2 лютого о 18:00Вебінар: Самооцінювання управлінських та освітніх процесів: нормативні орієнтири та особливості проведення

Конспект уроку-дослідження з української мови для 5 класу "Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком"

Про матеріал
Конспект уроку-дослідження з української мови для 5 класу "Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком"
Перегляд файлу

1

 

Тема: Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Мета: ознайомити учнів із будовою складного речення, його інтонацією, навчати  відрізняти складне речення від простого, обгрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил, розвивати правописні вміння, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складне,  виховувати любов до рідного слова, шану до народних звичаїв і традицій.; формувати вміння аналізувати сприйняте; розвивати  мислення, мовлення, пам’ять.

Обладнання: епіграф, мультимедійні презентації, картки із завданнями, музична фізкультхвилинка, епіграф.

Тип уроку:  урок-дослідження.

                                                       Хід  уроку

І. Організація класу.

1)  Організація класу. Привітання

Здрастуй, здрастуй, новий друже!

Кожен з нас тут небайдужий.

Станем всі – одна сім’я:

Будем друзі – ти і я.

Подивилися на мене

Усміхнулися усі

Хто готовий до роботи?

Хто бадьорий? Молодці!

Епіграф уроку:

І той лиш пошани достоїн,

Хто мову шанує свою.

В. Сосюра

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

   Тема ця хоч не проста,та для нас цікава

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

 Любі друзі! Сьогодні ви не просто учні, а справжні лінгвісти-дослідники. Отже. Наш урок ми проведемо у формі дослідження, а предметом дослідження стане складне речення, розділові знаки в ньому у зіставленні з простим реченням із однорідними членами.

До нас на урок завітала українська філологиня, яка принесла вам багато цікавинок. Якщо ви справитеся із всіма завданнями – то вона віддячить вам, знавцям рідної мови.

 Якщо сядемо красиво, то напишемо на диво,

Чисто, рівно і красиво.

Раз, два, три, чотири, п’ять – починаємо писать.

Ручку вправно поверніть, зошит гарно покладіть

І рівненько запишіть тему нашого уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.     Проблемне запитання.

  Філологиня принесла вам цікаве завдання – дослідження. Прочитайте речення і скажіть, яке з них просте, а яке складне. Як ви це зясували?

 ЗАВДАННЯ-ДОСДІЖЕННЯ

1.По діброві вітер виє,гуляє по полю…

2.Зоре моя вечірняя,зійди  над горою…

3.Пишається калинонька, явір молодіє.

4.Чумак іде,подивиться та й голову схилить.

 ІV. Вивчення нового матеріалу 

 

 

 

  Дослідження нового матеріалу

                       

 


 

                                         

  Складне речення складається з кількох простих речень, обєднаних в одне ціле за змістом та інтонацією. Прості речення, що входять у складне, поєднуються:

  1. сполучниками і(й), а, та, але, зате, щоб, тому що;
  2. слова коли, який, де;
  3. інтонаційно, без сполучників.

V. Виконання системи завдань дослідницького характеру.

  Дослідження -конструювання

  1. Робота біля дошки.

Прочитати речення, правильно їх інтонуючи і розставити розділові знаки (ланцюжком).

  • Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива… (Т. Шевченко)
  • Хмара небо криє, сонечко не блисне, вітер вовком виє, дощ потоком висне. (П. Грабовський.)
  • Проклювали жайворонки хмари дощові, а самі сховалися у густій траві. (В. Заєць.)
  • І море міниться в огнях, хвилюється трава.
  • Співа у небі дальній птах, душа моя співа. (В. Сосюра.)
  • Дрімає сад, і гостро пахне м’ята. (В. Сосюра.)
  • В калини про зозулю я питаю, але калина не відповіда. (Є. Гуцало.)
  • Журавлята жалкували, що ростуть вони поволі. (М. Сингаївський.)
  • Як спить мала травиця, травиці дощик сниться. (А. М’ястківський.)
  • Відцвіли голубі матіоли, згасло літо на жовтих полях. (В. Грінчак.)
  • Ліщинові кущі позадирали списи, по списах дощ стіка, а вітер обтіка.  (Є. Гуцало.)

Слайд 4

2) Стилістичний експеримент.

  стилістичний експеримент

  - Філологиня просить нас провести стилістичний експеримент - прочитати на дошці текст. З простих речень утворити складні з допомогою маркера, дібравши потрібні за змістом сполучники.

   Стежка кличе в ліс. Він мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотравя. Воно росте навколо. Осіннє сонечко ледь обігріває галявину. Пожовкла трава опустилася додолу.

Слайд 5

  1. Розкадровка вірша. Творче дослідження

творче дослідження

  • У поданому вірші пропущено деякі слова, але здогадатися ці слова вам допоможуть картинки, що є на екрані.

 

  1. Музична фізкультхвилинка

 

  1. Орфоепічне міні-дослідження

орфоепічне міні-дослідження

Олень,одинАдцять,дрОва,цЕнтнер,дОнька,дочкА,жалюзІ,бАхмацький, кропивА,фОльга,течіЯ, спИна,дрОва

 

  1. Відредагувати деформовані  речення

1. Геніальний   Григорович письменник     український   Тарас   художник   і    Шевченко.

2.Забудемо  не  Кобзарю   тебе   ми .

  1. Творче дослідження.

- З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).

 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню. 5. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.

9) Дослідження-конструювання

- Завершити складні речення. Прочитати утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накреслити на дошці схему кожного речення. Дослідження – конструювання

  • Сонце вже зійшло, але...
  • Золоті промені сонця торкнулися дерев, а ...
  • Осінь  урочисто прощалася із землею, і ...
  • Навколо стояла урочиста тиша, …

10)      Дослідження-реконструювання

   Перебудувати складні речення зі сполучниками на безсполучникові. Назвати граматичні основи. Пояснити розділові знаки.

    Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт. 

 11. Поетичне дослідження

  • Філологиня підготувала поетичне дослідження. Встановити послідовність частинок вірша. Робота в парах

Я ДО ТЕБЕ, МОВО 
Людмила Лужецька

Мово, українська, мово моя мила!
Ти уся із співу, весняних дібров.
Ясна – як усмішка, чиста – як сльозинка.
Ти моє найбільше щастя і любов.

Я до тебе мово, так горнуся щиро
У слова вслухаюсь різні і прості.
Мово моя, мово – найдивніше диво
Ти моя молитва в радості й журбі.

Слайд 6

VІ. Підсумок уроку. Результат

                               Бесіда.

  • Які речення називаються складними?
  • Скільки граматичних основ, тобто скільки простих речень може бути у складному реченні?
  • Як пов’язані між собою прості речення у складному?
  • Як інтонуються складні речення?
  • Якими сполучниками можуть  з’єднуватися  прості речення у складному?
  • Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?

VII. Домашнє завдання. Параграф 21, вправа 192

                                                                

 

 

 

docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
2750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку