Урок літературного читання в 3 класі на тему:"Василь Сухомлинський "Красиві слова і красиве діло"

Про матеріал
Розробка уроку допоможе вчителю формувати в учнів навички свідомого читання ,допомогти учням усвідомити головну думку твору,збагачувати активний словник учнів..
Перегляд файлу

Мордовцева Тетяна Володимирівна- вчитель початкових класів Пісківської ЗОШ І-ІІІ ст.

Тема. Людина красна не словами, а добрими ділами.

           Василь Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».

Мета. Продовжити ознайомлення учнів з біографією Василя    Сухомлинського.

          Допомогти учням усвідомити основну думку твору. Вчити характеризувати дійових осіб, давати оцінку їхнім вчинкам. Вдосконалювати навички свідомого,правильного читання.Збагачувати активний словник учнів.

          Розвивати творчі здібності школярів, вміти робити висновки та   узагальнення,уміння співвідносити текст із малюнком.

          Виховувати любов до ближнього, бажання робити добрі діла, чуйність, доброту, милосердя.

Обладнання. Підручник О.Я.Савченко «Літературне читання» (3 клас), портрет В.Сухомлинського, мультимедійна презентація, кружки для вправи «Добре – погано», паперові сердечка, двокольорові сигнали.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Щедрий сонячний промінь вклоняєтьяс людям до ніг.

Зустрічає з походів та дальніх доріг,

Зігріває серце і душі,

Тішить, ніжить, голубить усіх,

Зерно мудрості прогріває

І одного лише від людей благає:

Щоб кожен з них любов,повагу та добро зберіг

І щоб проніс через віки

Найкращі почуття святі.

ІІ. Вправа для психологічного настрою «Урок».

Вчитель. Діти, розпочинаємо урок, а на уроці ми будемо…

(Уважні

Розумні

Організовані

Кмітливі )

Бажаю вам успіхів!

ІІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Гра «Впізнай».
  • Учень, школяр, черговий, третьокласник, син, онук, племінник, пустун.

                                                                                (Хлопчик)

  • Іде, капає, періщить, закінчується.

                                                                                (Дощ)

  • Чекає, зустрічає, годує, любить, посміхається, піклується, стомлюється.

                                                                      (Мама)

-Мрійник,казкар,поет,фантазер../письменник/

ГРА « ЗАКІНЧІТЬ РЕЧЕННЯ»

-Байки пише/байкар/

-Вірші складає/поет/

-Казки вигадує/казкар/

-Прозу створює/прозаїк/

ГРА « ПРОЧИТАЙ І ПОЯСНИ»

/Читання слів на картках-блискавках/

Повага,чемність,порядність,вихованість,щедрість,гідність,милосердя..

-Поясніть значення цих слів.

  1. Вікторина «З якого оповідання ці герої?»
  • Бабуся Марія, онук Петрик, маленька пташка… («По волосинці»).
  • Учителька Катерина Іванівна, учні, голубе небо, Валя… («Я хочу сказати своє слово»).
  • Директор, учитель, клас, горбатенька… («Горбатенька дівчинка»).
  • А об’єднує всі ці оповідання один автор… (Василь Сухомлинський).

ІV. Емоційне налаштування на урок.

- А зараз, діти, подивитесь кліп і повідомите нам своє ставлення до побаченого.

Кліп

(На екрані кліп та лунає пісня «Відчинилося життя» на слова та музику Л.Горової.)

- Як ставляться батьки до тієї події, коли народилась дитина?

- Якою вони хочуть побачити свою дитину?

2. Вчитель. Коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини Ангела-охоронця. Уві сні Ангел цілує дитину тричі: в чоло – щоб воно зростало розумним, у личко – щоб воно було красивим та у груди – щоб мало здоров’я, любов та доброту в душі.

У кожної людини є особливий внутрішній голос, і називається Совістю.

Совість спонукає соромитися лихих учинків і перемагати зло добром.

 

Якщо людина добре серце має,

Вона іде у світ добро творить.

В її очах добро і ласка сяє,

Така людина сонечком горить.

3. Асоціативний кущ «Добро».

- Що для вас, діти, добро?

- З якими словами це слово асоціюється?

(Любов, повага, радість, турбота, допомога, мама, школа, товариш, вчитель, бабуся, піклування, чуйність).

V. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація діяльності учнів.

1. Вчитель. Жила собі на Землі Людина. Училася, трудилася, до школи ходила, свою землю любила…

Вирішила Людина красу довкілля людям подарувати – учителем стати.

Поїхала зі свого села до Кіровограда, і там, в інституті навчалася на вчителя.

У добрі та радості Людина виховувала гарних, красивих Людей, здатних нести у світ мир, добро, красу. Тією людиною був… /Ясне проміння освітило нам імя величної людини/

(Василь Сухомлинський)

 

(портрет В.Сухомлинського) Журавлі весело в небі знов кружляють

                                                  І на крилах спадщину дорогу несуть,

                                                  Спадщину В.О.Сухомлинського.

 

2. Читання статті про В.Сухомлинського у підручнику (с.174) «ланцюжком».

3. Бесіда.

- Ким був В.Сухомлинський?

- Про що мріяв педагог?

 

4. Вчитель. Для наймолодших дітей він написав 1500 казок, оповідань, легенд, притч.

Найчастіше звертався до жанру казки, може ще й тому, що любив розповідати казки своїм дітям – Сергійкові та Олі.

Твори Сухомлинського видані 53 мовами світу.

За свою працю мав багато державних нагород.

 

Сьогодні ми ознайомимось з твором В.сухомлинського  «Красиві слова й красиве діло», попрацюємо за темою цього твору.

Знати

Вміти

Цінувати

1. Про В.Сухомлинського як письменника і педагога.

2. Зміст твору «Красиві слова і красиве діло»

1. Правильно і виразно читати.

2. Робити висновки.

3. Висловлювати свою думку

?

 

 

Ви ще маленькі, але в кінці уроку, я сподіваюсь, скажете, що потрібно цінувати в житті.

Вправа «Очікування».

- Яким ви хочете бачити урок? (Цікавим, веселим, творчим, пізнавальним, пошуковим).

VІ. Опрацювання оповідання В.Сухомлинського «Красиві слова й красиве діло».

ГРА « ПЕРЕДБАЧЕННЯ»

/Учні обєднуються в групи,проводять попарне інтервю/

-Прочитайте уважно заголовок оповідання.

-Як ви вважаєте,про що йтиметься в оповіданні?

ВПРАВА « МОЗКОВИЙ ШТУРМ»

-А що таке краса?

/Це те,що приємно подобається людям. Все те добре і прекрасне,що оточує нас і викликає радість/.

- У світі навколо нас існує стільки краси,хоча інколи ми її  зовсім не помічаємо.

- Як ви думаєте,що може бути красивим?

 

Слова  почуття    одяг   людина     вчинки   думки  

                                  КРАСИВІ

ВИСНОВОК: У людині повинно бути прекрасним і думки, і почуття, і слова і вчинки.

 

 

1. Мовна розминка

- Прочитайте «луною» за мною слова

 

 

Мовна розминка

 

Негода

Тремтів

Злива

Змоклому

Красиві

Захмарило

Змок

Співчуваю

Мовчки

Гарні

 

 

2. Словникова робота.

 

Її, в цей, суху,мокру,гарні,красиві,негода,хатина,хатинка.

-Що означає слово негода?

-Які спільнокореневі слова прочитали?

-Доберіть ще спільнокореневі слова.

 

Мокра, як хлющ – дуже мокра, промокла наскрізь.

 

3. Читання оповідання вчителем.

4. Перевірка первинного сприйняття оповідання.

 

Тестування (використовуємо сигнали).

 

  1. Події описані в оповіданні, відбулися:

а) літнього дня;

б) осіннього дня;

в) весняного дня.

 

  1. Маленька хатинка стояла:

а) серед поля;

б) серед лісу;

в) на узбережжі.

 

  1. Хлопці сховалися від дощу:

     а) під деревом;

     б) у хатинці;

     в) у землянці.

 

  1. Незнайомий хлопчик:

а) змок;

б) упав;

в) заблукав.

 

  1. Слова співчуття сказали:

     а) два хлопчика;

     б) три хлопчика;

     в) чотири хлопчика.

 

  1. Справжню допомогу надав:

а) перший хлопчик;

б) другий хлопчик;

в) третій хлопчик.

 

 

Фізкультхвилинка.

 

Встаньте, діти, посміхніться.

І до сонця потягніться.

Землі низько поклоніться

За щасливий день вчорашній.

На всі боки нахиліться,

Веретеном покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте,

І за парти тихо сядьте.

 

5. Читання оповідання учнями «ланцюжком».

    Аналіз прочитаного.

-Коли відбувалися події?

-Скільки хлопчиків було в хатині?

-Чи знали друзі четвертого хлопчика?

-Як ви гадаєте, чи навчив інших вчинок хлопчика,що віддів сорочку?

-Прочитайте красиві слова з оповідання.

-Про яке красиве діло йдеться в тексті?

 

6. Вибіркове читання.

-У якому вигляді хлопчик завітав до  кімнати?

- Для чого була збудована хата?

- Що сталося одного разу?

- Що сказав кожен із хлопчиків?

- Що зробив третій хлопчик?

- В яких словах висловлюється головна думка?

- Прочитайте красиві слова з оповідання.

 

7. Дискусія.

 

- Що, на вашу думку, краще, красиві слова чи красиве діло?

- Як ви гадаєте, чи навчив інших учинок хлопчика, що віддав сорочку?

 

8. Вправа «Давай поговоримо» (Робота в парі).

