Дата: 03.11Клас: 8-АПредмет: українська мова
Урок №17
Тема: Обставина як другорядний член речення. Види обставин (за значенням).
Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про обставини, формувати вміння розрізняти види обставин за значенням, користуватися ними у мовленні, знаходити їх у тексті; розвивати вміння використовувати синонімічні конструкції; виховувати любов до рідного краю, його мови, природи.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал, картина «Осінь».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організаційний етап
Доброго дня. Радий бачити усіх вас здоровими і усміхненими. Бажаю плідної праці і позитивних вражень.
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
1. Розминки.
Для того, щоб гарно працювати, як і спортсменам, слід провести розминку. Працюємо біля дошки.
Третє листопада
Класна робота
Отож,
1.визначити частини мови (морфологічна),
2.слово листопада розібрати за будовою, вказати спосіб творення(морфемно-словотворча), (складання основ слів)
3.слово листопада за транскрибувати(фонетична), (лиестопа́да)
4.до слова робота підібрати синонім, до слова Класна – антонім (лексична)
5.записати слова, пояснивши правопис, вибравши «Зайве»(орфографічна).
Угорі, тишком-нишком, по-вашому, згарячу, невеликий, де-не-де, ліворуч, знизу, навшпиньки, попідтинню, восени.
Молодці.
Складні прислівники, утворені сполученням кількох прийменників із будь-якою частиною мови: навшпиньки, попідтинню
Складні прислівники, утворені сполученням прийменника з коротким (нечленним) прикметником: згарячу
Складні прислівники, утворені сполученням прийменника з іменником: угорі, знизу, восени
Складні прислівники, утворені від прикметників і займенників за допомогою прийменника по та закінчення -ому або (-к)и: по-вашому
Складні прислівники, утворені повторенням слова або основи без службових слів або зі службовими словами між ними: де-не-де
Поєднання синонімічних слів: тишком-нишком
Складні прислівники, утворені з кількох основ: ліворуч
2.Бесіда
ØЯкий розділ мовознавства досліджує будову речень і словосполучень?
ØМи вивчаємо Просте двоскладне речення. Що відрізняє просте речення від складного?
ØЩо називаємо граматичною основою речення?
ØЯкі види присудків знаєте?
ØНазвіть другорядні члени речення.
ØЩо знаємо про означення?
ØЯким буває додаток?
3.Синтаксична розминка(усно)
У записаних на дошці реченнях визначити, яким членом речення виступає виділене слово.
ØВін зустрів товариша. (додаток)
ØЧитав твори Франка (означення).
ØОчі дзеркало душі (присудок).
ØВітер колише зелені хліба (означення).
ØХтось скрикнув за дверима (підмет).
Вправа «Знайди помилку»(речення №3)
-Що ще ми не згадали?(прикладку)
4.Самостійна робота учнів з роздавальними картками
Знайти, правильно записати прикладки пояснити правопис.
Ми привезли на ділянку кілька дубців-сіянців.
В довгому покрученому яру розкинулось село Семигори.
Місто Донецьк – центр Донбасу.
І не чула того вечора Маруся-наймичка, як на неї сварилася хазяйка.
Я жив колись у готелі «Україна».
Студенти-першокурсники вже перезнайомилися.
Операцію провів відомий лікар-хірург.
-Молодці, а який другорядний член речення ще не згадувався?
-Так, тому сьогодні ми разом з вами будемо працювати над темою «Обставина як другорядний член речення». Записуємо дату і тему уроку. А завдання перед нами наступні:
–пригадати, який член речення називається обставиною;
–знаходити та визначати види обставин у реченні;
–з'ясувати спосіб їх вираження.
ІІІ. Етап засвоєння нових знань
Чи справді необхідно вивчати цю тему. З'ясуймо це.
СЛАЙД 1
Прочитайте текст, спроектований на дошці.
Осінь
Зранку небо над містом затягувало темно-сизими хмарами. На вулицях потихеньку темніло, ніби вже вечоріло. Але дощу ще не було. Раптово цю сонну атмосферу порушив вітер. Він дув рвучко, кидався пожухлим листям, навіть ламав гілля дерев. Ми висунулися було на перерві на ганок, але відразу ж сховалися назад.
–Що ви помітили?
–А тепер погляньте ще раз на цей текст, але вже з обставинами.
СЛАЙД 2
–Що змінилось?
–Зробіть висновок про роль обставини у мовленні. (вказують на місце, час, спосіб, причину, мету, умови, в яких відбувається дія в реченні).
–Без них наше мовлення було б неповним.
–Отож, тема уроку дійсно варта нашої уваги.
Повернімося до нашого тексту. Спробуймо поставити питання до кожної обставини.
Осінь
Зранку (коли?) небо над містом затягувало темно-сизими хмарами. На вулицях (де?) потихеньку (як?) темніло, ніби вже вечоріло. Але дощу ще не було. Раптово (як?) цю сонну атмосферу порушив вітер. Він дув рвучко (як?), кидався пожухлим листям, навіть ламав гілля дерев. Ми висунулися було на перерві (коли?) на ганок (куди?), але відразу (коли?) ж сховалися назад (куди?).
–Що ви помітили? (різні питання)
–За значенням (залежно від запитання) обставини поділяються на групи. Розглянемо правила у вашому підручнику на сторінці 132-133.
–Прочитайте мовчки визначення на сторінці 132.
–Що нового про обставину ви дізналися?
–Розглянемо таблицю на сторінці 133.
–Які є види обставин?
–Що означають обставини способу дії? На які питання відповідають?
–Що означають обставини місця? На які питання відповідають?
–Молодці!!!
IV. Етап закріплення нових знань
Вправи
– Як бачите, інколи обставини можуть виражатися інфінітивом. Крім того, бувають слова, до яких можна поставити питання як додатка, так і обставини. Слід пам'ятати, що іменник з конкретним предметним значенням більше тяжіє до додатка, а іменник з менш конкретним значенням – до обставини.
– У більшості випадків, якщо до слова можна поставити питання як додатка, так і обставини, то цей другорядний член речення є обставиною.
– Дана інформація стане у пригоді під час виконання вправи 213. УСНО тут ви зустрінете прийменники з іменниками і переконаєтесь, що вони є обставинами.
–Користуючись таблицею, спробуйте визначити обставини та їх вид у наступних реченнях. Для того, щоб правильно визначити обставину, слід підкреслити всі члени речення.
–Хто бажає працювати біля дошки? Прошу.
1
Укриває землю скрізь (обставина місця, де?) кольоровийкилим,
і земля замерла тихо (обставина способу дії, як?) заніміла.
–Знаходимо граматичну основу речення.
–Від якого члена речення залежить обставина?
–Дійсно, найчастіше обставина залежить від присудка.
–Визначимо вид обставини. Чому?
2
Осінь прийшла задощити (обставина мети, навіщо? з якою метою?) поля, умити ліси та сонні хати.
Справді, як гарно описали природу українські письменники. А скільки прислів'їв, приказок і народних прикмет є про осінь.
До речі, які ви знаєте?
Восени й горобець багатий.
Грім у вересні віщує теплу осінь
Плети влітку рукавиці – в листопаді пригодиться.
Якщо лелеки летять високо, не поспішаючи, буде гарна осінь.
–До якого виду належать обставини? Чому?
–До якого стилю мовлення належать згадані вище речення, прислів'я?
–Які його особливості?
–Користуючись знаннями про художній стиль, складіть власний текст-опис природи, використовуючи обставини. (картина на дошці)
СЛАЙД 3
– Прочитайте свій твір.
– Назвіть обставини та встановіть їх вид.
Молодці.
ВПРАВА 2
Записати речення, знайти обставини, визначити вид за значення та частину мови, якою виражені. Зробити повний синтаксичний розбір останнього речення.
ØНіч легко (як?, спосіб дії) опустилася на землю (куди? місце).
ØВиїхав на море (куди? місце) відпочити (з якою метою? мети).
ØТривожно і радісно (як? спосіб дії) злетіли сірі гуси вгору (куди? місце).
ØНезважаючи на погану погоду, (незважаючи на що? допустові) до школи прийшли усі.
ØНедобачаючи в темряві, (чому? причина) Сашко спіткнувся об гілляку.
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання
СЛАЙД 4
Вдома ви опрацюєте теоретичний матеріал підручника на сторінці 132-133.
Виконуєте вправи:
Учні, які хочуть отримати високий бал, виконують вправу 215, с.133. Вам слід завершити текст, підкреслити обставини, визначити види за значенням.
Інші діти виконують вправу 214, с. 132. Переписуєте, підкреслюєте члени речення. Визначаєте вид обставин за значенням.
V Підсумок уроку
– На уроці я дізнався…
–Мені сподобалось…
–Обставина це - …
–Як правило, у ролі обставин виступають…
–Я знаю такі види обставин…
–Правильно встановити вид обставини можна…
–Прийменник з іменником, зазвичай, виступає…
–Обставина вказує на…
–В мовленні обставини відіграють…
Вставте обставини, відтворюючи строфу вірша. СЛАЙД 5
Вийшла Алла...
Хтось їй...підставив ніжку,
Ожеледиця на Аллу
...ще... чатувала.
(В. Кравчук).
Довідка: тут, враз, зранку, на доріжку.
Молодці. Всі ви сьогодні гарно працювали. Отримали хороші оцінки. Я задоволений вашою роботою.
Ми починаємось від наших батьків, від землі. Усвідомлення себе в єдності з родом і природою спонукає людину уважно ставитися до всього, що її оточує, перейматись життям, замислюватись над його суттю.
Тож будьте уважними… Успіху вам…
Дата: 03.11 Клас: 8-А Предмет: українська мова
Урок №17
Тема: Обставина як другорядний член речення. Види обставин (за значенням).
Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про обставини, формувати вміння розрізняти види обставин за значенням, користуватися ними у мовленні, знаходити їх у тексті; розвивати вміння використовувати синонімічні конструкції; виховувати любов до рідного краю, його мови, природи.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал, картина «Осінь».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організаційний етап
Доброго дня. Радий бачити усіх вас здоровими і усміхненими. Бажаю плідної праці і позитивних вражень.
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
1. Розминки.
Для того, щоб гарно працювати, як і спортсменам, слід провести розминку. Працюємо біля дошки.
Третє листопада
Класна робота
Отож,
Угорі, тишком-нишком, по-вашому, згарячу, невеликий, де-не-де, ліворуч, знизу, навшпиньки, попідтинню, восени.
Молодці.
Складні прислівники, утворені сполученням кількох прийменників із будь-якою частиною мови: навшпиньки, попідтинню
Складні прислівники, утворені сполученням прийменника з коротким (нечленним) прикметником: згарячу
Складні прислівники, утворені сполученням прийменника з іменником: угорі, знизу, восени
Складні прислівники, утворені від прикметників і займенників за допомогою прийменника по та закінчення -ому або (-к)и: по-вашому
Складні прислівники, утворені повторенням слова або основи без службових слів або зі службовими словами між ними: де-не-де
Поєднання синонімічних слів: тишком-нишком
Складні прислівники, утворені з кількох основ: ліворуч
У записаних на дошці реченнях визначити, яким членом речення виступає виділене слово.
Вправа «Знайди помилку»( речення №3)
Знайти, правильно записати прикладки пояснити правопис.
ІІІ. Етап засвоєння нових знань
Чи справді необхідно вивчати цю тему. З’ясуймо це.
СЛАЙД 1
Прочитайте текст, спроектований на дошці.
Осінь
Зранку небо над містом затягувало темно-сизими хмарами. На вулицях потихеньку темніло, ніби вже вечоріло. Але дощу ще не було. Раптово цю сонну атмосферу порушив вітер. Він дув рвучко, кидався пожухлим листям, навіть ламав гілля дерев. Ми висунулися було на перерві на ганок, але відразу ж сховалися назад.
СЛАЙД 2
Повернімося до нашого тексту. Спробуймо поставити питання до кожної обставини.
Осінь
Зранку (коли?) небо над містом затягувало темно-сизими хмарами. На вулицях (де?) потихеньку (як?) темніло, ніби вже вечоріло. Але дощу ще не було. Раптово (як?) цю сонну атмосферу порушив вітер. Він дув рвучко (як?), кидався пожухлим листям, навіть ламав гілля дерев. Ми висунулися було на перерві (коли?) на ганок (куди?), але відразу (коли?) ж сховалися назад (куди?).
IV. Етап закріплення нових знань
Вправи
– Як бачите, інколи обставини можуть виражатися інфінітивом. Крім того, бувають слова, до яких можна поставити питання як додатка, так і обставини. Слід пам’ятати, що іменник з конкретним предметним значенням більше тяжіє до додатка, а іменник з менш конкретним значенням – до обставини.
– У більшості випадків, якщо до слова можна поставити питання як додатка, так і обставини, то цей другорядний член речення є обставиною.
– Дана інформація стане у пригоді під час виконання вправи 213. УСНО тут ви зустрінете прийменники з іменниками і переконаєтесь, що вони є обставинами.
1
Укриває землю скрізь (обставина місця, де?) кольоровий килим,
і земля замерла тихо (обставина способу дії, як?) заніміла.
2
Осінь прийшла задощити (обставина мети, навіщо? з якою метою?) поля, умити ліси та сонні хати.
Восени й горобець багатий.
Грім у вересні віщує теплу осінь
Плети влітку рукавиці – в листопаді пригодиться.
Якщо лелеки летять високо, не поспішаючи, буде гарна осінь.
СЛАЙД 3
– Прочитайте свій твір.
– Назвіть обставини та встановіть їх вид.
Молодці.
ВПРАВА 2
Записати речення, знайти обставини, визначити вид за значення та частину мови, якою виражені. Зробити повний синтаксичний розбір останнього речення.
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання
СЛАЙД 4
Вдома ви опрацюєте теоретичний матеріал підручника на сторінці 132-133.
Виконуєте вправи:
Учні, які хочуть отримати високий бал, виконують вправу 215, с.133. Вам слід завершити текст, підкреслити обставини, визначити види за значенням.
Інші діти виконують вправу 214, с. 132. Переписуєте, підкреслюєте члени речення. Визначаєте вид обставин за значенням.
V Підсумок уроку
– На уроці я дізнався…
Вставте обставини, відтворюючи строфу вірша. СЛАЙД 5
Вийшла Алла...
Хтось їй...підставив ніжку,
Ожеледиця на Аллу
...ще... чатувала.
(В. Кравчук).
Довідка: тут, враз, зранку, на доріжку.
Молодці. Всі ви сьогодні гарно працювали. Отримали хороші оцінки. Я задоволений вашою роботою.
Ми починаємось від наших батьків, від землі. Усвідомлення себе в єдності з родом і природою спонукає людину уважно ставитися до всього, що її оточує, перейматись життям, замислюватись над його суттю.
Тож будьте уважними… Успіху вам…
1