Конспект уроку на тему "Не з дієприслівниками".

Про матеріал
Розробка конспекту уроку на тему "Не з дієприслівниками" подана на допомогу вчителям української мови з метою домогтися засвоєння учнями правил написання НЕ з дієприслівниками, правильного їх застосовування, аргументовано доводити свій вибір: формувати орфографічну грамотність.
Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку

НЕ з дієприслівниками

Файл:FlagMap of Ukraine.png — Вікіпедія

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

Нагірненського ЗЗСО I-III ст.

Галина Кушнір

 

 

 

Тема: НЕ з дієприслівниками

Мета: домогтися засвоєння учнями правил написання НЕ з дієприслівниками, вчити їх правильно писати НЕ з дієсловами та дієприкметниками і пояснювати написання за допомогою орфографічних правил

Культурологічна тема

Я прошитий травою густою,

Я прошитий Дніпром до кісток,

Рідна мово, без тебе ніхто я,

Мов відірваний вітром листок.  (П.Перебийніс)

Перебіг уроку

I Мотивація навчальної діяльності

1. Організація учнів до уроку

II Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

Три учні виконують завдання

Картка №1

1. Як творяться дієприслівники недоконаного виду? Наприклад.

2. Вставити на місці крапок И чи І: бігти ревуч…, ревуч… водоспади; падаюч… зорі, падаюч… додому; відпочиваюч… робітники, відпочиваюч… в санаторії.

3. Виправити помилки: співавши, прочитаючи,  танцюючи, пробігши, сміючись, кидавши, намалюючи, з’ївши.

Картка №2

1. Як творяться дієприслівники доконаного виду? Приклад.

2. Знайди зайве слово: ведучи, достигаючі, відпочиваючи, сумуючи, падаючи.

3. Виписати дієприслівник. Розібрати його як форму дієслова. Коли згорне мати свої руки променем згаслим на серці, страшно, як, прощаючись, онуки забелькочуть мовби іноземці.

Картка №3

1. Дієприслівник – це…

2. Від поданих слів утворити дієприслівники. Несуть, подорожують, підносять, бачать. Подолати, зняти, пробігти, звірити, відкрити.

3. Виправити пунктуаційну помилку. Втрачаючи, рідну мову, народ втрачає разом з нею і своє духовне надбання, нажите за багато віків.

2. Питання до класу.

- Чому дієприслівник вважається особливою формою дієслова, а не частиною мови?

- Яке загальне значення дієприслівника?

- У реченні з дієприслівником додаткову дію виконує та сама особа, що й головну, чи інша?

- Від яких дієслів не можна утворити дієприслівники?

- Назвати суфікси дієприслівників недоконаного виду?

- Які суфікси властиві дієприслівникам доконаного виду?

- Яка синтаксична роль дієприслівника?

3. Словниковий вибірково-розподільчий слуховий диктант.

Визначити і розподілити у 2 стовпчики:

1) дієприслівники недоконаного виду;

2) дієприслівники доконаного виду.

Перекладаючи, відкинувши, відпочиваючі, покликавши, висікаючи, двічі, сідаючи, написавши, захищаючи, сумуючі, ідучи, зігнуті, зів’ялі, співаючий, жаліючи, запитавши, чаруючі, сміючись, згорнувши, тричі, здолавши.

4. Зробити синтаксичний розбір речення.

Пояснити пунктограми.

Мово моя, полинного степу стеблинко, як же ти вижила, стільки зазнавши біди.

III Повідомлення теми та мети уроку

1.Бесіда, що актуалізує опорні знання учнів про написання…….

Ти не молися мовою чужою, бо, на колінах стоячи, умреш. Я ненавиджу тих людей, що зневажають рідну мову.

-         Як пишеться НЕ з дієсловами?

-         Коли пишеться разом?

-         Коли – окремо?

2. Самостійне складання учнями словникового диктанту.

Написати 10 дієслів з НЕ.

3. Зіставлення повторених правил з теоретичним матеріалом підручника про написання НЕ з дієприслівниками. Зробити висновок.

4. Словниковий диктант.

Не побачивши, ненавидячи, не пускаючи, незчувшись, не притомніючи, не жаліючи, неволячи, не відкидаючи, не подвоївши, нехтуючи, непокоячись, не помітивши, не тямлячись.

Визначити, префіксом, часткою чи частиною кореня є НЕ у поданих словах.

5. Пропоновані дієприслівникові звороти ввести у речення.

Правильно розставити розділові знаки.

Нехтуючи рідною мовою, не відчуваючи вини перед нащадками.

6. Диктант з коментуванням орфограми «НЕ з дієприслівником».

Мово! Велика молитво наша! Ти стояла на чатах коло вівтаря нашого національного храму, не впускаючи туди злого духа виродження, злого духа ганьби. Незважаючи на численні перешкоди й лихоліття, українська мова, як і наш народ, все-таки вистояла.

7.Вправа 150 (усно)

8. Розвиток зв’язного мовлення.

Скласти усне зв’язне висловлювання про написання НЕ з дієприслівником.

IV Підсумок уроку

V Д/З Вправа 152.   11

docx
Додано
25 квітня
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку