Інтегрований урок позакласного читання з елементами проектної технології, 3 клас Тема уроку. Краса, що потребує захисту

Про матеріал
Мета: поглибити й узагальнити знання дітей про квіти взагалі та про квіти-обереги зокрема; продовжити вивчення звичаїв українців; знайти цікаві відомості про квіти-символи, обереги; розвивати монологічне і діалогічне мов¬лення, творче мислення, уяву учнів, шанобливе ставлення до всього жи¬вого, повагу до символів України.
Перегляд файлу

Інтегрований урок позакласного читання з елементами проектної технології, 3 клас

 

Тема уроку. Краса, що потребує захисту

Мета: поглибити й узагальнити знання дітей про квіти взагалі та про квіти-обереги зокрема; продовжити вивчення звичаїв українців; знайти цікаві відомості про квіти-символи, обереги; розвивати монологічне і діалогічне мов­лення, творче мислення, уяву учнів, шанобливе ставлення до всього жи­вого, повагу до символів України.

Обладнання: емблеми у кожного учня, ілюстрації квітів, буклет квітково­го багатства, малюнки дітей, таблиця порад, таблиця квітів-символів.

Навчальні предмети: образотворче мистецтво; читання; курс «Я і Україна».

Тип проекту: колективний, інтегрований.

Вид проекту: інформаційно-пошуковий.

Обґрунтування доцільності теми проекту:

— показати значущість краси рідної природи;

— формувати у дітей дбайливе ставлення до природи засобами віршів, легенд, загадок, тестів.

Форма захисту: урок-презентація.

Кінцевий продукт: таблиця «Квіти-символи», таблиця «Поради».

Консультанти: батьки, бібліотекар школи.

Очікувані результати: розвиток умінь учнів працювати в групах, збирати, обробляти, аналізувати інформацію та ефективно її використовувати під час підготовки та створення презентації; виступати перед аудиторією; стисло формулювати свою думку; ілюструвати предмети дослідження та робити висновки.

Ключове питання: «Що станеться, якщо знищити всі квіти на Землі?»

Визначення теми і завдань проекту

У чому полягає задум проекту?

Для чого це потрібно?

1. Дізнатися якомога більше про квіти нашої країни.

2. Зібрати інформацію про квіти-обереги

1. Щоб зберегти пам'ять про квіти-обереги.

2. Виховувати повагу та любов до природи-матінки

Підготовча робота: добирання матері­алів про квіти, їх символічне значен­ня Україні (учні працюють із батьками, бібліотекарем).

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Ми всі любимо природу:

Турбуємось про чисту воду,

Дерева, квіти доглядаємо,

Гілочок ми не ламаємо,

Про пташок ми завжди дбаємо.

II. Повідомлення теми і мети уроку

III. Основний зміст роботи

— Послухайте казочку і відгадайте, про кого вона.

Далеко-далеко був великий березовий гай. У глибині гаю, на просторій галяви­ні стояв красивий палац ніжно-зеленого кольору. Зали палацу були прикрашені різними квітами. Кімнати палацу були переповнені приємним запахом верби, конвалії, первоцвіту. Жила в цьому палаці струнка, тендітна, сором'язлива дівчинка. Одяг на ній був легкий як павутинка, прикрашений ніжними квітами. Очі у неї були блакитні, завжди ясні та веселі. Хода її була величава, рухи — спокійні, плавні. У руках завжди мала чарівну мережану хустину.

Дівчина любила приносити всім радість. Щороку, в належний час, вона вирушала в мандрівку, щоб відвідати всіх своїх знайомих, друзів. Набравши повний кошик квітів, узявши чарівну хустинку, дівчина вирушала в дорогу.

Звільняла від льоду ріки, поля — від снігу. Махнувши хустинкою — вона одягла дерева в ніжно-зелений одяг, дарувала землі квіти підсніжників, рясту. Верби прикрашала пухнастими котиками. Між кущів розкидала біленькі пахучі конвалії. Сади наповню­вала чистою ніжністю та пахощами.

На кого гляне красуня — той прокидається від сну, сповнюється радістю та коханням.

Легко ступає дівчина по землі, несе всім щастя та радість, наповнює все красою. Збагачує все ніжними кольорами.

Від щастя та радості все ожило, заспівало. Запарувала земля від лагід­ного теплого дотику. Розквітла, вкрила Землю різними квітками.

Що за чарівниця, неначе цариця. Наказ свій послала, щоб краса встала?

(Відповіді дітей.)

— Так, звичайно, це Весна!

Вона приходить з ласкою

Та із своєю казкою.

Як тільки струсить рукавом,

Синіють проліски кругом.

Прийшла Весна-красна з гостинцями. У кошику принесла квіти та лис­точки. Ними прикрасила все навколо: ліси, луги, квітники. Принесла Весна і для нас квіти, але, щоб їх отримати, необхідно продемонструвати, як же ви впорались зі своїм завданням — більше дізнатися про квіти-символи.

— А чи замислювалися ви, чому з давніх-давен поруч із людиною є квіти?

— Що відомо людині про представників квіткового братства?

А про них варто знати більше.

Адже у квітки жива душа,

Така, як твоя і моя.

Я жити хочу, й хочеш та.

І квітка хоче рости і цвісти.

Не топчімо, не зриваймо квіток,

Цих природи синів і дочок.

— Здавна в народі багато рослин стали символами. Жодне свято не обхо­диться без квітів. Щодня квіти є поруч із людиною: у полі, біля хати, на підвіконні у хаті, на квітнику

Пригадайте, де ще можна зустріти квіти? (На вишиванках, рушниках, на одязі, на малюнках, на посуді; навіть на виробах із тіста господині робили квіточки.)

— Діти, існує дуже багато легенд про різні квіти.

Ось зацвіли у лісі проліски! Як їх багато! Наче краплини упали на землю і засиніли на галявинах. Квітування таке буйне, що, здається, хтось укрив землю велетенським біло-блакитним простирадлом.

Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

Весна величний гімн співає —

Перша квітка зацвітає,

Зимовий сніг вона пробила —

Така тендітна, ніжна, біла.

Щоб радість всім подарувати

І весну красну привітати,

Підсніжником цю квітку звуть,

Її давно всі в лісі ждуть.

— Існує легенда про першу квітку весни.

Колись давно у світі тривала довга зима. Сніг товстою ковдрою вкривав землю. Дуже холодно було людям. Вони з нетерпінням чекали, коли настане весна. Щоб зігріти людей надією на кращі часи, кілька сніжинок перетворились на тендітні та ласкаві квіти — підсніжники, які відтоді стали провісниками тепла, символом спо­дівань на краще майбутнє — квітами надії.

— І справді, квіти схожі на застиглу сніжинку, що не долетіла до землі.

— Чому підсніжники зацвітають найпершими? (Вони не бояться снігу і мо­розу.) їх ще називають Снігурчиними слізьми. (Починаємо заповнювати таблицю квітів-символів. Підсніжник — символ сподівань, символ надії.)

Ось Весна війнула вже крилом,

Пташки співають голосно.

А на узліссі, за селом

З'явились перші проліски.

— Синьоокий пролісок — не тільки ніжна та красива квітка, він ще має лікувальні властивості. Товчені листки пролісків використовують для лікування виразок та поранень. А болгарські вчені виготовили препарат «Нівалет», до складу якого входить екстракт проліска. Він лікує невро­зи серця, істерії, неврастенії.

А ще нам варто знати, що проліски — це квіти весни, їх кількість щороку зменшується. Може статися, що ця квітка зникне зовсім.

Що потрібно пам'ятати? (Неможна рвати квіти цілими оберемками, ви­ривати їх із корінням.)

Вони занесені до Червоної книги. А червоний колір — це немов сигнал «SOS», тобто прохання про допомогу.

Вслід за пролісками зацвітає барвінок.

Барвінок стелиться низенько,

Не клякне в приземку стебло.

Чи не тому в барвінка, ненько,

І взимку листя зелененьке,

Що від землі бере тепло?

— Цією квіткою дівчата прикрашали свої віночки. Життя квітів починається з барвінку. Барвінок - квітка ніжна, але смілива і нетерпляча. Ще не зійде сніг, а вже крізь сніго-льодову скоринку пнеться тремтливий вічнозелений листочок барвінку. Барвінок передає свою красу окрасі дівчини. Відвар із квітів дівчата використовують для вмивання обличчя, щоб шкіра була м'якою, оксамитово-ніжною.

Барвінкова краса здавна є гарною оздобою на весіллях. Вона символізує тривалий і міцний шлюб, якому під силу всі перепони і негоди на довгому життєвому шляху. Ця рослина оберігає від нечистих сил та чаклування. Його вішали над дверима і вікнами, щоб злі духи не проникали в дім.

(Заповнюємо таблицю: барвінок сим­вол життя.)

Ховрах забрів у колоски,

Поглянув на волошку

І в тихім подиві застиг —

Така вона хороша.

Її ще називають волошка, васильок, сердечна трава, польова троянда... Існує така легенда.

Якось хлопець Васильок косив у полі жито. Саме тоді там бавились русал­ки. Одній дуже до сподобався Васильок. Зачарувала вона хлопця — пішов він за русалкою. Вона його не  хотіла відпускати. Ось і вирішила обернути Василька на гарну польову квітку, що синім кольором нагадувала синь води. Відтоді щороку літньої пори, коли зацвітають сині волошки, в житах бавляться русалки, плетуть із цих гарних квіток віночки і прикрашають ними свої голівки.

(Заповнюємо таблицю: волошка — символ людської відданості.)

— Цілющі властивості рослини містяться в її квітках. У народній медицині з навару пелюсток роблять примочки при хворобах очей.

Цвіте травневою порою,

її знайдеш в затінку лісовому.

На стебельці, як намистинки в ряд,

Квіти духмяні висять. Хто я? (Конвалія)

У давнину під час цвітіння конвалії в лісах проводились народні гулян­ня. Навколо вогнища дівчата та хлопці танцювали з букетами конвалій у руках. Пізніше кидали їх у вогонь, як жертву весні. Кажуть, ніби квітка конвалії виростає там, де плакала дівчина, не дочекавшись козака з походу.

Її називають ще квіткою хворого серця. Відвар використовують як примочку для очей. Конвалія — квітка з сильним характером, пригнічує всіх сусідів у вазі. Спробуйте, наприклад, помістити разом із нею букет бузку, то помітите, як швидко він зів'яне. «Товаришує» конвалія тільки з незабудкою.

(Заповнюємо таблицю: конвалія — символ сильного характеру та кохання.)

На стеблинці волохатій

Шість пелюсток лілуватих.

Гарна квітка — навіть в сні

Усміхається весні. (Сон-трава)

Існує легенда про мисливця, який побачив, як ведмідь лизав корінь сон-трави, після чого солодко заснув. Мисливець і собі спробував — і заснув. (Але застерігають не повторювати дослід мисливця, адже рослина містить отруйні речовини.)

Від мого віконця

До самого сонця

Стеле мальва стежку,

Квіткову мережку.

А кольори цих квіток, мов зітканий різнобарвний килим: червоні, блідо-рожеві, жовтуваті, білі. Люди, які ідуть мимохідь, завжди усміхаються, дивлячись на ці квіти. Ці квіти саджала ще моя бабуся, а бабуся казала, що їх саджала ще її бабуся. Вони завжди милували око і були оберегом оселі.

(Заповнюємо таблицю: мальва оберіг оселі.)

Цвітуть троянди повсякчас...

Хоч гілочки й колючі.

Та квітки гарні, як атлас,

Пахучі-препахучі.

Мабуть, жодній квітці не присвяче­но стільки легенд, поем, віршів, пі­сень, як троянді.

В одній легенді розповідається, що коли з піни біля берегів Кіпру ви­никла прекрасна богиня Афродіта, земля дуже розсердилася і вирішила створити щось не менш прекрасне. І створила троянду.

Інша легенда твердить, що білі троянди виросли на місці крапель бо­жественного нектару, який випав на землю з Олімпу. Квіти троянди стали улюбленими у богині кохання і краси. Якось вона необережно проколола собі палець шипами троянди, і кілька крапель крові забарвили квітки у яскраво-червоний колір.

(Заповнюємо таблицю: троянда (ружа) символ молодості й краси.)

Я чула, ромашка небесам

Читала вірші. Боже, що за диво!

І білих пелюсток туга коса

Мені приємно щоку холодила.

На стрункій високій ніжці, у білосніжній хустині стоїть Ромашка і всміхається жовтуватим оком.

Вона не тільки гарна квітка, а ще й лікарська рослина. Відвар з її квіточок використовують при простудних захворюваннях, кашлі, при зубному болю, при шлункових хворобах, полощуть горло, миють волосся.

Існує легенда, що назва цієї квітки походить від імені Роман, який був дуже добрим та ніжним.

(Заповнюємо таблицю: ромашка — символ доброти та ніжності.)

IV. Закріплення вивченого

1. Про квіти можна говорити й говорити, адже їх дуже багато. Але ми зробимо паузу на зупинці «Пам'ятай!»

1) Не зривай, не топчи квіток.

2) Не рви квіти цілими оберемками.

3) Не рви квіти з корінням.

4) Доглядай, саджай квіти.

5) Оберігай природу і піклуйся про неї.

2. Гра-тестування

— Яка квітка вважається царицею квітів? (Троянда)

— Яку квітку вважають оберегом оселі? (Мальву)

— Які квіти ніколи не гинуть від морозу та холоду? (Барвінок)

— Які квіти є бур'янами у полі? (Волошки)

— Яку квітку не вплітають у вінок дівчата? (Мак символ смутку.)

V. Підсумок уроку

— Про що ми говорили на сьогоднішньому уроці? (Про квіти, про квіти-символи)

Зверніть увагу на створену нами таблиці символів та порад.

Послухайте звертання квітів до вас.

Ми завжди були б щасливі,

І пахучі, і красиві,

Якби в полі, в лісі, в лузі,

Бачили б нас тільки друзі.

Та якби б нас не топтали,

Без потреби не зривали,

А на клумбах, вдома, в школі,

Висівали нас доволі,

Доглядали, поливали,

Ми б красу їм дарували!

 

Діти відповідають:

 

...Квіти, квіти солодкі й п'янкі!

Радість, щастя вони нам дарують.

А пелюсточки ніжні, духмяні такі —

Хай красу цю всі люди відчують!

 

Если я сорву цветок,

Если ты сорвешь цветок,

Если все: и я, и ты,

Если мы сорвем цветы —

Опустеют все поляны

И не будет красоты.

 

Не зривайте квіти, діти,

Дайте їм на радість квітнуть,

Хай лісочок прикрашають,

З сонцем, вітром розмовляють.

Незабаром ми поговоримо про квіти-барометри, квіти-годинники, кімнатні квіти.

Ось і добіг кінця наш урок. Спасибі, любі діти, ви дуже гарно підготувалися!


Завантаження...
docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку