дидактичний матеріал

Про матеріал
Дидактичний матеріал з української мови до теми "Звертання. вставні слова."
Перегляд файлу

Дидактичні завдання

8  клас 

Тема: Вставні слова , звертання

  • Серце №1

(Відкривається перше серце, на якому написано «Краса»).

- Любі друзі, вам відомо, що краса наших уроків завжди починається з каліграфічної хвилинки.

 Щ, щ (учні прописують рядок цих літер, а наступний рядок – каліграфічна вправа з елементів цих букв)

- Давайте згадаємо, яка особливість є в літері Щ стосовно звукового складу нашої мови (Завжди позначає 2 звуки [ш], [ч]).

Серце №2

 Щоб знайшовся слова смак

 Баз теорії ніяк.

(Відкривається наступне серце, на якому написано «Теорія»).

  • Отже, діти, давайте пригадаємо, що називається звертанням?
  • Які бувають звертання за будовою?
  • Чим виражаються звертання?

Загадки: відгадати, які розділові знаки ставимо при звертанні?

Злита з хвостиком ця крапка,

невелика, власне, лапка.

Робить паузу, всім знайома,

Як вона зоветься?

                                             (Кома)

Що за знак – стрункий, мов спис.

він над крапкою завис,

спонука до поклику.

Хто ж бо він?

                              (Знак оклику)

А ось вам іще одна загадка:

Вони для речення багато важать:

турботливо обнімуть, як дружки,

і вставлені слова, й цитату вкажуть,

Давайте ж назовем їх. Це –

               (Дужки)

  • Діти, скажіть, які ми вивчили синтаксичні конструкції, що беруться в дужки?
  • Які слова називаються вставними?
  • Для чого вони існують?

 

  • Ось тепер, я гадаю, ви самостійно можете записати тему нашого уроку, бо ви вже зрозуміли, над якими словами ми сьогодні будемо працювати. (Запис теми в зошити).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Серце №3.

  • А ми з вами продовжуємо відкривати серця. (На третьому серці написано «Спогади»).
  • Щоб іти далі до щастя нам необхідно пригадати відомі вам пісні із звертаннями та записати рядки, у яких вони містяться.

(Якщо діти погано згадують, то ставиться запис пісень «Києве мій», «Зіронька» О. Пономарьова)

Як тебе не любити, Києве мій.

(Після запису цих рядків пригадуємо написання не з дієсловами та записуємо слова Київ та Києве у транскрипції, пояснюючи чергування голосних).

Моя ти зіронько небесная, віч-на-віч ти і я.

(Згадати повну нестягнену форму прикметників та звернути увагу на правопис прислівника).

Серце №4.

  • Молодці, гарно виконали завдання, тож можемо перегортати наші серця далі.

(На четвертому серці напис «Ім’я»).

Взагалі без імення ніхто між людей не буває.

Хто б не родився на світ

родовита людина чи проста,

Кожного з них, породивши,

іменням батьки наділяють.

                             Гомер

 Завдання: письмово скласти речення з побажанням до сусіда по парті, використовуючи шанобливі звертання.

Вельмишановний пане!

Високоповажний...

Добродію!

Панно!

 

Серце №5.

Де ясніше сонце світить,

Де гарніше зорі сяють?

Де ж солодше пахнуть квіти

Як у нашім любім краю!

(Відкривається серце, на якому написано «Рідний край»).

 - Діти, на уроках літератури рідного краю ми з вами знайомились з творчістю талановитої поетеси Антоніни Листопад. Тож послухаємо пісню на її слова та пограємо в гру «Упіймай звертання». Для цього треба уважно слухати пісню та виписувати з тексту пісні звертання. Отже, для вас звучить «Колискова».

(Виконувати може вчитель або заздалегідь підготовлений ансамбль дівчат).

Вже настала нічка,

Засинай, дитино,

Гой-да, гой-да, гай!

Усміхнеться доля –

Золота смерічка.

Дай, Боже, дай.

 

Вже на ній холоне

учорашній іній.

Гой-да, гой-да, гай!

Виростеш у вільній, доню, Україні.

Дай, Боже, дай.

Виростеш у вільній, сину, Україні.

Дай, Боже, дай.

На щастя, дитина скоро заспокоїлась і заснула.

 

Серце №6.

Щоб нам просуватися далі, необхідно продемонструвати свої... (Відкриваємо серце, на якому написано «Уміння») вміння.

  • Хто з вас помітив у реченні, яке пролунало одразу після виконання колискової, вставне слово?

Завдання: записати речення, зробити синтаксичний розбір.

 На щастя, дитина скоро заспокоїлась і заснула.

 З цієї провесни (а може й раніше) снується в твоїй пам’яті дивна мелодія материної пісні.

Серце №7

  • Діти, скажіть, без чого в колективі ніяк не можна обійтись?

(Відкриваємо серце, на якому написано «Допомога»).

  • Допоможіть, будь ласка, мені відновити речення, бо десь я загубила вставні слова.

Завдання: записати речення, додаючи вставні слова, які відповідатимуть характеристиці, поданій у дужках.

  1. ... екскурсію довелося відкласти (почуття).
  2. Парашутистові необхідно мати, ..., міцне здоров’я, ..., сміливість (порядок викладу думок).
  3. Весна, ..., днем красна (джерело повідомлення).

Серце №8

  • Діти, доберіть синоніми до слова «ввічливий». (Коли учні у своїх роздумах доходять до слова «культурний», тоді відкриваємо серце, на якому написано «Культура»).
  • Завдання: відредагувати текст.

 Іду я недавно, значить, вулицею і бачу, розумієш, Сергія, як кажуть, власною персоною.

Серце №9

  • Любі друзі, ми вже з’ясували, що у справжньому колективі не можна обійтися без допомоги, а що є ще одним із найважливіших критеріїв для визначення колективу?

(Відкриваємо серце з написом «Дружба»).

  • Сьогодні ми ще більше подружимось не одне з одним, а з представниками інших народів.

Завдання: записати речення, перекласти українською мовою вирази, знайти звертання та вставні слова в різних мовах.

  • Друзья мои, конечно, жить нужно не для себя и не для других, а со всеми и для всех.
  • After a month, however, I started to feel somewhat depressed. (Через місяць, дивна річ, я став почувати себе пригніченим).
  • Pani, zapraszam na spacerek, a panów do pchania woozy. (Пані, запрошуємо вас на прогулянку, а панів – підштовхнути машину). (При перекладі з польської мови використовується плакат-ілюстрація, що є відображен-ням  ситуації, описаної в реченні).

Правила роботи в групі:

  1. Говоріть по черзі, а не всі одночасно.
  2. Не перебивайте того, хто говорить.
  3. Критикуйте ідеї, а не особу, що її висловила.
  4. Поважайте всі висловлені думки (точки зору).
  5. Не смійтеся, коли хтось говорить, за винятком, якщо хтось жартує.
  6. Не змінюйте тему, яку обговорюєте.
  7. Намагайтесь заохочувати до участі в обговоренні питання інших.

Завдання 1. Прочитайте речення, визначте, які з них можна перетворити на означено-особові, і запишіть їх. З’ясуйте, чому інші речення не підлягають такому перетворенню.

  1. Ви розкажіть ваші враження від нашої школи.
  2. Петро вчиться в десятому класі.
  3. Ти виконав роботу відмінно.
  4. Я поспішаю на урок.
  5. Ми виконаємо домашнє завдання легко.
  6. Діти радіють перерві.
  7. Ми довго милувалися натюрмортом у кабінеті малювання.
  8. Ручка перестала писати.

 

docx
Додано
11 вересня 2022
Переглядів
270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку