Розробка містить конспект уроку української мови для 9 класу та презентацію на тему "Складне речення, його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв'язком"
Клас: 9
Предмет: українська мова
Тема: Складне речення, його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком.
Мета: поглибити знання учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонацію; навчити знаходити в текстах складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком; розвивати творчі вміння щодо моделювання складних речень, реконструювання простих речень у складні; виховувати любов до рідної землі, її природних багатств, краси.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: підручник (Заболотний В. В. Українська мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів), презентація, ноутбук, роздатковий матеріал (картки із завданням).
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Цілі уроку для учнів (презентація, слайд 2):
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки (Л. Костенко). 2. Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині (В. Симоненко). 3. Заплакане вікно повіки розтулило, намокли у дерев пошарпані вітрила (Г. Дудка).
1.Синій вечір тихо бродить, квіти колихає і навшпиньки в хату входить, вікна затуляє (Г. Дудка). 2. І серцю серце сповідалось, й душа всміхалася душі, і зорі на воді гойдались, і млів туман у спориші, і злотом соняхи сіяли (Д. Іванов). 3. За лозами темні ліси, а над річкою і над лісами вечірнє небо, якого я ніколи таким ще не бачив (О. Довженко).
Складносурядні речення |
Складнопідрядні речення |
Складні безсполучникові речення |
|
|
|
Осінь
1. Стояла перша осіння доба із сухими короткуватими днями. 2. Сонце вже не котиться горою, як улітку, не стоїть над самою головою, не палить палом, а береться низом, понад горою, привітно світить і пригріває після довгої холодної ночі та ущипливого рожевого ранку.
3. Пройшли жнива, скінчилася возовиця. 4. Хіба де в степу, далеко від людської оселі, ще бовваніють недоважені копи, а то всюди тільки чорніє нив’я поораною ріллею та жовтіють лани збитою стернею.
5. Пусто серед степу, сумно й серед лісу. 6. Вітри-суховії обголили його рясні віти, а ранні заморозки пожовтили та почервонили лист. 7. Життя втікало зі степів і лісів, ховалося по людських оселях, по теплих краях.
8. По селах від білого світу й до самої темної ночі гупали неугавно ціпи, доводячи до розуму те добро, яким за літо наділила земля-мати. 9. За годинки поспішали люди з роботою, щоб було що й самому їсти, й вивезти зайве на продаж. 10. По городах була теж немала клопотнеча: мазалися, білилися та прибиралися, готуючись уже до зими.
За Панасом Мирним
1. Коли метелик рухає крилами, то утворює звук дуже низького тону. 2. Якщо зловживатимеш комп’ютерними іграми, то не матимеш часу для спорту й прогулянок на свіжому повітрі. 3. Унікальну історію має місто Львів, яке в середині ХІІІ ст. заснував король Данило Галицький. 4. Я дуже люблю кататися на роликах, які мені подарували на день народження.
VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Незакінчене речення ( слайд 13)
Сьогодні я навчився (навчилася) … (визначати види складних речень, знаходити складні речення у тексті, реконструювати прості речення у складні і навпаки, моделювати складні речення різних видів) …
Мені ще треба попрацювати над ….
Для цього мені потрібно …
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