід гри: діти накривають на стіл і пояснюють чому обрали саме цю страву.

Варіант №2  вихователь загадує загадки , діти відгадують страви

 

  1. Дидактична гра «Веселий ярмарок»

Мета: Знайомити дітей з українським ярмарком, та традиціями які з ним пов’язані. Називати та описувати товари. Робити узагальнення, поділяючи товари на групи. Складаємо пазл.

Матеріал: набір великих та малих карток за темою, розрізні  картки.

Хід гри: Діти  обирають товари , розповідають про них, а також складають пазл з картинок товару.

 

  1.  Дидактична гра «Де чиє»

Мета:Знайомити дітей з українським козацтвом, як втіленням шляхетності,мужності,сили, волелюбності нашого народу. Познайомити з роллю української жінки , як берегинь домашнього вогнища. Вчити розподіляти предмети на групи за певною ознакою.

Матеріал: поле з малюнками козака та козачки, картки по темі.

Хід гри:діти повинні обрати предмети за призначенням (чоловічі речі та жіночі).

 

11. Мовленнєва вправа «Яке слово зайве»

Мета: збагачувати словник «святковою» лексикою; продовжувати ознайомлювати з символами, історією та традиціями відзначення українських народних свят.

Діти мають обрати із ряду слів зайве та пояснити свою думку:

  1.               Різдво, колядки, кутя, вертеп, Новий Рік.
  2.               Святий Миколай, грудень, щедрівка, чемна поведінка.
  3.               Паска, кутя, писанки, Христос Воскрес, весна.
  4.               Млинці, Масляна, проводи зими, новорічна ялинка.
  5.               Снігуронька, Новий рік, Дід Мороз, Святий Миколай.

 

12. Мовленнєва вправа «Закінчи речення»

  1.               Настав Новий Рік…
  2.               Святий Миколай з янголятами…
  3.               Щасливого Різдва…
  4.               На Великдень ми…
  5.               На Івана-Купала дівчата плетуть віночки , для того….
  6.               Люди співають веснянка, гаївки, тому що …
  7.               Стрітення – особливе свято, тому  що…

 

13. Мовленнєва вправа «Відгадай свято за традиціями та обрядами»

Мета: продовжувати ознайомлювати з традиціями відзначання українських народних свят; розвивати комунікативні здібності.

Діти мають догадатися, яке свято описує вихователь.

  1.               Цього ранку чемні діти знаходять під подушкою подарунки; їх дарує той, хто вночі спускається з неба.
  2.               На це свято ми готуємо смачненькі млинці та палимо багаття, проводжаючи зиму.
  3.               Це особливе свято, воно є днем народження Христа.
  4.               Існують давні традиції святкування цього дня: господиня готує вечерю з 12 страв, обов‘язково серед яких є кутя, а діти співають обрядові пісні – колядки.
  5.               Цього дня люди йдуть до церкви, щоб освятити паску та писанки.

 

14. Мовленнєва вправа «Закінчи прислів‘я»

Мета: ознайомлювати з прислів‘ями краєзнавчої тематики; розвивати комунікативні здібності.

Діти мають закінчити прислів‘я.

  1.               Кожному мила…(своя сторона).
  2.               Добре тому, хто…(в своєму домі).
  3.               Вдома і стіни…(гріють).
  4.               Де народився, там…(і згодився).
  5.               Всюди добре, а вдома…(найкраще).

Чарівне слово. Вихователь називає слово (поряд, недалеко від тощо), а дитина має скласти з ним речення (Я живу поблизу театру тощо). Потім дитина називає слово, а речення складає той, хто сидить далі по колу.

15. Мовленнєва вправа «Чому так?»

Мета: вправляти у вмінні логічно мислити; розвивати комунікативні здібності.

Діти мають відповісти на запитання:

  1.               Чому  пізньої осені  влаштовували  вечорниці? 
  2.               Чому у святий вечір готують дванадцять страв?
  3.               Чому Великдень вважають великим святом? Чому люди радіють в   цей день?

5.       Чому на Стрітенні випікають жайворонків?

6.       Чому  святий Миколай приносить подарунки слухняним дітям?

 

 

 

16. Мовленнєва вправа «Назви одним словом». 

Діти мають назвати узагальнювальні слова для понять: день Святого Миколая, Новий Рік, Різдво, Масляна – … (свята); грудень, січень, лютий – … (зимові місяці), герб, прапор, гімн – … (державні символи України); фольклор, гончарство, лозоплетіння – … (народна творчість).

 

17. Мовленнєва вправа «Народні перлини»

Мета: розширювати знання дітей про Батьківщину; розвивати пізнавальний інтерес до усної народної творчості (прислів‘я, приказки); виховувати ціннісне ставлення до рідного краю.

Матеріал: (прислів‘я та приказки).

  1.               Людина без Батьківщини – як пташка без крил.
  2.               За рідною землею і в небі сумно.
  3.               Кожному мила своя сторона.
  4.               Де рідний край, там і під ялиною рай.
  5.               Той вітчизну любить, хто їй служить.
  6.               Батьківщина славить тих, хто трудиться.
  7.               У рідному домі і вода солодка.

 

 

                  

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стахміч Євгенія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
25710
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку