Тема. Олекса Стороженко «Скарб». Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання
Мета: формувати предметні компетентності: уміти пояснювати особливості змалювання образу головного героя, його поведінки;
формувати ключові компетентності: висловлювати власні міркування про сенс людського буття, щастя людини; грамотно й безпечно спілкуватися в мережі Інтернет;
формувати емоційно-ціннісне ставлення: осмислювати цінності життя людини, виховувати пошану до звичаїв українського народу, його традицій; прищеплювати риси доброти, працьовитості.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: портрет письменника, книга О. Строженка «Скарб», презентація, скринька із «скарбом», ілюстрації до оповідання, фліпчарт, папір для фліпчарту.
Епіграф Щастя не в повітрі в'ється, а руками дістається.
Народна мудрість
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Бліц-опитування
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Скарб… Кожна людина по-різному його сприймає, але водночас – це щось цінне, корисне, велике … Так і герої твору О. Стороженка, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. А чи завжди скарб може зробити людину щасливою?
- Як ви розумієте слово «скарб»?
Скринька із скарбами
Словникова робота
Щастя – почуття повного вдоволення життям, сприятливий збіг обставин, безмежна радість; успіх, удача.
Скарб – коштовності, духовні та культурні цінності; щось особливо дороге.
Тема оповідання «Скарб»: зображення щасливої долі Павлуся Лежня, який протягом свого життя був ледачим і в той же час байдужим до всього.
Ідея творі: засудження заздрості, підступництва тих, хто зазіхає на чуже майно, ледачого, паразитичного життя.
Зачитайте рядки з твору, що містять основну думку: «…той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав…», «Не той тільки щасливий, що натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна».
Жанр твору: гумористичне оповідання з елементами фантастики.
Чому цей твір гумористичний? (Автор тут не викриває вади Павлуся, а в жартівливому тоні виявляє смішне в характері й поведінці головного героя, у способі його життя. Павлусь нікого не ображає, нікому не шкодить і не заважає жити. Такий спосіб життя видається смішним.)
Пошукова робота
Відшукати в оповіданні засоби комічного.
Просторічні та лайливі слова: телепень, скажена.
Комічні порівняння: як той пуцьвірінок; як горох з мішка; буцім з його чортяка.
Фразеологізми: лико дере. (Дерти лико - бити, карати кого-небудь, розправлятися з кимсь).
Гіпербола: не випускає мати сина надвір цілий рік – то холодно, то жарко, то сиро.
Прізвисько : Лежень.
Комічний портрет: «Пика широка та одутлувата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки».(Одутлуватй – набряклий, опухлий)
Комічні ситуації: «Вийде в садок, ляже під грушею, а часом, глянувши угору, трошки й розсердиться: «бісові груші, - пробубонить,- які спілі, і над самісінькою головою висять, а ні одна ж то не впаде у рот».
Комічна подія: скарб захований у дохлому хорті, якого хлопці жартома вкинули Павлові до хати.
Комічне прислів’я: «Хвалить шинкар п’яницю, а дочки своєї за його не
віддасть!»
Отже, автор висміює людину, котра нічого не зробила у своєму житті доброго, прожила марно й безцільно.
Отже, одні з вас засуджують таке безтурботне життя Павлуся і вважає його життя не щасливим, тому що, живучи так, Лежень багато втратив у житті: не мав друзів, не навчався, не пізнавав світ, не піклувався про інших людей чи тварин. А от інші учні, хоч їх меншість, вирішили, що було б дуже добре тільки їсти та спати, а гроші самі до тебе йшли б. А як про це скажуть користувачі Інтернет?
Щоб відчути себе справжнім журналістом і мати можливість висловлювати свою позицію сьогодні не обов’язково надсилати матеріали до редакцій ЗМІ та чекати на відповідь. Не потрібно також обов’язково працювати у виданні журналістом, достатньо завести власний блог в Інтернеті.
Ось як про щастя пише блогер Таміла Кошман
Розкажи мені про щастя
Ми кожного дня чуємо про щастя, але так мало знаємо, що потрібно, аби його було більше, що воно означає і в чому його секрет.
Для кожного воно різне, але коли перебираєш в голові хороші моменти, то на обличчі з`являється щира посмішка. Це запах лісу, після дощу. Теплий чай та м`яка подушка. Бажання, яке ти загадуєш, коли падає зірка. Неочікуваний подарунок від дорогої людини. Коли любиш своє відображення в дзеркалі. Холодний душ, після спекотного дня. Останнє тістечко, яке залишилось в холодильнику. Це шурхіт листя, яке в тебе під ногами. Для кожного щастя індивідуальне. Ніхто не знає його секрету. Але, якщо відкинути всі роздуми, а просто насолоджуватись життям, то можна бути впевненим, що радість є в кожній миті. Тут і тепер. І довкола тебе.
У публікації Kateryna Stetsiuk «Бути блогером: популярність та казкове життя чи величезна відповідальність та наполеглива праця?» на питання «Що робить тебе щасливим?» популярний київський блогер, відомий як Крус, Олександр Барабошко відповів: «Насичений графік і постійна зайнятість. Коли є багато процесів — в тебе немає часу думати, що ти можеш бути нещасливим. Коли є два вихідних і в тебе немає чим зайнятись — тоді ти починаєш думати над сенсом життя, чи займаєшся ти потрібними речами, а коли працюєш — ти просто насолоджуєшся і це круто»
Сьогодні пропоную кожному з вас відчути себе блогерами і висловити свою думку з проблеми: щастя не в повітрі в'ється, а руками дістається.
Робота в групах (роботу виконують на папері для фліпчарту та презентують)
І група. Уявіть, що ви блогер Павлусь. Напишіть в чому він убачає щастя.
ІІ група. Напишіть відгук (коментар) блогеру Павлусю на його запис, переконавши хлопця, що лінива людина не може бути щасливою.
Читачі цікавляться дописами з оригінальними й цікавими заголовками. Оберіть для свого допису саме такий.
Блог Лежня
Я єдина дитина у родині, про мене опікувались із самого раннього дитинства. Звик до того, що батьки, як слуги, виконували всі мої забаганки. Мені дуже подобається нічого не робити, нікому не допомагати, а жити лише у своє задоволення, люблю тільки їсти та спати. Говорять, що я справжній егоїст, який не переймається життям інших людей, навіть рідних батьків. Може, й так, але я щасливий. Усі вважають, що щастя, як горох з мішка, так і сиплеться на мене. Так, сиплеться, але мені не хочеться нахилятися і збирати розсипані дукати, не хочеться струсити грушу з дерева. Ось і цей допис мені лінь писати, але пишу тому, що хочу, щоб про моє щастя знало більше людей у світі.
Коментар 1: Павлусю, я вважаю, що таке сите, бездіяльне життя не можна назвати щастям. Павлусю, ти не найкращий приклад для наслідування. Ти повний антипод справжнього українця, адже для людини позитивної характерними є риси працьовитості, щирості, любові до ближнього.
Коментар 2: Ми з тобою дуже різні. Я хочу в житті досягти певних висот: отримати професію, зробити щось для цього світу. Мені не хотілося б, щоб моє життя було пустим, як у тебе. Маю надію, що ти зможеш змінитися. Кажуть, для цього завжди є час. Життя тебе балує, і тобі щастить. Але не буде від цього користі тобі. Не лінуйся, навчись хоча б щось робити. Можливо, ти побачиш, скільки всього втрачаєш.
20 березня святкують Міжнародний день щастя. Ініціатива святкування Дня щастя належить Королівству Бутан.
Перегляд відео
Міжнародний день щастя: https://www.youtube.com/watch?v=p-se7B6064g
VІ. ПІДСУМОК
Скарбом для кожного є його щасливе життя. Упродовж життя люди шукають свій скарб – щастя. Тож бажаю вам безмежного щастя!
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Перегляньте відео «7-річний книжковий блогер встановив рекорд України» https://www.youtube.com/watch?v=mtFbXvKax40
Уявіть, що ви книжковий блогер та поділіться своїми враженнями від прочитаного твору О. Стороженка «Скарб» із підписниками свого каналу на
Youtube.
Списки використаних джерел
http://t-koshman.vkursi.com/9049.html