4 грудня о 18:00Вебінар: Новий курс мистецтва в школі: теорія і практика

Гра ерудитів «Будемо знайомі: я – Фізика!» Для учнів 9-х класів

Про матеріал
В цьому позакласному заході поставлена мета перевірити знання учнів по темі "Електричний струм" та повторити знання, здобуті раніше.
Перегляд файлу

Гра ерудитів «Будемо знайомі: я – Фізика!»

Для учнів 9-х класів

 

В.В.Кучмет, учитель фізики та астрономії

 

Мета: ознайомити учнів у загальних рисах з тим, що вивчає фізика, та деякими фізичними поняттями; розвивати науковий світогляд учнів, логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати інтерес до фізики; бажання пізнавати.

Наочне оформлення: портрети: Арістотеля, Архімеда, Еванжелісто Торрічеллі, Ісаака Ньютона, Георга-Сімона Ома, М.В.Ломоносова, Галілео Галілея, Шарля-Огюстена Кулона, Джеймса-Прескотта Джоуля, Андре-Марі Ампера, Блеза Паскаля.

Обладнання: столи, стільці для учасників і глядачів.

Реквізити та аксесуари: скалка для прасування(рубель), електрична праска, праска з вугіллям, таблички-корони з написами навчальних предметів (6 шт), листки-завдання (8 шт.), коробка, кулькова ручка, конверти (2 шт.), таблички з прізвищами вчених та назвами фізичних понять (11+11 шт.), аркуші паперу.

Дійові особи: родина наук  – Математика, Фізика, Мова, Історія, Географія, Механіка; ведучий № 1, ведучий № 2.

Хід заходу

І. Організаційна частина: постановка мети і завдань заходу.

ІІ. Вступ.

У класній кімнаті біля дошки стоять учні (родина наук) з табличками у вигляді корони з написами: математика, мова, механіка, історія

Математика: Добрий день, я сподіваюся, що всі впізнали мене, я Математика. Кажуть, що я цариця всіх наук, але це не так. Я не цариця, я мати. Я можу бути і лагідною, і суворою, але завжди справедливою. Всі ви добре знаєте нашу велику родину наук. Як і в будь-якій родині мої діти всі різні, але в нас є спільні риси – всі ми дуже важливі, складні та водночас цікаві, жодна людина не може обійтися без нас. Прийшов час познайомити вас ще з однією донькою – Фізикою.

Мова: Шість років жили і до 11 класу прожили б і без неї. Чи мені не наука: як не струмом вдарить, так яблуко з башти на голову кине.

Математика: Постривай, доню, як не хочеш дітей знайомити з фізикою, так розкажи щось про себе, на те ти й мова.

Мова: Я найстарша, я народилася разом із людиною. Вони спілкувалися, набували життєвого досвіду і передавали його своїм нащадкам – так виникла усна народна творчість, минули століття – і виникла… усна народна творчість, і ще багато століть – і виникла…? Усна народна творчість?! Та що це я не росту? Ну нехай минуло 10000 років! І виникла (плаче) – усна народна творчість. – Мамо, чого це я якась недорозвинена?

Математика: А того, що ти знехтувала фізикою, людина без неї не зуміла б використати пера, виготовити чорнила, а пізніше – друкарні. А всі твої образи на фізику тільки від того, що ти її не знаєш.

Входить географія

Географія: Ти чого плачеш?

Мова: Та ось я гадала, що фізика мені не потрібна і майже лиха не наробила. А ти як без цієї всезнайки обходишся?

Географія: Що ти? Без законів фізики не можна було б пояснити клімат, течії річок та морів, утворення вітру. Я вже мовчу про подорожі: ніяких човнів, повітряних куль, залізниці; на волах далеко не заїдеш.

Мова: Хто ж мене підтримає? Географія, біологія заодно з фізикою – бо це науки про природу. Може малювання? Та ні. Почне казати, хто мені фарби зробить, як не фізика з хімією, та й художники, не знаючи фізики, не вдосконалювали б свої витвори. Праця? Ні, це ж верстати, навіть щоб продукти харчування та одяг створювати, потрібно фізику знати! Скрізь влізла!

І чайник не так без неї кипить, і літак не летить, ліки в шприц не набереш, врожай не збереш, будинок не побудуєш, трактор не спроектуєш. Мабуть, мати права: без фізики не можна.

Механіка: Історія, розкажи нам, будь ласка, про неї. Хто як не ти можеш все  розставити на свої місця і привести все до ладу.

Історія: Фізика зародилася дуже давно, спочатку вона об’єднувала всі знання людини про природу. Ще грецькі вчені за кілька сотень років до нашої ери намагалися пояснити походження світу і з’ясувати причини всіх змін, які відбуваються у природі. Слово «фізика», яке в перекладі з грецької означає «природа», вперше з’явилося в працях давньогрецького філософа Арістотеля. Правда, досліджувалися тоді лише поодинокі природні явища або зміни, які люди мали змогу спостерігати.

Родина наук сідає на місця серед глядачів. Входять ведучі

ІІІ. Проведення гри.

Ведучий № 1: Все, що навколо, при чому живем,

  Слово «природа» ми звично зовем.

  Знати природу і вміти в ній жити,

  Фізика вчить нас, її нам хвалити.

Ведучий № 2: Ом, Ампер, Ньютон, Паскаль,

  Лєбєдєв, Попов, Столєтов…

  Не полічити всіх, на жаль,

Хто відкрив її секрети.

Тут Ейнштейн і Фарадей,

Резерфорд і Бор, й Гальвані,

Скільки вже було ідей!

Вірю: це ще не останні.

Галілей у цім ряду,

Архімед, Фермі, Курчатов,

Що на щастя чи біду

Приручили дикий атом.

Непроста наука ця,

Відкриттям нема кінця.

Ведучий № 1: Входиш в світ цей формул, графіків, законів.

  З ними вже навіки, ти вже в них в  полоні.

  Тут вже і творчий пошук, логіки дивне диво.

  Фізика – це неповторно,

  Фізика – це звабливо.

Добрий день, друзі! Ми запрошуємо вас на гру ерудитів!

Ведучий № 2: Знаєте, думаючи про сьогоднішню гру, я вирішив подивитися в словнику Даля значення слова «ерудит». І як ви думаєте, що я там знайшов?

Ведучий № 1: Вважаю, що нічого!

Ведучий № 2: Вірно! Цього слова немає у словнику, в якому 200000 слів. Чим це можна пояснити?

Ведучий № 1: Можливо, тим, що ерудит – щось близьке «вузькому» профілю.

Ведучий № 2: Бернард Шоу з приводу «ерудита» дотепно зауважив: «Ерудит – це людина, яка знає все більше і більше про все менше і менше, а врешті він знає все ні про що!»

Ведучий № 1: Розпочинаємо гру, її флагманами будуть дві команди.

Представлення команд. Команди займають відведені місця за столом з номерами

Ведучий № 2: Але кожну команду завжди очолює капітан.

 Ось настав чудовий час, капітанів запрошуємо до нас

 Подивлюся залюбки, ось – це справжні ватажки.

Ведучий № 1: Команди сформовано, починаємо гру.

Ведучий № 2: А координаторами-експертами нашої гри буде журі.

Представлення журі

Ведучий № 1: Як правило, у кожній грі є свої закони:

Ведучий № 2: Закон поваги

Ведучий № 1: Закон часу

Ведучий № 2: Закон чіткості

Ведучий № 1: Ну що? Почали? Щасливих мандрів!

Ведучий № 2: Успіхів вам! Або як кажуть досвідчені моряки: «Сім футів під килем!»

Ведучий № 1: Гра почалася! Наша перша зупинка «Великі відкриття». У кожної команди на столах портрети великих учених та листки-завдання з переліком їх винаходів. Командам за 2 хв. потрібно співставити портрет із відповідним винаходом. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

(додаток 1)

Ведучий № 2: Поки команди працюють, у нас є запитання до вболівальників:

  • Як ви вважаєте, які явища природи спостерігали давні греки? (Дощ, блискавка, вітер, сніг, веселка, грім.)
  • Сучасна фізика вивчає також найпростіші явища. Назвіть, які з названих вами раніше явищ є тепловими, звуковими, електричними, світловими, механічними? (Дощ-механічне, теплове; блискавка-електричне, світлове; вітер-механічне, сніг-механічне, теплове; веселка-світлове, грім-звукове.)

Ведучий № 1: Закінчилося 2 хв. І ми просимо команди показати портрет і зачитати відповідні листки-завдання.

Журі фіксує правильні відповіді

Ведучий № 2: Ми мандруємо далі. Я пропоную завітати до господарок різних часів і подивитися, які фізичні явища вони використовують під час такої звичайної роботи, як прасування. Перед вами три праски (рубель, праска з вугіллям, сучасна праска). Які явища використовуються під час їх роботи? За кожну правильну відповідь 1 бал. Відповіді написати на аркушах паперу і передати журі. Час на виконання 2 хв.

(рубель-механічне, праска з вугіллям-механічне і теплове, сучасна праска-механічне, теплове, електричне)

Ведучий № 1: Просимо журі оголосити кількість балів, які отримали команди за два конкурси.

Журі оголошує результати двох конкурсів

Ведучий № 2: Наступне завдання - творче. Командам необхідно скласти вірш зі словами – фізика, лірика, перемога, кохання. Завдання оцінюється в 3 бали.

Ведучий № 1: Поки команди творчо працюють, ми будемо грати з глядачами.

Взагалі, вдало поставлене питання може швидко розкрити злочин, поставити діагноз, зробити відомим журналіста, привести до відкриття. Ви повинні розгадати, що лежить у коробці, ставлячи мені запитання, на які я повинна відповісти «так» чи «ні». Отже, завдання: цей предмет був винайдений наприкінці ХІХ ст., існував у ХХ ст. також існує і зараз. Ним користуються і діти, і дорослі, і лікарі, і вчителі. Принцип його дії можна пояснити законом фізики. А чи доживе цей предмет до кінця ХХІ ст. Що лежить в коробці? (Кулькова ручка)

 

Глядачі розгадують завдання, ставлячи запитання ведучим

Ведучий № 2: Час творчого конкурсу вичерпано. Прошу «найліричніших» представників команд зачитати вірші.

Ведучий № 1: Наступний конкурс «Ти мені, я тобі». Команди по черзі ставлять один одному запитання, які лежать у конвертах на столах (додаток 2). Кожна правильна відповідь - 1 бал.

Журі фіксує правильні відповіді

Ведучий № 2: Переходимо до останнього конкурсу «Зоряна година». На ваших столах лежать таблички з фізичними поняттями та прізвищами вчених. Ми будемо зачитувати запитання, а ви піднімаєте табличку з відповіддю. Кожна правильна відповідь - 1 бал. Змагання на швидкість – хто перший дасть правильну відповідь:

  • Хто ввів у науку слово фізика? (Арістотель)
  • Чиїм іменем назвали пустоту, безповітряний простір? (Торрічеллі)
  • Хто з учених відкрив закони гравітації? (Ньютон)
  • За допомогою якого вченого цар Гієрон викрив шахраїв? (Архімед)
  • Чиїм іменем був названий закон, який допоміг побудувати флот? (Архімед)

Ведучий № 1:

  • Яке з цих слів зайве: дифузія, інерція, густина, електризація? (Густина)
  • Що пов’язане із здатністю тіла зберігати свою швидкість сталою при певних умовах? (Інертність)
  • Яке явище тісно пов’язане з температурою? (Дифузія)
  • Яке явище було математично описане завдяки червонобокому яблуку? (Всесвітнє тяжіння)
  • Маса в одиниці об’єму? (Густина)

Ведучий № 2: Ось і завершився останній конкурс. Просимо журі підрахувати всі бали.

Ведучий № 1: Нещодавно ми вивчили тему «Електричний струм», і це мене надихнуло на створення вірша. Поки журі рахує бали, я вам зачитаю свій витвір:

 

То був не сон, навіть не чудо:

Зникла електрика повсюди,

Сумують в пітьмі квартири,

Застрягли в ліфтах пасажири,

Не гріє воду кип’ятильник.

Мовчить похмуро холодильник,

На плитці чаю не зігріти,

Не подивитись телевізор,

Ні прасувати, ні попрати,

Біля дверей хто – не впізнати.

Все місто в темряві дріма,

У мами настрою нема,

(Шукає знову свічку).

Треба зустріть сестричку,

Мала ще зі школи не прийшла,

А тут – електрики нема.

У зовсім темні магазини

Ходити в темряві несила.

Тато сердито мій мовчить,

Не можу фізику я вчить.

Погодьтесь, то таки біда,

Коли електрика зника!

Ведучий № 2: А тепер надаємо слово журі.

ІV. Підсумки зустрічі.

Оголошення результатів і нагородження переможців

Слово вчителя: Сучасна фізика з усіма її чудовими відкриттями – результат багатьох поколінь дослідників. За кожною формулою шкільного підручника – клопітка праця численних учених. Людство не завжди вчасно оцінювало працю фізиків. Багато хто віддав життя за науку: Архімед загинув від меча варвара, захищаючи свої креслення; Джордано Бруно спалили на вогнищі, катували Галілео, але вони не зреклися своїх переконань; трагічно загинув Георг Ріхман, досліджуючи природу блискавки. Багато відкриттів зроблено в фізиці, але не слід вважати, що це межа людських можливостей. І на вашу долю випаде немало відкриттів. Проте зробити навіть найменше відкриття не так легко. Для цього потрібно глибоко знати фізику.

Ведучий № 1: Ти визнана найтяжчою із всіх наук,

  Але потрібна нам завжди і всюди.

  Без фізики ми нині як без рук,

  З тобою з казки дійсність творять люди.

Ведучий № 2: Освоївши тебе, рвемось в політ,

Створили вже розумні ми машини,

  Штурмуємо космічний світ

  У різних фактів узнаєш причини.

Учитель: З тобою ми незримо ростемо,

  З тобою підкоряємо природу,

  Твої досягнення ми віддаємо

  На благо українського народу.

 

 

        Додаток 1

Приклади листків-завдань для першого конкурсу

  1. Англійський фізик і математик, основоположник сучасного природознавства, член Лондонського королівського товариства. Він виконав фундаментальні дослідження у галузі механіки, оптики, астрономії. Сформулював основні поняття механіки, дав означення основних законів механіки.

(Ісаак Ньютон)

  1. Російський учений, мислитель-матеріаліст, академік, природодослідник, філософ, поет, засновник літературної мови, історик, географ, політичний діяч. О.С.Пушкін назвав його «першим російським університетом». (М.В.Ломоносов)
  2. Французький учений. Вивчив дію тиску в рідинах, атмосферного тиску. Сформулював закон про передачу тиску в рідинах. З’ясував, що тиск повітря на вершині гори менший, ніж біля її підніжжя. (Блез Паскаль)
  3. Французький фізик, математик, хімік. Основні праці присвячені вивченню електромагнітних явищ. Його іменем названа одиниця вимірювання струму. (Андре-Марі Ампер)
  4. Англійський фізик, член Лондонського королівського товариства. Виконав основоположні роботи в галузі електромагнетизму і теплоти, у ствердженні закону збереження енергії. Описав свої досліди (одночасно з Ленцем), які привели до закону теплової дії електричного струму. (Джеймс-Прескотт Джоуль)
  5. Французький фізик і військовий інженер, член Паризької академії наук. Виконав ґрунтовні наукові дослідження в галузі технічної механіки, магнетизму і особливо з електрики. Відкрив основний закон електростатики, який названий його ім’ям. (Шарль-Огюстен Кулон)
  6. Фізик, механік і математик стародавньої Греції. Народився в м.Сіракузи в сім’ї астронома. Перші наукові дослідження виконав у галузі механіки, розробив основи статики, сформулював поняття про центр ваги, математичну теорію важеля. (Архімед)
  7. Німецький фізик. Виконав основоположні експериментальні дослідження властивостей кола постійного струму. Досліджував також нагрівання електричним струмом провідників. Його іменем названо одиницю вимірювання опору. (Георг-Сімон Ом)

       Додаток 2

Приклади запитань для І команди

  1. Назвіть будильник часів Олександра Македонського. (Півень)
  2. Машина, яка думає. (Калькулятор)
  3. Що без ніг біжить, без вогню горить? (Електричний струм)
  4. Який фізичний процес зумовлює дощ? (Конденсація)
  5. Рибаки, що живуть на узбережжі Аргентини, знають, що в затоках водяться електричні вугрі, які мають електричний заряд до 300 В. Отже, якщо зайти у затоку з сіткою, то можна отримати сильні електричні удари. Але рибаки входять у воду протягом сторіч. Яким чином їм вдається уникнути ударів електричного струму? (Рибалки заганяють будь-яке стадо тварин, які розряджають «живі батареї», а потім самі заходять. А вуграм потрібен тривалий час для накопичення заряду)

Приклади запитань для ІІ команди

  1. Замінник футбольного м’яча. (Консервна банка)
  2. Які тарілки не може роз’єднати навіть табун коней? (Магдебурзькі)
  3. Як Сонце горить, швидше вітру летить, дорога в повітрі лежить, по силі собі рівних не має. (Блискавка)
  4. Якою водою краще поливати рослини: кип’яченою чи сирою? (Сирою)
  5. Чому, щоб почути наближення поїзда, треба прикласти вухо до рельсів, або, щоб почути гул проводів, треба прикласти вухо до стовпа? (Дерево і сталь краще передають звук, ніж повітря)

Додаток 3

Приклади слів на табличках

Арістотель, Ньютон, Торрічеллі, Архімед, Фарадей, густина, інерція, дифузія, Всесвітнє тяжіння, електризація, сила.

 

docx
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 6. Дії електричного струму
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку