Інтегрований урок у 3 класі. Тема: "Золота осінь"

Про матеріал
Інтегровані уроки сприяють пізнанню дитиною світу цілісно, багатогранно, у "кольорі". Матеріал такого уроку дозволяє краще зрозуміти сутність об'єкта чи явища в контексті різних навчальних предметів, пробуджує мислення та емоції.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з літературного читання, української мови, образотворчого мистецтва та природознавства у 3 класі

Тема: Золота осінь.

Предмети, що інтегруються:

Літературне читання (УПЧ): В.О. Сухомлинський «Осінній день»,

М. Сингаївський «Вересень», Я.Купала «Листопад».

Українська мова (УРЗМ): Твір за картиною І. Левітана «Золота осінь».

Образотворче мистецтво (М.І.Резніченко, С.К.Трач . Образотворче мистецтво, 3 клас. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2013, 157с.): У майстерні художника – живописця. Дарунки осені.

Природознавство(Т.Г. Гільберт, Т.В. Сак . Природознавство, 3 клас. Київ, «Генеза», 2013,175 с.) : Сезонні зміни у природі.

 

Мета: поширити уяву учнів про творчість українських поетів та письменників, які словесно змальовували красу осінньої природи; вчити складати опис природи восени на основі сприйняття літературних творів, власних спостережень, емоційного настрою та побаченого на картині І.Левітана; закріплювати знання дітей про зміну пір року, про особливості  сезонних змін у природі;

розвивати навички роботи над художніми текстами, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення, пізнавальну самостійність, вміння робити висновки;

виховувати любов  та бережливе ставлення до природи, естетичний смак;

 формувати пізнавальну, комунікативну, здоров'язбережувальну та соціальну компетентність.

 

Обладнання: літературний матеріал, репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», листівки з осіннім пейзажем, виставка творчих робіт дітей «Осінній букет», аудіозапис П.І. Чайковського  «Пори року. Осінь», мультимедійний супровід.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу: 

Пролунав дзвінок.

Починається урок.

Працюватимем старанно,

Щоб побачити в кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці! (Слайд 2)

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація.

- Сьогодні, діти, у нас на уроці зустрінуться літературне читання, українська мова, образотворче мистецтво та природознавство. Ми познайомимось із оповіданням В.О. Сухомлинського «Осінній день у лісі», з віршами М. Сингаївського та Я. Купала, пригадаємо ознаки пір року, особливості сезонних змін у природі, помилуємося красою осені, яку зобразив на картині «Золота осінь» Ісак Левітан та напишемо свій твір «Золота осінь» .

- Написати твір – це значить творити, працювати творчо, красиво, послідовно і грамотно висловлюватись на власні спостереження, передавати словами почуття, мрії, захоплення, стан душі.

ІІ. Робота з літературним матеріалом:

- Ми вирушаємо у подорож по чарівному світу природи. А допоможе нам Чарівниця. Хто вона? Впізнайте! (Слайд 3)

17306_f5f15f4247dd8983e2b3ca0ee9340067                

                    Без пензлика, без олівця

                 розфарбувала деревця.

 

 

- Так, це - осінь

november
october
september
- Скільки місяців триває осінь? (3)

  • Пригадайте їх назви (слайди  4)

 

  • Чим відрізняється один місяць від іншого? (Змінюється стан природи, знижується температура)
  • Про зміни природи ми говорили на уроці природознавства. Знавець природознавчих наук нагадає, що говорить нам підручник.
  1. Доповідь знавця природознавчих наук.

«З настанням осені сонце піднімається все нижче й нижче. Його промені вже погано нагрівають землю. Коротшають дні, довшають ночі. Вранці довго клубочаться тумани.

Сонячних днів значне менше. Температура повітря стає все нижчою. Дедалі частіше бувають заморозки. Осінні місяці – вересень, жовтень, листопад.»

  • Ось так лаконічно і стисло говорить наука про прихід осені. Зовсім по-іншому замальовується прихід осені в літературі.
  1. Слово літературним знавцям. (Слайд 5)

М.Сингаївський «Вересень»                Янка Купала «Листопад»

Зводить вересень в комори                     Листя з лип та беріз

Кавуни і помідори,                                  Осипається,

Спілих яблук, груш і слив                        За стебло верболіз зачіпається

Цілі гори натрусив.                                Стали трави, стежки

І вантажить гарбузи                            Золотистими,

На машини і вози …                              А тоненькі гілки –

Йде до краю, де гриби                          Та й безлистими.

Виростають щодоби.                          А як буде весні

На чолі іскриться піт -                        Путь простелено,

Сто турбот і сто робіт.                   Знов на тому гіллі стане зелено.

- Про красу осінньої природи розповідали не тільки поети, а й письменники. Як передав красу осіннього лісу В. О. Сухомлинський у творі «Осінній день в лісі» ви зараз дізнаєтесь.

3. Читання тексту «Осінній день у лісі» В. О. Сухомлинського.

(Читання окремими учнями). ( Слайд 6 – Зображення осіннього лісу) 

 Метод поміток: Виділення ознак осені.

  1. Словникова робота (Слайд 7):

Барвистий – різнокольоровий;

Бриніло – видавало низькі звуки.

  1. Обговорення прочитаного:

- Куди пішли діти?

- Якої пори року це відбувалося?

- Що діти почули у лісі?

- Діти чули спів птахів? Чому?

- Що могло бриніти у лісі?

- Що побачили діти у лісі?

- Прочитайте опис галявини. (Слайд 8)

- Відшукайте слово вжите у переносному значенні? (Килим)

6. Робота в парах:

- Підкресліть у цій частині тексту прикметники.

(Жовте, багряне, червоне, світло-жовте, коричневе, жовтий, барвистий)

- Підберіть з тексту іменники з якими вони пов'язані. (День, листя, килим)

- Що ще могли бачити діти у лісі? (Слайд 9)

(Дерева, кущі, траву, гриби, звірів)

- Якою в цю пору року може бути трава? Кущі? Дерева?

- Яких звірів могли бачити діти у лісі?

- Отже, у лісі діти могли бачити суху траву, жовте листя, килим з листя, осінній день. Всі ці слова допомогли автору змалювати словесну картину осіннього дня у лісі. Це словесний пейзаж.

  • Для подальшої роботи нам треба згадати з уроку образотворчого мистецтва що таке пейзаж? (Зображення на малюнку природи)
  • А що таке осінній пейзаж? (Зображення осінньої природи)
  • Назвіть фарби осінньої палітри. (Жовто-зелене, коричневе, червоне)
  • Який з осінніх кольорів нагадує золото? (Жовтий)
  • Тому осінь і назвали золотою.

ІV. Розвиток мовлення за картиною І. Левітана « Золота осінь»

  1. Слово мистецтвознавцю. (Слайд 10)

img0
«Ісаак Левітан народився в 1860 році в дуже бідній сім'ї. Рано залишився сиротою і т.д. …

Картину «Золота осінь» І. Левітана вважають кращою з усіх творів про осінню природу. Художник оспівував радісну і урочисту у своєму спокої осінь, передав красу рідного краю

  • Про що ця картина?img15
  • Як ви гадаєте, який  осінній місяць змальовано? (Слайд 11)
  • Придивіться до картини, чи всі дерева одягалися в золото, чому?
  • Яке небо на картині?
  • Якою здається річка?
  • А яке сонце?
  • Що видно на високому березі вдалині?
  • Який би ви хотіли підібрати заголовок до свого твору?
  1. Розвиток уяви учнів.
  • Уявіть, що ви стоїте серед лісу і вас оточує ось така природа. Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте? (звучить аудіо запис П. І. Чайковського «Пори року. Осінь»)
  1. Учні слухають зразок твору.

Золота осінь

Промайнуло тепле літечко. Осінь дерева в розкішне вбрання. Осіннє сонце освітлює верхівки струнких берізок.

У річці вода глибока, холодна, чиста. Високим синім небом пливуть пухнасті хмари.

На лівому березі в золотому вбрані стоять берізки. А сосни та ялини залишилися зеленими.

Осінь чарує людей своїми кольорами. Осінь – чудова пора року!

 

  • Яке ж відчуття у вас виникло? (відчуття урочистості та краси)

4. Орфографічна робота: (на дошці)

а) повторення правил про текст-опис;

б) лексична робота. (Слайд 12)

Іменники                   Прикметники

Осінь: золота, барвиста, чарівна, казкова.

Небо: синє, чисте, сірувате, темно-синє.

Сонце: осіннє, ласкаве.

Вбрання: золотисте, різнобарвне.

Вода: холодна, глибока, чиста.

 

  1. Стислий переказ (усно) змісту картини за планом: в парах, індивідуально. (Слайд 13)

 

  1. Написання твору.

 

  1. Зачитування творів, оформлення виставки робіт.

V. Підсумок уроку:

- Якій порі року був присвячений наш урок?

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Яке завдання вам сподобалось найбільше? Яке викликало труднощі?

- Які навчальні дисципліни допомагали нам розкрити тему уроку?

 

 

docx
Додано
17 липня
Переглядів
274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку