Мета: поглибити знання восьмикласників про звертання , їх стилістичну роль у мовленні;
-розвивати вміння виділяти в реченнях непоширені й поширенні звертання;
-правильно інтонувати речення із звертаннями;
-формувати загальнопізнавальні вміння виражати спосіб морфологічного вираження звертань;
-удосконалювати творчі вміння складати речення із звертаннями за опорними словами, моделями;
-розширювати речення шляхом введення в них слів- звертань,використовувати їх в усному та писемному мовленні;
-за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і пошану до батьків,взаєморозуміння,толерантність,відповідальність,усвідомлення того, що своїм життям ми завдячуємо їм, уміти аналізувати свої вчинки.
Правопис: розділові знаки в реченнях із звертаннями.
Культура мовлення і стилістики:
Використання звертань для передачі ставлення до адресата,дотримання правильної інтонації в реченнях зі звертаннями.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції).
Обладнання:підручник,мультимедійна презентація до уроку.
Методи,прийоми та форми роботи: випереджувальні завдання,робота в парах,робота в групах ,бесіда,робота з підручником, опорні схеми.
Епіграф: Шануй батька і матір свою,
і дні твої будуть продовжені.
Біблія
Перебіг уроку
II.Настановчо-мотиваційний етап
1. Створення позитивної психологічної атмосфери на уроці
Погляньте один на одного та посміхніться .Нехай із промінчиків добра,що засяяли на ваших обличчях, розпочнеться наш урок.
2. Робота з епіграфом
Урок розпочнемо зі слів Біблії
Читання епіграфа.
Як ви розумієте слова епіграфа?
Учитель. Нам часто доводиться звертатись до людей,знайомих чи незнайомих,з різними питаннями й пропозиціями,з викладом своїх думок і почуттів. Часто результат залежить від того,як ми звертаємось до співрозмовника та чи дотримуємося правил етикету. Навіть до незнайомої людини звертаємось з пошаною. У мудрого Конфуція це звучить так: «Якщо ви чемні ,до вас не будуть звертатися нешанобливо». Звертання має магічну силу, адже,як стверджують психологи,ніщо не діє на людину так, як звук власного імені.
3. Повідомлення теми та мети уроку
Отож,пропоную докласти якнайбільше зусиль,щоб дізнатися все про звертання та навчитися правильно використовувати їх у мовленні.
Запишемо тему уроку «Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні. Риторичне звертання»
Завдання уроку:
Навчитися:
-знаходити звертання у реченнях;
-визначати види звертань за будовою та способом вираження;
-виділяти звертання в усному та писемному мовленні,ставити потрібні розділові знаки;
-конструювати речення зі звертаннями;
-розширити знання з історії етики,культури мовлення.
3. Актуалізація опорних знань і суб’єктивного досвіду
Пригадайте відмінки.Який з них не відповідає ні на яке питання?Для чого використовується форма кличного відмінка іменника?
А зараз спробуйте звернутися до сусіда по парті поімені, але обов’язково у кличному відмінку.
Презентація випереджувального завдання. Повідомлення учнів
(Поезія про маму, тата,батьків )
III. Опрацювання навчального матеріалу
1. Пояснення навчального матеріалу
-що таке звертання;
-спосіб вираження;
-види за будовою;
-розділові знаки.
2. Синтаксичні особливості
Робота біля дошки
Визначити члени речення у поданому реченні,дати йому характеристику.
Мамо,минули твої молодії літа.
Звучи,пісне материнська,у світі і в серці людськім ,не мовчи
Батьки мої рідні,дорожу я вашою щирою любов’ю.
3. Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу на с. 200
Виконати вправу 353 (письмово)
4. Культура мовлення
Як ,на вашу думку, восьмикласники,потрібно звертатися до людей?
Відповіді учнів. Висновок:обов’язково називати людину по імені.
5. Інформаційне повідомлення про звертання до людей у різних народів.
- Як ви можемо звернутися до людей ,якщо ви потрапили в іншу країну?
До речі,слова пан,пані можна пов’язувати тільки з іменем або з прізвищем,але ні в якому разі ні з іменем по батькові. Наприклад,панні Інно,пане Мостецький.
5. Перегляд відеоролика
Рекомендації стосовно деяких слів-звертань нам пропонує Олександр Авраменко (доцент Київського університету ім. Бориса Грінченка) (Додаток 1.).
Запам’ятайте! Неввічливо звертатися до людини , підкреслюючи її стать:
жіночко,чоловіче.Іноді звертання,виражене прикметником,наприклад, старий,рудий,має іронічний відтінок,тому уникайте таких форм.
6. Вправа- редагування
Зі звертання починається лист.У наш час доводиться чути,що листування відійшло у минуле.Можна поспілкуватися через скайп або телефоном. А якщо й обираємо лист,то лише за допомогою електронної пошти.Важко заперечити,проте власноруч написаний лист- це вияв поваги й любові до адресата. Особливий відгомін знаходить листування в душах старших людей,які,перечитуючи листи від дітей,онуків,ведуть з ними « розмову».
Написання листа-це вияв творчості.Підтвердженням і зразком того є епістолярна спадщина письменника-листи, послання. Звідси дізнаємося про те,що хвилювало митця та цікавило його адресата.
Наприклад,письменниця Ганна Барвінок, дружина Пантелеймона Куліша,до сестри звертається так: «Дорога моя Надюню!», «Дорогесенька моя», «Святесенька моя». До громадських діячів використовує звертання, характерні
для офіційно-ділового стилю: «Високоповажна Добродійко Ольго Петрівно»(лист до Олени Пчілки), «Високоповажний Добродію!»(лист до вченого І.Пулюя).Іван Пулюй у свою чергу звертався: «Ласкава і дорога Пані!»
Дуже любила писати листи і Леся Українка .Багато часу проводила вона в інших містах, за кордоном,далеко від сім’ї.Листи були єдиним способом звя’зку з родиною.
Відредагуйте лист Лесі
Люба мамочка,твій і папин листи ішли дуже довго,так що я тільки вчора получила їх, та не могла зараз отвітить,бо якраз перед тим далеко ходила гулять,то булла уставша і якось хотілось спати , як буває на ранній весні .
Не бійся,люба матуся,вразити мене листами.Адже сей твій лист нічим мене не вразив: як і є в ньому смуток,так все одно він в мене і без листів ще великіший…
Бувай здорова,мамочка- голубочка, цілую тебе і всіх,хто є в дома.
18 січня 1904 року. Тбілісі. Твоя Леся
Оригінал. Люба мамочко,твій і батьків листи ішли щось дуже довго,так що я тільки вчора отримала їх,та не могла зараз відповісти,бо якраз перед тим далеко ходила гулять,то була втомлена і якось хотілося спати,як буває ранньою весною.
Не бійся,люба мамочко,вразити мене листами.Адже сей твій лист нічим мене не вразив,а як і є в ньому смуток,так все одно ж він є в мене і без листів; та без листів ще більший.
Бувай здорова,мамочко-голубочко,цілую тебе і всіх,хто вдома.
7. Хвилинка духовності
Добре,коли все так,як ми хочемо:всі здорові,щирі друзі,у навчанні-високі бали.
А якщо щось не так-ми подумки чи вголос звертаємо свої слова-прохання в молитві до Всевишнього,Матері Божої,Ангелів-охоронців.Яку молитву ми знаємо усі?(Отче наш…,Богородице Діво..,Царю небесний…).
8. Робота в парах
1) Графічний самодиктант
Зобразити схеми речень у таблиці. Підкреслити звертання.Зробити висновок щодо постановки розділовиз знаків у реченнях зі звертаннями.
Зразок. Люди, любіть своїх рідних! Зв,…!
Боже,збережи родину,мою Україну. |
|
Я спасибі кажу тобі, рідна матусю,за ті ночі безсонні,за любов,доброту! |
|
Тож недарма вінок душевних слів тобі шлемо,твоя величність-жінко. |
|
Мамо,матусенько,батьку рідненький,молюся за вас! |
|
Пробачте,моя дорогенька нене,якщо ненароком давали вашому серцю привід для смутку. |
|
Чому вже сивина у ваших косах, мої найдорожчі батьки? |
|
2) Творчий самодиктант
Прочитати прислів’я і приказки.Списати,вставляючи в них слова- звертання.
-Тільки батька і матері не купиш за гроші.
-Шануй батька і неньку,буде тобі скрізь гладенько!
-Шануй батька та Бога-буде тобі всюди дорога.
-Все купиш,лише мами й тата –ні.
9. Пісенний диктант
Прослухати пісні.Записати звертання,які вжиті в піснях (Додаток 2).
10. Робота в групах
Складання сенкану. Ключове слово-звертання
Звертання
Виразне,емоційне
Спонукає,вітає,привертає
Засіб дотримання мовного етикету
Ввічливість
Звертання
Поширені,непоширені
Вивчаємо,аналізуємо,усвідомлюємо
Граматичне вираження-кличний відмінок
Етикет
Звертання
Захоплюючі, милозвучні
Урізноманітнюють,прикрашають,заспокоюють
Незамінне джерело радості спілкування
Риторичні фігури
Звертання
Веселі, мелодійні
Звучать,заспокоюють,дивують
Не бувають членом речення
Краса мови
IV. Рефлексія
Я знаю,що…
Я можу пояснити…
Я розумію…
Я вмію це зробити…
Я відчуваю,що мені потрібно…
V. Підсумок уроку
Ну от і все,всі завдання виконано,ви добре попрацювали.Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той,хто надто багато знає,а той,чиї знання корисні». Ви ж довели,що свої знання вмієте застосовувати на практиці.
VI. Оцінювання й мотивація навчальних досягнень
VII. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал на с.
Написати твір-мініатюру «Спілкування у моїй родині»,використовуючи звертання.
Конспект уроку
«Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертанні. Риторичне звертання»
Підготувала
учитель української мови та літератури
ЗОШ I-III ступенів с. Городниця
Собків Марія Ярославівна
2018