1
Тема: Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
Мета: ознайомити учнів із будовою складного речення, його інтонацією, навчати відрізняти складне речення від простого, обгрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил, розвивати правописні вміння, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складне, виховувати любов до рідного слова, шану до народних звичаїв і традицій.; формувати вміння аналізувати сприйняте; розвивати мислення, мовлення, пам’ять.
Обладнання: епіграф, мультимедійні презентації, картки із завданнями, музична фізкультхвилинка, епіграф.
Тип уроку: урок-дослідження.
Хід уроку
І. Організація класу.
1) Організація класу. Привітання
Здрастуй, здрастуй, новий друже!
Кожен з нас тут небайдужий.
Станем всі – одна сім’я:
Будем друзі – ти і я.
Подивилися на мене
Усміхнулися усі
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий? Молодці!
Епіграф уроку:
І той лиш пошани достоїн,
Хто мову шанує свою.
В. Сосюра
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Тема ця хоч не проста,та для нас цікава
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Любі друзі! Сьогодні ви не просто учні, а справжні лінгвісти-дослідники. Отже. Наш урок ми проведемо у формі дослідження, а предметом дослідження стане складне речення, розділові знаки в ньому у зіставленні з простим реченням із однорідними членами.
До нас на урок завітала українська філологиня, яка принесла вам багато цікавинок. Якщо ви справитеся із всіма завданнями – то вона віддячить вам, знавцям рідної мови.
Якщо сядемо красиво, то напишемо на диво,
Чисто, рівно і красиво.
Раз, два, три, чотири, п’ять – починаємо писать.
Ручку вправно поверніть, зошит гарно покладіть
І рівненько запишіть тему нашого уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Проблемне запитання.
Філологиня принесла вам цікаве завдання – дослідження. Прочитайте речення і скажіть, яке з них просте, а яке складне. Як ви це з’ясували?
ЗАВДАННЯ-ДОСДІЖЕННЯ
1.По діброві вітер виє,гуляє по полю…
2.Зоре моя вечірняя,зійди над горою…
3.Пишається калинонька, явір молодіє.
4.Чумак іде,подивиться та й голову схилить.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Дослідження нового матеріалу
Складне речення складається з кількох простих речень, об’єднаних в одне ціле за змістом та інтонацією. Прості речення, що входять у складне, поєднуються:
V. Виконання системи завдань дослідницького характеру.
Дослідження -конструювання
Прочитати речення, правильно їх інтонуючи і розставити розділові знаки (ланцюжком).
Слайд 4
2) Стилістичний експеримент.
стилістичний експеримент
- Філологиня просить нас провести стилістичний експеримент - прочитати на дошці текст. З простих речень утворити складні з допомогою маркера, дібравши потрібні за змістом сполучники.
Стежка кличе в ліс. Він мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотрав’я. Воно росте навколо. Осіннє сонечко ледь обігріває галявину. Пожовкла трава опустилася додолу.
Слайд 5
творче дослідження
орфоепічне міні-дослідження
Олень,одинАдцять,дрОва,цЕнтнер,дОнька,дочкА,жалюзІ,бАхмацький, кропивА,фОльга,течіЯ, спИна,дрОва
1. Геніальний Григорович письменник український Тарас художник і Шевченко.
2.Забудемо не Кобзарю тебе ми .
- З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).
1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 5. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.
9) Дослідження-конструювання
- Завершити складні речення. Прочитати утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накреслити на дошці схему кожного речення. Дослідження – конструювання
10) Дослідження-реконструювання
Перебудувати складні речення зі сполучниками на безсполучникові. Назвати граматичні основи. Пояснити розділові знаки.
Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.
11. Поетичне дослідження
Я ДО ТЕБЕ, МОВО
Людмила Лужецька
Мово, українська, мово моя мила!
Ти уся із співу, весняних дібров.
Ясна – як усмішка, чиста – як сльозинка.
Ти моє найбільше щастя і любов.
Я до тебе мово, так горнуся щиро
У слова вслухаюсь різні і прості.
Мово моя, мово – найдивніше диво
Ти моя молитва в радості й журбі.
Слайд 6
VІ. Підсумок уроку. Результат
Бесіда.
VII. Домашнє завдання. Параграф 21, вправа 192