ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
З
ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ:
«ЗБЕРЕЖЕМО
ДИВОСВІТ
ПРИРОДИ»
(На основі творів В.О.Сухомлинського)
Мета: розширити систему екологічного виховання учнів, спираючись на педагогічну і творчу спадщину В.О.Сухомлинського; навчити мислити, творити серед природи; виховувати любов, бережливе ставлення до природи та екологічну культуру школяра; дати знання дітям, що жива і нежива природа тісно пов’язані; формувати розуміння, що здоров’я людини пов’язане з добрим станом довкілля; виховувати інтерес до творів В.О Сухомлинського.
Хід уроку
Учитель: - Діти! Мені хочеться розпочати сьогоднішній урок з гри. Я читатиму вірш, а ви допомагатимете. Вам потрібно сказати чарівні слова привітання «Добрий день!».
Треба всім нам привітатись: Добрий день!
Дружно весело сказати: Добрий день!
Вліво-вправо повернемось.
Туди - сюди усміхнемось:- Добрий день! Добрий день!
Всіх гостей ми привітаєм: - Добрий день!
І здоров’я побажаєм: Добрий день!
1. Мовна розминка.
- Діти на дошці написані слова. Візьміть з першого слова першу букву, з другого слова – другу і т.д.
Парк-пРомінець-крИниця-хмаРа-їжачОк-оповіДання-яблучкА.
- Подивимось яке слово утворилося: Природа.
- Діти! Я хочу вас запитати: людина-господар природи, чи людина –частина природи? (відповіді дітей) А що таке природа? Чи все, що оточує нас, належить до природи? Що належить до живої природи? Так, жива природа - усе, що народжується, живиться, дихає, росте, розмножується, відмирає. Це рослини, тварини, люди. Сьогодні ми з вами будемо працювати над творами В.О.Сухомлинського, в яких розповідається про живу природу. А що ви знаєте про В.О.Сухомлинського.
2.Рольвова гра: «Учні - журналісти»
1. Жив на світі Учитель. Його звали Василь Олександрович Сухомлинський. Він був середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головним на його обличчі були очі-карі, променисті:то лагідні, то вимогливі, запитальні, а той усміхнені, жартівливі.
2.Усе своє життя з 17 років він працював у школі, навчав дітей думати, відчувати, радіти й сумувати не лише своїми власними радощами й печалями, а й зайчика чи синички, верби чи тополі, місяця і вітру, всієї нашої Землі.
3. Народився В.О.Сухомлинський на Кіровоградщині у селі Василівці в родині бідного селянина 29 вересня 1918р. Тут він закінчив семирічку. Йому не виповнилось й 17 років, як він молодим учителем переступив поріг школи, де нещодавно був учнем.
4 .У1937році В.О.Сухомлинський успішно закінчив заочний відділ Полтавського учительського інституту. Його перевели в Онуфріївську середню школу, а незабаром призначили завучом.
5. З квітня 1941р. В.Сухомлинський працював завідуючим Онуфріївським відділом народної освіти. Надмірне фізичне і моральне навантаження, тяжкі умови післявоєнних років різко погіршили і без того слабке здоров’я В.Сухомлинського.
6. Після хвороби він повернувся в районний відділ освіти. А в липні 1948р. на його прохання був призначений директором Павлиської школи, якій віддав 22роки життя. Тут сповна розкрився його талант учителя, керівника, педагога – наставника.
7. Прожив Василь Сухомлинський 52 роки. Він написав 70 томів наукових праць, цікавих розповідей для дітей: мініатюр, казок, оповідань, притч, новел. Останні слова його були про школу: «Знову вересень…Дзвоник. Діти йдуть до школи, а я йду з життя…» 2вересня його серце зупинилось.
8. В.О.Сухомлинський помер, але він завжди живе в казці про ласкаве сонечко та м’яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про рідну домівку, нашу велику і прекрасну Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами.
3.Прийом «Мозкового штурму».
-Діти! Пригадайте будь ласка казки, оповідання про природу В.Сухомлинського:
1)Про тварин(«Їжак і місяць», «Щоб кіт мишку не впіймав», «Покинуте кошеня», «Кінь і вершник», «Лисиця і їжак», «Вогнегривий коник» і т.д.)
2)Про птахів: («Соромно перед соловейком», «Соловей і жук», «Що найтяжче журавлям», «Чого синичка плаче», «Без соловейка» і т. д.)
3)Про рослини:(«Дуб під вікном», Ялинка для горобчиків», «Матвіїв дуб», «П’ять дубів», «Чорнобривці», «Конвалія під вікном» і т. д.)
4)Про комах:(«Куди поспішали мурашки», «Як метелик напився березового соку», «Як визволити джмеля», «Джміль прокинувся» і т. д.)
4. Презентація прочитаних казок, оповідань(за планом).
1. Назва оповідання, казки.
2. Автор. Видавництво.
3. Події відбуваються.
4. На яких сторінках мені було цікаво…
5. Найбільше запам’яталося…
6. Головна думка твору.
7. Чого навчає?
1. «Чого ж плаче синичка?»
2. «Соромно перед соловейком».
3. «П’ять дубків».
4. «Дивний мисливець».
5. «Відломлена гілка».
6. «Що найтяжче журавлям?»
7. «Сергійкова квітка».
8. «Матвіїв дуб».
-Найкращі запитання-це ваші запитання, діти. Ви можете задати одне запитання своєму товаришу).
- Гарні діти! Добре працювали над творами В.О Сухомлинського.
Підготували гарні розповіді.
- До чого закликає автор?
- Так . Любити природу, не завдавати їй шкоди.
5. Робота з дитячою виставкою книг В.О.Сухомлинського.
-Який твір ви запропонуєте прочитати своєму товаришу? Чому?
-Який твір вам сподобався найбільше?
- Які з книжок, представлених на виставці вам знайомі? (Презентація книги В.О.Сухомлинського «Сонячна квітка» нового видавництва).
6. Фізкультхвилинка.
Всі ми - діти Землі і неба.
Всі, хто маленький, хоче рости
Чисте повітря й водичка нам треба!
Просить з нас кожен: і я, і ти.
Хочемо ми, щоб сонце світило!
Хочемо ми, щоб поле родило!
І щоб навколо квіти росли.
Хочемо, хочемо, хочемо ми!
Хочемо ми, щоб красень цей ліс
З нами угору ріс і ріс.
Хочемо ми, щоб у мирі завжди
Люди, тварини й рослини жили!
7. Робота над оповіданням В.О.Сухомлинського «Соловей І Жук»:
1. Читання казки кращим учнем.
2. Словникова робота.
а) З’єднати словосполучення з його тлумаченням(написано на дошці):
з погордою - належним чином, як слід; достойно
припинив свою п.існю - зневажливо, зверхньо ставитися до
інших; бути зарозумілим
гідно - людина, що має великий досвід, розум,
великі знання
мудрець - замовк
б) Читання слів з метою попередження неправильного наголосу.
в) Робота з Тлумачним словником школяра: опрацювати значення слова – соловей.
3. Читання вчителем «Знайди помилку».
4. Читання в особах. Рольова гра.
5. Розуміння прочитаного.
-Чи правий був Соловейко, який сказав, що спів Жука нікому не потрібний?
-Гордий Соловей, який уміє красиво співати, не терпить Жука, що не співає,
а гуде: - Перестань гудіти. Твоє гудіння нікому не потрібне. Та й краще, аби тебе, Жуче, зовсім не було.
Але жук, сповнений власної гідності, відповідає зухвалому Солов’ю:
- Ні, Солов’ю, без мене, Жука, неможливий світ, як і без тебе, Солов’я.
Маленька дівчинка, яка була свідком і арбітром у суперечці між ними, робить дитячий, але по дорослому правильний вибір: - Хай буде і соловей, і жук. Як же можна без Жука?
- Так , як соловей і жук потрібні людині, природі. Жуків не можна знищувати, вони потрібні природі. Вони розпушують землю, щоб туди проходило повітря та вода, збирають рештки із землі, щоб вона була родючою, знищують шкідників рослин. Соловей знищує шкідників комах, він окраса й охорона садів.
8. Довідкове бюро. Енциклопедична довідка.
-А що ви знаєте про Солов’я і Жука?
1учень: - Соловей стрункий птах із заокругленим хвостиком. Дуже скромно
забарвлений, сіренький, непомітний. Це перелітний птах. Прилітає в
травні. Гніздо будує на землі в густих зарослях із сухого листя і трави.
Самка відкладає 5-6 яєць, висиджує їх сама 13-14 днів. Пташенята швидко
ростуть і через два тижні покидають батьківське гніздо.
Живиться Соловейко комахами, павуками, черв’яками, восени поїдає різні ягоди.
2 учень: -Жук. Довжина тіла до 7, 5см. Верхні щелепи нагадують за формою роги
оленя. Цих жуків ще називають жуками і оленями.
Дорослі жуки живляться соком дерев. Знищення цих жуків призвело до того, що вони потрапили до Червоної книги.
9. Робота в групах.
1група: «Врятував сонечко».
а) Прочитай оповідання.
б) Чи схвилювало Вас оповідання і коли ви найбільше хвилювалися?
2група: «Як ми врятували пташенят жайворонка?»
а) Прочитай оповідання.
б) Охарактеризуйте героїв твору і назвіть протилежне цьому оповідання («Чого синичка плаче?»)
3група: «Конвалія в саду».
а) Прочитай оповідання.
б) Подумай у чому виявляється найбільша людська краса.
4група: «Людина принесла життя».
а) Прочитай оповідання.
б) Знайди рядки в яких висловлюється головна думка.
10. Творча робота.
Учитель:
- В природі все взаємопов’язане і не все залежить від певної істоти чи її поведінки.
-Діти! Придумайте закінчення до оповідання « Було озерце…»
- Край звичайнісінького села було озерце. Риби паслися в водорослях, жаби ловили комашню, раки підбирали все, що падало на дно.
Якось навесні до озерця приїхало сімейство городян.
Батько сказав:- Треба розпалити вогнище, юшку зварити.
Мати засміялась: - Яке привілля! Які квіти! Додому нарвемо отакенний букет!
А синок поцікавився:- Джмелі кусаються? Ото я їх знищу!...
11. Гра «Мікрофон». Поради «Як поводити себе в лісі».
Учитель:- На березі озера Ви знаєте як поводитися. А чи знаєте Ви, як поводити себе в лісі? Що треба зробити, щоб не нашкодити природі лісу? Щоб ви порадили один одному?
-У лісі намагайся ходити стежками, щоб не витоптати трав’янисті рослини.
-Лікарські рослини збирай тільки в тих місцях, де їх багато. Рослини з насінням обов’язково залишай.
-Не зривай для букетів лісові і польові квіти. Краще склади букет із квітів, що їх виростили люди.
-Не ламай гілок з дерев та кущів.
-Травень – червень – місяці тиші. Не лякай тварин, не підходь близько до гнізд, не бери яєць чи пташенят до рук, бо пташки покинуть гнізда.
-Не поспішай підбирати в лісі пташенят, їжаченят та малят інших тварин. Можливо, десь недалеко причаїлися їхні батьки і чекають, коли ти підеш.
-Якщо в тебе є собака, не бери його з собою в ліс навесні і на початку літа, бо він може впіймати пташеня чи безпомічне звірятко.
-Обов’язково збирай плоди і насіння, щоб підгодовувати птахів узимку. Влітку встановлюй поїлки і міняй у них воду.
-Не розкладай у лісі багаття. Це може спричинити лісову пожежу, від якої загинуть рослини і тварини.
-У лісі, парку чи на луці будь охайним, не залишай після себе сміття.
12. Робота в картинній галереї: Наші учні намалювали ілюстрації до оповідань В.О.Сухомлинського. Давайте переглянемо їх.
13.Підсумок уроку:
Учитель: - Згадайте оповідання В.О.Сухомлинського в якому дівчинці було соромно перед соловейком. Ми всі дуже добре знаємо, як поводитись, щоб не нанести збитку природі, і багато говоримо про її захист. Але кожному треба почати з себе, душею відчути єдність з природою; бути обережним в лісі, щоб не зламати гілку, бо дереву боляче, воно живе; не залишати після себе сміття, бо землі боляче переносити таку неповагу до себе; бережно поводитися з вогнем, бо він може знищити цілі лісові масиви, поля. Людина виділяється з природи своїм розумом, щирим серцем. То ж збережіть кожне гніздечко, не дозволяйте вбивати тварин і птахів. Станьте розумними господарями на своїй землі, пам’ятайте - у ваших руках майбутнє природи.
-Дайте відповідь на запитання, поставлене на початку уроку за допомогою сигнальної картки.
Людина – господар природи. (червона картка).
Людина – частина природи. (зелена картка).
-Про що ми сьогодні говорили?
-То як зберегти природу? Що для цього треба робити?
-Кажуть, коли народжується дитина Бог запалює свічку на небі й посилає до неї ангела - охоронця. Уві сні він цілує немовля тричі: в чоло – аби зростало розумним, в личко - щоб було красивим, та в груди – аби здоров ̓я, любов та доброта вселились в його тіло, серце і душу. Нехай воно не полишає вас.
-Любі діти! Ось і скінчився урок. Дякую вам за гарну роботу і співдружність. Я її багатства. хочу побажати вам, щоб ви були частинкою природи, оберігали і примножували