Дидактичні завдання
8 клас
Тема: Вставні слова , звертання
(Відкривається перше серце, на якому написано «Краса»).
- Любі друзі, вам відомо, що краса наших уроків завжди починається з каліграфічної хвилинки.
Щ, щ (учні прописують рядок цих літер, а наступний рядок – каліграфічна вправа з елементів цих букв)
- Давайте згадаємо, яка особливість є в літері Щ стосовно звукового складу нашої мови (Завжди позначає 2 звуки [ш], [ч]).
Серце №2
Щоб знайшовся слова смак
Баз теорії ніяк.
(Відкривається наступне серце, на якому написано «Теорія»).
Загадки: відгадати, які розділові знаки ставимо при звертанні?
Злита з хвостиком ця крапка,
невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома,
Як вона зоветься?
(Кома)
Що за знак – стрункий, мов спис.
він над крапкою завис,
спонука до поклику.
Хто ж бо він?
(Знак оклику)
А ось вам іще одна загадка:
Вони для речення багато важать:
турботливо обнімуть, як дружки,
і вставлені слова, й цитату вкажуть,
Давайте ж назовем їх. Це –
(Дужки)
Серце №3.
(Якщо діти погано згадують, то ставиться запис пісень «Києве мій», «Зіронька» О. Пономарьова)
Як тебе не любити, Києве мій.
(Після запису цих рядків пригадуємо написання не з дієсловами та записуємо слова Київ та Києве у транскрипції, пояснюючи чергування голосних).
Моя ти зіронько небесная, віч-на-віч ти і я.
(Згадати повну нестягнену форму прикметників та звернути увагу на правопис прислівника).
Серце №4.
(На четвертому серці напис «Ім’я»).
Взагалі без імення ніхто між людей не буває.
Хто б не родився на світ
родовита людина чи проста,
Кожного з них, породивши,
іменням батьки наділяють.
Гомер
Завдання: письмово скласти речення з побажанням до сусіда по парті, використовуючи шанобливі звертання.
Вельмишановний пане!
Високоповажний...
Добродію!
Панно!
Серце №5.
Де ясніше сонце світить,
Де гарніше зорі сяють?
Де ж солодше пахнуть квіти
Як у нашім любім краю!
(Відкривається серце, на якому написано «Рідний край»).
- Діти, на уроках літератури рідного краю ми з вами знайомились з творчістю талановитої поетеси Антоніни Листопад. Тож послухаємо пісню на її слова та пограємо в гру «Упіймай звертання». Для цього треба уважно слухати пісню та виписувати з тексту пісні звертання. Отже, для вас звучить «Колискова».
(Виконувати може вчитель або заздалегідь підготовлений ансамбль дівчат).
Вже настала нічка,
Засинай, дитино,
Гой-да, гой-да, гай!
Усміхнеться доля –
Золота смерічка.
Дай, Боже, дай.
Вже на ній холоне
учорашній іній.
Гой-да, гой-да, гай!
Виростеш у вільній, доню, Україні.
Дай, Боже, дай.
Виростеш у вільній, сину, Україні.
Дай, Боже, дай.
На щастя, дитина скоро заспокоїлась і заснула.
Серце №6.
Щоб нам просуватися далі, необхідно продемонструвати свої... (Відкриваємо серце, на якому написано «Уміння») вміння.
Завдання: записати речення, зробити синтаксичний розбір.
На щастя, дитина скоро заспокоїлась і заснула.
З цієї провесни (а може й раніше) снується в твоїй пам’яті дивна мелодія материної пісні.
Серце №7
(Відкриваємо серце, на якому написано «Допомога»).
Завдання: записати речення, додаючи вставні слова, які відповідатимуть характеристиці, поданій у дужках.
Серце №8
Іду я недавно, значить, вулицею і бачу, розумієш, Сергія, як кажуть, власною персоною.
Серце №9
(Відкриваємо серце з написом «Дружба»).
Завдання: записати речення, перекласти українською мовою вирази, знайти звертання та вставні слова в різних мовах.
Правила роботи в групі:
Завдання 1. Прочитайте речення, визначте, які з них можна перетворити на означено-особові, і запишіть їх. З’ясуйте, чому інші речення не підлягають такому перетворенню.