 

Учень підходить до іншого і, взявшись за руки, дає питання за малюнком. Другий учень відповідає.

 

9. Домашнє завдання (с.114-115, виразне читання, дібрати прислів’я, співзвучні з темою).

 

10. Вправа «Добре – погано».

 

Вчитель.

На жаль, людина в житті зустрічається не тільки з добром, але бачить і відчуває щось погане, некомфортне.

Робота в групах.

Учні першої групи знаходять в тексті, що було добре, учні другої групи – що погано.

(Фіксують свої твердження кружками червоного і чорного кольору на дошці)

 

 

Добре                                                              Погано

Стояла серед поля маленька хатинка

Пішов дощ

Хлопці сховалися

Промок незнайомий хлопець

Третій хлопець дав свою сорочку

Не поділилися сухим одягом

Друзі гуляли

 

 

Вчитель.

Чого більше у творі доброго чи поганого?

Як будете чинити, коли в житті буде погано?

(Допомагати іншим, шукати вихід, не падати духом)

Що засмучує? (Байдужість, говоріння, а не допомога)

 

Кожна людина, яка опинилася в скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу.

Про це ніколи не можна забувати.

- Що ж прикрашає людину: красиві слова, чи красиве діло?

 

VІІ. Узагальнення вивченого.

 

1. Робота з деформованим текстом.

 

- Складіть два вислови про добро і красу.

  • єдині, добро, і, Краса.
  • красиве, в, завжди, Добро, людині.

 

VІІІ. Підсумок уроку.

 

1. «Звернення до автора»

Якби Василь Сухомлинський зараз стояв перед вами, що б ви йому сказали після того, як прочитали його твір «Красиві слова і красиве діло»?

 

2. Вчитель. На жаль, В.Сухомлинського вже давно не має серед нас, але залишились його чудові твори, які вчать нас цінувати життя і робити добро.

 

 (Портрет В.Сухомлинського)

 

- Повернімося до слайду, в якому ми не визначили, що потрібно цінувати?

- Що будемо цінувати?

 

Знати

Вміти

Цінувати

1. Про В.Сухомлинського як письменника і педагога.

2. Зміст твору «Красиві слова і красиве діло»

1. Правильно і виразно читати.

2. Робити висновки.

3. Висловлювати свою думку

Добро

 

Вчитель. Мої очікування від уроку здійснилися. А ваші?

 

 

Я сьогодні дізнався про те, що…(Сухомлинський багато писав для дітей, це був гарний педагог, він цінував добро).

Я сьогодні зрозумів, що…(Людина повинна робити добро).

Я замислився над тим, що…(Я буду робити добро).

 

 

Вчитель.

 

Не залежить доброта від зросту,

Не залежить доброта від віку.

Доброта з роками не старіє,

Доброта серце завжди гріє.

 

Якщо від сьогоднішньої зустрічі у ваших думках залишилась зернина добра, я прошу маленькі сердечка, які лежать у вас на партах, прикріпити собі.

А якщо ви вважаєте, що добрим бути не обов’язково, що без добра можна прожити на світі – тоді нехай ваше символічне сердечко залишається на парті.

ВИСНОВОК: - Чи вважаєте ви,що красиві слова і красиві вчинки  необхідні людині?

-Тільки треба знати і відчувати,що і де потрібно людині. Що принесе їй найбільшу радість і задоволення. Жити так, щоб красиві слова завжди йшли поруч з красивими ділами.

Найголовніше- жити для інших,допомагати їм, підтримувати в горі і в радості. Хай тепло ваших сердець зігріває всіх- і рідних, і друзів.І тоді настане час, коли ви сможете сказати :» Я роблю важливу справу- приношу людям радість! Я творю красу словом і вчинком.»

  • Який настрій у вас в кінці уроку?
  • Наш урок пройшов не марно, приніс радість від отримання нових знань.
  • ГРА «ЗАКІНЧИ РЕЧЕННЯ»

-Сьогодні урок навчив мене-------------------

- Прочитане оповідання спонукає мене-----------------------------

- Найцікавіші завдання на уроці--------------------------------------

Вчитель.

Ви були усі старанні,

Отже, всі ви – учні гарні.

І за труд ваш на уроці

Вам подякувати хочу.

 

(Молодці!)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

 

 

1. Літературне читання. Українська мова. 3 клас: підр.для загальноосвітніх навчальних закладів/О.Я.Савченко. – К.: Видавничий дім «Освіта».

2. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи// Упоряд. Стебна О.В. – Х.: Основа, 2006 – 176с.

3. Машкович С.І. Прекрасне і наукове мислення// Освіта. – 1999, №3.

4. Початкова освіта, №36’09.

5. Ковальчук Н.О., Нестеренко А.І., Літературне читання. 3 клас ІІ семестр – Х.: Видавнича група «Основа», 2015. – 158, [2], «Мій конспект».

 

 

 

 

doc
Додано
21 липня
Переглядів
71
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку