Інтегрований урок "Птахи - судді людської справедливості та людських пороків.""

Про матеріал

Інтегрований урок (Природознавство, Я і Україна, українська мова, літературне читання).

Сприяти формуванню уміння проводити дослідницьку роботу. На основі оповідання Евгена Гуцала "Перебите крило" формувати уміння визначати структуру тексту, висловлювати своє ставлення до вчинків персонажів; переказувати близько і стисло до тексту.

На основі спостережень давати загальну характеристику зовнішнього вигляду птахів, познайомити з різними способами гніздування. З'ясувати місце і значення пернатих у природному середовищі. В ході уроку довести, що для гармонійності, у природі не повинно бути пустоти.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект інтегрованого уроку,

 

проведеного в 3 класі

 

Тема: Птахи – судді людської доброчинності та

 

людських пороків.

 

Вчитель: Біюн Світлана Леонідівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема; Птахи - судді людської доброчинності та людських

пороків.

Навчальна мета: Сприяти      формуванню      уміння      проводити дослідницьку роботу. На основі оповідання Евгена Гуцала "Перебите крило" формувати уміння визначати структуру тексту, висловлювати своє ставлення до вчинків персонажів; переказувати близько і стисло до тексту.

На основі спостережень давати загальну характеристику зовнішнього вигляду птахів, познайомити з різними способами гніздування. З'ясувати місце і значення пернатих у природному середовищі. В ході уроку довести, що для гармонійності, у природі не повинно бути пустоти.

Розвиваюча мета:

Організаційні   уміння   та   навички.   Вчити   користуватися   довідковою

літературою. Стимулювати обдумування самостійної роботи перед її виконанням.

Загальномовленнєві уміння та навички:

Удосконалювати вміння відтворювати інформацію з елементами логічної обробки інформації. Вчити міркувати взаємозв'язаними судженнями в ході монологічного повідомлення.

Загальнопізнавальні уміння та навички:

Розвивати уміння визначати головне, роботи висновки, знаходити нове, досі не відоме. Вчити знаходити і пояснювати причинно-наслідкові зв'язки, доводити правильність певного судження, власної думки, користуватися прийомами осмисленного запам'ятовування, виконувати творчі завдання.

Контрольно-оцінні уміння та навички:

Оцінювати якість власної навчальної роботи, проводити взаємооцінювання.

Виховна мета: Сприяти    екологічному    вихованню    молодших

школярів та виникненню бажання допомагати природі вцілому та птахам безпосередньо.

 

 

Тип уроку: .

Обладнання: Тексти   для   антиціпації,   план   та   моделі   тексту,

порівняльна характеристика (таблиця рис. головного героя), оціночні листи, фотокартки птахів, музичний запис, схеми будови птахів, пір'я, яєць

 

 

І Оголошення теми, завдань уроку, мотивація учбової діяльності.

1)перевірка д/з.

  •      Яке оповідання ви читали дома?
    (оповідання Е.Гуцала "Перебите крило")
  •      Які враження залишились у вас після прочитаного?

2)Оголошення теми

- Деякі з ваших вражень ми спробуємо на цьому уроці спростувати, а
деякі підкріпимо за допомогою різних видів роботи, незвичайних для вас. Цей
урок   буде   незвичайний   тим,   що   поєднає   в   собі   два:   читання   та
природознавство. Ви певний час були науковцями, вчилися досліджувати
проблеми, питання. Тож над якими питаннями ви працювали, які проблеми
досліджували? (діти відповідають).

- Яким чином ви проводили дослідження?

(знаходили книжки, читали, вибирали головне, виписували, спостерігали, робили висновки)

3) Оголошення завдань.

Ще один незвичайний вид роботи - самооцінювання, тобто оцінки за урок ви будете ставити собі самі в оціночні листи.

Тому вам треба бути уважними.

Візьміть в руки оціночні листи, уважно роздивіться (Вчитель пояснює дітям за що і куди ставляться оцінки)

4) Мотивація

Цікаво, мабуть, чому саме птахів ми взяли для дослідження? А тому, що на нашій планеті налічується 8635 видів птахів, а крім них ще десятки тисяч підвидів. Люди здавна дивилися на цих володарів неба. Наші предки наслідували поведінку птахів гадали що їх душі переселяться у тіло птахів, мріяли, щоб пернаті друзі навчили людину підніматися в небо, співати пісні, будувати житло. Люди боготворили птахів, вважали їх своїми суддями. Саме тому тема нашого уроку: "Птахи-судді людської доброчинності та людських пороків".

Від чуйного погляду важко заховатись?

Хто спостерігає за нами з висоти пташиного польоту? Хто є мовчазним свідком наших хороших, добрих та поганих вчинків? Так, це птахи - наша совість. А чи у всіх людей вона є? Який вигляд має? На кого схожа?

5) Сеанс фантазування, (муз. запис "Спів пташок")

Закрийте очі... Уявіть собі, що ваші руки перетворюються на крила. Ви починаєте з їх допомогою підніматися вгору: вище кущів, вище дерев, вище домів. Ваше тіло вкрите пір'ям. Ви приєднуєтесь до зграї своїх "родичів". Хто ви? На кого перетворилися? Що вам подобається в цьому образі? Ваші крила знову стають руками, тіло приймає звичайну форму. Ваша зграя віддаляється, а у долонях залишається пташка. Ви єдине ціле з нею, але треба прощатись. Ви відпускаєте пернатого друга. Розплющіть очі.

- Ким ви були? Що у вас спільного саме з цією пташкою? Поділіться своїми враженнями. (Діти записують в оціночний лист в образі кого себе уявили)

 

 

 

II.Доповіді учнів

-Ви уявили себе птахами, це було прекрасно; відчути легкість і злетіти
над містом. Але чи змогли ви відчути те, що відчувають птахи? Ні, бо вам не
вистачає знань, ваші уявлення неповні. Щоб допомогти вам більше взнати про
пернатих, ваші однокласники підготували доповіді.

Завдання: уважно прослухайте розповіді, спробуйте записати нове та цікаве для вас з кожної розповіді. Намагайтеся фіксувати найголовніше коротко: словом чи позначкою. Записуйте свої нотатки в оціночні листи.

(доповіді додаються)

Перевірка сприйняття.

- Ви уважно прослухали доповіді однокласників. Що ж нового ви
помітили для себе?

Послухайте відповіді та доповніть їх. Не повторюйтесь.

III.Робота над твором
Е.Гуцало "Перебите крило"

1.Підготовка артикуляційного апарату.

-Діти, протягом І чверті ви збирали та виписували скоромовки,
пов'язані з птахами. Пригадайте їх і спробуйте швидко, чітко проговорити.
(Учні промовляють скоромовки)

2.Антиціпація.

Перед вами тексти, які знайшли та заантиціпували учні нашого класу.

Прочитайте пошепки текст "Горобці". Підготуйтеся до виразного читання.

(1 учень виразно читає - інші висловлюють оцінні судження)

Спробуйте прочитати легенду "Бусол". Підготуйтеся до відповіді на запитання.

  •      Кого назбирав Бог у мішок? (Всяких гадів)
  •      Що наказав Господь чоловіку? (Не дивитись у мішок)
  •      Як Всевишній наказав людину за цікавість? (Перетворив на лелеку і
    заставив збирати гадів)

-Як ще називають лелек? (Бусли, бузька, чорногуз...)
Прочитайте і перекажіть легенду "Ластівка"

3.Тренінг пам'яті.

Всім відомо, що у навчанні велику роль відіграє пам'ять. На попередніх уроках ми знайомилися з легендами "Зозуля" та "Мати зозуля". Згадайте їх та стисло перекажіть.

4.Робота з планом.

Ми знову повертаємось до домашнього завдання, оповідання «Перебите крило»

Шановні, кінцевою роботою по вивченню будь якого тексту завжди є переказ.

Для того, щоб він був послідовним і правильним треба скласти план.

На оціночних листах знайдіть план до оповідання. Зачитайте його. Яка частина пропущена? Знайдіть її в тексті та зачитайте .(Пошукове читання)

План

  1. .Лелеки селяться у сердечних!?
  2. .Гніздо на хаті

а) лелька вигріває яйця

    б) чорногузові дітки

    в) перші польоти

     г) бусли занепокоєні

  1. .Гніздо на хаті (Чорногузи не відлетіли у вирій)
  2. .Боцюни на зимівлі
  3. .Щасливий день.

Молодці, всі швидко знайшли цю частину, ви так само швидко зможете придумати їй назву і записати на пропущене місце. (Вибирається найвдаліша назва).

Порівняйте свою назву з найвдалішою (вибраною разом) та поставте оцінку в оціночний лист.

Прочитайте тему та ідею оповідання. (На дошці)

Тема: Розповісти про те, що птахи відчувають до людей довіру. І якщо вони не говорять, це ще не значить, що вони не відчувають болю.

Ідея: Навчити учнів бути відповідальними перед природою за свої та чужі вчинки. Все найкраще в природі належить всім одночасно.

Оцініть кожен пункт плану у відповідності до значення у розкритті теми та ідеї оповідання. Робіть це швидко.

Діти висловлюють та обґрунтовують свої думки.

Порівняйте, чи співпадають ваші оцінки з вивішеними на дошці. Поставте в оціночний лист оцінки за виконане завдання.

5.Моделювання.

-Молодці, ви змогли оцінити пункти плану і тепер ми зможемо перейти
до моделювання.

Модель допомагає нам пам'ятати про головне, показує який вид переказу стислий чи детальний треба застосувати до того чи іншого уривку.

Декілька учнів отримали додому завдання замоделювати цей твір.

  •    Будь  ласка, розкажіть всім, чому саме таку модель ви обрали. Діти
    обґрунтовують свій вибір)
  •    Уважно прослухайте відповіді, виберіть   модель, до якої найбільше
    схиляєтесь.

(Оцінювання моделей)

- Спираючись на що вам легше переказувати? Чому?

6.Переказ.

  •    Перекажіть початок оповідання (до суперечки з Олегом). Який вид
    переказу ви застосуєте? (стислий)
  •    Перекажіть які пригоди відбувалися з лелькою. Який вид переказу
    застосуєте? (детальний) Чому?

7 Характеристика головного героя.

Свідком чиєї доброчинності стала лелька? Чиїх пороків?

Дуже часто буває так, що людина думає одне, а говорить і робить інше. З такими людьми дуже важко, вони ніби розриваються між доброчинними внутрішніми якостями та зовнішніми пороками. Саме це, мабуть, і заважало дружбі Олега з Денисом. Спробуємо взнати причину їх сварок.

Пороки    <----------        Олег      ------         доброчинність

 

 

  •           злість - доброта
  • байдужість - переживання
  • підступність - піклування

-Яким же показав себе Олег? Які пороки по відношенню до лелек він
проявив?

(Діти вибирають із запропонованих рис характеру)

  •       А чи були в Олега зачатки доброчинності? Які риси хлопця вказують
    на це? (Діти обирають)
  •       А чи можуть на вашу думку мирно вжитися в одній людині порочні та
    добчинні риси? Що відбувається з людиною?

Вона розривається! Розривається, бо в ній селиться "хробак", якого звуть "заздрість".

Якщо не подолати цього паразита, то порочне може перемогти.

А як на вашу думку, вдалося Олегу подолати заздрість? По чому це видно? Доведіть. (Переказ кінцівки оповідання).

IV.Підсумок

Людина не може жити в гармонії з природою, якщо не досягла її в собі.

Невже тісно жити людям на цьому прекрасному світі, під цим зоряним небом? Невже може серед цієї привабливої природи втриматись відчуття злоби, лицемірства чи потягу до винищення собі подібних?

Я вважаю, що сьогодні у ваші серця була посіяна зернина добра. Доглядайте її, піклуйтеся про неї, хай вона пустить ростки в душу і підніметься високо у повітря, як пташка.

І нехай цю пташку-доброту побачать всі навколо. От тоді ви станете справжньою людиною, бо у вас чисте, як у самої природи серце.

(Діти по черзі саджають у стаканчики насіння, яке символізує доброту. Вони будуть доглядати його).

V.Оцінювання

Сьогодні на уроці, всі діти, які готували доповідь получають 12 балів, а другу оцінку я поставлю передивившись оціночні листи. Здайте їх будь ласка. Дякую за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2005 рік

1.1 Пищик

Тіло звірів вкрите хутром і шерстю, а тіло птахів покрите пір'ям. Але це не єдина відмінність птахів від інших тварин. Птахи вміють літати. Це уміння дає їм велику перевагу: перелітаючи з місця на місце, легше знайти їжу. Крім того, за допомогою крил легше врятуватися від хижаків. М'язи крил дуже розвинені у птахів, в їх тілах багато повітря. їх кістки легкі. Ось чому птахи вміють літати. Крило своєю будовою нагадує руку, воно теж згинається у двох місцях.

Лапки птахів допомагають їм приземлятися, водоплавним - плавати, полярним - ходити по снігу і не провалюватись. Дзьоби птахів різні, адже і їжа у них теж різна.

Багато птахів мають те саме забарвлення, що й гілки і листя дере, на яких вони живуть. Це допомагає їм ховатися від ворогів.

Самці мають більш яскраве забарвлення, це приваблює самок.

1.2 Стронська.

Перо пташки складається з міцного стержня до якого більш - менш симетрично пристосовані дві бокові пластинки - опахала.

Опахало складається з багаточисельних довгих бородок. За допомогою яких зціплюються між собою і складають упругу пластину. Доречи, саме розгляд пташиного пера в мікроскоп, наштовхнув вчених на винахід застібки "молнія", якою ми користуємось тепер.

Пташка постійно приводить своє опірення в порядок, розчісуючи його дзьобом. Розпатлані бороздки зараз же знову зціплюються між собою.

Пір'я водоплавних птахів вкрите шаром жиру, від цього, коли пташка опускається під воду, опірення не змочується, а вкривається маленькими бульбашками повітря. Одягнена в скафандр із бульбашок пташка - захищена від дотику з крижаною водою і виходить сухою з води.

 

 

 

 

2.1 Гнізда служать для захисту і яєць, і пташенят. Вони добре зберігають
тепло. Якщо яйце холодне, то пташеня всередині може загинути. Тому пташки
зігрівають свою кладку.

Гнізда бувають різні. В одних вони великі і складні, в інших - просто ямка в землі. Є птахи, які гнізд взагалі не будують.

Гнізда морських птахів розташовані на уступах скель. Кайра робить дзьобом невеликий холмик. Берегові ластівки риють собі нори. їх довжина доходить до 3 метрів.

2.2 Найбільші гнізда будує пара білоголових орланів. Сільська

ластівка будує гніздо під дахом. Воно чашечко подібне, зверху відкрите.
Ластівки ліплять його з маленьких шматочків глини, мулу, скріплюючи
клейкою слиною соломинки від яких гніздо стає дуже міцним. Всередині -
м'яка підстілка з пір'я та волосу.

3.1 У гніздо пташки відкладають яйця.

В серединні яєць є зародок, який має вигляд диска, білок, який становить собою запас поживної речовини для зародку, що розвивається.

Жовток у яйці підвішений на так званих халазах - білкових канатиках. Як яйце не оберталось би у гнізді, зародковий диск завжди буде зверху жовтка в положенні, найближчому до джерела тепла.

3.2 Білок виконує роль захисної оболонки жовтка і постачальника
поживної рідини для  зародка.  Під  шкарлупою,  на тупому  кінці  яйця
знаходиться повітряна камера із запасом повітря для зародка, що утворюється
внаслідок розходження двох підшкаралупових оболонок. Шкаралупа надає певної
форми яйцю та захищає жовток. Крім того, кальцій, що міститься у ній,
використовується ембріоном для будови скелета. Тому наприкінці інкубації
шкарлупа стає менш твердою. Це полегшує вихід пташеняти з яйця.

4.1 В Англії була незвичайна виставка. На її стендах демонструвались голубі, бурі, зелені, сірі, рябі яйця. Всього 919 штук, і всі - зозулячі, зібрані з гнізд 76 різних видів птахів. Так зозулі пристосувалися до різних птахів.

 

 

 

 

У німців вона зветься куку, у французів - куку, у італьянців - куколо, у іспанців - куко, у румин - кук, у чехів, болгар, поляків відповідно - кукачка, куковниця, кукулка. І в основі усіх назв - однаково почуте "ку-ку"!

Цей птах трохи біліший за голуба, і має сіре з поперечними смугами оперення, довгого хвоста й короткі лапки.

4.2 Це єдина пташка яка підкидає свої яйця в гнізда іншим пташкам і сама ніколи не вигодовує пташенят.

Знісши яйце на землі, зозуля у дзьобі чи лапках переносить його до чужого гнізда. Причому їй байдуже, де воно звите на відкритому місці чи в дуплі. Головне для неї знайти птаха, у котрого яйця схожі на зозулячі.

Зозуленя з'являється раніше своїх братів та сестер. Тепер він повинен позбутися зайвих їдоків. Як тільки мале пташеня доторкнулося до зозуленяти, воно підгинає шию, розпрямляє крила, починає рухатися назад. Пташеня опиняється на спині. Тут зозуленя різко випрямляє ніжки, робить різкий рух і пташеня, або яйце летить униз із гнізда.

Ось як зозуленя бореться за своє життя.

5.1 Дятел живе у хвойних та в змішаних лісах. Його можна побачити, або
почути в лісі. У цих   птахів дуже твердий дзьоб, яким вони працюють як
долотом. Свої гнізда дятел робить в дереві. Видовблює дупло, в якому відкладає
яйця.

Дятла звуть лікарем лісу, тому що він їсть личинок та мурах точильників, які гублять дерево. У дятла два пальця повернені вперед і два назад, це йому допомагає лазить по деревах. Діти, бережіть природу та наших пернатих друзів!

5.2 Дятли гніздяться у дуплах і сплять у вертикальному положенні. Вони
причіпляються гострими кігтями коротких ніжок до стінки дупла і упираються
в неї цупкими перами хвоста.

Зимою дятел харчується насінням хвойних дерев. Він розбиває ударом дзьоба шишки, попередньо зажав їх у тріщину кори. Своїм пристосуванням дятел користується всю зиму. Під їдальнею дятла за зиму накопичується декілька тисяч оброблених шишок.

6.1 Ластівка на порозі, а сонце в дорозі.

 

А чи знаєте ви, що ластівки, це спільна назва трьох різних видів?

У ластівки міської, воронка оперення спини чорне, черевце біле, хвіст закінчується тупою вилкою.

У сільської ластівки спинка чорно-синього блискучого кольору, низ жовтувато білий, горло і лоб іржасті. Хвіст у вигляді гострої вилки.

6.2 Ластівки берегові більше схожі на міських. У легкому маневруванні цим ластівкам допомагають гострі крила, вилка на хвості. Здобич ластівок -мухи, комарі, яких вона ловить у повітрі. Дзьоб у пташок короткий ніби сачок. Перед дощем комахи опускаються нижче, ластівки виловлюють їх літаючи над землею. Отже вони є живими барометрами. В народі кажуть: "Ластівки низько літають - дощ обіцяють".

За літо ластівки, вигодовуючи пташенят, прилітають до гнізда понад 300 разів на день.

Знищуючи безліч комах, мух, комарів, личинок, ластівки приносять користь людям і важливо, що ми, діти, добре ставились до них.

7.1 Шпаки - одні з перших перелітних птахів, які повертаються з теплих
країв у наші ліси, сади, парки і сквери. Вони займають свої старі гнізда,
виганяючи з них горобців. Шпаки вистилають свої гнізда новою соломою,
вовною і пір'їнами.

У травні, коли з'являються пташенята, батьки через кожні 20 хвилин підлітають до гнізда, приносячи малятам дрібних жуків, дощових хробаків, гусениць.

7.2 Коли дозріває вишня, шпаки завдають чимало клопоту садівникам,
скльовуючи плоди. Та незабаром шпаки знову летять у поля ласувати
комахами.

Вже в вересні їжі шпакам не вистачає і вони летять на південь.

8.1 Лелека, бусол, чорногуз, бузьок, боцюн...

Що єднає цих птахів? Так, це різні назви однієї пташки.

У більшості видів лелек не має голосових зв'язок, вони не вміють співати. Але бусли б'ють верхньою половиною дзьоба по нижній, при цьому голосно клацають. Іноді чорногуз може шипіти. Вчені встановили, що лелеки

 

 

 

можуть спати у польоті. її пульс уповільнюється, як буває лише у сплячих птахів. Сон триває 10-15 хв., після чого пульс птахів знову нормалізується.

- Дякую всім доповідачам, думаю ви уважно слухали і запам'ятали почуте.

9.1 Символізм

Здавна люди не тільки уособлювали себе з якоюсь пташкою, але і надавали різним птахам символічного значення.

Так, наприклад,

Лебідь - символ вірності. Як ви думаєте, чому? (Відповіді дітей)

Сова - символ розуму

Ворон - мудрості

Зозуля - уособлює недбайливу матір

Лелека - символ щастя, добробуту родини,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Птахи — судді людської доброчинності та людських пороків.

1 Сеанс фантазування

,9

Я(__________________)      ___________

            Прізвище                                 хто?

 


2 Доповіді

Будова птахів

Гніздування

Відкладення яєць

 

 

 

Зозулі

Дятли

Ластівки

 

 

 

Шпаки

Лелеки

Символи

 

 

Лебідь -

Сова -

  Ворон  -                      Зозуля  -    Лелека -

3.План до оповідання Е.Гуцала "Перебите крило '

  1.   Лелеки селяться у сердечних?
  2.   Гніздо на хаті

а) Лелька вигріває яйця

б)Чорногузові дітки

в)Перші польоти

г)Бусли занепокоєні
3.

  1. Боцюни на зимівлі
  2. Щасливий день

4Характеристика Олега


Пороки :


Доброчинність:


БАЛЛ

 

 

37.У дятловій кузні гаряча пора, 53.Через річку, через брід

Дятлова кузня стоїть край двора, Носить чапля жабенят.

Дятел невтомно працює щодня А маленькі чапленята

Така роботяща у нього рідня. Скоро будуть вже літати.

З9.Літом ластівка літає,

Діточок своїх навчає:

- Не лінуйтесь, ластів'ята.

Вчиться літечком літати.

40.Ґаву Ґава запитала:

- Ти на ґанок не літала?

- Не літала я на ґанок,

Той проґавила сніданок.

41.Дзьобнувхлібчя горобець

Дзьоб обтер об стовбурець.

Барабольки подзьобав -

По бруківці пострибав.

42.Перепілка - гарна птиця,

Та хлоп'ят вона боїться,

Бо хлоп'ята беруть гілку,

І лякають перепілку.

Не потрібно так лякать,

В неї п'ять перепелят.

43.Під гудинням, під хворостом

Сидить гуска з хвостом.

44.А в соловейка жінка маленька

Сидить на кілочку, пряде сорочку,

Смиче помаленьку нитку тоненьку.

45.Налетіли горобці, посідали на стовпці

7,17, без двох двадцять,

Семеро, троє, та ще й малих двоє.

46.Горобчики гарні хлопчики

На гілочці щебетали,

Інших пташок щебетать навчали.

47.Пугач хвалиться пінгвіну:

Півень дав мені пір'їну.

Причеплю, причепурюся

Потім паві покажуся.

48.Шпак шпачисі каже гнівно:

- Шершень залетів в шпаківню!

Швидше шибеника гнати,

Шпаченят обороняти.

49.Галасливі ґави й галки

В гусенят взяли скакалки.

Гусенята їм ґелґочуть

Що вони сказати хочуть?

 50.Летіла сова, торохтіла слова:

- Чи сон це, чи слон це, а

може і сонце?

51 .Годувала ґава ґавенят на ґанку

з горошинку

Гарну запіканку.

52.На одній сосні високій

Десь-колись жили сороки.

 Ходить чапля на обід.

Для маленьких чапленят

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 січня 2019
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку