Державний навчальний заклад
«Жашківський аграрно-технологічний професійний ліцей»
Комплексний зошит
для контролю знань із ЗПК
«Оволодіння основами мікробіології» (частина І)
з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу»3 розряду
м. Жашків – 2020 р.
Анотація
Автор: Охота Людмила Іванівна, викладач спец. предметів, І категорії
Назва роботи: «Комплексний зошит для контролю знань із ЗПК «Оволодіння основами мікробіології» (частина І) з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» 3 розряду»
«Комплексний зошит для контролю знань із ЗПК «Оволодіння основами мікробіології» (частина І) з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» 3 розряду» призначений для проведення поточного контролю знань учнів, лабораторних робіт та тематичного оцінювання. Він складений відповідно до програми ЗПК-8 «Оволодіння основами мікробіології» згідно СП(ПТ)О 8229.М.71.00-2018 з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» 3 розряду.
Комплексний зошит складається з завдань для поточного контролю та спрямований на виявлення якості засвоєння здобувачами освіти знань на всіх етапах вивчення предмету. Призначений для використання викладачем у повсякденній навчальній роботі і здійснення у формі фронтальної перевірки знань на уроці. Також містить завдання для узагальнюючого контролю, який проводиться після вивчення однієї або кількох програмних тем та спрямований на виявлення рівнів оволодіння системою основних, більш узагальнених, елементів знань. Зошит містить інструкції до проведення лабораторної роботи.
Комплексний зошит рекомендовано для використання в освітньому процесі для викладачів спеціальних предметів, майстрів виробничого навчання та здобувачів освіти.
Матеріали розглянуті і схвалені на засіданні методичної комісії викладачів та майстрів виробничого навчання харчового напрямку.
Протокол №8 від «29» березня 2019 року.
Зміст
Вступ................................................4
Робоча програма з ЗПК «Оволодіння основами мікробіології»........5
Комплексний зошит для контролю знань із ЗПК
«Оволодіння основами мікробіології»
Завдання для поточного контролю
Тема №1 «Загальні поняття про мікробіологію».................10
Тема №2 «Вплив факторів навколишнього середовища
на мікроорганізми».....................................14
Тема №3 «Приготування препаратів мікроорганізмів.............16
Тема №4 «Приготування препаратів для мікроскопування»
Лабораторна робота №1 ................................22
Тема №5 «Поживні середовища, техніка їх приготування»..........27
Тема №6 «Посів мікроорганізмів на різні види середовищ».........29
Тематичне оцінювання №1................................33
Ключ до завдань.......................................36
Критерії оцінювання ЗПК «Оволодіння основами мікробіології».....43
Висновок............................................46
Короткий термінологічний словник .........................47
Список використаних джерел..............................49
Вступ
Робочі зошити міцно увійшли у систему загальноосвітньої підготовки. У професійній підготовці фахівців такого широкого застосування дані зошити поки не отримали, але їх розробка та впровадження в освітній процес є актуальними питаннями. У системі професійної (професійно – технічної) освіти комплексні зошити можуть зайняти належне місце та виконувати важливу роль у підвищенні ефективності навчання.
Використання даного зошита дозволяє швидко перевірити рівень засвоєння навчальної теми, провести лабораторну роботу та тематичне оцінювання; позбавляє здобувачів освіти від великого обсягу механічної роботи, сприяє закріпленню і розширенню знань, розвиває у майбутніх фахівців творче мислення, активізує їх навчальну діяльність та дозволяє підвищити інтерес до вивчення предмету.
Впровадження в освітній процес комплексного зошита із загальнопрофесійної компетентності «Оволодіння основами мікробіології» дає можливість відслідковувати динаміку засвоєння навчального матеріалу окремим здобувачем освіти та навчальною групою.
Комплексний зошит складений відповідно до програми ЗПК-8 «Оволодіння основами мікробіології» згідно СП(ПТ)О 8229.М.71.00 - 2018 з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» 3 розряду.
Робоча навчальна програма
професійно – теоретичної підготовки
Професія: 8229 Лаборант хіміко –бактеріологічного аналізу
Професійна кваліфікація: лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу
3-го розряду
Код та назва модуля
|
Кількість годин |
Код та назва компетентності
|
Всього годин на компетентність |
З них на професійно - теоретичну підготовку
|
|
Всього
|
На ЛПР
|
||||
ЗПК |
15
|
Оволодіння основами мікробіології ЗПК-8
|
15
|
15 |
3 |
Робоча навчальна програма
професійно – теоретичної підготовки
Професія: 8229 Лаборант хіміко –бактеріологічного аналізу
Професійна кваліфікація: лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу
3-го розряду
Позначення |
Професійні компетент- ності |
Зміст професійних компетентностей |
Зміст навчального матеріалу |
ЗПК - 8
|
Оволодіння основами мікробіології
|
Загальні поняття про мікробіологію, вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми; поживні середовища, техніку їх приготування та посіву на різні види середовищ; поняття про барвники, методи забарвлення бактерій; готування фіксованого та зафарбованого мазка, приготування препаратів мікроорганізмів, виділення чистих культур бактерій; поняття про пресовані дріжджі. |
Знання про мікробіологію, методи дослідження мікроорганізмів, відношення мікроорганізмів до різних факторів навколишнього середовища. Запобігання розвитку мікроорганізмів за допомогою фізичних і хімічних факторів. Приготування та посів на різні види середовищ, приготування мазків, виділення чистих культур бактерій.
|
Поурочно – тематичний план
професійно – теоретичної підготовки
Професія: 8229 Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу
Професійна кваліфікація: лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу
3- го розряду
Група: 4
Код компетентності |
Назва компетент- ності
|
Всього годин на компетентності
|
№ заняття |
Кількість годин |
Тема заняття
|
ЗПК- 8
|
Оволодіння основами мікробіології
|
15
|
|
15 |
Тема: Загальні основи мікробіології |
1 |
1 |
Загальні поняття про мікробіологію |
|||
2 |
1 |
Вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми |
|||
3 |
1 |
Приготування препаратів мікроорганізмів. |
|||
4 |
1 |
Лабораторна робота №1 «Приготування препаратів для мікроскопування» |
|||
5 |
1 |
Поживні середовища, техніка їх приготування |
|||
6 |
1 |
Посів мікроорганізмів на різні види середовищ |
|||
7 |
1 |
Тематичне оцінювання №1 по темі: «Загальні основи мікробіології» |
|||
8 |
1 |
Поняття про барвники |
|||
9 |
1 |
Методи забарвлення бактерій |
|||
10 |
1 |
Приготування фіксованого та зафарбованого мазка. |
|||
11 |
1 |
Лабораторна робота №2 «Приготування фіксованого та зафарбованого мазка» |
|||
12 |
1 |
Виділення чистих культур бактерій |
|||
13 |
1 |
Лабораторна робота №3 «Виділення чистих культур бактерій» |
|||
14 |
1 |
Поняття про пресовані дріжджі |
|||
15 |
1 |
Тематичне оцінювання №2 по темі: «Загальні основи мікробіології» |
Л.І.Охота
Комплексний зошит
Оволодіння основами мікробіології
з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу»
___________________________________________________
(назва навчального закладу)
(ПІП здобувача освіти)
Завдання для поточного контролю
Дата___________ Варіант І
Тема №1 «Загальні поняття про мікробіологію»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5-7 хв.)
Дайте визначення поняттям (за кожну правильну відповідь – 1б.)
1. Мікробіологія – це
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
2. Мікроорганізми – це
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
3. Мікроскопія – це
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
Дайте відповідь на запитання (за кожну правильну відповідь – 3 б.)
4. Яких ви знаєте вчених мікробіологів І та ІІ періоду розвитку мікробіології?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Які дослідження проводить сучасна мікробіологія?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. В чому полягає експериментальний метод дослідження бактерій?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка________________ Підпис викладача____________
Дата___________ Варіант ІІ
Тема №1 «Загальні поняття про мікробіологію»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5-7 хв.)
Дайте визначення поняттям(за кожну правильну відповідь – 1б.
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Дайте відповідь на запитання(за кожну правильну відповідь – 3 б.)
4. Яких ви знаєте вчених мікробіологів ІІІ та ІV періоду розвитку мікробіології?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. В чому полягає фізіологічний метод вивчення мікроорганізмів?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Які методи дослідження мікроорганізмів ви знаєте?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка________________ Підпис викладача___________
Дата___________ Варіант І
Тема №2 «Вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5-7 хв.)
Виберіть правильну відповідь (за кожну правильну відповідь – 1б.)
1. Чи впливають умови зовнішнього середовища на розвиток мікроорганізмів?
ТАК НІ
2. Чи можна поділити на три групи фактори зовнішнього середовища?
ТАК НІ
3. Психрофіли це холодолюбні мікроорганізми?
ТАК НІ
4. Чи можуть жити аеробні мікроби без доступу повітря?
ТАК НІ
5. Чи мають токсичну дію на мікроорганізми антисептики?
ТАК НІ
6. Чи впливає пряме сонячне світло на життєдіяльність мікроорганізмів?
ТАК НІ
Доповніть схему (правильна відповідь 6 б.)
Фактори навколишнього середовища |
________________ _____________________ ____________________
________________ Реакція середовища Симбіоз_____________
________________ _____________________ ____________________
________________ _____________________ ____________________
________________ _____________________ ____________________
Оцінка________________ Підпис викладача _____________
Дата___________ Варіант ІІ
Тема № 2 «Вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5- 7 хв.)
Виберіть правильну відповідь (за кожну правильну відповідь – 1б.)
1. Чи можуть мікроорганізми регулювати температуру свого тіла?
ТАК НІ
2. Чи можна поділити на три групи всі фактори зовнішнього середовища?
ТАК НІ
3. Термофіли - це холодолюбні мікроорганізми?
ТАК НІ
4. Чи можуть анаеробні мікроби жити без доступу повітря?
ТАК НІ
5. Чи погоджуєтесь ви з твердженням, що більшість бактерій краще розвиваються в кислому середовищі?
ТАК НІ
6. Чи призводять до патологічних змін у клітинах великі дози радіоактивного випромінювання?
ТАК НІ
Доповніть схему (правильна відповідь 6 б.)
Оцінка________________ Підпис викладача _____________
Дата___________ Варіант І
Тема № 3 «Приготуванні препаратів мікроорганізмів»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Тестове завдання. Оберіть правильну відповідь (правильна відповідь 2 б.)
1.Фіксування препарату проводять для того, щоб
а) побачити рух мікроорганізмів;
б) вбити мікроорганізми і прикріпити їх до скла;
в) зберігати мікроорганізми у живому стані тривалий час.
2. Для фіксації препарату бактеріальної клітини використовують:
а) хімічні фіксатори;
б) високу температуру;
в) спеціальні фарби.
3. Мазок перед фіксацією висушують:
а) над полум’ям спиртівки;
б) на повітрі;
в) за допомогою фільтрувального паперу.
Дайте відповідь на запитання (правильна відповідь 3 б.)
4. Який метод приготування препарату описаний?
Метод мікроскопічного дослідження живих організмів розроблений Р.Кохом у 1876р. За його допомогою можна спостерігати розмноження бактерій, характер їх рухливості, дію фізичних і хімічних факторів.
Метод______________________________________________________________
5. Які є етапи підготовки препарату «Роздавлена крапля»?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка________________ Підпис викладача _____________
Дата___________ Варіант ІІ
Тема №3 «Приготуванні препаратів мікроорганізмів»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Тестове завдання. Оберіть правильну відповідь (правильна відповідь 2 б.)
1. Скільки разів потрібно провести мазок над пальником при фізичній фіксації?
а) двічі;
б) тричі;
в) один раз.
2. Чим змащують краї покривного скла при підготовці препарату «Висяча крапля»?
а) фуксином;
б) етиловим спиртом;
в) вазеліном.
3. Якою повинна бути товщина покривних скелець при вивченні препаратів в живому стані?
а) 0,15 – 0,17 мм;
б) 0,20 – 0,25 мм;
в) 0,25 – 0,35 мм.
Дайте відповідь на запитання (правильна відповідь 3 б.)
4. Які дві мети теплового фіксування мазка?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Які є етапи підготовки препарату «Висяча крапля»?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка________________ Підпис викладача ____________
Дата____________________
Лабораторна робота № 1
Тема: Приготування препаратів для мікроскопування. Приготування фіксованого та зафарбованого мазка.
Мета роботи: формування вмінь і навичок виготовлення препаратів «висяча крапля», «роздавлена крапля» та мазків для мікроскопічного дослідження.
КМЗ: скельце з лункою (1 шт.), барвник метиленовий синій (1:40), скляний місток (1 шт.), предметне скло (2 шт.), покривне скло (3 шт.), бактеріальна петля (3 шт.), штатив (1 шт.), вазелін, дистильована вода, пальник, серветка, піпетка, пробірка з чистою культурою (Saccaharomyces cerevisiae), імерсійна олія.
Порядок виконання роботи
Дослід 1 Виготовлення препарату «висяча крапля»
Рис.1 Схема виготовлення препарату «висяча крапля»
(рис.1, б).
Дослід 1 Виготовлення препарату «роздавлена крапля»
Рис. 2 Схема відбору біомаси для виготовлення препарату.
Рис. 3 Схема виготовлення препарату «роздавлена крапля»
Дослід 3 Приготування фіксованого забарвленого препарату
2. Висушіть препарат на повітрі, або тримаючи скло високо над полум’ям (рис.4, б).
3. Зафіксуйте препарат, тобто вбийте клітини і забезпечте їх прилипання до поверхні скла. Для цього скло з препаратом тричі проведіть через верхню частину полум’я (термічна фіксація) (рис.4,в).
4. На фіксований препарат крапніть кілька крапель барвника метиленовий синій та розподіліть барвник по всій поверхні мазка (рис.4, г).
5. Залиште фарбу на 3-5 хв. (рис.4, д).
Рис. 4 Схема послідовного виготовлення фіксованого забарвленого препарату
6. Потім фарбу злийте, препарат добре промийте дистильованою водою (рис.4, е).
7. Скло з країв протріть серветкою, препарат висушіть (рис.4, ж).
8. Нанесіть на сухий препарат краплю імерсійної олії (рис.4, з) і розгляньте препарат під мікроскопом (об’єктив Х90).
9. Замалюйте препарат до таблиці1.
Запитання для самоперевірки
Таблиця 1
Висновок:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата___________ Варіант І
Тема № 5 «Поживні середовища, техніка їх приготування»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Заповніть опорний конспект (правильна відповідь 2 б.)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
|
контроль |
|
стерилізація |
|
розлив |
|
встановлення оптимального рН |
|
освітлення |
|
фільтрація |
|
варіння |
|
|
Оцінка________________ Підпис викладача ____________
Дата___________ Варіант І
Тема № 6 «Посів мікроорганізмів на різні види середовищ»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Дайте визначення поняттям (правильна відповідь 2 б.)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Опишіть етапи посіву мікроорганізмів в рідке живильне середовище
(правильна відповідь 6 б.)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка________________ Підпис викладача ____________
Дата___________ Варіант ІІ
Тема №6 «Посів мікроорганізмів на різні види середовищ»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Дайте визначення поняттям (правильна відповідь 2 б.)
______________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
Опишіть етапи посіву мікроорганізмів в щільне живильне середовище
(правильна відповідь 6 б.)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка________________ Підпис викладача ____________
Тематичне оцінювання по темі: «Загальні основи мікробіології»
Тестове завдання. Оберіть правильну відповідь (правильна відповідь 0,5 б.)
1. Наука про найдрібніші і найбільш поширені, невидимі для неозброєного ока, живі організми – це:
А) біологія;
Б) мікробіологія;
В) зоологія;
2. Популяція мікроорганізмів одного виду, яка вирощена на стерильному поживному середовищі – це:
А) первинний еталон;
Б) живильне середовище;
В) чиста культура.
3. Метиленова синь, фуксин, метилвіолет, гематоксилін – це
А) фарби для препаратів;
Б) препарати для фіксації;
В) види мікроорганізмів.
4. Який з методів фарбування дозволяє визначити грам позитивні та грам негативні види мікроорганізмів.
А) фарбування за методом Ціля – Нільсена;
Б) фарбування за Грамом;
В) метод Бурріна.
5. Які з наведених методів відносяться до механічних методів поділу мікроорганізмів:
А) біологічний метод;
Б) метод Щукевича, метод збагачення;
В) метод Пастера, метод Коха.
6. Збільшення маси цитоплазми окремої клітини – це:
А) ріст;
Б) розвиток;
В) розмноження.
Дайте визначення поняттям(за кожну правильну відповідь – 1б.)
7. МПБ –це ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Мікроорганізми - це
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Пастеризація – це
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дайте відповідь на запитання (за кожну правильну відповідь – 2 б.)
10. Які прийоми фіксації використовують при дослідженні будови бактеріальної клітини? Назвіть найпоширеніші фіксатори.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
11. Які є види живильних середовищ?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
12. Як фактори навколишнього середовища впливають на мікроорганізми?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка_______________ Підпис викладача _____________________
Ключ до завдань
Завдання для поточного контролю
Варіант І
Тема №1 «Загальні поняття про мікробіологію»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5-7 хв.)
Дайте визначення поняттям (за кожну правильну відповідь – 1б.)
1. Мікробіологія – це
наука, що вивчає життя і розвиток живих мікроорганізмів, їх систематику, морфологію та фізіологію, взаємовідношення з іншими живими організмами.
2. Мікроорганізми – це
мікроскопічні організми, невидимі для неозброєного ока.
3. Мікроскопія - це
сукупність методів застосування мікроскопів різної конструкції та принципів роботи і способів виготовлення препаратів.
Варіант ІІ
Тема №1 «Загальні поняття про мікробіологію»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5-7 хв.)
Дайте визначення поняттям(за кожну правильну відповідь – 1б.)
прилад для розглядання дрібних, невидимих для неозброєного ока предметів з збільшеному зображенні.
одноразове нагрівання рідин до температури, яка нижча за температуру кипіння на нетривалий час, з метою знищення бактерій, що містяться в цих рідинах.
наука, що вивчає життя і розвиток живих мікроорганізмів, їх систематику, морфологію та фізіологію, взаємовідношення з іншими живими організмами.
Варіант І
Тема №2 «Вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5-7 хв.)
Виберіть правильну відповідь (за кожну правильну відповідь – 1б.)
1. Чи впливають умови зовнішнього середовища на розвиток мікроорганізмів?
ТАК НІ
2. Чи можна поділити на три групи фактори зовнішнього середовища?
ТАК НІ
3. Психрофіли це холодолюбні мікроорганізми?
ТАК НІ
4. Чи можуть жити аеробні мікроби без доступу повітря?
ТАК НІ
5. Чи мають токсичну дію на мікроорганізми антисептики?
ТАК НІ
6. Чи впливає пряме сонячне світло на життєдіяльність мікроорганізмів?
ТАК НІ
Варіант ІІ
Тема №2 «Вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5- 7 хв.)
Виберіть правильну відповідь (за кожну правильну відповідь – 1б.)
1. Чи можуть мікроорганізми регулювати температуру свого тіла?
ТАК НІ
2. Чи можна поділити на три групи всі фактори зовнішнього середовища?
ТАК НІ
3. Термофіли - це холодолюбні мікроорганізми?
ТАК НІ
4. Чи можуть анаеробні мікроби жити без доступу повітря?
ТАК НІ
5. Чи погоджуєтесь ви з твердженням, що більшість бактерій краще розвиваються в кислому середовищі?
ТАК НІ
6. Чи призводять до патологічних змін у клітинах великі дози радіоактивного випромінювання?
ТАК НІ
Варіант І
Тема №3 «Приготуванні препаратів мікроорганізмів»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Тестове завдання. Оберіть правильну відповідь (правильна відповідь 2 б.)
1.Фіксування препарату проводять для того, щоб
а) побачити рух мікроорганізмів;
б) вбити мікроорганізми і прикріпити їх до скла;
в) зберігати мікроорганізми у живому стані тривалий час.
2. Для фіксації препарату бактеріальної клітини використовують:
а) хімічні фіксатори;
б) високу температуру;
в) спеціальні фарби.
3. Мазок перед фіксацією висушують:
а) над полум’ям спиртівки;
б) на повітрі;
в) за допомогою фільтрувального паперу.
Варіант ІІ
Тема №3 «Приготуванні препаратів мікроорганізмів»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Тестове завдання. Оберіть правильну відповідь (правильна відповідь 2 б.)
1. Скільки разів потрібно провести мазок над пальником при фізичній фіксації?
а) двічі;
б) тричі;
в) один раз.
2. Чим змащують краї покривного скла при підготовці препарату «Висяча крапля»?
а) фуксином;
б) етиловим спиртом;
в) вазеліном.
3. Якою повинна бути товщина покривних скелець при вивченні препаратів в живому стані?
а) 0,15 – 0,17 мм;
б) 0,20 – 0,25 мм;
в) 0,25 – 0,35 мм.
Варіант І
Тема №5 «Поживні середовища, техніка їх приготування»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Заповніть опорний конспект (правильна відповідь 2 б.)
субстанції, які використовуються для лабораторного вирощування організмів.
Посів на поживні середовища проводять з метою виділення чистої культури.
у флаконах з темного скла, щільно закриті пробками, які заливають парафіном.
тверді, рідкі і напіврідкі
білкові, безбілкові і мінеральні середовища
штучні та природні
такі середовища, до складу яких входять лише певні хімічно чисті сполуки, взяті у точно зазначених консистенціях.
7 |
контроль |
6 |
стерилізація |
5 |
розлив |
2 |
встановлення оптимального рН |
3 |
освітлення |
4 |
фільтрація |
1 |
варіння |
|
|
Варіант І
Тема №6 «Посів мікроорганізмів на різні види середовищ»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Дайте визначення поняттям (правильна відповідь 2 б.)
Популяція бактерій одного виду вирощена на живильному середовищі.
Чисті культури мікроорганізмів одного виду, виділені з різних об’єктів або з одного і того ж об’єкту, але в різний час.
Це один з методів культивування мікроорганізмів на поживних середовищах з метою їх вивчення.
Варіант ІІ
Тема №6 «Посів мікроорганізмів на різні види середовищ»
Фронтальна перевірка (час виконання – 5 хв.)
Дайте визначення поняттям (правильна відповідь 2 б.)
росплід, що складається з декількох видів мікроорганізмів
Мікроскопічне видиме скупчення мікроорганізму на поверхні або всередині щільного живильного середовища, яке утворюється в результаті розмноження однієї життєздатної клітини.
Це один з методів культивування мікроорганізмів на поживних середовищах з метою їх вивчення.
Тематичне оцінювання по темі: «Загальні основи мікробіології»
Тестове завдання. Оберіть правильну відповідь (правильна відповідь 0,5 б.)
А) біологія;
Б) мікробіологія;
В) зоологія.
2. Популяція мікроорганізмів одного виду, яка вирощена на стерильному поживному середовищі – це:
А) первинний еталон;
Б) живильне середовище;
В) чиста культура.
3. Метиленова синь, фуксин, метилвіолет, гематоксилін – це
А) фарби для препаратів;
Б) препарати для фіксації;
В) види мікроорганізмів.
4. Який з методів фарбування дозволяє визначити грам позитивні та грам негативні види мікроорганізмів.
А) фарбування за методом Ціля – Нільсена;
Б) фарбування за Грамом;
В) метод Бурріна.
5. Які з наведених методів відносяться до механічних методів поділу мікроорганізмів:
А) біологічний метод;
Б) метод Щукевича, метод збагачення;
В) метод Пастера, метод Коха.
6. Збільшення маси цитоплазми окремої клітини – це:
А) ріст;
Б) розвиток;
В) розмноження.
Дайте визначення поняттям(за кожну правильну відповідь – 1б.)
7. МПБ –це
Рідке поживне середовище для культивування мікроорганізмів, яке складається з води та пептону (1 – 2%) та слугує основою для багатьох інших поживних середовищ.
8. Мікроорганізми - це
мікроскопічні організми, невидимі для неозброєного ока.
9. Пастеризація – це
одноразове нагрівання рідин до температури, яка нижча за температуру кипіння на нетривалий час, з метою знищення бактерій, що містяться в цих рідинах.
Критерії оцінювання навчальних досягнень
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий
|
1 |
Здобувач освіти з допомогою викладача відтворює теоретичний матеріал на рівні загальних понять з основи мікробіології; допускає помилки в організації робочого місця; потребує допомоги і контролю в дотриманні правил безпеки праці. |
2 |
Здобувач освіти відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення, неусвідомлено виконує окремі фрагменти практичних завдань з приготування поживних середовищ, приготуванні мазків; під час відповіді допускає суттєві помилки, які самостійно не може виправити. |
|
3 |
Здобувач освіти відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання практичного характеру, потребує допомого та контролю при виконанні завдань. |
|
II. Середній
|
4 |
Здобувач освіти з допомогою викладача відтворює основний навчальний матеріал, має загальні поняття про мікробіологію, може повторити за зразком елементи приготування поживних середовищ, приготування зафарбованого та фіксованого зразка. Проявляє пасивно – спостережний інтерес до нової технології |
5 |
Здобувач освіти відтворює основний навчальний матеріал, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять про мікробіологію, може охарактеризувати поживні середовища, має базові поняття про забарвлення бактерій; здатний з помилками виконати практичне завдання. |
|
6 |
Здобувач освіти виявляє знання й розуміння основних положень загальноосвітніх компетентностей з основи мікробіології. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком; здатний працювати в команді, визначати навчальні цілі та способи їх досягнення.
|
|
III. Достатній
|
7 |
Здобувач освіти правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти з основ мікробіології, вміє наводити окремі власні приклади факторів навколишнього середовища, володіє поняттями про барвники, способи посіву мікроорганізмів, частково контролює власні навчальні дії, здатний працювати в стандартній ситуації, планувати трудову діяльність; |
8 |
Здобувач освіти застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його (її) логічна, хоч і має неточності; під контролем викладача виконує практичні завдання та допускає несуттєві помилки. |
|
9 |
Здобувач освіти добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати інформацію з основ мікробіології, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією; усвідомлено користується теоретичними знаннями з мікробіології при виконанні практичних завдань. |
|
IV. Високий |
10 |
Здобувач освіти має повні, глибокі знання та компетентності з основ мікробіології, здатний(а) використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення; здатний працювати в команді, діяти в нестандартній ситуації, самостійно приймати рішення, володіє професійною лексикою. |
11 |
Здобувач освіти має гнучкі компетентності в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує отримані знання у різних нестандартних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми, володіє технікою приготування та проведення дослідів, здатний до пошуку та засвоєння нових знань, володіє знаннями професійної лексики з мікробіології, відповідально ставиться до професійної діяльності. |
|
|
12 |
Здобувач освіти досконало володіє загально професійними компетентностями з основ мікробіології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, виконує всі лабораторні аналізи, здатний самостійно діяти в нестандартних ситуаціях та приймати рішення, вміє працювати в команді. |
Висновок
Реформи в освіті передбачають оновлення змісту навчального матеріалу, створення і впровадження нових засобів навчання, які б сприяли отриманню осмислених і глибоких професійних знань. Ось чому актуальною залишається проблема забезпечення здобувачів освіти ефективними засобами навчання.
Комплексний зошит із загальнопрофесійної компетентності «Оволодіння основами мікробіології» є сучасним і перспективним засобом навчання, який допомагає підвищити ефективність навчально – пізнавальної діяльності здобувачів освіти оскільки містить завдання для поточного та узагальнюючого контролю, а також лабораторну роботу.
Практичне застосування показує, що під час роботи у такому зошиті економиться час, адже потрібно заповнити вже готові таблиці, схеми, опорні конспекти, а це дає змогу виконати більшу кількість завдань. Одразу біля запитання відведено місце для його виконання. Під час роботи формується вміння стисло і лаконічно висловлювати свої думки, бути акуратним.
Короткий термінологічний словник
Антагонізм – це боротьба між мікроорганізмами, що призводить до знищення або пригнічення одних організмів іншими.
Антибіотики – це специфічні хімічні речовини біологічного походження, що мають антимікробну дію.
Антисептики – це протимікробні речовини, які використовуються для обробки біологічних поверхонь.
Біотехнологія – напрям науки та техніки, головним завданням якого є використання біологічних процесів для виробничих цілей.
Бродіння – без кисневий процес розкладу органічних речовин з утворенням вуглекислого газу, води та інших речовин.
Віруси – неклітинні форми живих організмів.
Гетеротрофи – організми, які живляться готовими органічними речовинами.
Дихання – сукупність процесів, що забезпечують надходження в організм з навколишнього середовища кисню, використання його для окислення органічних речовин і виділення з організму вуглекислого газу.
Еукаріоти – організми, клітини яких мають ядро.
Дріжджі – це збірна група грибів, які не мають типового міцелію і існують у вигляді брунько твірних або подільних клітин і їх колоній.
Живлення – це процес поглинання поживних речовин клітиною і виділення продуктів її життєдіяльності.
Імунітет – нечутливість організму до чужорідних агентів, у тому числі до патогенних мікроорганізмів.
Клітина – основна структурно – функціональна одиниця всіх живих організмів, елементарна жива система.
Метабіоз – це форма взаємодії, при якій внаслідок життєдіяльності одних мікроорганізмів створюються умови для інших.
Мікробіологія – наука про будову, життєдіяльність організмів, невидимих для неозброєного ока.
Мікроорганізми – найменші живі організми, більшість яких можна побачити за допомогою мікроскопа.
Морфологія – наука, що вивчає форму, будову, способи розмноження і руху мікроорганізмів.
Обмін речовин – сукупність процесів надходження речовин до організму, їхнє перетворення в ньому та виведення назовні продуктів обміну.
Організми – живі істоти, які можуть самостійно існувати і давати нащадків.
Пастеризація – термічна обробка рідин, в результаті якої гинуть всі без спорові мікроби.
Прокаріоти – організми, клітини яких не мають ядра і ядерної оболонки.
Ріст – необоротне збільшення розмірів і маси організмів, пов’язане з виникненням нових клітин, тканин, органів.
Симбіоз –це взаємокорисне співіснування організмів різних видів. Разом вони розвиваються краще, ніж кожний з них окремо.
Стерилізація – процес нагрівання до температури вище +100 ◦С.
Час генерації – час, протягом якого відбувається поділ бактеріальної клітини.
Список використаних джерел
2001. – 312с.
3. Крищенко В.П. Техніка лабораторних робіт. – К.: Урожай,
1990. – 232с.
4. Люта В.А., Заговора Г.І. Основи мікробіології, вірусології та
Імунології. – К.: Здоров’я, 2001. – 280с.
5. Люта В.А., Кононов О.В. Практикум з мікробіології. – К.:
Медицина, 2018. – 184с.
6. Олійник О.М. Основи фізіології, санітарії та гігієни харчування. -
Львів: Оріяна – Нова, 1998. – 124с.
7. Протченко П.З. Загальна мікробіологія, імунологія. Вибрані
лекції: Навч. Посібник. – Одеса: Одес. держ. ун – т, 2002. – 298с.
8. Ястремська Л.С. Лабораторний зошит із загальної мікробіології і вірусології.- К.: НАУ, 2017, - 144с.
9. studfale.net
10. youtube.com
1