Тема: Художній світ пізнавальних казок Оксани Іваненко. Коли твір відкриває свої таємниці. О.Іваненко «Синичка» (скорочено).
Мета: Продовжити знайомство учнів із творчістю Оксани Іваненко; вчити правильно, свідомо та виразно читати прозові твори,аналізувати прочитане;Формувати вміння будувати усні монологічні висловлювання. Учити висловлювати оцінні судження щодо прочитаного.
Розвивати зв’язне мовлення, фонематичний слух, образне мислення;допитливість. Інтерес до навколишнього світу.
Виховувати дбайливе ставлення до природи, до птахів, бажання їм допомагати взимку.
Обладнання: мультимедійне забезпечення,малюнки із зображенням птахів.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
1. Привітання
Посідали всі тихенько,
Спини підтягли рівненько.
Одне одному всміхнулись
І до мене повернулись
2. Девіз уроку: (з екрану)
Я – школяр
Я – особистість творча,
Я думаю, висловлюю свої думки,
Я хочу знати!
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Мовленева розминка
-
Для чого нам потрібна мовленева розминка?
Приснивсь сьогодні сон синиці:
Приніс сусіда сік з суниці.
Інтонація читання:
-
Тихо. Повільно
-
Голосніше. Швидше
-
Ще швидше
-
Пропоную прочитати цю скоромовку з питальною інтонацією
-
окличною інтонацією
-
Перевірка домашнього завдання
-
«Картки – блискавки»
-
Перед вами картки зеленого кольору. Візьміть їх і подумайте, які слова і словосполучення знадобляться нам для перевірки домашнього завдання?
(Діти виходять до дошки і вчитель прикріплює потрібні картки Учні коментують свій вибір, починаючи словами: «Я беру з собою на урок ….такі слова.»)
Лісова яблунька звичайно, як хочеш
Застрибала по гілках граки
Зробилося спокійніше заскреготіла, зарипіла
-
Гра: «Чи вірите ви?» ( Вибіркове читання)
Свою відповідь ви починаєте словами Так чи Ні тому ,що…
-
… що гракам не набридло в одному місці7
-
….що за синичку переживали солов’ї?
-
….що яблунька радісно запропонувала синичці відлетіти разом з усіма птахами?
-
….що синичка не злякалася зими7
-
….що всі дерева занепокоїлись?
-
…що синичка співала сумно?
-
Гра :« Мікрофон»
– А з якого твору ви читали ці уривки?
– До якого жанру відноситься цей текст?
– Пригадаймо, який розділ ми вивчаємо?
-
Які бувають казки? ( за авторством)
-
Вступне слово вчителя
-
Ми продовжуємо працювати за казкою О Іваненко « Синичка»
-
Словникова робота
- У вас можуть виникнути запитання щодо значення деяких слів. Тому ми зараз над ними попрацюємо. Звертаємо увагу на наголоси.
Вправа: « Луна» ( спочатку читає вчитель, учні – за ним)
Чепурушка чеберяє
Бурмотів кучугури
Заскреготіла умостився
Бурмотів мандрівка
-
Робота в парах
-
Візьміть картки блакитного кольору . Спробуйте з’єднати слова лівого і правого стовпчика (олівцем)
-
Перевіряємо. ( Діти зачитують свої роботи)
-
Що можна сказати про виділені слова?
-
Які слова називаються синонімами?
-
До яких частин мови належать ці слова?
-
Робота за таблицею « Шульте»
-
Читання ІІ частини тексту (починає вчитель)
Естафетою; «земля – небо»; бджілкою
-
Аналіз змісту тексту
-
Про що запитало сонечко у хмар?
-
Від чого сонечку стало веселіше?
-
Чому день став довший?
-
Коли прилетів соловейко?
-
Про що була друга пісня солов’я?
-
Чому синичці стало соромно?
-
Робота за ілюстраціями казки
-
Яка пора року зображена на 1 малюнку?
-
Назвіть які пташки зображені на малюнку?
-
На які групи поділяються всі птахи?
-
Яка пора року зображена на 2 малюнку?
-
Складання павутинки опису синички
-
Звуконаслідування ( робота в зошиті с. 27 -3)
-
Які картини природи виникають у вашій уяві, читаючи цю казку?
-
Які звуки природи вам вдалося «почути»?
-
Вправа « Пошуковці»
-
Відтворіть пісеньку синички про те, що вона не боїться зими.
-
Прочитайте опис зимового лісу
-
Яку пісеньку заспівала синичка, коли сонечко засміялось?
-
Знайдіть в казці опис весни.
-
Прочитайте мудрі слова старого дуба.
-
Вправа : « Криптограма»
-
За допомоги криптограми ми визначимо головну думку казки
Любиізнайсвійріднийкрай!
12. Читання за особами розмови сонечка з хмарами
-
Хвилинка – цікавинка (Повідомлення юних натуралістів)
-
Про цю пташку говорять так: маленька, красива, скромна,невтомна,кращий друг садів, парків і лісів.
-
Синиці частіше трапляються людям на очі ранньої осені, адже саме в цей час вони прилітають до людського житла і залишаються до ранньої весни.
-
Решту часу вони живуть у лісі, очищають його від шкідників. Кожна синичка може з’їсти за добу стільки корму, скільки важить сама, - приблизно 360 гусениць.
-
Чи знаєте ви, як часто синиці годують своїх дитинчат? 60 разів на годину! За добу синиця годує своїх пташенят тисячу разів.Така ненаситність – велика користь для лісу.
-
З 10 синичок за зиму гине 7 – 9 пташок.Якщо синиця нічого не подзьобала вдень, уночі вона загине, адже у голодної пташки забракне енергії на обігрівання, і тому вона замерзне.
-
А ви знаєте, яка їжа може отруїти цю пташку? Чорний хліб,пшоно сире. Полюбляють вони несолоне сало, лляне та соняшникове насіння.
-
Вступне слово вчителя
Отже, птахи – друзі людини і заслуговують на дбайливе та уважне ставлення до себе, особливо у важкий для них зимовий час. Бо пташкам страшний не холод, а голод.В цьому році ми з вами брали участь у лютому місяці, у проекті «Пташині їдальні» і розвішували годівниці у парку Шевченка, розвішували годівниці, підгодовували пташок. А 1 квітня брали участь у Міжнародному святі птахів – підгодовували пташок у парку Жовтневому.
2. Підсумуємо нашу роботу.
Я почну, а ви продовжіть (малюнки на дошці)
-
Що ми покладемо у скриньку знань?
-
Над чим нам ще потрібно попрацювати?
-
А що ми викинемо в кошик, що нам не потрібно?
V. Домашнє завдання
Оберіть одне лише завдання і запишіть його. С. 77-79
1. Виразно читати й виконати завдання.
2. Скласти міркування за головною думкою казки.
3. Скласти діалог, який міг би відбутися між Синичкою і Зимою.