КАЛЕНДАРНО-ІЛЮСТРАТИВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
ГУРТОК З ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА
«ДИВОВИЖНЕ РІЗНОМАНІТТЯ ТЕХНІК У СОЛОМЦІ».
(6-7 КЛАС)
№ |
Ілюстрація |
Тема заняття |
Цілі та завдання |
Матеріали та інструменти |
|||
Модуль 1. «СОЛОМКА – ОДИН ІЗ ВИДІВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА. ПЛАСКІ ВИРОБИ З СОЛОМИ» |
|
||||||
1 |
|
«Знайомство з країною декоративно-прикладного мистецтва» (інтерактивне заняття). Знайомство з історією та технологією виготовлення виробів із соломки як виду декоративно-прикладного мистецтва. Підготовка соломки для аплікації. |
Освітня: ознайомити гуртківців з декоративними та технологічними особливостями приклеювання з соломи; викликати бажання навчатися технології вирізування вузликів, розрізання соломки вздовж волокон. Розвиваюча: розвивати інформаційну компетентність учнів. Виховна: виховувати почуття поваги до українських народних ремесл, традицій, звичаїв. |
Для вчителя: візуальний ряд: малюнки з методичного фонду, навчальні плакати з зображеннями предметів ДПМ. Для учнів: аркуші А4 формату, соломка, ножиці, канцелярсь-кий ніж.
|
|||
2 |
|
«Колекція фантастичних пташок. Виконання подарунку другу». Перенесення окремих елементів з ескізу на кальку. Підбір солом’яних стрічок за кольором і розправляння їх, які були зроблені на минулому занятті. |
Освітня: навчити компанувати різні за величиною маси, передавати загальну форму птахів, прибираючи зайву деталізацію. Розвиваюча: розвити зорове сприйняття, уяву, вміння аналізувати форму, почуття пропорцій. Виховна: виховувати уважність, стимулювати допитливість. |
Для учнів: імприматура формату А4, соломка, клей ПВА, пензлик, олівець, калька, ножиці, праска, макетний ніж. |
|||
3 |
|
«Світ фантастичних птахів».Виконання завдання за зразком: «Моя улюблена пташка». Виконання роботи за мотивами творчості Марії Приймаченко. Розташування об’єктів, визначення ліній наклеювання. |
Освітня: розширити знання про декоративне мистецтво, навчити розпізнавати та аналізувати види декоративного мистецтва. Розвиваюча: розвивати загальнокультурну та художню компетентність. Виховна: виховувати пізнавальний інтерес. |
Тонований папір А4 формату, фото рибки, копірка, простий олівець, пензлі для клею, палітра, соломка, йод, акрилові фарби, ножиці. |
|||
4 |
|
«Танок рядженого (традиційні учасники народних свят і обрядів)». Виконання тематичної аплікації з соломки у комбінованій техніці (методом накладки,мозаїки).Особливості технології тонування соломки акриловими фарбами. |
Освітня: навчити створювати солом’яні композиції; правильно застосовувати інструменти в роботі з соломкою. Розвиваюча: розвивати почуття пропорцій, рівноваги. Виховна: виховувати любов до народної творчості, естетичне ставлення до навколишнього світу. |
Для учнів: аркуш А4 формату, олівець, гумка, ДВП, пензлі для клею ПВА, палітра, соломка, акрилові фарби, ватка, ножиці, ніж-різак, калька, перекис водню. |
|||
5 |
|
«Неперевершені троянди». Виконання квіткової композиції простої форми. Особливості композиції з рослинними (квітковими) елементами. Використання в роботі натуральної та фарбованої соломки. |
Освітня: навчити правильно розбивати ескіз на елементи; формувати уміння сприймати, аналізувати колір. Розвиваюча: розвивати художній смак. Виховна: виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого народу. |
Для учнів: тонований папір А4 формату (сірого кольору), простий олівець, калька, клей ПВА, ніж-різак, соломка, акрилові фарби, ватка, ножиці. |
|||
6-7 |
|
«Надзвичайні коштовності солом’яного світу». Виконання рослинної та геометричної композиції на шкатулці з соломки. Виділення елементів геометричного характеру в аплікації за допомогою засобів виразності декоративно-прикладного мистецтва. |
Освітня: навчити основним засобам виразності декоративно-прикладного мистецтва; прийомам наклеювання соломки на об’ємну форму виробу; геометричним елементам в аплікації. Розвиваюча: розвивати глазомір, образне, логічне, просторове мислення. Виховна: виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, художній смак. |
Для вчителя: приклади робіт учнів, навчальні плакати. Для учнів: шкатулка або об’ємна форма, простий олівець, калька, клей ПВА, соломка, акрилові фарби, ножиці, ніж, ємність для води. |
|||
8-9 |
|
«Мальовничі куточки України» (заняття- узагальнення). Виконання колективної аплікації. Комбінування різноманітних кольорів, форм соломки в композиції. |
Освітня: навчити визначати основну форму об’єктів, їх пропорції в композиції; формувати уміння сприймати, аналізувати силуетні форми. Розвиваюча: розвивати уяву, фантазії з подальшою деталізацією. Виховна: виховувати почуття національної свідомості, інтерес до пізнання українського народного мистецтва. |
Імприматура прямокутного формату (колір за вибором учня), простий олівець, аркуш А3 формату оригіналу, калька, клей, соломка, акрилові фарби, ножиці. |
|||
Модуль 2. «ТЕХНОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПЛЕТІННЯ ВИРОБІВ ІЗ СОЛОМКИ. ОБ’ЄМНІ ВИРОБИ ІЗ СОЛОМИ» |
|||||||
10 |
|
«Знайомство з об’ємними виробами, викона-ними із соломки» (віртуальна екскурсія). Виконання квітко-вої композиції простої форми в об’ємі за допомогою соломки. |
Освітня: ознайомити учнів з правилами стилізування природ-них форм; формувати навички роботи з соломкою; Розвиваюча:розвивати дрібну моторику рук; аналітичне мислення. Виховна: виховувати пізнавальний інтерес, акуратність, увагу. |
Зоровий ряд для дітей: стилізовані зображення рослин, схеми виконання об’ємної роботи з соломи, соломка, ножиці. |
|||
11-12 |
|
«Безмежний світ техніки плетіння. Створення солом’яної народної іграшки». Плетіння мотузки в два, три, чотири прути. Плетіння загінки проста та складна коса, конструкційні елементи. |
Освітня: навчити пластиці форм, їх виразності, декоративності; формувати принципи правильного розміщення об’ємних елементів з соломи. Розвиваюча: розвивати вміння спрощувати, трансформувати предмети у силуети. Виховна: виховувати повагу до культурної спадщини народу. |
Для учнів: простий олівець, аркуш А4 формату, клей ПВА, соломка, пензлі, палітра, ножиці, нитки червоного кольору, шпажка. |
|||
13-14 |
|
«Веселий песик. Подарунок близькій людині». Доповнення каркасів фігурок накладними фрагментами, сплетеними із соломки.
|
Освітня: поглиблення знань про технологію створення об’єму в соломці. Розвиваюча: розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу. Виховна: виховувати спостережливість, почуття прекрасного. |
Простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, бусинки, ножиці, нитки червоного кольору. |
|||
15-16 |
|
«Коник – традиційний український зразок солом’яної пластики». Різноманітні варіанти плетіння каркасу коника. Використання каркаса з дроту. Оздоблення плетенням із соломки. |
Освітня: формування практичних умінь і навичок виготовлення різноманітних аплікацій із соломки. Розвиваюча: розвивати вміння створювати художні образи. Виховна: виховувати шанобливе ставлення до народних традицій. |
Простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, проволока, дощечка (для основи виробу), ножиці, бечівка, бусинки.
|
|||
17-18 |
|
«Неперевершені каченята для виставки у школі» (виконання колективної роботи). Комбінування каркаса з дроту та природних матеріалів. |
Освітня: узагальнення знань про технологічні особливості соломки; навчити стилізувати природні форми. Розвиваюча: розвивати вміння створювати художні образи. Виховна: виховувати шанобливе ставлення до народних традицій. |
Простий олівець, аркуш для ескізу, клей, соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, акрилові фарби, тканина.
|
|||
Модуль 3. «ОБ’ЄМНІ ВИРОБИ З ДЕКОРАТИВНИМИ ТА ТЕХНОЛОГІЧНИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ ПЛЕТІННЯ ІЗ СОЛОМИ» |
|
||||||
19 |
|
«У світі соломки» (заняття-гра). Виконання ескізів у групах, створення об’ємного амулету з декоративними та технологічними особливостями соломки. |
Освітня: ознайомити з новою технікою виконання робіт, з новими матеріалами та творчим шляхом засновника техніки. Розвиваюча: розвивати естетичну свідомість; стимулювати розвиток допитливості. Виховна: виховувати свідоме сприйняття; забезпечувати позитивну атмосферу. |
Для вчителя: ілюстрації із зображенням амулетів, приклади учнівських робіт. Для учнів: аркуші для ескізів, соломка, нитки, бусинки, ножиці, клей, формочки. |
|||
20-21 |
|
«Дивовижні котики та песики». Виконання декоративної стилізації форми. Особливості декоративного образу тварин. |
Освітня: формувати образне, логічне, просторове мислення, уміння сприймати об’ємні форми. Розвиваюча: розвивати дрібну моторику рук, творчу уяву, фантазію. Виховна: виховувати старанність, акуратність при виконанні роботи. |
Простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, акрилові фарби, тканина. |
|||
22-23 |
|
«Непосидючий котик Петрик». Виготовлення народної іграшки. За мотивами керамічних іграшок майстрині Ольги Бердник. |
Освітня: удосконалювати навички роботи з передавання форми, рухів та декорування тварин. Розвиваюча: розвивати інтерес до декоративно-прикладного мистецтва. Виховна: виховувати працелюбність, відповідальність за результат власної діяльності. |
Для вчителя: ілюстрації робіт Ольги Бердник. Для учнів: простий олівець, аркуш для ескізу, клей, соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, тканина. |
|||
24 |
|
Створення серії оберегів «Помічники». Основні види, способи суцільного плетіння, прості загинки. Викорис-тання стилізації та ритму як засобів створення орна-менту в об’ємі у соломці. |
Освітня: закріпити в учнів поняття орнаменту, ритму, стилізації; формувати логічне, образне мислення. Розвиваюча: розвивати окомір відчуття співвідношення. Виховна: виховувати художньо-естетичні почуття. |
Для вчителя: навчальні плакати. Для учнів: простий олівець, аркуш для ескізу, клей, соломка, ножиці, бечівка, червоні нитки. |
|||
25-26 |
|
«Дивовижні солом’яний бичок і баранчик» (виконання народної іграшки). Особливості створення декоративного образу тварин. |
Освітня: формувати основи просторового мислення, уміння сприймати пропорції, характерні форми тварин. Розвиваюча: розвивати художню культуру комбінаторні здібності, навички й уміння з технології соломки. Виховна: виховувати почуття прекрасного, естетичний смак, почуття гармонії. |
Для учнів: простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, нитки кольорові, тканина. |
|||
27 |
|
Виготовлення виробів підвищеної складності з використанням ажурного плетіння: «Святкова гірлянда». Контроль якості аплікації із соломки. |
Освітня: закріплювати навички роботи з соломкою; розрізняти й аналізувати характерні риси об’ємної форми. Розвиваюча:. розвивати спостережливість, уяву, фантазію. Виховна: виховувати інтерес до творів |
Для вчителя: демонстрація робіт народних майстрів. Для учнів: соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, акрилові фарби, тканина. |
|||
Модуль 4. «КОМБІНОВАНА ТЕХНІКА ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБІВ ІЗ СОЛОМКИ» |
|||||||
28-29 |
|
«Заочна подорож до українських народних символів. Виготовлення лелеки: символу зародження сім’ї». Доповнення каркасів фігурок накладними фрагментами, сплетеними із соломки. |
Освітня: навчити технологічним та естетичним вимогам до анімалістичної композиції. Розвиваюча: розвивати бачення прекрасного; творчі здібності, спостережливість. Виховна: виховувати почуття прекрасного, шанобливе ставлення до праці інших людей. |
Для вчителя: навчальні плакати, фотозображення. Для учнів: соломка, проволока, ножиці, бусинки, акрилові фарби, тканина, клей ПВА. |
|||
30-31 |
|
«Стежками українських символів. Виконання українського оберегу: благополуччя в домі». Колірна гама, символіка кольору в оберегах. Комбінування в роботі різноманітних декоративних елементів. |
Освітня: закріплювати уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні особливості об’ємних виробів з соломи. Розвиваюча: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів декоративно-прикладного мистецтва, аналізувати їх. Виховна: виховувати любов до українського народного мистецтва; художньо-естетичні почуття. |
Для вчителя: навчальні плакати: зображення творів відомих майстрів, навчальні роботи. Для учнів: соломка, ножиці, бусинки, акрилові фарби, тканина, клей ПВА. |
|||
32-33 |
|
«Лялька-мотанка - берегиня роду». Ознайомлення з береговою функцію ляльки-мотанки та виробами відомих лялькарок Л.Теліженко, Н.Кузьменко, О.Скляренко. Узагальнення знань з української символіки. |
Освітня: ознайомити учнів з технологією виготовлення ляльки-мотанки та матеріалами її виготовлення. Розвиваюча: розвивати цікавість до українського народного мистецтва. Виховна: виховувати повагу до краси, створеної руками майстра умільця в повсякденному житті. |
Для вчителя: фотозразки берегових народних ляльок. Для учнів: шматки тканин (бавовна, льон, вовна), кольорові нитки, соломка, ножиці. |
|||
34 |
|
«Незвичайний світ різноманітних символів, народних іграшок». Різновиди виготовлення народних іграшок: дерево, глина, солома, нитки, тісто. |
Освітня: вдосконалювати практичні навички з технології виготовлення вузлової народної іграшки. Розвиваюча: формувати естетичні почуття, смак. Виховна: виховувати уважність, любов до рідного краю. |
Для вчителя: фотозразки народних майстрів. Для учнів: соломка, ножиці, бусинки, акрилові фарби, стрічки, клей. |
|||
35 |
|
«Ляльковий одяг – народний костюм». Види народних іграшок. Використання національної вишивки для оздоблення виробу.
|
Освітня: закріплювати навички комбінованої технології створення об’ємних виробів з соломки. Розвиваюча: розвивати здатність до емоційного відклику на проявлення естетичного в природніх об’єктах. Виховна: акуратність в роботі. |
Для вчителя: навчальні плакати, репродукції робіт. Для учнів: соломка, ножиці, акрилові фарби, кукурудзяні листки, стрічки, клей. |
|||
36 |
|
«Амулет моєму товаришу». (заняття узагальнення та систематизації знань). Перегляд фрагментів відеороликів. Виконання робіт у групах: Вправа «Перевір свої досягнення». |
Освітня: узагальнити (перевірити) знання учнів, набуті впродовж навчального року; закріплення, знань по декоративно-прикладному мистецтву. Розвиваюча: розвивати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; Виховна: виховувати зацікавленість творами ДПМ. |
Для вчителя: подарунки за правильні відповіді, відеоролик, картки з завданнями. Для учнів: аркуші, ручки, соломка, шпажка, бечівка, нитки, клей, ножиці, стрічки. |
|||