Олекса Стороженко «Скарб». Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання

Про матеріал
Олекса Стороженко «Скарб». Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання
Перегляд файлу

Тема. Олекса Стороженко  «Скарб».  Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання

Мета: формувати предметні компетентності: уміти пояснювати особливості змалювання образу головного героя, його поведінки;

формувати ключові компетентності: висловлювати власні міркування про сенс людського буття, щастя людини; грамотно й безпечно спілкуватися в мережі Інтернет;

формувати емоційно-ціннісне ставлення: осмислювати цінності життя людини, виховувати пошану до звичаїв українського народу, його традицій; прищеплювати риси доброти, працьовитості.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: портрет письменника, книга О. Строженка «Скарб», презентація, скринька із «скарбом», ілюстрації до оповідання, фліпчарт, папір для фліпчарту.

 

Епіграф                                     Щастя не в повітрі в'ється, а руками дістається.

                                                                                                  Народна мудрість                                                                                                 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бліц-опитування

  1. Хто із українських письменників назвав О. Стороженка «талановитим оповідачем»? (Франко)
  2. Хто такий Павлусь?  (Головний герой оповідання, син заможних родичів)
  3. Де провів Павлусь свої юнацькі та дитячі роки (У хаті)
  4. Руки в Павлуся були як у... (Панночки)
  5. Чому мати не пускала Павлуся на вечорниці? (Там збиралися самі п’яниці та розбишаки)
  6. Місце, де Лежень іноді так кричав, «буцім з його чортяка лика дере». (Церква)
  7. Хто закинув дохлого хорта Павлусю в хату через вікно? (Парубки)
  8. Чим займався увесь час Лежень? (Їв та спав)
  9. Куди пішли парубки на зелені свята? (Шукати скарб)
  10.  Чому парубки запрошували Павлуся із ними шукати скарб? (На щастя)
  11.  На що перетворився дохлий хорт? (На дукати)
  12. Чим займався Павлусь після одруження? (Спав, спав, поки навіки не заснув)

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

IV.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

 

V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Чому О. Стороженко назвав своє оповідання «Скарб»?

 

Скарб…  Кожна людина по-різному його сприймає, але водночас – це щось цінне, корисне, велике … Так і герої твору О. Стороженка, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. А чи завжди скарб може зробити людину щасливою?

- Як ви розумієте слово «скарб»?

Скринька із скарбами

  • Дістаньте із скриньки один скарб і прочитайте, яке слово там написане та поясніть, чи ця річ була б для вас скарбом. Чи були б ви щасливі, коли б мали цей скарб? (Учні дістають записки із словами «здоров’я», «родина», «Україна»,  «добробут у сім’ї», «мир», «вірні друзі», «уміння співати», «успіхи в навчанні»  і т.д)
  • Якщо так, то чому саме цим скарбам ви надаєте перевагу? 
  • Якими ще словами-скарбами ви могли б поповнити скриньку? Свої думки обґрунтуйте.

 Словникова робота

Щастя – почуття повного вдоволення життям, сприятливий збіг обставин, безмежна радість; успіх, удача.

Скарб – коштовності, духовні та культурні цінності; щось особливо дороге.

 Тема оповідання «Скарб»: зображення щасливої долі Павлуся Лежня, який протягом свого життя був ледачим і в той же час байдужим до всього.

Ідея творі: засудження заздрості, підступництва тих, хто зазіхає на чуже майно, ледачого, паразитичного життя.

Зачитайте рядки з твору, що містять основну думку: «…той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав…», «Не той тільки щасливий, що натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна».

Жанр твору: гумористичне оповідання з елементами фантастики.

Чому цей твір гумористичний? (Автор тут не викриває вади Павлуся, а в жартівливому тоні виявляє смішне в характері й поведінці головного героя, у способі його життя. Павлусь нікого не ображає, нікому не шкодить і не заважає жити. Такий спосіб життя видається смішним.)

 

Пошукова робота

Відшукати в оповіданні засоби комічного.

Просторічні  та лайливі слова:  телепень, скажена.

Комічні порівняння: як той пуцьвірінок; як горох з мішка; буцім з його чортяка.

Фразеологізми: лико дере. (Дерти лико - бити, карати кого-небудь, розправлятися з кимсь).

Гіпербола: не випускає мати сина надвір цілий рік – то холодно, то жарко, то сиро.

Прізвисько : Лежень.

Комічний портрет: «Пика широка та одутлувата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки».(Одутлуватй – набряклий, опухлий)

Комічні ситуації: «Вийде в садок, ляже під грушею, а часом, глянувши угору, трошки й розсердиться: «бісові груші, - пробубонить,- які спілі, і над самісінькою головою висять, а ні одна ж то не впаде у рот».

Комічна подія: скарб захований у дохлому хорті, якого хлопці жартома вкинули Павлові до хати.

Комічне прислів’я: «Хвалить шинкар п’яницю, а дочки своєї за його не

віддасть!»

  • Яка ж роль цих засобів творення комічного? (Викликати відразу до людини, котра нічого не робить, висміяти таких людей, як Павлусь, задуматися, чи немає у нас таких рис характеру).

Отже, автор висміює людину, котра нічого не зробила у своєму житті доброго, прожила марно  й безцільно.                   

  • А як ви вважаєте чи був щасливий герой оповідання «Скарб» Павлусь? Відповідь обґрунтуйте.
  • Чи хотіли б ви мати таке щастя, як герой твору?
  • Чи хотіли б ви потоваришувати з Павлусем? Які б поради ви могли б йому дати?
  • Що символізує образ скарбу? Спробуйте розкрити його символічне значення. (Скарб – узагальнений образ щастя. І хоча люди заздрили Павлусеві, вважали що щастя приклеїлося до нього, та жити, так, як він, не хотіли. Щасливим не був і Павлусь, бо він нічого у своєму житті не бачив, окрім того, що їв та спав. А такий спосіб життя людині щастя не приносить.)
  • Чи актуальний цей твір в наш час? Чи зустрічались вам такі Павлусі?

 

Отже, одні з вас засуджують таке безтурботне життя Павлуся і вважає його життя не щасливим, тому що, живучи так, Лежень багато втратив у житті: не мав друзів, не навчався, не пізнавав світ, не піклувався про інших людей чи тварин. А от інші учні, хоч їх меншість, вирішили, що було б дуже добре тільки їсти та спати, а гроші самі до тебе йшли б. А як про це скажуть користувачі Інтернет?

Щоб відчути себе справжнім журналістом і мати можливість висловлювати свою позицію сьогодні не обов’язково надсилати  матеріали до редакцій ЗМІ та чекати на відповідь. Не потрібно також обов’язково працювати у виданні журналістом, достатньо завести власний блог в Інтернеті.

  • Що таке блог? (Для когось блог – онлайн журнал, для когось – інтернет-щоденник, основним наповненням якого є записи, що систематично додаються.)
  • Хто з вас веде власний блог?
  • Що вам це дає? (Можна поспілкуватися з цікавими людьми, знайти в мережі слухача і розширити свою читацьку аудиторію. За допомогою блогу можна заявити про себе, поділитися своїми різними думками, ідеями, творіннями. Через блог можна отримати інформацію про особу його автора. Розважитися, читаючи блог і ведучи полеміку в коментарях. Блог надає можливість поділитися своїми проблемами й отримати підтримку та пораду від великої кількості людей. Якщо блог використовується як особистий щоденник, то записи в ньому можна перечитувати через деякий час, щоб згадати події.)
  • Медіавправа.  Допис до блога

 

d2xzmw6cctk25h.cloudfront.net/post/891/og_cover...

Ось як про щастя пише блогер Таміла Кошман

Розкажи мені про щастя

Ми кожного дня чуємо про щастя, але так мало знаємо, що потрібно, аби його було більше, що воно означає і в чому його секрет.
Для кожного воно різне, але коли перебираєш в голові хороші моменти, то на обличчі з`являється щира посмішка. Це запах лісу, після дощу. Теплий чай та м`яка подушка. Бажання, яке ти загадуєш, коли падає зірка. Неочікуваний подарунок від дорогої людини. Коли любиш своє відображення в дзеркалі. Холодний душ, після спекотного дня. Останнє тістечко, яке залишилось в холодильнику. Це шурхіт листя, яке в тебе під ногами. Для кожного щастя індивідуальне. Ніхто не знає його секрету. Але, якщо відкинути всі роздуми, а просто насолоджуватись життям, то можна бути впевненим, що радість є в кожній миті. Тут і тепер. І довкола тебе.

 

У публікації Kateryna Stetsiuk «Бути блогером: популярність та казкове життя чи величезна відповідальність та наполеглива праця?» на питання «Що робить тебе щасливим?» популярний київський блогер, відомий як Крус, Олександр Барабошко відповів: «Насичений графік і постійна зайнятість. Коли є багато процесів — в тебе немає часу думати, що ти можеш бути нещасливим. Коли є два вихідних і в тебе немає чим зайнятись — тоді ти починаєш думати над сенсом життя, чи займаєшся ти потрібними речами, а коли працюєш — ти просто насолоджуєшся і це круто»

 

Сьогодні пропоную кожному з вас відчути себе блогерами і висловити свою думку з проблеми: щастя не в повітрі в'ється, а руками дістається.

 

Робота в групах (роботу виконують на папері для фліпчарту та презентують)

І група.  Уявіть, що ви блогер Павлусь. Напишіть в чому він убачає щастя.

ІІ група. Напишіть відгук (коментар)  блогеру Павлусю на його запис, переконавши хлопця, що лінива людина не може бути щасливою.

 

Читачі цікавляться дописами з оригінальними й цікавими заголовками. Оберіть для свого допису саме такий.

 

Блог Лежня

Олекса Стороженко. «Скарб». Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний  характер оповідання

 

     Я єдина дитина у родині, про мене опікувались із самого раннього дитинства. Звик до того, що батьки, як слуги, виконували всі мої забаганки. Мені дуже подобається нічого не робити, нікому не допомагати, а жити лише у своє задоволення, люблю тільки їсти та спати. Говорять, що я справжній егоїст, який не переймається життям інших людей, навіть рідних батьків. Може, й так, але я щасливий. Усі вважають, що щастя, як горох з мішка, так і сиплеться на мене. Так, сиплеться, але мені не хочеться нахилятися і збирати розсипані дукати, не хочеться струсити грушу з дерева. Ось і цей допис мені лінь писати, але пишу тому, що хочу, щоб про моє щастя знало більше людей у світі.

Коментар 1: Павлусю, я вважаю, що таке сите, бездіяльне життя не можна назвати щастям. Павлусю,  ти не найкращий приклад для наслідування. Ти повний антипод справжнього українця, адже для людини позитивної характерними є риси працьовитості, щирості, любові до ближнього. 

Коментар 2: Ми з тобою дуже різні. Я хочу в житті досягти певних висот: отримати професію, зробити щось для цього світу. Мені не хотілося б, щоб моє життя було пустим, як у тебе. Маю надію, що ти зможеш змінитися. Кажуть, для цього завжди є час. Життя тебе балує, і тобі щастить. Але не буде від цього користі тобі. Не лінуйся, навчись хоча б щось робити. Можливо, ти побачиш, скільки всього втрачаєш.

 

20 березня святкують Міжнародний день щастя. Ініціатива святкування Дня щастя належить Королівству Бутан.

Перегляд відео

Міжнародний день щастя: https://www.youtube.com/watch?v=p-se7B6064g

 

VІ. ПІДСУМОК  

  • Чи дійсно щастя саме приходить? Чи варто боротися за своє щастя?
  • Прокоментуйте епіграф до уроку.

Скарбом для кожного є його щасливе життя. Упродовж життя люди шукають свій скарб – щастя. Тож бажаю вам безмежного щастя!

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Перегляньте відео «7-річний книжковий блогер встановив рекорд України»  https://www.youtube.com/watch?v=mtFbXvKax40

 Уявіть, що ви книжковий блогер та поділіться своїми враженнями від прочитаного твору О. Стороженка «Скарб» із підписниками свого каналу на

 Youtube.

 

 

 

Списки використаних джерел

 

  1.  Гладій Ольга Олександрівна. Конспект уроку з української літератури "Олекса Стороженко "Скарб". Скарб - узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання. URL:  https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-ukra-nsko-literaturi-oleksa-storozhenko-skarb-skarb---uzagalneniy-obraz-schastya-povchalniy-harakter-opovidannya-7-klas-34210.html
  2. Таміла Кошман. Розкажи мені про щастя. URL:  

http://t-koshman.vkursi.com/9049.html

  1. Kateryna Stetsiuk. Бути блогером: популярність та казкове життя чи величезна відповідальність та наполеглива праця? URL:  https://medium.com/@katerynastetsiuk/бути-блогером-популярність-та-казкове-життя-чи-величезна-відповідальність-та-наполеглива-праця-5b47d17ccd28
  2. 7-річний книжковий блогер встановив рекорд Україн. URL:  https://www.youtube.com/watch?v=mtFbXvKax40
  3. Міжнародний день щастя. URL:  https://www.youtube.com/watch?v=p-se7B6064g
  4. Едера.IREX

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 квітня
Переглядів
85
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку