Інтегрований урок з літературного читання, української мови, образотворчого мистецтва та природознавства у 3 класі
Тема: Золота осінь.
Предмети, що інтегруються:
Літературне читання (УПЧ): В.О. Сухомлинський «Осінній день»,
М. Сингаївський «Вересень», Я.Купала «Листопад».
Українська мова (УРЗМ): Твір за картиною І. Левітана «Золота осінь».
Образотворче мистецтво (М.І.Резніченко, С.К.Трач . Образотворче мистецтво, 3 клас. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2013, 157с.): У майстерні художника – живописця. Дарунки осені.
Природознавство(Т.Г. Гільберт, Т.В. Сак . Природознавство, 3 клас. Київ, «Генеза», 2013,175 с.) : Сезонні зміни у природі.
Мета: поширити уяву учнів про творчість українських поетів та письменників, які словесно змальовували красу осінньої природи; вчити складати опис природи восени на основі сприйняття літературних творів, власних спостережень, емоційного настрою та побаченого на картині І.Левітана; закріплювати знання дітей про зміну пір року, про особливості сезонних змін у природі;
розвивати навички роботи над художніми текстами, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення, пізнавальну самостійність, вміння робити висновки;
виховувати любов та бережливе ставлення до природи, естетичний смак;
формувати пізнавальну, комунікативну, здоров'язбережувальну та соціальну компетентність.
Обладнання: літературний матеріал, репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», листівки з осіннім пейзажем, виставка творчих робіт дітей «Осінній букет», аудіозапис П.І. Чайковського «Пори року. Осінь», мультимедійний супровід.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу:
Пролунав дзвінок.
Починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб побачити в кінці,
Що у нашім третім класі
Діти – просто молодці! (Слайд 2)
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація.
- Сьогодні, діти, у нас на уроці зустрінуться літературне читання, українська мова, образотворче мистецтво та природознавство. Ми познайомимось із оповіданням В.О. Сухомлинського «Осінній день у лісі», з віршами М. Сингаївського та Я. Купала, пригадаємо ознаки пір року, особливості сезонних змін у природі, помилуємося красою осені, яку зобразив на картині «Золота осінь» Ісак Левітан та напишемо свій твір «Золота осінь» .
- Написати твір – це значить творити, працювати творчо, красиво, послідовно і грамотно висловлюватись на власні спостереження, передавати словами почуття, мрії, захоплення, стан душі.
ІІ. Робота з літературним матеріалом:
- Ми вирушаємо у подорож по чарівному світу природи. А допоможе нам Чарівниця. Хто вона? Впізнайте! (Слайд 3)
Без пензлика, без олівця
розфарбувала деревця.
- Так, це - осінь
- Скільки місяців триває осінь? (3)
«З настанням осені сонце піднімається все нижче й нижче. Його промені вже погано нагрівають землю. Коротшають дні, довшають ночі. Вранці довго клубочаться тумани.
Сонячних днів значне менше. Температура повітря стає все нижчою. Дедалі частіше бувають заморозки. Осінні місяці – вересень, жовтень, листопад.»
М.Сингаївський «Вересень» Янка Купала «Листопад»
Зводить вересень в комори Листя з лип та беріз
Кавуни і помідори, Осипається,
Спілих яблук, груш і слив За стебло верболіз зачіпається
Цілі гори натрусив. Стали трави, стежки
І вантажить гарбузи Золотистими,
На машини і вози … А тоненькі гілки –
Йде до краю, де гриби Та й безлистими.
Виростають щодоби. А як буде весні
На чолі іскриться піт - Путь простелено,
Сто турбот і сто робіт. Знов на тому гіллі стане зелено.
- Про красу осінньої природи розповідали не тільки поети, а й письменники. Як передав красу осіннього лісу В. О. Сухомлинський у творі «Осінній день в лісі» ви зараз дізнаєтесь.
3. Читання тексту «Осінній день у лісі» В. О. Сухомлинського.
(Читання окремими учнями). ( Слайд 6 – Зображення осіннього лісу)
Метод поміток: Виділення ознак осені.
Барвистий – різнокольоровий;
Бриніло – видавало низькі звуки.
- Куди пішли діти?
- Якої пори року це відбувалося?
- Що діти почули у лісі?
- Діти чули спів птахів? Чому?
- Що могло бриніти у лісі?
- Що побачили діти у лісі?
- Прочитайте опис галявини. (Слайд 8)
- Відшукайте слово вжите у переносному значенні? (Килим)
6. Робота в парах:
- Підкресліть у цій частині тексту прикметники.
(Жовте, багряне, червоне, світло-жовте, коричневе, жовтий, барвистий)
- Підберіть з тексту іменники з якими вони пов'язані. (День, листя, килим)
- Що ще могли бачити діти у лісі? (Слайд 9)
(Дерева, кущі, траву, гриби, звірів)
- Якою в цю пору року може бути трава? Кущі? Дерева?
- Яких звірів могли бачити діти у лісі?
- Отже, у лісі діти могли бачити суху траву, жовте листя, килим з листя, осінній день. Всі ці слова допомогли автору змалювати словесну картину осіннього дня у лісі. Це словесний пейзаж.
ІV. Розвиток мовлення за картиною І. Левітана « Золота осінь»
«Ісаак Левітан народився в 1860 році в дуже бідній сім'ї. Рано залишився сиротою і т.д. …
Картину «Золота осінь» І. Левітана вважають кращою з усіх творів про осінню природу. Художник оспівував радісну і урочисту у своєму спокої осінь, передав красу рідного краю.»
Золота осінь
Промайнуло тепле літечко. Осінь дерева в розкішне вбрання. Осіннє сонце освітлює верхівки струнких берізок.
У річці вода глибока, холодна, чиста. Високим синім небом пливуть пухнасті хмари.
На лівому березі в золотому вбрані стоять берізки. А сосни та ялини залишилися зеленими.
Осінь чарує людей своїми кольорами. Осінь – чудова пора року!
4. Орфографічна робота: (на дошці)
а) повторення правил про текст-опис;
б) лексична робота. (Слайд 12)
Іменники Прикметники
Осінь: золота, барвиста, чарівна, казкова.
Небо: синє, чисте, сірувате, темно-синє.
Сонце: осіннє, ласкаве.
Вбрання: золотисте, різнобарвне.
Вода: холодна, глибока, чиста.
V. Підсумок уроку:
- Якій порі року був присвячений наш урок?
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Яке завдання вам сподобалось найбільше? Яке викликало труднощі?
- Які навчальні дисципліни допомагали нам розкрити тему уроку?