Інтегрований урок у 5 класі ( українська мова, українознавство) Узагальнення вивченого з теми «Лексикологія»

Про матеріал
Інтегрований урок у 5 класі ( українська мова, українознавство) Узагальнення вивченого з теми «Лексикологія» Мета: закріпити й узагальнити здобуті учнями знання з даної теми; формувати вміння використовувати в мові слова з переносним значенням, розрізняти різні групи слів за значенням; усвідомити значення календарно-обрядового циклу українців як пам'яті тисячоліть ; виховувати пошану до свого народу та його творчості. Обладнання: тлумачні словники, словники синонімів, словники антонімів, роздавальний матеріал (за змістом вірша), книжка «Скарбниця народної мудрості». Тип уроку: урок узагальнення набутих компетентностей. Форма уроку: урок-гра.
Перегляд файлу

Інтегрований урок у 5 класі

( українська мова, українознавство)

Узагальнення вивченого з теми

«Лексикологія»

Мета: закріпити й узагальнити здобуті учнями знання з даної теми; формувати вміння використовувати в мові слова з переносним значенням, розрізняти різні групи слів за значенням; усвідомити значення календарно-обрядового циклу українців як пам'яті тисячоліть ; виховувати пошану до свого народу та його творчості.

Обладнання: тлумачні словники, словники синонімів, словники антонімів, роздавальний матеріал (за змістом вірша), книжка «Скарбниця народної мудрості».  

Тип уроку: урок узагальнення набутих компетентностей.

Форма уроку: урок-гра.

Хід уроку

 

                                                          «Пишатися славою своїх

                                                           пращурів не тільки можна,

                                                           але й треба; неповага до

                                                           неї є соромлива легкодухість.»

                                                                                                 О. Пушкін.

Вступне слово вчителя. Робота з епіграфом (виразне читання).

 

Діти, видатний поет О. Пушкін закликав нас пишатися досягненнями своїх славних предків. Адже українці –одна з найдавніших націй у світі, вони мають багаті і своєрідні звичаї і традиції. А кожний з нас є спадкоємцем великої скарбниці народної культури. Тому, як завжди, будьмо уважними до порад митця.

Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

Учні зачитують твори на тему: «Ой весна-красна» (зі словами в переносному значенні, прислів’ями, різними групами слів за значенням).

 

                                      Бесіда з учнями

  1. А чи цікавилися ви, коли насправді починається весна?
  2. А чому вона так називається? Які слова вам нагадує слово «весна»?

Виступ 1-гоучня-«народознавця»

У давнину словяни по-особливому опоетизовували весну, яка приносила після суворої зими , нестатків і голоду довгождане тепло, надію на врожай. Справжній прихід весни повязувався зі святом Явдохи (14 березня). До цього дня випікали обрядове печиво, веснянки.  Дівчата й хлопці брали їх у долоні і з простягнутими руками йшли на край села – до левади, щоб закликати в гості весну-красну.

Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.      

Слово вчителя.

 Сьогодні на уроці ми з вами повторимо все вивчене з теми «Лексикологія», виконуючи цікаві ігрові завдання, у такий спосіб узагальнимо здобуті знання й підготуємось до успішного написання контрольної роботи.

Гра «Весняні слова»

  1. Чи подобаються вам слова: брунька, лелека, пролісок, веснянка? Від них і на душі стає світліше, тому що вони нагадують про весну.
  2. Доберімо синоніми до слів лелека, радісний.
  3. Доберіть до слова весело антонім.

 

Гра «Пятий зайвий”

  1. Смуток, журба, скорбота, сміх, печаль.
  2. Сильний, дужий, слабкий, потужний, міцний.
  3. Лагідно, любо, приязно, сердито, привітно.

 

Гра «Я- лексиколог»

  1. З’ясувати лексичне та граматичне значення слів: брунька, веснянка. (Брунька- ще не розвинена квітка, брость; веснянка- народна обрядова пісня з іграми й танцями, у якій оспівується весна, надії на щедрий урожай; брунька- іменник, жін.. рід, одн.;веснянка- іменник, жін.. рід, одн.).
  2. Введіть слово долі в словосполучення або речення , щоб довести, що це омонім.

 

 Слово вчителя.

  Отже, все в природі взаємопов’язане: із приходом весни пробуджується природа, яскравіше світить сонечко, довшають дні, прилітають перелітні птахи.

 

Виступ 2-го учня-«народознавця»

 У народі вважається першою ознакою весни свист байбака-великого гризуна, який живе в степу в норі. Люди на свято Явдохи виходили в степ, щоб почути голос живого провісника. «Просвистів байбак,- казали в народі,- ховай у затінок сіряк!»

байбак,- казали в народі,- ховай у затінок сіряк!»  Другою прикметою приходу весни був приліт з теплих країв вівсянок- найперших перелітних птахів. Зачувши її спів, кожен згадував давню приповідку: «Як звеселилася вівсянка, то покинь сани- візьми віз, викинь шубу й з печі злізь!».

Слово вчителя.

  А які народні прикмети чи прислів’я , пов’язані з приходом весни, ви можете пригадати?

  Гра «Хто більше?»

  У класі три ряди- це три команди. Почергово кожен учасник команди підходить до дошки і записує пригадане прислів’я чи прикмету про весну. Виграє та команда, яка запише найбільше висловів.

( Орієнтовні відповіді)

I команда.

Весна ледачого не любить.

Весна гарна квітами, людина характером.

У березні кожух і без ґудзиків теплий.

Март всіх місяців варт.

Перелітні птахи летять зграями- на дружну весну.

II команда.

Весняний день рік годує.

Проспиш весною- заплачеш зимою.

Вночі марець тріщить, а вдень плющить.

Ранній грім у березні- чекай повернення морозів.

Квітневий день рік годує.

Вночі марець тріщить, а вдень плющить.

Ранній грім у березні - чекай повернення морозів.

III команда

Весна багата на квітки, а хліба в осені позичає.

Ранній приліт жайворонків- на теплу весну.

Ранній обліт бджіл- на красну весну.

Перед потеплінням навіть у мороз шиби «плачуть».

Пізня весна- ознака того, що влітку переважатиме холодна погода.

 Колективна робота з текстом.

 Вибіркове письмо

Завдання: прочитати виразно текст, виписати синоніми до слова «березень», які були поширені серед українців.

«Сухий», «прощальник», «капельник»- це назви першого весняного місяця, які були поширені на території України. Довгий час березень називали «мартом» (від імені бога війни Марса, який, виявляється, був ще й символом весни), гуцули казали на свій лад- «марець».   Слово «березень» і «березоль» символізує давній промисел- заготівлю березової золи та кори. У березні починали заготовляти традиційний напій – березовий сік.

Гра «Я- поет»

Весна- це й свого роду мрія- мрія про краще майбутнє… У вас у кожного на парті є аркуші з рядками вірша Д. Павличка «Мрія». Вам потрібно записати вірш, добираючи серед синонімів із дужок такі слова, які б забезпечили б перехресне римування рядків.

            Як виросту, збудую (дім, будинок, хату).

 На хаті колесо (приладнаю, прибю, прикриплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу, клекітну (родину, сімю, пару).

Нехай розводиться (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

Підсумок уроку. Оцінювання навчальних досягнень.

«Рефлексивний ланцюжок». Продовжіть речення.

  Я дізнався…

 Я навчився…

Мені сподобалося…

Я зрозумів, що можу…

Мене надихнуло...

Домашнє завдання. Написати казку про різні групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2019
Переглядів
672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку