Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі в поемі Т.Г.Шевченка «Наймичка».

Про матеріал

Цікавий урок з використанням інтерактивних методів роботи:мікрофон, бліц-опитування, творча лабораторія, клубок ідей, гронування. З метою актуалізації опорних знань пропонується написання асоціативного диктанту.Учні показують інсценізацію уривка поеми "Наймичка", яку готували самостійно вдома. Застосовуючи творчі здібності, складають сенкан. Заповнюють паспорт твору. Творчі завдання учні продовжують виконувати вдома: пишуть фанфік (лист головній героїні).

Перегляд файлу

Українська література         9 клас

Тема: Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі  в поемі Т.Г.Шевченка «Наймичка».

Мета (формувати компетентності): предметні: розуміння змісту поеми та проблематики; формування вміння порівняльного аналізу різних типів втілення жіночої долі у творчості поета (на прикладі «Катерини» та «Наймички»); ключові: ознайомлення учнів зі становищем, у якому була жінка в кріпацькій Україні  часів Шевченка;

комунікативні: розвивати культуру зв’язного усного мовлення; загальнокультурні: патріотизм, свідоме ставлення до моральності, прагнення до гуманістичних ідеалів;

 естетичні: виховання шанобливого ставлення до жінки-матері, жінки-коханої.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, збірки творів Кобзаря, текст поеми

 «Наймичка», ІКТ, Біблія, репродукція картини «Сікстинська Мадонна»

 Рафаеля, дидактичний матеріал(картки), репродукції картин Шевченка, аудіозаписи.

Епіграф:

У нашім раї на землі

 Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим

I. Організаційний момент

- Доброго дня, діти й шановні гості. Вітаю Вас на сьогоднішньому уроці

літератури.

(Музичний супровід «Аве, Марія»)

Сьогодні розпочнемо урок з побажань і подарунків. Простягніть долоні і подаруйте мені старанність, наполегливість, активність і творчість.

А я подарую вам свою любов, яка запалить у ваших серцях ще іскру і віри, і надії.  (Учитель ходить по класу, імітуючи подарунок на долоню).

А тепер доторкніться долонею до долоні, передайте  ці подарунки один одному та побажайте успіху на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель

Щовесни, коли тануть сніги
і на рясті просяє веселка,
повні сил і живої снаги,
ми вшановуєм пам’ять Шевченка

 

  Уроки вивчення життя і творчості Т.Г.Шевченка у 9 класі припадають на весняну пору. У цей березневий місяць, який щорічно український народ  присвячує великому Кобзарю, ми продовжуємо вивчати творчість Тараса Григоровича.

 

Для повторення вивченого напишемо асоціативний диктант.

Асоціативний диктант

Прошу пригадати інформацію, пов’язану з поданими датами, іменами, назвами. Розкрити зміст кожного поняття, дат стосовно життя і творчості письменника, з якими вони пов’язані.

В. Жуковський, 1838р., романтизм, Енгельгард, Карл Брюллов, «Кобзар», художник, Оренбург, Літній сад,1840 р., 1861р.

 

Клубок афоризмів  Шевченка

Передаємо клубок тим, хто знає крилаті вислови з творів Шевченка

 

II. Мотивація навчальної діяльності

  1. Робота з репродукцією картини

Митці з давніх часів возвеличували жінку-матір  у різних видах мистецтва. Перед вами  репродукція картини Рафаеля «Сікстинська

Мадонна».

Бесіда

- Чи знайома вам ця картина?

- Де ви бачили картину «Сікстинська Мадонна»?

- Що ви про неї знаєте?

Учитель

      Геніальний поет Тарас Шевченко у своїх творах зобразив земних

Мадонн - звичайних українських жінок – матерів. Адже жіноча доля – одна з найболючіших тем української літератури. Для Кобзаря тема трагічної долі жінки одна з улюблених. Найвищу красу Тарас Григорович бачив у жінці, в матері.

      Рідну Україну Шевченко втілює в образі жінки, зганьбленої та зневаженої, на шляхах якої блукали, за словами М.Наєнка «згвалтовані покритки, очамрілі від панських знущань «генеральші», зневажені черниці. Ця тема знайшла болюче осмислення в поемах «Катерина», «Наймичка», «Марина», «Петрусь».

 

III. Повідомлення теми та мети уроку

 Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо подорож літературними стежками і звернемося до твору, про який говорять, що навіть, якщо б Шевченко написав одну «Наймичку», він і тоді став би безсмертним навіки.

- Запишіть, будь ласка, дату, тему уроку

 

- Епіграфом до нашого уроку я взяла слова Тараса Шевченка

У нашім раї на землі

 Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим

 

1. Емоційна підготовка учнів

(Звучить сумна музика )

(Учитель говорить на фоні музики)

- Яка музика звучить? (Мінорна,сумна)

- Саме таким сумним і тривожним видалося життя Ганни за поемою

«Наймичка» Т. Шевченка, над долею котрої ми сьогодні будемо розмірковувати.

    Написана «Наймичка» у 1845 році. Цей твір присвячений трагічній долі жінки-покритки на Україні. Через сім років після написання «Катерини» Тарас Григорович знову повертається до цієї теми, але висловлює її вже в іншому емоційному ключі.

    Поет усвідомлює, що Бог може порятувати те суспільство, яке духовно зростає. Тому зростає, еволюціонує, удосконалюється жінка в поемі «Наймичка».

     Жіночі образи в поемах «Катерина» та «Наймичка» втілено по-різному: романтично- у поемі «Катерина» , реалістично-побутово –у «Наймичці».

 

ІV.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

 

Звернімося до самої поеми.

 

Бліц – опитування . Ідейно-художній аналіз поеми.

Пролог

- Про що автор розповідає у пролозі?

- Хто ця молодиця?

- Що про себе розповідає героїня у пісні – звертанні? Зачитайте у тексті

- Чому вона змушена покинути сім’ю?

- Чому вирішує підкинути дитину?

 

 

Розділ І

• Як склалася доля Трохима і Насті? Чого їм не вистачало? (Всього надбали. /Та діточок у їх бігма, /А смерть з косою за плечима)

• Чим викликане велике бажання Трохима і Насті мати спадкоємця? (Добро покидати /Чужим людям, чужим дітям /На сміх, на розтрату!)

Розділ ІІ

• Як сприйняли дід з бабою те, що біля їх воріт вони побачили немовля? (Бери лишень та сповивай… /Ач яке, нівроку! /Неси ж в хату, а я верхи /Кинусь за кумами…)

• Над чим розмірковує Т. Шевченко щодо перебування дитини в сім’ї? (Один сина проклинає, /Другий свічечку, сердешний, /Потом заробляє /Та ридаючи становить /Перед образами — Нема дітей!)

Розділ ІІІ

• Як старі ставилися до свого вихованця? (Старі мої /Не знають, де діти, /Де посадить, де положить /І що з ним робити)

• Чому Трохим і Настя вирішили прийняти до себе наймичку? (Бо ми старі, нездужаєм, /Та таки й дитина, /Хоча воно вже й підросло, /Та все ж таки треба /Коло його піклуватись)

• На яких умовах дід з бабою прийняли до себе Ганну? (А поживеш, /Роздивишся в хаті, /Та й ми тебе побачимо — /Отоді й за плату, /Чи так, дочко?)

- Як вона виконувала свої обов’язки? (І у хаті, і на дворі, /І коло скотини, /Увечері і вдосвіта, /І коло дитини /Так і пада, ніби мати)

Чим пояснити поведінку наймички: вдень піклується за дитиною, а ввечері плаче?

Розділ IV

Яке лихо сталося в родині старих?

Як у творі описано обряд сватання? (Вернулися /Люде з рушниками, /З святим хлібом обміненим. /Панну у жупані, /Таку кралю висватали, /Що хоч за гетьмана)

=Через яке питання діда збентежилась Ганна? Чим пояснити таку поведінку наймички?

 

 Я думаю, що настав час зустрітися із Ганною. Послухаємо її крик душі,

болі і тривоги.

 

Інсценізація уривку поеми


На сюжет поеми «Наймичка» композитор М. Вериківський створив оперу під цією назвою (1941), що була екранізована режисером І. Молостовою (1964).

 

 Складання паспорту поеми «Наймичка»

 

Паспорт – характеристика твору

1. Якого року написаний твір Т. Шевченка «Наймичка»?

2. Назвіть героїв.

3. Де відбуваються події?

4. Жанр.

5. Тема.

6. Ідея твору.

7. Проблеми.

9. Основна думка поеми.

10. Композиція (коротко).

 

Узагальнимо сказане і складемо інформативне ґроно щодо

характеристики героїні у вигляді грона калини.

 

любляча мати;

 щирість, простота, відвертість;

Ганна працьовитість і щедрість;

набожність, дотримується обрядів;

 повага до людей;

 терплячість, здатність до важких страждань

 нещасна

покритка

пригнічена

 жертва тогочасного суспільства

 

-  Яким автор подає нам образ наймички?

     (Образ наймички трагічний. Трагізм її полягає в становищі жінки-покритки в тогочасному феодально-кріпосницькому суспільстві, але цей бік проблеми в поемі залишається поза сюжетом твору. Другий бік становища наймички, який робить її образ трагічним – це переживання героїні. Вона – поруч з сином, доглядає його, але повного материнського щастя не має. Ганна до самої смерті не зазнала материнського щастя.)

 

Максим Рильський  писав: «Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки, мабуть, не знайти ні в одного з поетів світу».

 

Учитель

- Після такої повної характеристики героїні, думаю, що ви готові до

обговорення проблемних запитань.

«Займи позицію»

- Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Ганна, що все життя мовчала й

зважилася сказати правду лише перед смертю?

- Поведінка Ганни – вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?

 

Порівняльна характеристика Катерини та Ганни

Прошу зобразити інформаційне гроно вчинків Катерини з однойменної поеми  та Ганни з поеми «Наймичка»

 

Якщо Катерина – це образ-жертва, який, крім захоплення силою любові і почуття жалю до нещасної дівчини-селянки, ніяких емоцій не викликає, то Ганна, теж жертва, показана перш за все як мати.

У поемі «Наймичка» жінка-мати домінує над зрадженою жінкою. Тому всі думки Ганни про сина, його щасливу долю. І жодного разу не згадує сердешна за свого судженого, бо сенс її життя – син. Т.Шевченко в поемі «Катерина» втілює романтичний образ жіночої долі, а в поемі «Наймичка» - реалістично –побутовий тип жіночої долі.

 І. Франко про «Наймичку» Т. Шевченка писав: «Наймичка» — натура безмірно глибша, чуття у неї не тільки живе, але сильне та високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, але для довгої жертви на користь своєї дитини.»

Назвавши поему «Наймичка» «безсмертним твором поетичним», Франко підсумовуючи, відзначає, що вона «належить до найбільших тріумфів правдивої штуки і мусить уважатися за найкращий доказ геніальності Шевченка».

 

Творча лабораторія

Складання сенкану

 

V. Підсумок уроку

- Тож давайте підсумуємо все, про що ми дізналися на уроці.

- Якою була мрія поета стосовно жінки?

(Бачити жінку – матір щасливою)

  • Чому вчить нас поема?

Слід оцінювати людину не за її особисті помилки, а за її справи.

 

Мікрофон

  • Що вас найбільше вразило в поемі?
  • Які роздуми викликала у вас поема?
  • Що для себе взяли у життя?

VІ. Домашнім завданням буде (на вибір):

- виписати з тексту поеми Т. Шевченка “Наймичка” художні засоби ;

- написати фанфік “Що я хочу сказати Ганні” .

 

VІІ. Оцінювання

На уроці ви вміло характеризували героїню твору, висловлювали

власні думки, критично мислили, розв’язували проблемні запитання, показували інсценізацію уривку поеми.

 На мою думку:

- активно працювали на уроці …

- вдало узагальнювали навчальний матеріал…

- чітко відповідав на поставлені питання …

- майстерно грала роль…

 

- Діти, а тепер об’єктивно кожен оцініть свою роботу  за

«Карткою самооцінювання»

 

Заключне слово вчителя

Учитель

- Я задоволена, що у нас вийшла відверта розмова.

З криниці жіночої душі ми черпали любов, відданість і добро.

Ми шукали вищу мудрість життя у діях і вчинках героїні поеми.

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі.

                   Т. Шевченко

1

 

docx
Додано
14 березня 2018
Переглядів
12387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку