16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Конспект уроку для 10 класу Правопис префіксів

Про матеріал

Цей конспект складено відповідно до нового Державного стандарту. Конспект має також роздатковий матеріал. Ряд вправ допоможуть учням 10 класу краще засвоїти навчальний матеріал

Перегляд файлу

Урок української мови у 10 класі

Тема уроку: Орфограми у префіксах.

Мета уроку: поглибити знання учнів про правопис  префіксів у словах, закріпити відповідні орфографічні навички; удосконалювати навички колективної та самостійної роботи учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

ІІ Перевірка домашнього завдання.

Робота біля дошки:

Завдання:  розібрати слова за будовою та проставити наголоси у словах.

Цінник, заслання, жалюзі, розвідка, перепис, сказаний, перепис, причіп.

Бесіда з учнями:

1.Яка частина слова називається коренем?

2. Яка частина слова називається префіксом?

3.Яка частина слова називається суфіксом?

4.Яка частина слова називається закінченням?

5. Яка частина слова називається морфемою?

5. Які слова називаються спільнокореневими, що таке форма слова?

ІІІ Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІV Вивчення нового матеріалу.

Робота на картках (Метод  «Фотографічна пам'ять»)

Завдання: доповнити текст, користуючись текстом підручника.

  1. У префіксах   ____, _____ завжди  буква з;
  2. У словах прізвище, прізвисько, прірва вживається префікс ____;
  3. Префікс  ____ вживається на позначення   збільшеної міри якості;
  4. Слова із префіксом _____ означають наближення, приєднання, неповноту дії та ознаки;
  5. Префікс пре  також пишеться у таких чотирьох словах: ________________________________________________________________
  6. Префікс с пишеться перед літерами _________________;

 

V Закріплення навчального матеріалу.

 Тренувальні вправи.

Вправа 1  «Хто швидше» 

Завдання: Запишіть подані слова у дві колонки:

  •                   зі вставленою буквою з;
  •                   зі вставленою буквою с.

..творив, ..сох, ро..питав, ..ховане, нав..кіс, ..чавити, ..помин, ро..діл, ..чинити, ро..чин, бе…помічна, ..просоння, ..прадавен, ..добич, ..фотографувала, ..далеку, ..хлип, ро..клад, ..тривожено, ..тер, бе..причинно, ..чистив, ..корила, ..шила.

Якщо ви правильно виконали завдання, з останніх букв записаних слів складеться вислів Олександра Олеся.

Ключ: весняна пора  - хвилина чудова

Вправа 2. Розподільний диктант

Завдання:  Запишіть подані словосполучення у дві колонки:

• із вставленою буквою и;

«із вставленою буквою е.

Пр..в’язав до воріт, пр…старий дід, пр…крашена ялинка, пр..страшенне місце, пр..кумедний острів, пр..дивно завмер, пр…мудрився сам, пр..глибоке озеро, пр…солоджений обман, пр…швидшена хода, пр…забутий звичай, пр…зирливий погляд, пр..вокзальний квітник, пр..швидкі кроки, пр..старкуватий кавалер, пр..мудрість віків, пр..густий ліс, пр…надна усмішка, пр..сумна пісня, пр..дорожній кущ, пр…чудовий світ, пр..білена стіна, пр..білі сніги.

Якщо ви правильно виконали завдання, з останніх букв останніх слів складеться закінчення вислову Дмитра Павличка:

 Ключ:«Всі народи рівні, а земля там найкраща, де вродився ти.».

Завдання: підкреслити  всі члени речення у поданому реченні

Вправа 3. Робота з текстом

Завдання: відредагувати текст (виправити помилки та вказати орфограму, на яку було допущено помилки )

Популярному пиримишлському поету Павлові Петровичу Подільчаку прейшло поштою приємне повідомлення: “Преїздіть, Павле Петровичу, — писав поважний правитель Підгорецького повіту Полікарп Пантелеймонович Паскевич, — погостюєте, повеселитеся”. Павло Петрович поспішив, пребувши першим поїздом. Підгорецький палац Паскевичів превітно прийняв преїжджого поета. Потім під’їхали поважні персони — приятелі Паскевичів... Посадили Павла Петровича поряд панночки — примилої Поліпи Полікарпівни. Поговорили про політику, погоду. Павло Петрович прочитав підібрані причудові поезії. Поліна Полікарпівна пограла прикрасні полонези Понятовського, прилюдії Пуччіні. (9 помилок)

Вправа 4.  Творчий диктант

Завдання:  Замінити словосполучення словами з префіксами пре-, при Місцевість біля Карпат, невеликий мороз, дуже поганий, лягти на кілька хвилин, дуже високий, посадка на землю, дуже великий, край біля моря, дуже глибокий, повернення птахів.

Ключ: Прикарпаття, приморозок, препоганий, прилягти, превисокий, приземлення, превеликий, приморський, преглибокий, приліт.

Цікавинки: Іншомовні префікси

а) префікси проти-, не-, анти-, що мають загальне значення заперечення, протилежності;

 б) префікси над-, архі-, ультра-, супер-, гіпер- із загальним значенням дуже високого ступеня якоїсь ознаки, якості, стану, розміру;

в) префікси лже-, псевдо-, квазі-, які означають «несправжній, уявний, фальшивий».

Вправа5. Графічний диктант

Завдання: розібрати слова за будовою

Антилюдський, ультрапотужний, дисгармонія, екстраклас,  квазідержава, лжемистецтво,  псевдомистецтво, контратака, супер’яхта, інтерклуб, екс-чемпіон, дисгармонія, архіважливий, антивоєнний, аморальний.

Вправа 6.

Завдання: пояснити значення фразеологізмів  та назвати орфограми у словах.

1.Скаламутити всю душу — надзвичайно сильно, глибоко схвилювати когось, внести неспокій.

2.Скинутися очима - переглянутися, перезирнутися один з одним.

3.Спадати у ціні — втрачати своє значення;

4.Розводити (розсипати) кислиці — перебувати у гнітючому настрої, скаржитись, плакати жаліючись,

5.Розібрати смак — відчувати повною мірою що-небудь.

6.Розпускати себе (свої нерви, своє серце) — не стримуючись, давати волю своїм почуттям.

7.Переоцінка цінностей  докорінний перегляд переконань

VІ Підсумок уроку

VІІ Домашнє завдання: виконати вправу 278, параграф 36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал для учнів

Вправа 1.

Завдання: доповнити текст, користуючись текстом підручника.

1. У префіксах   ____, _____ завжди  буква з;

2. У словах прізвище, прізвисько, прірва вживається префікс ____;

3. Префікс  ____ вживається на позначення   збільшеної міри якості;

4. Слова із префіксом _____ означають наближення, приєднання, неповноту дії та ознаки;

5. Префікс пре  також пишеться у таких чотирьох словах: ________________________________________________________________

6. Префікс с пишеться перед літерами _________________;

Вправа 3. Робота з текстом

Завдання: відредагувати текст (виправити помилки та вказати орфограму, на яку було допущено помилки )

Популярному пиримишлському поету Павлові Петровичу Подільчаку прейшло поштою приємне повідомлення: “Преїздіть, Павле Петровичу, — писав поважний правитель Підгорецького повіту Полікарп Пантелеймонович Паскевич, — погостюєте, повеселитеся”. Павло Петрович поспішив, пребувши першим поїздом. Підгорецький палац Паскевичів превітно прийняв преїжджого поета. Потім під’їхали поважні персони — приятелі Паскевичів... Посадили Павла Петровича поряд панночки — примилої Поліпи Полікарпівни. Поговорили про політику, погоду. Павло Петрович прочитав підібрані причудові поезії. Поліна Полікарпівна пограла прикрасні полонези Понятовського, прилюдії Пуччіні. (9 помилок)

Вправа 6.

Завдання: пояснити значення фразеологізмів  та назвати орфограми у словах.

1.Скаламутити всю душу —

2.Скинутися очима

3.Спадати у ціні —

4.Розводити (розсипати) кислиці —

5.Розібрати смак —

6.Розпускати себе (свої нерви, своє серце) —

7.Переоцінка цінностей  

docx
Додав(-ла)
Науменко Юлія
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
3158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку