Конспект уроку "П. Куліш – відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач («Біблія», твори Шекспіра, Дж.Байрона, Ф.Шиллера), автор під"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника, розкрити романтичний світогляд письменника, учити готувати опорний матеріал для створення презентації; розвивати вміння працювати з додатковою інформацією, аналізувати й осмислювати її, формувати асоціативне та логічне мислення, пізнавальну активність учнів; виховувати повагу до творчої спадщини автора, до історичного минулого народу.
Перегляд файлу

  П. Куліш – відомий письменник, перший  український професійний літературний критик, перекладач («Біблія», твори Шекспіра, Дж.Байрона, Ф.Шиллера), автор підручників для школи, українського правопису «Кулішівка». Романтична основа світогляду.

Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника, розкрити романтичний світогляд письменника, учити готувати опорний матеріал для створення презентації; розвивати вміння працювати з додатковою інформацією, аналізувати й осмислювати її, формувати асоціативне та логічне мислення, пізнавальну активність учнів; виховувати повагу до творчої спадщини автора, до історичного минулого народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Засоби навчання: підручник, мультимедійна презентація. ноутбук, зошити, портрет П.Куліша.

 

Хід уроку

I.  Організаційний момент

Добрий день, шановні дев’ятикласники. Спробуйте передати свій настрій за допомогою усмішки. (Слайд 1)

  1.                 Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 2, 3)

1. Погляньте ,будь ласка, на хмаринку слів. Про кого ми будемо сьогодні говорити? (Слайд 4).

Пантелеймон Куліш – письменник, талановитий майстер слова, видатний діяч української культури, етнограф і видавець, автор першого українського правопису «кулішівки», перший перекладач Біблії українською мовою.

На жаль, ім’я цієї талановитої людини довго замовчувалося, тому що  за часів «радянської ідеології» переслідувалося все, що було пронизано любов’ю до України. (Слайд 5, 6).

III. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда.

    Які художні напрями були поширені на початку ХІХ століття? (слайд 7)

Літературні напрями та течії XIX століття

Класицизм       Сентименталізм         Романтизм  

 

    Пригадайте, що пов’язувало П. Куліша та Т. Шевченка. (Обоє були учасниками Кирило-Мефодіївського товариства) (Слайд 8).

Матеріал для вчителя.

Познайомилися вони 1843 року під час першого приїзду Шевченка в Україну. І відразу ж між ними встановилися дружні стосунки, які тривали до самої смерті великого Кобзаря.

У 40-ті роки обох письменників зближували спільна участь у Кирило-Мефодіївському братстві, прагнення до активної боротьби проти кріпацтва, бажання працювати для піднесення освітнього рівня українського народу, намагання пробудити його політичну й національну самосвідомість.

IV. Основний зміст уроку

1. Підготовка до сприйняття матеріалу.

Накресліть у зошиті таблицю, яку заповнюватимете упродовж уроку. (Слайд 9).

Роки

Події

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Мінілекція «Життєвий шлях П. Куліша».

Робота з підручником с.250-253. (Слайд 10).

Пантелеймон Олександрович Куліш народився 7 серпня 1819 р. в містечку Воронежі. Був дитиною заможного хлібороба Олександра Андрійовича й дочки козацького сотника Івана Гладкого. Таке рідкісне ім'я батьки дали синові тому, що він народився саме в день святого Пантелеймона. Хлопчик виростав кмітливим, основою його само- освіти стали фольклор і художні книжки. П. Куліш так згадував свою матір: «Ніхто не співав таких давніх пісень, як вона. Пісня була в неї не забавкою: вона думала піснями, Сидячи за роботою, ніколи не вмовкала, тільки, було, зітхне, задумається й знову співає. А серед бесіди в неї було що слово, то й приказка».

Хлопець навчався в повітовому училищі, а також у гімназії в Новгороді-Сіверському. Ще підлітком він виявляв нахил до словесності й малювання. Саме через надмірне захоплення малюванням хлопець не встигав із математики, тому й не закінчив гімназії. Але знань мав достатньо, щоб працювати домашнім учителем дітей заможних поміщиків. Вищу освіту П. Куліш здобував на філософському та юридичному факультетах Київського університету, проте не закінчив його. Чому? Річ у тім, що уряд у той час почав вимагати, щоб в університетах навчалися лише діти дворян, тож ректори були зобов'язані призначити комісії для перевірки «благородства» студентів. П. Куліш документально не міг підтвердити свого благородного походження через те, що документи про належність до дворянства були втрачені. Саме в цей час батько судився за землю з багатим сусідом і в суді для доказу прав його супротивника за хабар «загубили» документи Куліша про дворянство. Але за 3 роки навчання в університеті Панько здобув грунтовну освіту. Незабаром він почав працювати викладачем словесності в Луцькій, а згодом у Київській і Рівненській гімназіях.

Великою честю стало для П. Куліша запрошення від ректора Петербурзького університету на посаду старшого вчителя гімназії й лектора з російської мови для іноземних слухачів університету. Про це митець писав: «Але що мені в цьому розумному місті замінить звуки рідної моєї мови й краєвиди моєї батьківщини?»

П. Куліш одружується з Олександрою Білозерською –  поетесою, відомою під псевдонімом Ганна Барвінок. Боярином на їхньому весіллі був Т. Шевченко. У спогадах нареченого про ці дні читаємо: «Як же почули Шевченкове співання, ущухли всі так, наче зостався він один під вечірнім небом, викликаючи дівчиноньку свою вірную. Порвалися разом усі розмови й між старими, й між молодими. Посходились із усіх світлиць гості до зали, мов до якої церкви. Пісню за піснею співав наш соловей, справді, мов у темному лузі, серед червоної калини…»

Після весілля подружжя вирушило в мандрівку, проте з Варшави Ганна Барвінок мусила повертатися сама, адже Пантелеймона було заарештовано за участь у Кирило-Мефодіївському братстві й доставлено під конвоєм до Петербурга.

П. Кулішеві було винесено вирок: «Заборонити Пантелеймон Куліш 251 писати й відіслати на службу у Вологду». Через певний час Вологду замінили на Тулу, де молоде подружжя в злиднях прожило 3 роки.

Із заслання повернувся в Петербург. Продовжує займатися письменницькою діяльністю, займається перекладами, видає підручники, відкриває власну друкарню, багато мандрує Європою з дружиною. І письменницька і друкарська справа даються Кулішеві важко через царські заборони.

П. Куліш побував у Німеччині, Бельгії, Швейцарії, Італії. Життя в Європі не припало до душі письменнику, він так відгукувався про нього: «тут розкіш не знає меж і не соромиться лахміття, що навколо неї». Хутірське життя йому подобалось більше.

Останні роки письменник прожив на хуторі Мотронівка (Чернігівщина). Він продовжував займатися письменницькою та перекладацькою діяльністю. Багато часу присвятив перекладу Біблії. Помер 14 лютого 1897 р за столом, перекладаючи Біблію. Похований у Мотронівці.

Фізкультхвилинка для оченяток. (Слайд 10).

Схема «Роки навчання» (Слайд 11)

 

 

  

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

П. Куліш як перекладач.

 Найголовнішою справою свого життя Куліш вважав переклад Біблії українською мовою. На це пішло майже півстоліття невтомної праці.

У біблеїстиці загальноприйнято вважати Кулішів переклад першим повним перекладом Біблії українською мовою.

 

П. Куліш – автор підручників для школи та українського правопису.

“Кулішівка”, або “система Куліша” – перша фонетична абетка. Пантелеймон Олександрович вилучив зі звичайного для його епохи алфавіту церковнослов’янські літери. Його правопис базувався на принципі, “як чую , так і пишу”.

Кулішівка лягла в основу сучасного правопису української мови.

Цікаві факти з життя письменника (слайди 12-17).

V. Систематизація та узагальнення

1. Зачитування та обговорення заповнених таблиць. (Слайд 18).

2. Виконання інтерактивної вправи.

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності

Підведення підсумків уроку.

Діти, щоб дізнатися чи досягли ми мети уроку, давайте використаємо технологію «Незакінчене речення».

Технологія «Незакінчене речення».

Завдяки уроку дізнались про…

На цьому уроці навчилися…

Найбільші труднощі  відчули…

На наступних уроках  хочу…

Настрій на уроці був..

VII. Домашнє завдання

     Прочитати роман «Чорна рада».

     Підготувати повідомлення про І. Брюховецького та Я. Сомка.

 

 

 

doc
Додано
14 жовтня 2023
Переглядів
968
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку