ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «ЛІНГВІСТИЧНЕ АСОРТІ»

Про матеріал

Позакласний захід у формі інтелектуальної гри. Дві команди змагаються. Різнопланові завдання з семи розділів мовознавства. Конкурс команд, капітанів, гра з глядачами.

Перегляд файлу

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «ЛІНГВІСТИЧНЕ АСОРТІ»

 

Мета: показати учням красу та багатство української мови, спонукати до її вивчення, збагачувати словниковий запас;

розвивати усне мовлення учнів, навички виразного читання, кмітливість, образне та логічне мислення;

виховувати любов і повагу до рідного слова, Батьківщини, почуття колективізму й відповідальності.

Обладнання: відео проектор, картки з балами, елементи декору в українському стилі.

ХІД ГРИ

 

(Фанфари)

 

ВЕД: Добрий день, любі діти, шановні гості, вчителі. Ми зібралися з вами напередодні Дня рідної мови, який святкується 21 лютого. Мова – це великий дар природи. І в кожного народу вона своя.

Наша мова – українська, милозвучна й красива. Їй властиві надзвичайна мелодійність і багатство. Незбагненна душа нашої мови, як золотоносна річка, виблискує на сторінках літератури та вабить кожного українця. Тож якщо ви не байдужі до рідної мови – «Лінгвістичне асорті», безумовно, для вас! Адже ця гра – шлях до вдосконалення.

Сьогодні змагаються дві збірні команди.

 

Перевіримо готовність учасників гри.
          За синім столом

 

Команда «Дивослово»

Девіз: Ми – команда «Дивослово»

Рідную плекаєм мову…

 

За жовтим

Команда «Словограй»

Девіз: Любим мову, рідний край

Ми – команда «Словограй».

(Візитівка. Командири презентують девіз)

 

ВЕД: Команди готові, можна розім’ятися

«Мовознавче лото»

Я ставлю питання, хто знає відповідь, піднімає руку, викрики до уваги не беруться. Одна правильна відповідь – один бал. Починаємо.

 

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Скільки голосних в українській мові? (6)

3. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс)

4. Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний)

5. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)

6 Яка буква не має звука? (Ь)

7 Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектне)

8.Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

9. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

10. Із якого знака починається діалог? (З тире)

11. Слова, що мають протилежне значення. (Антоніми)

12. На які питання відповідає означення? (Який? Яка?)

13. Речення, у яких дві або більше граматичні основи? (складні речення)

14. Який розділовий знак ставиться в кінці питального речення? (Знак питання)

15. Чи може речення складатися з одного слова? (Може)

 

Вед: Добре, розминка пройшла успішно.

А зараз визначимо, яка збірна розпочне гру. Для цього потрібно розгадати ребус. Команда, яка швидше назве слово, буде першою.

 

Квiточка семипелюсточка

 

 

ВЕД: Дійсно, це слово Квiточка семипелюсточка

  гру розпочинає команда: ________

 

ВЕД: Діти, поясніть лексичне значення цього слова ? (пояснюють)

ВЕД: Ми будемо ВІДРИВАТИ  пелюстки знань.  Пелюсток багато,  але чарівні будуть лише 7. Чому ? Пояснюю.

Цифра 7 здавна вважалася і священною, і магічною, і щасливою. Рим побудований на семи пагорбах, у тижні 7 днів, всім відомі 7 чудес світу, в музиці сім нот, 7 кольорів веселки.

Сімка часто зустрічається у прислів’ях та приказках: семеро одного не чекають, сім п’ятниць на тижні, ледве від сімох відгавкалась та тощо.

Гра вимагає не тільки швидкості, а й вдумливості, розважливості.

Я хочу командам порадити:

Сім раз відмірте, один раз відріжте, працюйте до сьомого поту, йдіть до перемоги семимильними кроками.

Хочу побажати вам сім футів під кілем і розгадати таємниці за сімома печатками.

А гостям та вболівальникам під час гри бути на сьомому небі!

 

Увага:  гра мовознавча починається!

ВЕД: Обираємо пелюстку - розділ мовознавства.

 

ВЕД: Обрано Фразеологію   1

 

Із мухи зробить хто слона?

Фразеологія, – вона.

Її вивчав би ночі й дні.

Опанував? – Ти на коні

 

Дайте визначення фразеології.

 

Фразеологія – розділ науки про мову, яка вивчає фразеологізми, їхнє значення і вживання.

ВЕД: Вас чекає Фразеологічне шоу «Показуха».

Капітани, гравцям своєї команди мають показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів. Команда повинна відгадати та назвати фразеологізм, за правильну відповідь отримає 1 бал, і – ще 1бал, якщо пояснить його значення.

КОНКУРС «ПОКАЗУХА»

Водити за носа (обманювати)

Зуб на зуб не попадає (холодно)

Надувати губи (ображатися)

Ламати голову (думати)

Води в рот набрати (мовчати)

Дивитись крізь пальці (не помічати)

Втерти носа (довести свою перевагу)

На лобі написано (відразу видно)

Гребти гроші лопатою (багато)

Розкидатися грошима (марнотратство)

 

ВЕД: МОЛОДЦІ! А ми продовжуємо

 

Право ходу у команди ________

 

 

 

Орфоепія   2

 

ВЕД: Не турбувати! Я в Інтернеті!

Прохання жінки – закон! Перехід ходу.

 

ВЕД: Орфографія  3

 

Написать разом, окремо?

Є там спрощення чи ні?

Орфографія – проблема

Сниться нам уже вві сні.

 

Не забуваймо дати визначення розділу.

 

Орфографія – розділ мовознавства, який вивчає правила передавання усного мовлення на письмі.

Наступний етап нашої гри – «Правописний лабіринт».

Це завдання на швидкість для сміливих та кмітливих інтелектуалів, яке оцінюється в 3 бали. Ви маєте пройти лабіринт і знайти скарб. Для цього необхідно виписати слова у дві колонки: у першу – зі спрощенням, а в другу – в яких спрощення не відбувається. Виконавши завдання, ви скористаєтесь ключем від скарбнички.

Пристрас/ний, контрас/ний, хвас/нути, кількіс/ний, одномас/ний, зап’яс/ний, знавіс/нілий, радіс/ний, умис/ний.

Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву – прочитаєте словосполучення.

 

Спрощення відбувається: пристрасний, кількісний, одномасний, знавіснілий, радісний, умисний.

Спрощення не відбувається: контрастний, хвастнути, зап’ястний.

 

 

ВЕД: Побажаємо нашим гравцям, якнайшвидше знайти вихід з лабіринту, а вболівальникам я пропоную поміркувати над ребусами, хто перший розгадає піднімає руку.

(Гра з уболівальниками)(На екрані ребуси)

   

ВЕД:

 

І продовжуємо далі…

 

Право ходу у ___________

 

 

Фонетика  4

 

Вед: Вибачте, у мене відпустка!

Ну, хоч комусь поталанило. А ми продовжуємо гру. Обирає команда …

 

 

Пунктуація  5

 

Вед: На жаль, пунктуація поза грою, але ми маємо від неї SMS – повідомлення «Один за всіх – і всі за одного! Тримайтеся разом!». Хід переходить до …


ВЕД: Обрано Морфологію  6

 

Морфе – форма, логос – вчення

Я – граматики натхнення.

Вчу аспекти різні слова

Де, яка частина мови.

Я – не фізика, звичайно,

І не зоологія.

Я – наука мовознавча.

Звуся морфологія.

 

А визначення не забули дати?

 

Морфологія – розділ мовознавства,що вивчає слова як частини мови.

У нас є дуже «Допитливий капелюшок». Йому не все одно, що він у собі містить. Давайте задовольнимо його цікавість. Кожен гравець дістане картку з капелюха та визначить частину мови. За кожну правильну відповідь – 1 бал. Граємо по черзі.

 


Стара – прикметник

Черешня – іменник

Заздро – прислівник

Проглядала – дієслово

На – прийменник

Сім – числівник

Вишню – іменник

Визрілу – дієприкметник

Несміло – прислівник

Ой-ой – вигук

Але – сполучник

Написавши – дієприслівник

Нехай – частка

П’ять – числівник

Про – прийменник

Логічний – прикметник

Написала – дієслово

Його – займенник

Вона – займенник

Би – частка


 

ВЕД: Дякую гравцям! Капелюшок задоволений, а я прошу ЖУРІ оголосити результати чотирьох конкурсів!


 

(Слово журі)

 

ВЕД:Продовжуємо гру і ми можемо знову звернутися до квіточки семипелюсточки.

 

 

Морфеміка  7

 

ВЕД: Від морфеміки – музична пауза.

Кліп

 

Перехід ходу.

 

 

 

ВЕД: О, Лексикологія  8

 

І досліджує, й вивчає

Словниковий весь запас.

Лексикологія все знає.

І відкрилася – для вас.

 

Хто дасть визначення розділу?

 

Лексикологія – розділ мовознавства, що вивчає слово як одиницю мови і словниковий склад мови як систему.

ВЕД: Вам пощастило, ви спробуєте себе в ролі редакторів – лікарів і проведете курс реабілітації речень, пошкоджених недбалими учнями. Наші помічники роздадуть картки, в яких необхідно за 2 хвилини відредагувати речення. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1бал.

 

Мовна лікарня «Антисуржик»

1. Крижовнік має гострі шипи.

2. Я не получаю газет уже дві неділі.

3. А сливочне масло у вас є?

4. Василь приймає участь у змаганнях з футболу.

5. Потолок уже побілили, поли покрасили, обої поклеїли.

 

ВЕД: А доки наші гравці працюють, запрошую вболівальників до нашої «Галереї заморочок». На екрані подано малюнки фразеологізмів, тож назвіть їх та поясніть.

 

(Гра з вболівальниками)

 

Лити крокодилячі сльози – фальшиві сльози

Водити за носа – обдурити

Купувати кота в мішку – придбати що-небудь, не бачачи й не знаючи його якостей

Розвісити вуха – уважно слухати

Стріляний горобець – досвідчений

Кури не клюють – багато

Як курка лапою – неохайно

Як білка в колесі – бути заклопотаним

Горобцю по коліна – мілко

На сьомому небі – бути безмежно щасливим

Як біла ворона – чимось вирізнятися, не такий як інші

Ахіллесова п’ята – слабке місце

 

ВЕД: Шановні наші лікарі, перевірте чи правильно ви поставили діагноз та призначили лікування реченням.

 

Мовна лікарня «Антисуржик»

 

Крижовнік має гострі шипи. (Аґрус має гострі колючки).

Я не получаю газет уже дві неділі. (Я не отримую газет уже два тижні).

А сливочне масло у вас є? (А вершкове масло у вас є?).

Василь приймає участь у змаганнях з футболу. (Василь бере участь у змаганнях з футболу).

Потолок уже побілили, поли покрасили, обої поклеїли. (Стелю вже побілили, підлогу пофарбували, шпалери поклеїли).

 

ВЕД: І знову продовжуємо гру.

 

Стилістика  9

 

ВЕД: І знову SMS «Я на діловій зустрічі. Грайте ревно, без вагання. Виконайте всі завдання!»

А ми продовжуємо гру.

 

ВЕД: Синтаксис  10

Що ж це за наука?

Синтаксис – розділ мовознавства, що вивчає будову та значення словосполучень і речень.

 

Окремий розділ мовознавства.

І здавна так ведеться.

Ретельно речення вивчає

Ще й синтаксисом зветься.

 

ВЕД: А зараз пограємо в незвичайне лото «Одним словом». Гра на швидкість. Вам необхідно закінчити речення одним словом. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

«Одним словом»

1. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків – (Додаток)

2. Розділ мовознавства, що вивчає поєднання слів у словосполучення і речення – (Граматика). Лінгвістична наука, що вивчає будову мови, тобто будову і форми слова, речення і словосполучення.

3. Речення, у якому граматична основа складається з підмета і присудка (Двоскладне)

4 Різновид означення, який виражений іменником і може бути як загальною так і власною назвою (Прикладка)

5. Речення, в якому наявні другорядні члени речення є (Поширене)

6. Головний член речення, що означає предмет, явище, про який говориться в реченні, називається (Підмет)

7.Речення з однією граматичною основою називається (Просте)

8.За метою висловлювання, речення, яке містить прохання, наказ, називається (Спонукальне)

9. Речення, яке має дві або більше граматичних основ (Складне)

10. Головний член речення, що означає дію, стан або ознаку предмета, називається (Присудок)

11. Речення граматична основа якого складається тільки з підмета або тільки з присудка, називається. (Односкладне)

12. Другорядний член речення, який вказує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб (Обставина)

 

ВЕД: Дякую командам. А ми продовжуємо.

 

  Словотвір  11

 

ВЕД: Вибачте! У мене сієста.

Сієста – час відпочинку в період між 12 та 15 годинами. Перерва в роботі, щоб відпочити і набратися сил

 

Етимологія  12

 

ВЕД: Голосова пошта:

У даний момент абонемент не може взяти участь у грі. Будь ласка, надішліть SMS повідомлення або зателефонуйте пізніше.

 

 

ВЕД: Обрано розділ Графіка 13

Що таке графіка?

Графіка – розділ мовознавства,що вивчає знаки письма.

 

З грецької пишу, малюю.

Знаками я всіх чарую.

Мови передам могуть,

Мене графікою звуть.

 

ВЕД: Запрошую гравців узяти участь в аукціоні «Ва-банк»

 

Я виставляю на торги лот «Невідоме завдання» зі стартовою ціною 3 бали. Команди мають право підвищувати ставку максимально, але повинні пам’ятати, що отримають максимальну кількість балів лише у разі перемоги в конкурсі. Якщо переможе суперник, ці бали дістануться йому. Команда, якій не пощастило, матиме стартову кількість балів. У разі «нічиєї» максимальну кількість балів буде поділено порівну. Завдання виконують обидві команди.

Починаються торги: Стартова ціна 3 бали. Хто більше? Три бали – раз!

Три бали – два!

Три бали – чотири!

Чотири – раз!

Чотири – два!

Чотири….. П’ять! ………. Продано!!!! У разі перемоги команда … отримає ….. балів

А тепер пригадаймо абетку української мови.

Завдання: за одну хвилину необхідно написати якомога більше слів на літеру ґе.

Доки гравці працюють у нас знову Гра з уболівальниками

 

«Жартівлива вікторина»

(Гра з вболівальниками

 

 

1. Що стоїть між стелею і підлогою? (Буква «І»).

2. Як з буряка зробити бурю? (буряк – буря).

3. На яке питання не можна відповісти «ні»? («Ти мене чуєш?»).

4.Чи можна з кози зробити козака? (коза + к = козак).

5. Що стоїть посеред землі ? (Літера «М»)

6. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера «Б»).

7. З чого починається день? (Буква «Д»).

8. Вечір чим кінчається, а ранок починається? (Буква «Р»).

9. До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати крупу? (Анна – манна).

10. Яке слово об’єднує 33 букви? (Азбука).

11 Що треба зробити, щоб морський рак полетів? (омар – комар)

12 Перетворіть рослину на комаху, що нагадує бджолу (хміль – джміль).

13. Слова, що різняться одним звуком – глухим і дзвінким. Перше означає сильний дощ, друге – фруктове дерево.(Злива – слива)

 

ВЕД: Я бачу, що наші команди вже виконали завдання, тож продовжуємо.

 

 

ВЕД: Лексикографія  14

 

Чекаємо на визначення.

 

Лексикографія – розділ мовознавства, що вивчає правила укладання словників.

 

Словники усі на світі –

Це її парафія.

Втаємничена, цікава,

Хто – лексикографія.

 

ВЕД: Все таємне пов’язане з магічним. На нашому заході панує магія слова, яку ми повинні зрозуміти та розпізнати. Не випадково цей конкурс називається «Лінгвісти – екстрасенси».

Для виконання завдання вам необхідно задіяти свої екстрасенсорні здібності, застосувати інтуїцію та знання з лексикографії. За словниковою статтею , яка з’являтиметься на екрані поетапно, ви повинні назвати предмет, який знаходиться в магічній скриньці. Якщо його названо за частиною статті – 2 бали, а за повною словниковою статтею – 1бал. Додатковий бал команда отримає, якщо назве словник, з якого взято статтю.

ВЕД: Прошу внести магічні скриньки! Обережно, наслідки непередбачувані.

(Під магічну музику вносять скриньки)

 

Скринька для гравців за жовтим столом.

 

(На екрані з’являється частина словникової статті)

 

ВЕД: Цікаво, а що ж знаходиться у скриньці синього столу?

 

… – франц. Eau de Cologne – кельнська вода. Спирто-водяний розчин запашних ефірних масел.

Є парфумерним, гігієнічним та освіжаючим засобом.

ОДЕКОЛОН

Словник іншомовних слів

 

…, –а, с. – тверда, напіврідка або рідка речовина – суміш жирів та лугу, що добре розчиняється у воді.

Вживається для миття та прання.

МИЛО

Тлумачний словник

 

ВЕД: Шановне журі – це було останнє завдання, просимо підбити підсумки. Сьогодні, ми ще раз переконалися в тому, що українська мова мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка і могутня, як водоспад, що виблискує міріадами яскравих бризок. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

ВЕД: Шановне журі, просимо оголосити результати гри!

 

(Слово журі)

 

ВЕД: Вже скінчилась наша гра,

  І прощатися пора.

  Всім присутнім ми бажаємо

  Щастя, миру і добра!

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
3604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку