Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6 класу «Проблеми життя і смерті, дружби і зрадництва у творі Джека Лондона «Жага до життя»»

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6 класу «Проблеми життя і смерті, дружби і зрадництва у творі Джека Лондона «Жага до життя»» Урок містить матеріали для проблемного аналізу твору (у ході аналізу учні складають 6 правил виживання в екстремальній ситуації ). На уроці розглядаються ключові фрагменти твору, запитання і завдання до них, більшість з яких компетентнісні та особистісно орієнтовані, спрямовані на розвиток мислення високого рівня.
Перегляд файлу

Тема. Проблеми  життя і смерті, дружби і зрадництва у творі Джека Лондона «Жага до життя»

 

Мета: вдосконалювати навички аналізу тексту; розвивати образне та  логічне  мислення, навички роботи з художнім з  текстом, уміння виразно, вдумливо читати , переказувати , зв’язно  висловлюватися в контексті змісту;  формувати стійкість  в неординарних умовах, прагнення до  збереження   власної гідності; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм

Обладнання: текст оповідання «Любов до життя», комп’ютер та проектор для демонстрації слайдів, відеороликів, роздатковий матеріал

Тип урок: урок засвоєння нових знань

 

                                                                        Епіграф уроку:

  Людину, яка не здається, перемогти не можна.

Е.Хемінгуей

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І Мотивація навчальної діяльності

-         Слово учителя. У житті кожної людини трапляться моменти, коли сили, здається, кидають тіло, коли бажання боротися і жити зникає. Саме тоді відкривається так зване «друге дихання» і ти піднімаєшся, переборюєш труднощі, долаєш перешкоди. І тоді доля на знак твоєї перемоги подає тобі руку. Слайд 1

-         Перегляд буктрейлера «Джек Лондон» Слайд 2

-          ІІ. Оголошення теми, мети уроку

-               Слово вчителя.                                                      На фоні мелодії «В’юга»

     Оповідання «Любов до життя» Джек Лондон написав (1906) року . Це дуже цікаве і повчальне оповідання про Північ, про ненаситну жадо­бу людей до золота, про золоту лихоманку, яка охопила багатьох американців наприкінці XIX ст., після того як у 1896 р. на річці Юкон, що на Алясці, було знайдено золото.
     Автор оповідання теж побував у Клондайку — так називався район пошуків золота. У 1897 році він і його родич ку­пили собі хутряні куртки, взяли все необхідне для суво­рої зими і подалися за щастям. Зима на Алясці завжди морозяна, температу­ра сягає - 65°С. Тільки смілива людина витримає такі умови життя.
     Джек Лон­дон був сміливцем .  Сьогодні нас чекає подорож до Північної Америки. Перед вами картина   природи Північної Америки.    Слайд 2

-          

-           Якою постає природа? (Автор підкреслює  суворість, стриманість, самодостатність).

-          Яка людина на фоні природи? ( Маленька, незахищена. Природа байдужа до людини).                                                                                     

-           Чи легко жити людині в таких умовах?(Природа ніби кидає виклик, змушує боротися, прагнути вижити, довести свою силу).                      

 Якою має бути людина, щоб вижити тут? (Надзвичайно відважна, мужня, сильна духом, яка сміливо дивиться в очі небезпеці…)

-          Коли найяскравіше виявляється людина, її характер, в яких ситуаціях?  (В екстремальних, критичних)

--   Що таке екстремальні ситуації? Слайд 2

 (Екстремальні ситуації   це важкі, дуже складні, з ризиком для життя та здоров'я людини, обставини. Екстремальні умови змушують людей швидко приймати рішення, від яких залежить їхнє життя).

Проблемні питання

– Як боротися за виживання, іти на жертви, балансувати на межі життя і смерті? Як вижити, коли іде боротьба за життя не тільки з тваринами, природними умовами, але й із самим собою? Як зберегти сутність Людини?

 На ці питання спробуємо відповісти, аналізуючи  твір Джека Лондона «Любов до життя».

(Запис теми уроку в зошити).

4. Робота з епіграфом. Слайд 1

-         Як ви розумієте слова  Ернеста Хемінгуея: «Людину, яка не здається, перемогти  не можна»? (Джек Лондон неодноразово зазначав, що людина повинна мати мету в житті. І тільки це врятує від розчарувань. А перемагає той, хто буде до кінця наполегливим і докладатиме до того зусиль)

ІІІ.Актуалізація знань..

-         5. Коментар учителя. Унікальною особистістю є Джек Лондон. Йому судилася рання слава одного з найвидатніших письменників США. Його обожнювали, наслідували, ним  захоплювались. Невиправний романтик і суворий критик суспільства водночас. Тож давайте за допомогою "Блеф-туру" згадаємо, що ми дізналися про письменника на минулому уроці.

 Слайд 3

  1. Джек Лондон народився в Англії (США, Сан – Франциско)

2. Джек Лондон видатний англійський (американський) письменник.

3.  Справжнє прізвище Дж. Лондона – Семюел Клеменс (Ні. Джон Гріффіт)

4. Джек Лондон отримав гарну освіту (Ні, в 12 років почав працювати)

5. В 7 років Д. Лондон почав навчатися? (Ні, в 19 років сів за парту)

6. У дитинстві Джек Лондон розповсюджував газети? (Так)

7. На шхуну "Софі Сазарленд" Джек Лондон найнявся, коли  йому було 20 років? (Ні, тоді йому було 17 років.)

8. Півострів, перебування на якому стало справжнім університетом для творчості Джека Лондона Аляска? (Так)

9. За своє перше оповідання "Тайфун  біля японських берегів" отримав премію у 25 доларів? (Так)

10. Оповідання "Жага до життя" Джек Лондон написав у 1907 році? (Так)

11. «Любов до життя» - це пригодницький роман (оповідання).

12. Події оповідання відбуваються в Африці (на Півночі).

13. Джек Лондон прожив 33 роки (40 років).

 5. Коментар учителя. Покинувши університет, молодий Лондон приєднався до численної армії золотошукачів.

    4. Повідомлення географа

 Клондайк – ріка в Північній Америці , на північному заході Канади, права притока Юкону. Бере свій початок у горах Маккензі. Довжина 180 км. У басейні Клондайку  наприкінці 19 ст. були відкриті родовища золота. Почалася «золота лихоманка», і тисячі золотошукачів  кинулися за щастям. Багато з них загинуло від морозів, цинги і браку досвіду виживання в суворих північних краях.

 Клондайк знаходиться на Алясці. Аляска – півострів на північному заході Америки, що простягся на 700 км, завширшки від 10 до 170 км. Поверхня гориста. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах – хвойні ліси, зарості вільхи. Основне заняття населення – риболовля і звіробійний промисел. Клімат холодний, континентальний.

 На дошці наведені приблизні статистичні числа: Слайд 3

 

  • близько 1 мільйона осіб виявили  бажання відправитися за золотом в Клондайк;
  • близько 100 тисяч дійсно за ним вирушили;
  • близько 60 тисяч людей загинули по дорозі, або повернулися назад;
  • близько 40 тисяч людей дійшло до Доусона;
  • лише 4 тисячі з них дійсно знайшли золото…

. Золота на Алясці Джек Лондон не знайшов. Зате відшукав інше: відкрив у собі талант художника, письменника. Враження від перебування на Півночі не лише послужили сюжетною основою північних оповідань, а й дали матеріал для творчості на довгі роки. Джек Лондон увійде в історію літератури як відкривач Американської Півночі – її величної природи. суворих буднів, що випробовують на міцність та характер ЛЮДИНУ, здатну вистояти в битві за життя.

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя. Митець описує реальні географічні місця, якими мандрують його персонажі. Слайд 3 Працюючи над текстом твору, спробуємо уявити собі той далекий північний простір, де опинилися герої Джека Лондона. На них чекає довгий, важкий та небезпечний шлях, який вони мають подолати.

Робота над оповіданням "Жага до життя".

     Де відбувається дія? Чому саме це місце обрано письменником для опису події? (Події твору відбуваються на Півночі. Тут найяскравіше виявляється  характер людини, її сила волі,здатність побороти суворі життєві обставини). Слайд 4-5

     Яку пору року описано? Доведіть свою думку словами з тексту.

(Описано кінець літа:"...Зараз кінець липня або початок серпня". Але на Півночі у такий час лежить сніг: "Навпомацки під снігом водяні болотяні ягоди...").

     Назвіть головних героїв. Скільки їх? (Двоє. Білл та його товариш)

Що привело людей до цієї безлюдної дикої місцевості? (Вони були золотошукачами, а тепер мають повернутися, бо скоро настане зима і в цій місцевості не вижити. Герої йдуть до схованки з провізією, потім попрямують до моря, щоб сісти на корабель і повернутися додому). Слайд 6-7

Слово вчителя.

    Що несли із собою герої? Чому ношу старалися берегти?  (Героїв працювали на золотих розсипах. Вони  добували  золото і поверталися із заробітків додому. Ношу берегли,бо це було те, заради чого вони вирушили у далеку мандрівку в суворий північний край.)

    Як ви вважаєте, чому головний герой немає імені? ( Автор прагне  до узагальнень.  Його цікавить просто людина в критичній ситуації, головне, щоб вона залишилася людиною ) Слайд 9

 

   Слово вчителя. Герой оповідання пройшов шляхом тяжких випробувань   \

-   Які ж небезпеки підстерігали героя? ( Голод, холод, страх самотності, зустріч із хижими звірами, боротьба з самим собою).

 Працюючи над змістом оповідання, вам необхідно скласти пам’ятку «Правила виживання в екстремальних умовах» на чернетках.

 

         На шляху виживання герой повинен боротися зі страхом самотності.

  • Боротьба зі страхом самотності 
  • – Уявіть себе на місці головного героя і розкажіть про свої  почуття після зради товариша.
  •  Розповідь головного героя.    Слайд 10

  Невесела картина була перед моїми очима. З усіх боків, аж до обрію, одноманітна пустка, пагорби, всі пологі і низькі. Ані деревця, ані кущика, ні травинки – нічого, крім безкрайньої страшної пустки. В моїх очах не раз проблискував страх.

– "Білл", – прошепотів я. Але ніхто не обізвався.

Робота з текстом.

Знайдіть у тексті слова, які найяскравіше характеризують стан безіменного героя, залишеного товаришем. (Герой тричі гукає Білла, але той і не озирнувся. За допомогою вдалого порівняння автор передає фізичний та психологічний стан потерпілого, коли той кличе Білла перший раз: "очі засвітилися тугою пораненого оленя", вдруге – це був відчай – молитва людини, що потрапила у біду, а втретє – з виразом жаху в очах мандрівник прошепотів Білл.)     Бесіда.

І так, герой залишився наодинці з природою.

  • Чи підкорився він обставинам? (Ні, його не охопив відчай)
  • Що він робить, залишившись сам? (Не кричить і не благає про допомогу; з часом долає пригнічення і страх, опановує себе і рушає далі)
  • На що сподівається герой? (Що Білл його не кинув)
  • Чому герой переконував себе, що Білл чекатиме його біля схованки?

(Надія рятує героя від відчаю. Він мусить так думати,  це допомагає вижити).

  • Правило перше  не втрачати надії, не впадати у відчай.

Боротьба з холодом

-         Яке значення має вогонь для героя? (Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; вогонь  – це порятунок від хижих звірів).

-         Як береже сірники головний герой? (с. 155 « Він розв’язав свого клунка й передусім  полічив сірники… Перелічив тричі - 67 сірників; загорнув кожен у папір  і сховав… )

Правило друге: зберігати вогонь як символ життя.

  • Боротьба з голодом

  - Як герой бореться з голодом? ( Шукав і їв болотяні ягоди, намагався впіймати куріпку, ловить пічкурів у калюжі, їсть цибулинки рогозу, висмоктує та гризе кістки молодого оленя).

-         Чому він примушує себе їсти  навіть тоді, коли не почуває гострого почуття голоду? ( « Чоловік усвідомлював, щоб вижити , треба їсти»).

-         Яка людина здатна так робити?  (Сильна духом, яка цінує життя).

Герой розумів, щоб вижити потрібно їсти. Інакше для чого так силуватися - лягай та вмирай!

Правило третє: щоб вижити, треба їсти.

  • Боротьба зі  звірами
  • У природі існує такий закон: виживає сильніший. Людина – частина природи. Як цей закон розкривається у творі? Цей закон розкривається тоді, коли герой зустрічається із звірами

 Розповідь від першої особи.  Від імені головного героя розповісти про зустріч, ведмедем.

  • Людина і Вовк

-         Який епізод  найдраматичнішим  у творі? (Зустріч із вовком).

-         Як називається найдраматичніший епізод твору. ( Кульмінація).

-         Зачитаємо. ( с. 162) Як ви думаєте. Що символізує вовк? ( Вовк – це символ смерті, яка тягнеться за людиною. Здається, що головний герой от-от загине. Вовк і герой в однаковому становищі: голодні, хворі,самотні).

-         Чому герой не здався у боротьбі з вовком? (Сама думка про те, що він може стати жертвою вовка була йому огидною).

Отже, життя сильніше за смерть. Звідси правило четверте: не показувати  страху перед хижими звірами. Не тікай! Людина сильніша за хижого звіра.

Боротьба з самим собою

- Що означало для героя золото в житті? ( Золото - це великі можливості для людини).

- Чому він його викинув? ( Зрозумів,що воно зайвий тягар у дорозі).

- Як ви думаєте, герою просто було відмовитись від золота, яке він з такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив?

Міркував розважливо: розв’язав лосячу торбинку, розділив золото надвоє; одну половину зав’язав у шмат укривала й заховав біля примітного кам’яного виступу; а другу згріб назад у торбинку. Нести клунок йому несила. Він знову розділив золото, одну половину висипав просто на землю. Трохи згодом викинув і решту).

- Які речі залишив при собі герой? ( Рушницю, ніж,відерце, залишки ковдри).

- Чому герой викинув золото, а не решту  речей?( Вони можуть допомогти йому зберегти життя). 

- Чи повернеться герой за золотом?

   Речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Герой відмовляється від усього, що заважає вижити.  Справжня цінність – життя Правило п’яте: найбільша цінність людини – життя. Відмовся від усього, що заважає  жити.

Герой і Білл: шлях життя і шлях смерті.              

 Один шлях проходять герої, але Білл ішов дорогою смерті,  а герой – дорогою життя.

  • Як герой дізнався про долю Білла?       Слайд 17
  • Прокоментуйте цитату: «Що ж, нехай Білл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Біллових кісточок. А Білл зробив би так, якби опинився на його місці, думав він, плентаючись далі». (Автор підкреслює людську сутність героя, незважаючи на страшні фізичні муки, пережиті випробування, він залишається людиною. Автор дає зрозуміти, що для Білла золото важливіше за життя).
  • Чи були поблизу кісток Білла якісь речі, крім золота? Про що це свідчить? (Білл поставив на перше місце золото і програв)

Чому загинув Білл? (Природа покарала його за підлість і жорстокість. Білл продемонстрував слабкість людського духу. Він обрав  золото, а не життя)   Білл – своєрідне застереження вчинкам, які ми не повинні робити.він  втратив людську сутність

  • А безіменний герой, втративши все, зберіг дві найголовніші речі: силу духу, яка не скорялася смерті, і людську сутність.

Правило шосте: бережи людську сутність. Будь людиною!

Слово вчителя. Ми розглянули історію боротьби героя за власне життя. Письменник доводить, що найцінніший скарб, важливіший за все золото світу, — це життя людини. Проте щоб вижити, потрібно виявити не тільки фізичну силу, а передусім силу духу й людяність. У скрутній ситуації перемагає той, хто долає в собі жагу до наживи. А той, хто втрачає в собі милосердя та гідність, гине. Сувора природа Півночі стає справедливим суддею для фізично здорового Білла і залишає перемогу за Людиною, яка проявила мужність, духовну силу, жагу до життя. Такий герой може перемогти навіть смерть.

        Перевірка виконаного учнями завдання (Складання пам’ятки «Правила виживання в екстремальних умовах»)  (правила учні  записують у зошити).

  1. Не втрачати надії, не впадати у відчай.
  2. Зберігати вогонь як символ життя.
  3. Щоб вижити, треба їсти.
  4. Не показувати страх перед хижими звірами. Не тікати! Людина сильніша за хижого звіра.
  5. Найбільша цінність людини – життя. Відмовся від усього, що заважає жити.
  6. Бережи людську сутність. Будь Людиною!

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань.

Заповнити  схему  "Кола   Вена"

Яким же виявився в екстремальній ситуації Білл, яким безіменний герой, що їх об’єднувало?

 

 

 

 

 

  1. Розпишіть у два кола спільні та відмінні риси характеру, які притаманні Біллу й Невідомому.

      Сміливість, гордість, жадібність, гідність, мужність, відповідальність за свої вчинки, самовпевненість, егоїзм, сила духу, волі, вимогливість, підлість, боягузтво, терпіння, любов до життя, доброта, грошолюбність, жорстокий  

Слово вчителя

    До нас на урок завітала кореспондент відомого телеканалу, яка хоче взяти інтерв’ю у героя оповідання Джека Лондона «Любов до життя». Давайте їй допоможемо, але пам’ятайте: зараз ви – герой оповідання, відповідь даєте від першої особи.

 

Рольова гра «Інтерв’ю журналіста»

    Назвіть, будь ласка, Ваше ім’я та прізвище.

    Чому Джек Лондон не захотів дати Вам ім’я?

    Чому Ви викинули клунок з золотом, адже це було саме те, заради чого Ви вирушили на Аляску?

    Чому, на Вашу думку, Білл не залишився з Вами?

    Який з моментів Вашої подорожі зараз здається найстрашнішим?

    Чому, коли Ви вже були на китобійному судні «Бетфорд», Ви ховали сухарі?

    І останнє запитання: скажіть, завдяки чому Вам вдалося вижити?  

VІІ. Рефлексія.             Слайд 21

Продовжити речення.

     Оповідання Джека  Лондона «Любов до життя» допомогло мені зрозуміти…

     Які уроки з оповідання ми візьмемо зі собою в життя?

 

  1.            Слово вчителя

       Треба любити життя. Але пам’ятати , що іноді воно пропонує важкі, екстремальні ситуації. Саме тоді потрібно бути гідним людини та встояти. На жаль, такі ситуації бувають не тільки в книжках, вони трапляються і в нашому повсякденному житті. Люди поводяться по-різному: хтось опускає руки, вважаючи, що життя закінчилося, а хтось знаходить сили і продовжує жити, вражаючи оточуючих своєю силою волі та бажанням жити. Сьогодні я вам розповім про дві долі людей, на життя яких випали великі випробування. Але вони вистояли і не занепали духом.

Відео «Олена Чинка»

 

Українка Олена Чинка удостоєна звання «Гордість країни». Ця нагорода для людей, які в незвичайних, часто в екстремальних ситуаціях, здатні показати найкращі людські якості, показати свою силу волі і мужність. Олена в 23 роки була: студенткою театрального інституту, зіграла у фільмі «Страчені світанки» головну роль, створила власну дитячу танцювальну групу «Геліос». Збиралася заміж, загалом, життя здавалося, вдалася, але після довгоочікуваного відпочинку по поверненню додому, вона потрапила під поїзд і позбулася ніг.

   Чотири години молода дівчина перебувала на межі життя і смерті, благо врятувати її вдалося. Пройшовши всі етапи повернення до життя, вона не тільки зуміла впоратися з проблемами і подолати всі труднощі, а й повернулася до нормального життя. 

   Молода жінка в 2000 році знову пішла навчатися в інститут на факультет журналістики, закінчила курси водіння, стала знаменитою телеведучою і розвиває свою дитячу студію танців «Геліос». Довгий шлях до досягнення всіх сьогоднішніх успіхів був не легкий, удар за ударом підносила доля, але Олена все витримала і не

зламалась.

13781786_1611830989108514_5109986681046401865_n

Ти зайшов у глухий кут,

Ти не знаєш, куди іти далі?

Не озирайся на проблеми

Бери приклад з героїв

Мужніх воїнів АТО

 

  Соціальний проект із символічною назвою "Переможці" , який показує 17 мужніх, красивих і сильних чоловіків та одну жінку-волонтера - наших захисників, котрі живуть з протезами.

 Вони втратили частини тіла у воєнних діях на сході України, але не втратили сили духу.

Тож ці люди є справжніми переможцями у багатьох сенсах:

- над ворогом,

- над обставинами,

-над болем,

- над проблемами,

- над собою.
 

А ще вся Україна повинна знати своїх героїв, які пожертвували собою заради нашої країни і нашої свободи"

Відео «Переможці»

VІІІ. Підбиття підсумків

1. Робота з епіграфом. Слайд 1

Як ви розумієте слова  Ернеста Хемінгуея: «Людину, яка не здається, перемогти  не можна»? (Джек Лондон неодноразово зазначав, що людина повинна мати мету в житті. І тільки це врятує від розчарувань. А перемагає той, хто буде до кінця наполегливим і докладатиме до того зусиль)

Коментар учителя. Джек Лондон у своїх творах пише про випробування, які випадають на долю людини, страждання, боротьбу. Найголовніша риса, якою захоплюється  письменник – це людська стійкість.  Улюблені герої Джека Лондона в складних життєвих ситуаціях зберігають людяність, милосердя, товариськість, проявляють гідність та  силу духу.

2.Слово вчителя.

Проектування   «Ситуації успіху»                                                                                                                       

-                                    У вас на партах маленькі червоні серця.

Запишіть кілька рис характеру, які б ви запозичили у нашого героя і вони б вам знадобилися у житті.

-                                    Прикладіть їх до свого серця.

 Нехай ці слова проникнуть у ваше людське серце і у вас з’явиться ще більше бажання жити, любити життя, а в цьому житті бути добрими, терплячими, милосердними, цінувати дружбу, цінувати життя.

 І пам’ятайте : життя – це боротьба. Людина завжди має долати якість труднощі, щоб дійти до поставленої мети..

Найважливіше і найважче для людини – завжди, за будь-яких обставин залишатися людиною

ІХ. Домашнє завдання         Слайд 22

  • Написати лист герою оповідання «Дякую, що дали приклад, як варто боротися за життя».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                             

 

docx
Додано
26 грудня 2023
Переглядів
1003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку