УРМ. Вибірковий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’ятника.

Про матеріал
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Вибірковий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’ятника. Мета: навчальна: пояснити особливості опису пам'яток історії та культури, формувати вміння вирізняти опис пам'ятки в тексті й переказувати його зі збереженням стильових вимог вихідного зразка;
Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови

Практиканта  КЗО «Спеціалізована школа № 13» Дніпропетровської міської ради

Верещака Ольги Миколаївни

Для 8 класу

 

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Вибірковий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’ятника.

Мета: навчальна: пояснити особливості опису пам'яток історії та культури, формувати вміння вирізняти опис пам'ятки в тексті й переказувати його зі збереженням стильових вимог вихідного зразка;

розвивальна: розвивати вміння концентрації уваги на певній деталі, сприяти збагаченню словникового запасу учнів;

виховна: засобами художнього слова виховувати любов і повагу до культурної спадщини свого народу.

Обладнання: текст для переказу.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вітання з класом, перевірка готовності учнів та класної кімнати до уроку.

Староста має подати перелік відсутніх (Іноземцева, Макогон, Давиденко, Яриш, Гузь, Колпакчі)

II. Актуалізація опорних знань.

  1.          Які ви знаєте типи мовлення? (Орієнтовна відповідь) Максимович І. відповідає

Розповідь – у висловлюванні говориться про дії особи, про події, що відбуваються з особою або предметом;

 Опис – у висловлюванні говориться про ознаки, властивості особи, предмета або явища;

Роздум – у висловлюванні говориться про причини та наслідки дій, порушується певна проблема, робляться відповідні висновки.

  1.          Які стилі мовлення ви знаєте? (Орієнтовна відповідь)

Розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний.

 

ІІI. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Бесіда.

— Якби ви були гідом, куди б ви, перш за все, повели туристів?

(Діти розповідають про визначні місця в Дніпропетровську: Набережна ім. Леніна, Катеринославський бульвар, Історичний музей ім. Д. Яворницького, культурно-діловий центр «Менора», Монастирський острів, фонтан на оглядовій площі, парк ім. Лазаря Глоби, Монумент Вічної Слави, Мерефо-Херсонський міст, Потьомкінський палац, Французька карусель)

— Яка площа у вашому місті є головною? Чи знаєте ви її історію?

(Європейський бульвар (площа) – пішохідна зона в центрі Дніпропетровська, розташована між площею Леніна і вулицею Глінки. Оновлена ​​площа з сучасним декоративним освітленням, новим тротуарним покриттям, місцями відпочинку та озеленення була відкрита в 2005 році до Дня міста. Жвавий бульвар сьогодні є популярним центром культурного відпочинку, тут знаходиться торгово-діловий центр «Європа», кафе, ресторани, а також знаменита Французька карусель).

 

Слово вчителя

Цікаво, що в столиці України – Києві є не одна головна площа. Виявляється, що кожний район міста має свою головну площу. Про історію однієї з них ми сьогодні і поговоримо, звернувши особливу увагу на пам'ятки, споруджені на ній.

 

IV. Сприйняття нового матеріалу.

Слово вчителя

Пам'ятник – пам'ятка. Слова пам'ятник і пам'ятка багатозначні. Та коли слово багатозначне, то серед різних його значень завжди є основне. Так, пам'ятник — це насамперед скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-небудь, чого-небудь: пам'ятник Шевченкові. Пам'ятка — це предмет культури, що зберігся з давнини, наприклад: «Слово о полку Ігоревім» – видатна пам'ятка доби Київської Русі. Пам'ятка у цьому значенні –  це і стародавній літопис, і видатний літературний твір, і важливий документ, і народна дума, і народна пісня, і визначна давня споруда. Є й вужчі значення цього слова, наприклад у діалектах: в пам'ятку, на пам'ятку, що відповідає літературному — на пам'ять, на згадку.

Пам'ятка — це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся. Пам'ятки бувають рухомі й нерухомі. До нерухомих належать розташовані просто неба пам'ятки архітектури та монументального мистецтва.

 Рухомі — це твори живопису, скульптури, ужиткові речі, ювелірні вироби, рукописи, книжки, документи.

Дослідженням нерухомих пам'яток займається пам'яткознавство. Рухомі

вивчаються історією, археологією, мистецтвознавством, а також музеєзнавством, архівознавством тощо.

У реченнях опису пам'ятки (предмета) «відомим» є назва предмета та його частин, «новим» — ознаки.

Опис пам'ятки історії та культури може бути складений у науковому, діловому або художньому стилях.

 


Як працювати над вибірковим переказом тексту

1. Прочитайте текст.

2. Визначте його тему й основну думку.

3. Вдумайтеся в тему, запропоновану для вибіркового переказу.

4. Виберіть із тексту матеріал, необхідний для розкриття теми (він може

знаходитися в різних місцях тексту).

5. Визначте основну думку переказу.

6. Продумайте композицію переказу, тип мовлення.

7. Випишіть слова-терміни.

8. Складіть план переказу.

 

V. Робота з текстом (підготовча робота до письмового вибіркового переказу).

Читання тексту для переказу

 

МИХАЙЛІВСЬКИЙ   ЗОЛОТОВЕРХИЙ МОНАСТИР

 Відбудова Михайлівського Золотоверхового монастиря в Києві – знаменний факт життя столиці. Зведена споруда є реставраційною копією давньоруського храму, у XVIII столітті відбудованого в стилі бароко. Нинішній вид відтворює стан споруди на середину XVIII віку.

 Відновленню монастиря передували палкі суперечки. Варто чи не варто реставрувати монастир, бути чи не бути в Києві ще одному храмові? За цією суперечкою стоїть серйозна проблема. Адже сучасна наука заперечує можливість відтворювати в натуральних розмірах повністю зруйновані пам’ятки. Така думка зафіксована в кількох міжнародних документах.

 Проте існує й інша точка зору. Віднову зруйнованих пам’яток можна розглядати як відродження загальнонаціональних цінностей. Така відбудова пробуджує національну свідомість, згуртовує націю.

 Відомо, що національна культурна спадщина українців протягом ХХ ст. зазнала страхітливих руйнувань. Передусім знищувалися ті твори архітектури та мистецтва, які становили каркас духовності українського суспільства. Безперечно, до таких національних святинь належить київський монастир Святого Архістратига Михаїла, названий Золотоверхим.

 Київський    князь   Святополк  Ізяславович був охрещений  Михайлом. Тож на честь свого патрона князь звів мурований Михайлівський храм за взірцем Успенського собору Печерської лаври. Символічно, що храм було закладено 11 липня 1108 року, у роковини смерті княгині Ольги.

 Це був хрещатий в основі храм з однією позолоченою банею, від чого походить назва «Золотоверхий». Собор було збудовано з каміння і плінфи, а оздоблено – мозаїками і фресками.

 Від початку XVII ст. в монастирі проводилося значне будівництво. Поряд із собором звели дерев’яну трапезну. Коштом Богдана Хмельницького наново позолотили баню. Іконостас у Михайлівському Золотоверхому соборі замінюють на інший, подарований гетьманом Іваном Скоропадським. Собор розширили, перебудували. Він став семиверхим, оздобленим у стилі бароко. Ще пізніше звели муровану триярусну дзвіницю.

 Разом із Софійським монастирем Михайлівський монастир утворював унікальну у світовій архітектурі композицію, коли два храми були поставлені один напроти другого, з двох боків замикаючи вулицю, що їх сполучала. Обидва ансамблі панували в панорамі Києва і уособлювали священний центр міста. (З журналу) (300 сл.)

 

 

 

Завдання.

  1.          З’ясувати тип і стиль мовлення тексту.
  2.          Виписати на дошку всі власні та загальні назви. Повторити їх правопис.

3. Пояснити лексичне значення слів: реставрація (відновлення чогось у первісному вигляді), копія (точне відтворення, що відповідає оригіналові), бароко (стиль у європейському мистецтві та архітектурі, відрізняється просторовим розмахом, плавністю й складним поєднанням криволінійних форм, злиттям об'ємів у динамічну масу, багату на скульптурний декор), каркас (переносно: основа), патрон (покровитель, захисник), архістратиг (старший воєначальник), плінфа (тонка плитчаста цегла), фреска (живопис на вологій штукатурці), мозаїка (зображення чи візерунок, виконані з кольорових каменів, смальти, керамічних плиток), трапезна (монастирська їдальня), дзвіниця (баштоподібна мурована (рідше дерев'яна), переважно культова, споруда зі дзвонами).

 4. Дібрати синоніми до слів: баня (купол, маківка, арка, шатро), зафіксувати (занотувати, закарбувати), унікальний (неповторний, рідкісний, винятковий, особливий), взірець (приклад, зразок, ідеал).

 5. Скласти  план (о р і є н т о в н и й) :

 1. Відбудова Михайлівського Золотоверхого собору.

2. Відбудові передували палкі суперечки: а) сучасна наука проти відновлення повністю зруйнованих пам’яток; б) відбудова пробуджує в людях національну свідомість.

3. Київський монастир Святого Архістратига Михаїла – національна святиня українців.

4. Князь Святополк збудував храм на честь свого патрона.

5. Будівельний матеріал – каміння та плінфа.

6. Оздоблення храму мозаїками та фресками.

7. Перебудова та розширення монастиря у XVII ст.

 8. Унікальна композиція, створювана Михайлівським та Софійським монастирями.

       6. Зробити усний вибірковий переказ (описати тільки Михайлівський собор).

 

Повторне читання тексту.

 

VI. Підготовка чорнового варіанту вибіркового переказу.

Самостійний, колективний на початковому етапі письмовий переказ прочитаного, індивідуальна допомога учням.

 

VII. Редагування виконаної роботи (індивідуальна допомога виконаної роботи).

 

VIII. Підсумок уроку.

  1. Домашнє завдання: переписати переказ у зошити.
  2.          Оцінювання
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кальчик Ірина Вікторівна
    Дякую за гарну розробку уроку. Щасти Вам.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Верещака Ольга
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
11 вересня 2022
Переглядів
9949
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку