НУШ
1 клас
Ми - дослідники
Досліди з рослинами
Приміська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Нікопольський район
Дніпропетровська область
Подлужна В.М.
ДОСЛІДИ З РОСЛИНАМИ
«Чи може рослина дихати? »
Мета. Виявити потребу рослини в повітрі, диханні. Зрозуміти, як відбувається процес дихання у рослин.
Обладнання. Кімнатна рослина, трубочки для коктейлю, вазелін, лупа .
Хід досліду. Вчитель запитує, чи дихають рослин , як довести, що дихають. Діти визначають, спираючись на знання про процес дихання у людини, що при диханні повітря має надходити всередину рослини і виходити з нього. Вдихають і видихають через трубочку. Потім отвір трубочки замазують вазеліном. Діти намагаються дихати через трубочку і роблять висновок, що вазелін не пропускає повітря . Висувається гіпотеза, що рослини мають у листочках дуже дрібні отвори, через які дихають. Щоб перевірити це, змащують одну або обидві сторони аркуша вазеліном, щодня протягом тижня спостерігають за листям.
Висновок. Листочки «дихають » своєю нижньою стороною, тому що ті листочки, які були змащені вазеліном з нижньої сторони, загинули.
«Чи потрібне корінцям повітря? »
Мета. Виявити причину потреби рослини в розпушуванні; довести, що рослина дихає всіма частинами.
Обладнання. Ємкість з водою, ґрунт ущільнений і пухкий, дві прозорі ємкості з проростками квасолі, пульверизатор, рослинне масло, дві однакових рослини в горщиках.
Хід досліду. Діти з'ясовують, чому одна рослина росте краще іншої. Розглядають, визначають, що в одному горщику ґрунт щільний, в іншому - пухкий . Чому щільний ґрунт - гірше. Доводять, занурюючи однакові грудочки в воду (гірше проходить вода, мало повітря, так як з щільної землі менше виділяється бульбашок повітря). Уточнюють, чи потрібне повітря корінцям : для цього три однакових проростка квасолі поміщають в прозорі ємкості з водою. В одну ємкість з допомогою пульверизатора нагнітають повітря до корінців, другу залишають без зміни, в третю - на поверхню води наливають тонкий шар рослинного масла, який перешкоджає проходженню повітря до коріння. Спостерігають за змінами проростків ( добре росте в першій ємкості, гірше в другій, в третій - рослина гине) .
Висновок. Повітря необхідне для корінців, замальовують результати. Рослинам для росту необхідний пухкий ґрунт, щоб до коріння був доступ повітря.
«Що виділяє рослина? »
Мета. Встановити, що рослина виділяє кисень. Зрозуміти необхідність дихання для рослин.
Обладнання. Велика скляна ємкість з герметичною кришкою, маленький горщик з рослиною, лучинка, сірники.
Хід досліду. Дорослий пропонує дітям з'ясувати, чому в лісі так приємно дихається. Діти припускають, що рослини виділяють кисень для дихання людини. Припущення доводять дослідом: поміщають всередину високої прозорої ємкості з герметичною кришкою горщик із рослиною. Ставлять у тепле, світле місце (якщо рослина дає кисень, у банці його має стати більше). Через 1 -2 доби дорослий ставить перед дітьми питання , як дізнатися, чи накопичився в банці кисень (кисень горить ). Спостерігають за яскравим спалахом полум'я лучинки, внесеної в ємкість відразу після зняття кришки.
Висновок. Рослини виділяють кисень.
« Чи в усіх листках є живлення? »
Мета. Встановити наявність в листках харчування для рослин.
Обладнання. Окріп, лист бегонії (зворотна сторона пофарбована в бордовий колір), ємкість білого кольору.
Хід досліду. Вчитель пропонує з'ясувати, чи є харчування в листках, пофарбованих не в зелений колір ( у бегонії зворотна сторона листка пофарбована в бордовий колір). Діти припускають, що в цьому листку немає харчування. Вчитель пропонує дітям помістити листок в киплячу воду, через 5 - 7 хвилин його розглянути, замалювати результат.
Висновок. Лист стає зеленим, а вода змінює забарвлення, отже, харчування в листку є.
« На світлі і в темряві »
Мета . Визначити фактори зовнішнього середовища, необхідні для росту і розвитку рослин.
Обладнання. Цибуля, коробка з міцного картону, дві ємкості з землею.
Діти роблять припущення, що світло потрібне для життя рослин.
Хід досліду. Закривають частину цибулі ковпаком з щільного темного картону. Замальовують результат досліду через 7 - 10 днів (цибуля під ковпаком стає світлою ) . Забирають ковпак.
Висновок. Через 7 - 10 днів знову замальовують результат (цибуля на світлі позеленіла - значить в ній утворилося харчування) .
«Лабіринт»
Мета. Встановити, як рослина шукає світло.
Обладнання. Картонна коробка з кришкою і перегородками всередині у вигляді лабіринту: в одному кутку картоплину, в протилежному - отвір.
Хід досліду. У коробку поміщають картоплину, закривають її, ставлять у тепле, але не жарке місце, отвором до джерела світла. Відкривають коробку після появи з отвору паростків картоплі. Розглядають, відзначаючи їх напрямки, колір ( паростки бліді, білі, викривлені у пошуках світла в одну сторону). Залишивши коробку відкритою, продовжують протягом тижня спостерігати за зміну кольору і напрямом паростків ( паростки тепер тягнуться в різні сторони, вони позеленіли ).
Висновок. Багато світла - рослині добре, вона зелена; мало світла - рослині погано.
«Для чого корінці? »
Мета. Довести, що корінець рослини всмоктує воду; уточнити функцію коренів рослин; встановити взаємозв'язок будови і функцій рослини.
Обладнання. Живці герані або бальзаміну з корінцями, ємкість з водою, закрита кришкою з прорізом для живця рослини.
Хід досліду. Діти розглядають живці бальзаміну або герані з корінцями, з'ясовують, для чого коріння потрібні рослині (коріння закріплює рослини у землі), вони забирають воду. Проводять досвід: поміщають рослину в прозору ємність, відзначають рівень води, щільно закривають ємність кришкою з прорізом для живця . Визначають, що сталося з водою через кілька днів.
Висновок. Води стало менше, тому що коріння живця всмоктує воду.
«Як побачити рух води через корінці? »
Мета. Довести, що корінець рослини всмоктує воду, уточнити функцію коренів рослини, встановити взаємозв'язок будови і функції .
Обладнання. Живець герані або бальзаміну з корінцями, вода з харчовим барвником.
Хід досліду. Діти розглядають живці герані або бальзаміну з корінцями , уточнюють функції корінців (вони зміцнюють рослина у ґрунті, беруть з неї вологу ). А що ще можуть брати корінці з землі? Припущення дітей обговорюються. Розглядають харчовий сухий барвник, додають його у воду, розмішують. З'ясовують, що має статися, якщо корінці можуть забирати не тільки воду (корінець повинен забарвитися в інший колір ). Через кілька днів результати досвіду діти замальовують у вигляді щоденника спостережень. Уточнюють, що буде з рослиною, якщо в землі виявляться шкідливі для нього речовини ( рослина загине, забравши разом з водою шкідливі речовини).
Висновок. Корінець рослини всмоктує разом з водою й інші речовини, що знаходяться в ґрунті.
"Що може статися з рослиною,
коли її середовище забруднене або змінене на гірше".
Мета. Довести, що жива істота реагує на зміни в середовищі.
Обладнання. Чотири листочки герані, чотири склянки з водою, оцет, сіль, рослинна олія.
Хід досліду.
До другої покласти дві столові ложки солі. На цій склянці написати слово "Сіль".
Налили дві столові ложки рослинної олії до третьої склянки, написати на ній "Олія".
В четвертій склянці воду залишили чистою.
Висновок. Найкращий вигляд мав листочок, який стояв у склянці з чистою водою. Якщо середовище, де існують живі істоти, забруднене, вони поступово гинуть.
« Як впливає сонце на рослину »
Мета. Встановити необхідність сонячного освітлення для росту рослин. Як впливає сонце на рослину.
Хід досліду.
1 ) Посадити цибулю в ємкості. Поставити на сонце , під ковпак і в тінь. Що станеться з рослинами ?
2 ) Прибрати ковпак з рослинам. Яка цибуля? Чому світла? Поставити на сонце, цибуля через кілька днів позеленіє.
3 ) Цибуля в тіні тягнеться до сонця, вона витягується в той бік, де сонце . Чому?
Висновок. Рослинам потрібне сонячне світло для зростання, збереження зеленого забарвлення, так як сонячне світло накопичує хлорофіл, який дає зелене забарвлення рослинам, так рослини харчуються.