Тема. Вступ до розділу і теми «Чарівні казки» .
Мета. Виробляти навички свідомого, виразного читання. Формувати вміння характеризувати усну народну творчість.Розвивати усне мовлення учнів. Удосконалювати техніку читання,використовуючи різні види роботи над текстом.
Хід уроку
I. Організація класу
Дзвоник всім нам дав наказ:
до роботи швидше в клас.
Біля парти станемо чемно —
хай мине час недаремно.
Будемо уважні і старанні всі,
сядемо рівненько на місця свої.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя.
Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки. Та, напевне, крім дітей казки люблять, ще й дорослі. Своїм дітям вони читають та розповідають найрізноманітніші оповіді і про тварини, і про чарівників та фей, і про зміїв та безсмертних чаклунів. А скільки казок знають наші бабусі. Вони – це справжня скарбниця! І ви звичайно, пам’ятаєте їх.
— Послухайте загадки і скажіть, про які казки йдеться в них.
1. Відгадування загадок.
1) Сидить півник на печі, 2) Знайшов Півник колосок,
їсть смачненькі калачі. Змолов борошна мішок.
Тут лисичка підбігає, Спік негайно у печі
Мерщій півника хапає. Пиріжки та калачі.
Біжить котик рятувати, Мишенят не пригощав,
В лисиці півника забрати. Бо жоден з них не помагав.
3) Що втікло від баби з дідом,
Не сиділось на вікні.
А зустрілось з зайченятком —
Й ну співать йому пісні.
2. Читання з карток уривків казок (текст деформований)
— Прочитайте уривки казок, які перед вами. До якої казки належить текст?
Картка 1
еН слота в пнаа хліба. Як єн шковавду, а взяв сеньку лозота і ніспо до бідканя, щоб помітиня ан хліб. някБід не взяв зотало, але рівідзав повилону бихліни нопаві, половину лизашив обіс. З окрайця у нябід-ка росвила ован бихліна.
Картка 2
Жила собі коза. У неї було семеро козенят. Збирола наво собі тин-хаку в ісіл. огоКожн дян лаходи азко в сіл аз їжею. маСа ідеп, а ткамді канаже кнутизам инкухат і муконі рейдве не нятивідчи...
...Не ниливідчи тазенятко ковівов. явПосто інв, ступокав і шовпі.
нуласяверПо зако домудо і хвалипола окдіт аз ет, що ковівов рейдве не чиниливід.
Картка З
олиК атим ввійлаш од тиха, кидоч одан аз доною чаполи вогорити, як ниво сукчали аз матір'ю...
...А сьома кадоч нігочо єн заскала. онаВ лазня з ніг масіту тявзут й прислане їй диво в цімис — мипоти огин.
3. Групування названих казок за видами (казки про тварин, побутові казки)
— А на які види поділяються народні казки? Згрупуйте їх за темами.
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Бесіда.
--Прочитайте назву розділу,який ми починаємо вивчати.
--Перегляньте з яких тем він складається.(с.47,54,57)
--Що таке «усна народна творчість»?
--У кожного народу здавна існує культура усного слова,своєрідна усна література.Переходячи від одного оповідача до іншого,тексти творів зазнавали змін,хоч основна думка не змінювалась.
2.Первинне сприймання нового матеріалу.
Самостійно прочитайте текст на с.46
--Що входить до усної народної творчості?
3. Знайомство з новим видом казок — казками чарівними.
Але є інша група казок героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій із злом та брехнею.Такі казки пов’язані обов’язково з чарами і дивовижними перетвореннями.
Це – чарівні казки.
Самостійно прочитайте текст на с.47
--Як потрібно читати казки?
4.Фізкультхвилинка.
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Згадаймо особливості казок і зокрема чарівних. В цьому нам допоможе тест.
На екрані висвічується запитання з варіантами відповідей. Учні відповідають за допомогою сигнальних карток «а» - «б».
1. Казка - це
а) фольклорний, розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події;
б) народний переказ про життя якоїсь особи.
2.Які ви знаєте види казок?
а) про тварин, чарівні, побутові;
б) народні, авторські, чарівні.
3.Особливістю чарівної казки є
а) наявність тварин, що розмовляють людською мовою;
б) перетворення за допомогою чарів або наявність чарівних предметів.
Правильні відповіді: а,а,б.
V.Підсумок уроку.
Технологія «Незакінчені речення».
На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було
Ця інформація дозволяє нам зробити висновок, що …
Це рішення було прийнято тому, що …
Сьогоднішній урок навчив мене …