Мета: поглибити знання учнів про відокремлені обставини, удосконалити вміння вживати розділові знаки при них, обгрунтовувати їх вживання за допомогою правил; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені обставини, правильно їх інтонувати, удосконалювати пунктуаційні навички; розвивати творчі вміння складати речення з відокремленими обставинами; виховувати шанобливе ставлення до релігійних свят, а саме Великодня.
Конспект уроку на тему: «Відокремлені обставини»
Підготувала
вчитель української мови
та літератури
Джура Л. В.
Тема. Відокремлені обставини.
Мета: поглибити знання учнів про відокремлені обставини, удосконалити вміння вживати розділові знаки при них, обгрунтовувати їх вживання за допомогою правил; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені обставини, правильно їх інтонувати, удосконалювати пунктуаційні навички; розвивати творчі вміння складати речення з відокремленими обставинами; виховувати шанобливе ставлення до релігійних свят, а саме Великодня.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: мультимедійна дошка, роздатковий матеріал, підручник.
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку
Епіграф:
Виводить мама дивним писачком
По білому яйці воскові взори.
Мандрує писанка по мисочках
із цибулинним золотим узваром…
Ігор Калинець
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання
Зачитування листів до себе в майбутнє
Тоньший, військово-полонений, з-поміж, з давніх -давен, привеликий, все ж таки, Великдень, барокко, пів-Європи, виїзний, режесер, бюджет, хто-небудь, де-які, загальноосвітній, Львів’яни, льон довгунець
Даруючи на Великдень писанки дівчатам, хлопці так освідчувалися їм у коханні.
Писанка вважалася оберегом наших предків
Оберегом –
Міні-проект «Писанка»
Що ми зробили
Крок 1 – Що нас цікавить? Історія писанки.
Крок 2 – Об’єдналися у групи.
Крок 3 – Визначили завдання групам.
Крок 4 – Презентація проекту.
І група – записати легенди про писанку
Легенда “Чому крашанки червоні”.
Коли Спасителя вели на Голгофу, він Сам ніс важкий хрест, на якому Його мали розіп’ясти.
Уже цілу добу із Сина Божого знущалися римські воїни, нещадно б’ючи ногами, нагаями, плюючи в лице. Насамкінець на голову поклали терновий вінець, який не міг добре триматися, і тоді його почали надягати за допомогою палиць, безжалісно б’ючи ними Ісуса по голові.
Від таких знущань Спаситель геть знесилів. Уже тричі Він падав і піднімався. Тоді один з легіонерів звернувся до чоловіка, який ішов на базар з кошиком яєць, щоб той доніс хреста на Голгофу.
Чоловік спочатку відмовлявся, посилаючись на свою зайнятість, але мусив згодитися. Віднісши хрест, він повернувся до свого кошика й побачив, що яйця змінили свій колір на червоний.
ІІ група – скласти діалог про писанку
Діалог
ІІІ група – записати коломийки, повір’я
Я писала писаночку,
Кольори вкладала,
Щоби людям писаночка
Радість дарувала.
Я писала писаночку,
Писала, писала,
Щоби тая писаночка
Славу здобувала.
На Великдень опівночі тварини говорять людською мовою.
Боронь Боже, аби хтось увійшов до хати, як розписували писанки.
Шкарлупи від писанок зберігають, а потім вивішують на городі на палицях, щоб у землі не заводились черв’яки.
Якщо дівчина дарувала парубкові писанку — це означало, що вона його вибирала.
ІV група – скласти розповідь про історію та види писанок
Яйце як символ родючості, вічного життя трапляється у різних народів. Легенда свідчить, що перше фарбоване в червоний колір яйце піднесла римському імператору Тиберію Марія Магдалина зі словами: «Христос воскрес». З тих пір фарбовані яйця — неодмінний символ Великодня: вони прикрашають великодній стіл, їх дарують одне одному, обмінюючись радісним повідомленням.
Яйця, пофарбовані в один колір, називалися крашанками; якщо ж на загальному кольоровому тлі позначали плями, смужки, цятки іншого кольору — це вже крапанка. Ще були писанки — яйця, розфарбовані від руки сюжетними або орнаментальними візерунками. Крашанки можна було фарбувати в відварі цибульного лушпиння або настої трав. Можна було обмотати їх різнокольоровими нитками (краще шовковими) і так поварити.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
ІV. Виконання системи завдань.
1. Робота з підручником
Вправа 303
2. Орфоепічна хвилинка (відео О. Авраменка)
Творче завдання. Скласти речення із словами
3. Пояснювальний диктант
Зберігаючи великодні традиції предків моя сім’я посвячує пасхальний кошик у церкві.
Будучи символом весняного пробудження природи писанка сприяє добробуту, багатому врожаю.
Почувши цікаву розповідь про писанки я вирішила до Великодня теж розписати писанку і подарувати її рідним.
Історія виникнення свята Пасхи сягає своїм корінням біблійних часів. У Старому Завіті розповідається, що єврейський народ, перебуваючи в єгипетському рабстві, зазнавав великих мук й утисків.
Сподіваючись на милість Божу, іудеї пам’ятали про те, що Бог у даному їм Завіті обіцяв звільнення і порятунок. Обравши Мойсея пророком, Бог поклав на нього місію вивести народ з єгипетського полону.
Єгипетський фараон довго не бажав відпустити своїх рабів на свободу, тож Бог насилає на єгиптян 10 покарань. Десяте покарання найстрашніше — смерть первістка в кожній родині.
Бог, звелівши ізраїльтянам помастити перекладини дверей свого житла кров’ю, врятував їх. Уночі ангел Божий пройшов по Єгипту і повбивав усіх єгипетських первістків, а єврейські житла не торкнув. Слово «песах» означало «пройти повз».
Християнська Пасха — це спомин про страждання, смерть та воскресіння Ісуса Христа. Пасха — це тріумф Божої любові до людства. Це перемога життя над смертю, добра над злом, святості над гріхом.
Розписавши писанку, настав вечір.
Підготувавши все до свята, несподівано пішов дощ.
Прийшовши до церкви на Великдень, мене вразила велика кількість людей
речення, ускладнені відокремленими обставинами.
1. Великодні свята минули.
2. Писанкарство мене дуже зацікавило
3. Пасха – це символ добробуту.
Дамоклів меч
Дивитися вовком
Згущувати фарби
П’яте через десяте
Як медом мастити
V. Підсумок уроку
Телеміст «Єднаємо рідні серця»
Розписуємо писанку разом
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал у підручнику
І група - Вправа 314
ІІ група - Виписати з художньої літератури 6 речень, ускладнених відокремленою обставиною.