Конспект уроку + презентація + кросворд на тему: "Відокремлені члени речення" для 8 класу

Про матеріал

Даний матеріал можна використати для узагальнення та систематизації вивченого як після вивчення розділу "Відокремлені члени речення", так і в кінці навчального року під час повторення матеріалу.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Речення з відокремленими членами Підготувала учитель I категорії Вільховецького навчально-виховного комплексу «дошкільного навчального закладу – загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів імені Героя України В'ячеслава Чорновола» Звенигородської районної ради Черкаської області Михайлич Валентина Володимирівна

Номер слайду 2

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про відокремлені члени речення, правила відокремлення означень, прикладок, обставин; вдосконалювати навички правильної побудови та вимови речень із відокремленими членами речення та правила вживання розділових знаків при відокремлених членах; виховувати доброту та милосердя. Тип уроку: урок узагальнення і систематизація вивченого.

Номер слайду 3

Девіз уроку Зібратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес. Працювати разом – це успіх. Генрі Форд

Номер слайду 4

Які члени речення називаються відокремленими? Які члени речення можуть відокремлюватися? Коли відокремлюються поширені означення? Коли відокремлюються поширені прикладки? Коли відокремлюються поширені обставини? Коли відокремлюються непоширені означення? Коли відокремлюються непоширені прикладки? Коли відокремлюються непоширені обставини? Коли не відокремлюється обставина? Синтаксична вікторина

Номер слайду 5

«Вибери мене» Із даних речень кожна група виписує лише свої речення. Напевне, треба менше говорити про добро, а більше проявляти його, виявляючи милосердя до тих, хто потребує підтримки. У наших традиціях, давніх і мудрих, споконвіку зберігалася звичка наділити прохаючого, прихилити подорожнього, надати допомогу немічному. Наша душа – це собор, храм добра, правди і любові. Не говори про доброту, коли сам нею не сяєш, коли у радощах витаєш, забувши про чужу біду. Летить по небу журавлиний клин – посланець із минулого століття. Говорімо більше добрих слів, сповнених добра і підтримки. І ми злітаєм, мовби журавлі, не можем врятувати Батьківщину – найкрасивішу часточку землі. Летить бджола, журбою оповита, мов янгол із надломаним крилом. І, надлетівши, зморена бджола відчує стебел плавне колихання.

Номер слайду 6

«Мовний марафон» Виконати синтаксичний розбір речень. Чарівна квітка, зірвана жорстокою рукою, вже не розцвіте ніколи. 2. Сьогодні дзвони б'ють на сполох, закликаючи нас до милосердя. 3. Старість, уперта бестія, покриває зморшками людське обличчя і руки.

Номер слайду 7

«Мить творчості» Завдання для 1 групи Із двох речень складіть одне, зробивши присудок другого речення відокремленою прикладкою. Запорізька Січ розрослася в могутню бойову силу. Запорізька Січ – козацька вольниця. Особистість Сірка справляла величезне враження на сучасників, а ще більше на нове покоління козаків. Сірко – воїн і непереможний герой.

Номер слайду 8

«Мить творчості» Завдання для 2 групи Скласти речення з відокремленими прикладками в поєднанні зі словами: а) особливо, або, родом б) так званий, тобто, на ім’я

Номер слайду 9

«Мить творчості» Завдання для 3 групи Поширити речення уточнюючими відокремленими членами речення. Це було влітку … . Поволі … пливе валка битим шляхом. Ніч була темна … . Отут … зростала козацька вольниця.

Номер слайду 10

«Редактор» Відредагувати речення. Пояснити вживання розділових знаків, визначити вид відокремленого члена. Перед малюнками дітей, які були виставлені у залі, товпилися батьки. До мене підійшов брат мого товариша, який був капітаном футбольної команди. Обличчя наших футболістів, які були замурзані, з побитими колінами, світилися радістю. Поливаючи клумбу нагрітою на сонці водою, квіти гарно ростуть. Під′їжджаючи до лісу, несподівано вискочив вовк. Додивившись цікавий фільм, настав вечір.

Номер слайду 11

«Шифрувальник» Закодувати речення. Скласти цифровий ряд речень з відокремленими членами, користуючись кодом: 1 – відокремлене означення, 2 – відокремлена прикладка, 3 – відокремлена обставина, 4 – відокремлений додаток, 5 – відокремлений уточнюючий член

Номер слайду 12

«Шифрувальник» А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези. Над полем, у високості, співали жайворонки. Я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези. Тепле повітря нагадувало собою весняні ночі, переповнені вогкістю. Посеред нема, над самою головою, ніжно золотилися хмари. Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині. Срібним маревом повиті, біля сіл стоять тополі. Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна. Сонце, зупинившись посеред неба, здавалося, уже не рухалося. Завдяки райдузі, небо і земля поєдналися. Мовчать каштани, стомлені і мляві. Велична мелодія, швидко наростаючи і міцніючи, розгорталася у могутнє гармонійне море.

Номер слайду 13

«Хто швидше?» Знайти відповідність між прикладом і правилом про відокремлення. 1. Вітер, скотившись з гір у долину, ховався по темних ярах і щось глухо бубонів високим скелям та глибоким ярам. 2. Осяяні сонцем, гори сплять. 3. Ні птиць, ні людей, окрім ясної зірки в високості. 4. Чиста, прозора, вона просвічувала наскрізь. 5. А поза тином, вибитим вітрами, жили шляхи, і села, і міста. 6. На порозі гість веселий – дощ блакитний, весняний. А Означення, що має додаткове обставинне значення Б Додаток із прийменником окрім В Обставина, виражена дієприслівниковим зворотом Г Поширена прикладка, яка стоїть після означуваного іменника Д Означення стосується особового займенника Е Поширене означення, яке стоїть після означуваного слова

Номер слайду 14

Розгадування кросворда Випробування: розгадати кросворд. Закодоване слово у вертикальному рядку – назва розділу, у якому вивчається тема відокремлених членів речення Означення і прикладки відокремлюються, якщо стоять… означуваного слова 1п і с л я 2т и р е 3о з н а ч е н н я 4і н т о н а ц і є ю 5з в о р о т а м и 6в і д о к р е м л е н и м и 7д і є п р и с л і в н и к и 8п р и ч и н и 9с л о в а 2. Розділовий знак, що ставиться при відокремленій поширеній прикладці, і в усному мовленні виділяється довгою паузою. 3. Прикладка – це різновид … 4. Відокремлені члени речення на письмі виділяються комами, а при вимові - … 1 2 3 4 5 6 7 8 9 с и н т а к с и с 5. Другорядні члени речення відокремлюються, якщо виражені дієприкметниковими чи дієприслівниковими … 6. Члени речення, які виділяються за змістом та інтонацією, називаються… 7. Не відокремлюються одиничні … , що вказують на обставину способу дії 8. Прикладка відокремлюється, якщо має відтінок … 9. Відокремлені члени у реченні залежать від пояснювального …

Номер слайду 15

Конкурс «Словограй» А (10 - 12 балів) Написати твір - мініатюру «Поспішаймо творити добро ...». Б (7 - 9 балів) Скласти окремі речення на дану тему. В (4-6 балів) Записати речення, розставивши розділові знаки. Спасибі вам мамо за вашу любов і безмежну ласку щедру незміряну. Спасибі вам мамо за всю доброту і пісню залишену в спадок. Витри піт солоний із чола і трудись забувши про утому.

Номер слайду 16

«Рефлексійна анкета» Дізнався… Повторив… Навчився… Зрозумів… Зробив успіхи в … Навчив інших … Труднощі я відчув … Я не вмів, а тепер … Творити на уроці … Бажаю продовжити …

Номер слайду 17

Сенкан Відокремлення Відокремлені, уточнюючі Відокремлюють, інтонують, пояснюють Доповнюють основний зміст Виділення

Номер слайду 18

Домашнє завдання Повторити теоретичний матеріал Диференційоване завдання: 4-6 б. – вправа з підручника. 7-9 б. – написати твір-мініатюру «Материн гнів як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане», використовуючи відокремлені члени. 10-12 б. – написати лінгвістичну казку про відокремлені члени речення.

Номер слайду 19

Використані джерела Література: Українська мова: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. - К: Генеза, 2016. – 224 с. (книга двох авторів) Олійник О. Б. Українська мова: Підручник для 8-9 кл. середньої школи – К., «Альфа». 1997. – 432 с. (книга одного автора)

Перегляд файлу

Тема. Речення з відокремленими членами (слайд1)

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про відокремлені члени речення, правила відокремлення означень, прикладок, обставин; вдосконалювати навички правильної побудови та вимови речень із відокремленими членами речення та правила вживання розділових знаків при відокремлених членах; виховувати доброту та милосердя (слайд 2)

Тип уроку: урок повторення, узагальнення та систематизації знань

Обладнання: мультимедійна презентація, тексти, кросворд

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

III Мотивація навчальної діяльності. (слайд 3)

  1.     Вступне слово вчителя.

Сьогодні у нас тематичний урок, урок – гра, девізом якого будуть слова Генрі Форда: «Зібратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес. Працювати разом – це успіх»

Для роботи на уроці нам необхідно поділитися на три групи. Кожна із груп є спеціалістом із певного типу відокремлень.

IV Узагальнення і систематизація вивченого.

  1.     «Синтаксична вікторина» (слайд 4)

Першим випробуванням на сьогоднішньому уроці буде синтаксична вікторина. Тобто кожна група буде ставити запитання іншій із теми «Речення із відокремленими членами». Найбільшу кількість балів отримає та група, яка дасть найбільшу кількість правильних відповідей .

1. Які члени речення називаються відокремленими?

2. Які члени речення можуть відокремлюватися?

3. Коли відокремлюються поширені означення?

4 .Коли відокремлюються поширені прикладки?

5. Коли відокремлюються поширені обставини?

6. Коли відокремлюються непоширені означення?

7. Коли відокремлюються непоширені прикладки?

8. Коли відокремлюються непоширені обставини?

9. Коли не відокремлюється обставина?

Учитель. Отже, ми з вами повторили правила відокремлення другорядних членів речення .  У цих питаннях ви орієнтуєтесь добре.

  1.     «Вибери мене» (слайд 5)

Наступне завдання «Вибери мене». Із даних речень кожна група виписує лише свої речення .

  •        Напевне, треба менше говорити про добро, а більше проявляти його, виявляючи милосердя до тих, хто потребує підтримки.
  •        У наших традиціях, давніх і мудрих, споконвіку зберігалася звичка наділити прохаючого, прихилити подорожнього, надати допомогу немічному.
  •        Наша душа   це собор, храм добра, правди і любові.
  •        Не говори про доброту, коли сам нею не сяєш, коли у радощах витаєш, забувши про чужу біду.
  •        Летить по небу журавлиний клин – посланець із минулого століття.
  •        Говорімо більше добрих слів, сповнених добра і підтримки.
  •        І ми злітаєм, мовби журавлі, не можем врятувати Батьківщину –  найкрасивішу часточку землі.
  •        Летить бджола, журбою оповита, мов янгол із надломаним крилом.
  •        І, надлетівши, зморена бджола відчує стебел плавне колихання.

Учитель. Завжди пам'ятайте зміст цих речень, задумайтесь над ними і візьміть із собою як заповіт.

  1.     «Мовний марафон» (слайд 6)

Наступне випробування на нашому шляху „Мовний марафон" . Три учасники від команд біля дошки виконують синтаксичний розбір речень, а учні працюють у зошитах .

1. Чарівна квітка, зірвана жорстокою рукою, вже не розцвіте ніколи.

2. Сьогодні дзвони  б'ють на сполох, закликаючи нас до милосердя.

3.Старість, уперта бестія, покриває зморшками людське обличчя і руки.

Учитель. Справилися ми і з цією мовною перешкодою. Прямуємо далі, тому що попереду нас очікує важлива і відповідальна робота.

4. «Мить творчості» (слайди 7, 8, 9)

Робота в  групах

Завдання для 1 групи.  Із двох речень складіть одне, зробивши присудок другого речення відокремленою прикладкою.

1. Запорізька Січ розрослася в могутню бойову силу. Запорізька Січ – козацька вольниця.

2. Особистість Сірка справляла величезне враження на сучасників, а ще більше на нове покоління козаків. Сірко – воїн і непереможний герой.

Завдання для 2 групи. Скласти речення з відокремленими прикладками в поєднанні зі словами:

а) особливо, або, родом

б) так званий, тобто, на імя

Завдання для 3 групи. Поширити речення уточнюючими відокремленими членами речення.

1. Це було влітку … .

2. Поволі … пливе валка битим шляхом.

3. Ніч була темна … .                                

4. Отут … зростала козацька вольниця.

5. «Редактор» (слайд 10)

Відредагувати речення. Пояснити вживання розділових знаків, визначити вид відокремленого члена.

  •        Перед малюнками дітей, які були виставлені у залі, товпилися батьки.
  •        До мене підійшов брат мого товариша, який був капітаном футбольної команди.
  •        Обличчя наших футболістів, які були замурзані, з побитими колінами, світилися радістю.
  •        Поливаючи клумбу нагрітою на сонці  водою, квіти гарно ростуть.
  •        Під′їжджаючи до лісу, несподівано вискочив вовк.
  •        Додивившись цікавий фільм, настав вечір.

6. «Шифрувальник» (слайди 11, 12)

Закодувати речення. Скласти цифровий ряд речень з відокремленими членами, користуючись кодом:

1 – відокремлене означення,

2 – відокремлена прикладка,

3 – відокремлена обставина,

4 – відокремлений додаток,

5 – відокремлений уточнюючий член

  1.     А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези.
  2.     Над полем, у високості, співали жайворонки.
  3.     Я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези.
  4.     Тепле повітря нагадувало собою весняні ночі, переповнені вогкістю.
  5.     Посеред нема, над самою головою, ніжно золотилися хмари.
  6.     Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині.
  7.     Срібним маревом повиті, біля сіл стоять тополі.
  8.     Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна.
  9.     Сонце, зупинившись посеред неба, здавалося, уже не рухалося.
  10.  Завдяки райдузі, небо і земля поєдналися.
  11.  Мовчать каштани, стомлені і мляві.
  12.  Велична мелодія, швидко наростаючи і міцніючи, розгорталася у могутнє гармонійне море.

7. «Хто швидше?» (слайд 13)

Наступне випробування: знайти відповідність між прикладом і правилом про відокремлення.

  1.     Вітер, скотившись з гір у долину, ховався по темних ярах і щось глухо бубонів високим скелям та глибоким ярам.
  2.     Осяяні сонцем, гори сплять.
  3.     Ні птиць, ні людей, окрім ясної зірки в високості.
  4.     Чиста, прозора, вона просвічувала наскрізь.
  5.     А поза тином, вибитим вітрами, жили шляхи, і села, і міста.
  6.     На порозі гість веселий – дощ блакитний, весняний.

А Означення, що має додаткове обставинне значення

Б Додаток із прийменником окрім

В Обставина, виражена дієприслівниковим зворотом

Г Поширена прикладка, яка стоїть після означуваного іменника

Д Означення  стосується особового займенника

Е Поширене означення, яке стоїть після означуваного слова

8. Розгадування кросворда (слайд 14)

Випробування: розгадати кросворд. Закодоване слово у вертикальному рядку – назва розділу, у якому вивчається тема відокремлених членів речення

  1.     Означення і прикладки відокремлюються, якщо стоять…(після) означуваного слова
  2.     Розділовий знак, що ставиться при відокремленій поширеній прикладці, і в усному мовленні виділяється довгою паузою (тире)
  3.     Прикладка – це різновид …(означення)
  4.     Відокремлені члени речення на письмі виділяються комами, а при вимові (інтонацією)
  5.     Другорядні члени речення відокремлюються, якщо виражені дієприкметниковими чи дієприслівниковими …(зворотами)
  6.     Члени речення, які виділяються за змістом та інтонацією, називаються…(відокремленими)
  7.     Не відокремлюються одиничні …(дієприслівники) , що вказують на обставину способу дії
  8.     Прикладка відокремлюється, якщо має відтінок …(причини)
  9.     Відокремлені члени  у реченні залежать від пояснювального …(слова)

9. Конкурс «Словограй» (слайд 15)

Залишилось зовсім небагато часу до закінчення уроку, а на нас чекає ще конкурс «Словограй».  Тут кожен із учнів зможе вибрати завдання, з яким, на його думку, зможе справитися найкраще.

А (10 - 12 балів) Написати твір - мініатюру «Поспішаймо творити добро ...».

Б (7 - 9 балів) Скласти окремі речення на дану тему.

В(4-6 балів) Записати речення, розставивши розділові знаки.

Спасибі вам мамо за вашу любов і безмежну ласку щедру незміряну.

 Спасибі вам мамо за всю доброту і пісню залишену в спадок.

Витри піт солоний із чола і трудись забувши про утому.

V Підсумок уроку

Учитель. От і впоралися усі із завданнями, подолали успішно усі перешкоди. Сподіваюсь, що тепер ви подолаєте ще одне випробування, ще одну «перешкоду» успішно напишете контрольну роботу за темою «Речення з відокремленими членами».

Метод «Рефлексійна анкета» (слайд 16)

На уроці я:

  •         Дізнався…
  •         Повторив…
  •         Навчився…
  •         Зрозумів…
  •         Зробив успіхи в …
  •         Навчив інших …
  •         Труднощі я відчув …
  •         Я не вмів, а тепер …
  •         Творити на уроці …
  •         Бажаю продовжити …

Утворіть сенкан до теми «Відокремлені члени речення» (слайд 17)

 

Відокремлення

Відокремлені, уточнюючі

Відокремлюють, інтонують, пояснюють

Доповнюють основний зміст

Виділення

 

Учитель.

Ось уже луна дзвінок.

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі!

VI Домашнє завдання (слайд 18)

Повторити теоретичний матеріал.

Диференційоване завдання:

4-6 б. – вправа з підручника.

7-9 б. – написати твір-мініатюру «Материн гнів як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане», використовуючи відокремлені члени.

10-12 б. – написати лінгвістичну казку про відокремлені члени речення.
Використані джерела

Література:

  •        Олійник О. Б. Українська мова: Підручник для 8-9 кл. середньої школи – К., «Альфа». 1997. – С 235 (книга одного автора)
  •        Українська мова: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Заболотний,  В.В. Заболотний. - К:  Генеза, 2016. – 224 с. (книга двох авторів)
Перегляд файлу

 

 

1

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 Кросворд

Випробування: розгадати кросворд. Закодоване слово у вертикальному рядку – назва розділу, у якому вивчається тема відокремлених членів речення

  1.               Означення і прикладки відокремлюються, якщо стоять…(після) означуваного слова
  2.               Розділовий знак, що ставиться при відокремленій поширеній прикладці, і в усному мовленні виділяється довгою паузою (тире)
  3.               Прикладка – це різновид …(означення)
  4.               Відокремлені члени речення на письмі виділяються комами, а при вимові - …(інтонацією)
  5.               Другорядні члени речення відокремлюються, якщо виражені дієприкметниковими чи дієприслівниковими …(зворотами)
  6.               Члени речення, які виділяються за змістом та інтонацією, називаються…(відокремленими)
  7.               Не відокремлюються одиничні …(дієприслівники) , що вказують на обставину способу дії
  8.               Прикладка відокремлюється, якщо має відтінок …(причини)
  9.               Відокремлені члени  у реченні залежать від пояснювального …(слова)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Козійчук Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Поліщук Оксана
    Дякую за змістовний та корисний матеріал для уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
27 травня 2018
Переглядів
14003
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку