методична розробка уроку призначена для проведення уроку з соціально-економічної географії світу з використанням мультимедійних та інтерактивних засобів навчання
ТЕМА: Сутність грошей. Види грошей. Грошова маса та її показники.
Мета: з'ясувати економічний зміст понять «гроші», «грошова маса»; ознайомити з функціями та видами грошей; сприяти розумінню державної грошової політики; забезпечити розуміння учнями сутності грошей, їх функцій; розвивати економічне мислення; стимулювати пізнавальний інтерес, уміння співвідносити теоретичні знання з практикою; удосконалювати навички висловлювання власної точки зору, слухання, ставлення запитань; розвивати комунікативні якості в процесі колективної розумової діяльності учнів; виховувати самостійність, відповідальність, економічне мислення. .
Очікувані результати: учні повинні засвоїти економічний зміст понять «гроші», «грошова маса», наводити приклади функцій та видів грошей; називати грошові агрегати, розв'язувати задачі на використання формули Фішера.
Обладнання: схема «Види грошей», «Функції грошей», колекція грошей, роздатковий матеріал: картки із завданнями для виконання інтерактивних вправ та роботи в малих групах; презентація, відеоматеріал.
Основні поняття: гроші, історичні форми вартості, функції грошей, чек, вексель.
Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань з використанням інтерактивних технологій).
Форма проведення: урок-дослідження.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Найкраща витрата часу — це праця. Сподіваюсь, що ви не витрачатимете марно часу, отримаєте задоволення від праці і відкриєте для себе багато цікавого й нового.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Перевірка домашнього завдання.
Тестові завдання.
А ціни від попиту
Б попиту від ціни
В величини попиту від ціни
Г величини попиту від пропозиції
А зміна у смаках людей щодо кави
Б збільшення грошових доходів споживачів кави
В падіння ціни на каву
Г сподівання, що ціна на каву впаде в майбутньому
3. Якщо два товари є взаємозамінними, то зростання ціни на перший викличе:
А падіння попиту на другий товар
Б зростання попиту на другий товар
В збільшення величини попиту на другий товар
Г падіння величини попиту на другий товар
4. Який із наведених чинників не мас безпосереднього впливу на попит?
А кількість покупців
Б ціни на ресурси
В доходи споживачів
Г ціни товарів-субститутів
5. Крива пропозиції ілюструє залежність:
А величини пропозиції від попиту
Б пропозиції від ціни
В ціни від пропозиції
Г величини пропозиції від ціни
6. Якщо ціни зростають, а інші умови залишаються незмінними, закон пропозиції виявляється:
А у зростанні пропозиції
Б зменшенні пропозиції
В зростанні величини пропозиції
Г падінні величини пропозиції
7. Удосконалення технології спричиняє:
А зміщення кривої попиту праворуч
Б зміщення кривої пропозиції ліворуч
В зміщення кривої попиту ліворуч
Г зміщення кривої пропозиції праворуч
8. Ринкова пропозиція безпосередньо не зазнає впливу:
А цін на ресурси
Б зміни технології
В кількості фірм
Г доходів споживачів
9. Якщо ринкова ціна вища за рівноважну, то:
А з'являються надлишки товарів
Б виникає дефіцит товарів
В знижується ціна ресурсів
Г збільшуються доходи споживачів
10. Якщо величина пропозиції бобів у країні з ринковою економікою більша за величину попиту, то:
А виробництво бобів збільшиться
Б ціни на боби зменшаться
В попит на боби зросте
Г ціни на боби підвищаться
11.Якщо функція попиту на яблука Qd =400-70P, а функція пропозиції Qs =80Р-50, то на ринку встановиться рівноважна ціна:
А 3 грош. од.
Б 5 грош. од.
В 10 грош. од.
Г 15 грош. од.
12. Якщо зменшення ціни товару на 5 % призводить до збільшення величини попиту на З %, то такий попит вважають:
А еластичним
Б нееластичним
В абсолютно еластичним
Г абсолютно нееластичним
Відповіді: 1. В, 2. В, 3. Б, 4. Б, 5. Г, 6. В, 7.Г, 8. Г, 9. А, 10. Б, 11. А, 12. Б.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
►► Прийом «Впізнай мене»
Учитель. Визначити тему уроку нам допоможе вислів Карла Маркса (Виявлення асоціацій до слова «гроші».)
Учитель.
Так, це гроші.
(«...Непотрібний мотлох. Навіщо ти мені тепер? Ти не вартий, щоб я нахилився та підняв тебе з долу». Епізод з роману Д. Дефо «Життя та надзвичайні пригоди Робінзона Крузо». Поза суспільством та сферою виробничих відносин гроші втратили свій сенс, стали звичайними й навіть непотрібними речами.)
Постановка разом з учнями мети уроку, визначення завдань.
Учитель. А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Запишіть це на папері (на стікері), приклейте на пісковий годинник (малюнок на дошці). Хто готовий поділитися своїми очікуваннями?
Отже, тема нашого уроку: Сутність грошей. Види грошей. Грошова маса та її показники.
Під час вивчення теми про особливості функціонування ринкової економіки не можна не приділити увагу одному з видатних винаходів економічного життя — грошам. Гроші — єдиний товар, із якого не можна отримати користі, лише як позбавившись їх. Вони не нагодують вас, не одягнуть, не дадуть притулку та не розважать доти, доки ви не витратите їх або не інвестуєте. Багато чого в житті люди роблять заради грошей, а гроші майже все можуть зробити для людей. Матеріальний та освітній рівень людини, її соціальний статус, життєвий успіх і багато чого іншого в ринковій системі залежить від грошей. Гроші — це приваблива та нескінченна загадка, «чарівний засіб».
«Гроші зачаровують людей. Гроші мучать людей, які в поті чола заробляють їх. Люди вигадують найоригінальніші способи, щоб роздобути їх, і найрізноманітніші способи, щоб їх розтратити…Люди зроблять майже все заради грошей…Гроші зроблять майже все для людей. Гроші – це загадка, яка змінює людей, приваблює і зачаровує…»
Дізнаємося, у чому полягає сутність грошей, які функції вони виконують, яке значення мають для економіки.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виникнення та сутність грошей
Що таке гроші? У старій приказці йдеться: «Гроші — це те, що гроші робить». І дійсно, при найзагальнішому підході все, що виконує функції грошей, і є грошима. Колись один мудрець сказав, що гроші — це дорога, якою котиться колесо торгівлі. Інший мудрець порівняв гроші з універсальною мовою, якою спілкуються у світі торгівлі. І обидва мали рацію.
Інтерактивна вправа «Обмін». Учні отримують картки з назвами товарів (наприклад: хутро білки, шкура вівці, сокира, мішок зерна, корова, кожух, чоботи, золоті монети) і мають обміняти свій товар на інший.
Обговорення. З якими труднощами ви зіткнулися та чим, на вашу думку, вони викликані?
Учитель. Таким чином, виникнення грошей зумовлено труднощами обміну продуктами праці — бажання двох суб'єктів здійснити обмін споживчими вартостями товарів часто не збігалися. Поступово учасники обміну пересвідчувалися, що серед усіх товарів, що обмінюються, є такий, який шукають частіше за інші, тобто він має найбільшу споживчу вартість.
Такий товар виділився стихійно в Процесі розвитку товарного виробництва — його завжди можна обміняти на необхідне благо, наприклад: риба (Ісландія, XV ст), хутро (слов'янські племена), перлини (Індія), чай (Монголія), слонова кістка (Центральна Африка), сіль (Китай), какао (Нікарагуа) та майже повсюди...
Спробуйте здогадатися, про що йдеться (гра з класом).
1 етап. Відокремлення скотарських племен унаслідок першого крупного суспільного поділу праці перетворило деякі знаряддя праці, хатнього начиння та свійських тварин у знаряддя обміну. Порівняння грошових функцій з «цим» залишило глибокий слід в історії часів та народів.
2 етап. Про «це», як про міру вартості, згадується в поемі Гомера про героїв стародавньої Трої, а також в «Енеїді» Котляревського.
3 етап. «Це» лежить в основі сучасної назви грошової індійської одиниці «рупія».
4 етап. «Це» є назвою свійської тварини.
Відповідь: мова йде про худобу.
Практична вправа
Франкські племена в обміні використовували такі пропорції:
2 мішки зерна = 1 сокира;
4 сокири = 1 кожух;
1 кожух = 4 мішки зерна.
Який з товарів був «найдорожчим» і найвигіднішим під час обміну, за який можна було купити найбільше інших товарів?
(Найвигіднішим в обміні є кожух.)
Історичні форми вартості: проста (бартерний, тобто безпосередній обмін товарами без посередництва грошей); розгорнута (вартість даного товару оцінюється через вартість усіх інших товарів); загальна (виділення одного товару — еквіваленту виміру вартості інших товарів); грошова (товаром-еквівалентом повсюдно стають метали).
У сучасній економічній літературі також зустрічається кілька визначень поняття «гроші».
Гроші:
2. Якості грошей Пропонується емоційно наситити цей блок теми жартівливими запитаннями.
Розмірковуючи, учні виводять першу якість грошей — рідкісність.
Учні приходять до висновку, що наступними якостями грошей є портативність та ділимість.
Учні визначають ще одну якість грошей — довговічність.
От чому золото стає найбільш відповідним матеріалом.
Отже, повноцінні золоті гроші тривалий час застосовувалися в обміні. З часом монети почали карбувати з невеликим умістом благородних металів, а це вже простий знак вартості, а ще пізніше з'явилися паперові гроші — закінчена форма знаку вартості. Паперові гроші максимально зручні в обігу, практично не мають власної вартості як грошовий товар, легко відновлюються відносно зростаючих масштабів суспільного виробництва та обігу.
Можна пригадати, коли та де, на думку істориків, з'явилися перші паперові гроші.
Дивиться, зараз я на цьому аркуші напишу 5 тугриків, щось намалюю, поставлю свій підпис. От вам і гроші!
Учні вирішують, що гроші наділені примусовою силою даної держави, тобто загальноприйняті та впізнавані.
Гроші, якими ми користуємося сьогодні, пройшли тривалий період еволюційного розвитку. На ранніх етапах розвитку людства відбувався безпосередній обмін товару на товар — нині це називається бартером. Із часом навіть найпримітивніші цивілізації в найвіддаленіших куточках Землі створили власні види грошей. Роль грошей завжди випадала товару, на який був найбільший попит або який був найзручнішим для цієї мети. У різних народів як гроші застосовувалися особливо популярні обмінні предмети, цінність яких вважалася постійною. Такими були хутра, ножі, списи, стріли, мушлі, знаряддя лову. У жителів помірного поясу основним засобом обміну була свійська худоба. Пошук товару, який міг би обмінюватися на будь-який інший, тобто товару-еквівалента, тривав дуже довго, оскільки до нього висувалися особливі вимоги:
Невипадково грошима стали виступати різні метали, та незабаром ця функція цілком закріпилася за металами благородними — золотом та сріблом. Саме вони мали всі властивості, необхідні для того, щоб виконувати роль грошей.
Спочатку люди розплачувалися золотими та срібними зливками. Потім із них стали карбувати монети. Близько 500 р. до н. є. перський цар Дарій здійснив економічну революцію, увівши в обіг монети та замінивши ними натуральний обмін. Паперові гроші з'явилися відносно недавно: уперше вони були випущені в обіг у Китаї у XII ст. У XX ст. паперові гроші остаточно витіснили з обігу золоті. Проте еволюція грошей не завершилася, і в наші часи цей процес триває.
Емісія — випуск в обіг додаткової необхідної кількості грошових знаків.
Резерв: поділити групу на групи, дати завдання — за декілька хвилин проілюструвати схему «гроші полегшують обмін там, де потреби не збігаються».
3. Функції грошей
В економіці гроші виконують певні функції, а саме:
Функції грошей ( На слайдах)
Розглянемо ситуації.
Отже, у цих прикладах функція, яку ідеально виконують гроші,— міра вартості.
Грошове вираження вартості ще не означає реалізацію товару. Ви ж ще не купили джинси, що сподобалися вам у магазині?
Товаровиробники прагнуть виручити від продажу свого товару гроші, які стануть засобом придбання інших товарів, тобто виконають функцію засобу обігу.
Таким чином, гроші стають посередником в обміні товарів та забезпечують (обслуговують) їх обіг, долаючи часові, просторові та індивідуальні кордони безпосереднього обмін одного товару на інші.
Жарт (для релаксації)
Ці приклади демонструють функцію грошей — засіб платежу.
Нарешті, ще одна функція грошей — світові гроші.
Доведіть чи заперечте: світові гроші — комплексна функція, яка повторює по суті всі функції, характерні грошам на внутрішньому ринку.
(Доведення. Виділення функції світових грошей зумовлене особливостями руху вартості на світовому ринку, які визначаються розподілом усього ринку державними кордонами, завдяки чому з'являється специфічний суб'єкт економічних відносин — держава, що представляє і захищає інтереси крайки в цілому. Гроші на світовому ринку виконують функцію платіжного засобу та засобу перенесення багатства з однієї країни в іншу. Якщо світові гроші використовуються для сплачування боргу, пов'язаного із зовнішньою торгівлею, кредитами, тоді вони виконують функцію засобу платежу)
Практична вправа
Які функції виконують гроші в таких ситуаціях?
1. Родина Федорових отримала відсотки зі свого депозитного рахунку в банку «Аваль» у розмірі 2400. грн.(Засіб платежу)
2. На сімейній раді члени родини вирішували купити кухонний комбайн за 1900 грн., новий телевізор за 1950 грн. чи набір садових меблів за 1800 грн. (Міра вартості)
3. У зв'язку з прийнятим рішенням наступного дня родина купує набір садових меблів. (Засіб обігу)
4. Бабуся була незадоволена прийнятим рішенням, тому вирішила залишок від отриманих у банку грошей зберігати та відкладати з власної пенсії на покупку кухонного комбайну. (Засіб накопичення)
5. Батько ж запропонував обміняти цю суму на євро. (Світові гроші)
6. Мати, яка працює вчителькою, отримала заробітну плату 840 три. (Засіб платежу)
7. Вона перш за все сплатила комунальні платежі за минулий місяць у розмірі 280 грн. (Засіб платежу)
8. Скоро новорічні свята, тому вона вирішила зайти після роботи до торгового центру подивитися, які подарунки можна придбати кожному члену родини та запланувати певні витрати. (Міра вартості)
9. У суботу родина завжди вирушає до супермаркету та закуповує продукти на тиждень. (Засіб обігу)
10. А діти, Сашко та Марійка, отримують свої кишенькові гроші. (Засіб платежу)
11. Діти завжди ретельно обмірковують свої видатки. (Міра вартості)
12. Ніхто не здогадувався, який подарунок готує батько родини, поклавши свою премію у розмірі 1500 доларів на банківський рахунок «Новорічний». (Світові гроші, засіб накопичення)
Види грошей
Практичне творче завдання
Учні об'єднуються в групи та отримують картки з текстом-описом засобів, що замінюють гроші після ознайомлення зі змістом карток (можна також використовувати тексти підручника) інформують інших про призначення чеків, векселів та платіжних карток, потім усі разом визначають можливості їх застосування, переваги та недоліки.
ВИДИ ГРОШЕЙ
Готівкові
Реальні (повноцінні) мають власну внутрішню вартість
Грошові знаки (не мають внутрішньої вартості)
Безготівкові
Депозитні
Кредитні (без фізичної передачі грошових знаків)
Матеріал для повідомлень учнів.
Сучасні електронні гроші. Упровадження ЕОМ у кредитних установах створило умови для появи електронних грошей, які стали електронним еквівалентом готівкових грошей та є їх замінником. Електронні гроші мають низку особливостей порівняно з готівкою:
Користування електронними грошима здійснюється за допомогою електронного гаманця — будь-якої пластикової картки, або функції картки, що містить реальну цінність у формі електронних грошей, які власник вніс на рахунок у банку. Банківська пластикова картка — це пластиковий ідентифікаційний засіб, за допомогою якого можна керувати банківським рахунком, тобто здійснювати оплату за товари, послуги та отримувати готівкові кошти. Таким чином, картка — це інструмент безготівкових розрахунків, тому її існування пов'язане з функціонуванням певної платіжної системи. За фінансово-економічним призначенням розрізняють кредитні та дебетові картки. Залежно від суб'єктів використання — пластикові картки особистого використання та корпоративні фінансові картки. Залежно від захищеності — звичайні пластикові магнітні картки, електронні (мікропроцесорні та лазерні) картки.
Широкомасштабне впровадження електронних грошей у сучасну систему розрахунків пояснюється тим, що цей вид кредитних грошей є ідеальним засобом розрахунку з таких причин:
Запитання.
Які причини, на вашу думку, гальмують широке використання електронних грошей в Україні?
До таких причин можна віднести:
Практична робота. Дослідження зовнішнього вигляду української гривні.
Вчитель: роздивимося гривню - звернемо увагу на колір, номінал, портрет. На зворотному боці видатний український пам'ятник... Учні досліджують гривню, визначають зображені елементи банкнот, які знаходяться на столах.
Вчитель: Ви зрозуміли, що гривня - не тільки інструмент у світі фінансів, а й символ влади, адже на гривні зображено державний герб України.
Повідомлення учня. Перш за все банкноти зроблені зі спеціального паперу, в якому знаходяться захисні волокна. На банкноті є кодована стрічка, яка разом із захисними волокнами світиться в ультрафіолетових променях жовтим, зеленим і синім кольорами. На світлі дуже добре видно водяні знаки. Для слабозорих і сліпих на всіх банкнотах, крім банкноти номіналом в одну гривню, є рельєфні зображення різних геометричних фігур. Це дає можливість на дотик визначати номінал банкноти. Під час розповіді учні знаходять на банкнотах української гривні вищевказані елементи.
Вчитель. Дякуємо за інформацію, ми зрозуміли, що українська гривня - це повноцінні гроші, захищені, як долар, євро та гроші інших держав. І саме це дає можливість справно виконувати функції засобу обігу та міри вартості.
Гра "Як витратити гроші?"
Вчитель. У конвертах, що лежать у вас на столі, на листку вказана грошова сума у гривнях на вашому банківському рахунку. Це вид безготівкових грошей, ними можна скористатися на власний розсуд. У вашому розпорядженні одна хвилина.
Назва спеціального засобу захисту грошового знаку. |
Ілюстрація спеціального засобу захисту грошового знаку. |
Водяний знак Зображення в різних тонах портрета, що повторює портрет, надрукований на лицьовому боці банкноти, утворене внутрішньою структурою паперу, видиме пiд час розглядання банкноти проти світла i розташоване у встановленому мiсцi (відмітка 1). |
|
Захисна стрічка Повністю занурена в товщу паперу полімерна стрічка, на якій розміщено прозорi зображення у прямому та перевернутому виглядi: ”1 ГРН”, тризуб та пiдкреслене цифрове позначення номiналу ”1” (відмітка 2). |
|
Наскрiзний елемент (суміщене зображення) Зображення, що виконанi в одному мiсцi на лицьовому (а) та зворотному (б) боках банкноти, пiд час розглядання яких проти світла (в) з лицьового боку проглядає лiтера ”У” (відмітка 3). |
|
”Орловський” друк Вид спецiального друку, який утворює зображення, що виконанi фарбами різного кольору з різкою змiною одного кольору на інший без розривiв i зміщень графічних елементiв цих зображень (лiнiй, площин) (відмітка 4). |
|
Мiкротекст Написи, що повторюються, можна прочитати за допомогою лупи або мікроскопа (відмітка 5). |
|
4. Грошова маса та її показники
У кожній країні є певний обсяг грошей, представлених їх різними видами — грошова маса.
Грошова маса — уся сукупність запасів грошей у всіх їх формах, які перебувають у розпорядженні суб'єктів грошового обігу в певний момент.
Виділяють кілька складових грошової маси, комбінацією яких можна визначати різні за складом та обсягом показники грошової маси, що називаються грошовими агрегатами.
Грошовий агрегат — це специфічний показник грошової маси, що характеризує певний набір її елементів залежно від їх ліквідності. Ліквідність визначають як можливість використання певного активу в ролі засобу платежу та водночас як здатність цього активу зберігати свою номінальну вартість незмінною. Відповідно до цього гроші кваліфікують як актив, що в цілому характеризується повною ліквідністю. Але разом із тим, якщо розглядати ліквідність грошових агрегатів, то вона є неоднаковою.
У статистичній практиці України визначаються та використовуються з метою аналізу й регулювання чотири грошові агрегати — М0, Мх, М2, М3:
Ефективне функціонування ринку можливе лише в умовах, коли сума цін на ринку товарів і послуг відповідає обсягу грошової маси:
де М — грошова маса в обігу, V — швидкість обігу грошей, Р — загальний рівень цін, Q — обсяг товарів і послуг, що реалізуються.
Запитання.
Як держава визначає оптимальний обсяг грошової маси? Чому не можна надрукувати будь-яку кількість грошей, для того щоб усі громадяни задовольнили власні потреби?
Майже кожна країна має власну національну валюту.
Валюта (англ. сиггепсу — грошовий обіг, валюта) — грошова одиниця, що використовується для вимірювання величини вартості товарів. Гривня є національною валютою України. Монопольне право емісії грошей (випуск в обіг додаткових грошей) належить Національному банку України.
Регулювання грошової маси є ключовим напрямом державної грошової політики. Завдяки цьому вивчення та правильне визначення маси грошей в обігу має не тільки теоретичне, а й важливе практичне значення.
Стійкість національних грошей визначається їх обмеженістю. Розмір грошової маси регулюється державою таким чином, щоб кількість грошей відповідала обсягу вироблених товарів та послуг. Надлишок грошової маси, як і її брак, має негативні наслідки для економіки. Збільшення кількості грошей без відповідного зростання обсягів виробництва приведе до підвищення цін та зниження купівельної спроможності грошей, що спричинить інфляцію. Через невиправдане зменшення грошової маси також виникає дисбаланс у системі товарно-грошових відносин.
Завдання. До сьогоднішнього уроку ви мали поцікавитися грошовими одиницями інших країн. Дайте відповіді на запитання.
Із хлопцями яких країн дружать дівчата?
Із дівчатами яких країн листуються хлопці, якщо:
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Ділова гра «Економічний ланцюжок» (вчитель читає визначення поняття або терміна, але не називає його. Учні на окремих аркушах записують це поняття або терміні передають аркуш сусідові по парті або по своєму ряду. Учитель читає наступне визначення. Учні записують поняття або термін і тд. Після гри аркуші здаються вчителю для остаточної перевірки).
Запитання для обговорення.
Задачі.
1. Розрахуйте, скільки грошей було вилучено з обігу протягом року, якщо сумарна вартість товарів і послуг, проданих за рік, становила 420 млрд. грн., швидкість обігу грошової одиниці в середньому за рік дорівнювала 7, а грошова маса на початок року складала 64 млрд. грн.
РОЗВ'ЯЗАННЯ.
1) Визначаємо сумарну вартість товарів і послуг відповідно до розміру грошової маси та швидкості грошей:
МV= РQ →64×7 = 448 млрд. грн.
2) Порівнюємо отриманий результат із фактичною сумарною вартістю товарів і послуг, проданих за рік:
448-420=28 млрд. грн.
3) Визначаємо кількість «зайвих» грошей: 28:7 = 4 млрд. грн.
Відповідь: було вилучено з обігу 4 млрд. грн.
2. В умовній країні обсяг виробництва за рік зріс на 10 %. Швидкість обігу грошей за той самий час збільшилася на 5 %, а загальний рівень цін на товари й послуги зріс на 8 %. Визначте динаміку зміни грошової маси за цей період.
РОЗВ'ЯЗАННЯ.
Для розв'язання задачі використовуємо індексний метод.
РОЗВ'ЯЗАННЯ.
IM= IP*IQ/IV
IP=(100+8)/100=1,08
IQ=(100+10)/100=1,1
IV= (100+5)/100=1,05
IM=1,08*1,1/1,05=1,13
1,13-1=0,13→13%
Відповідь: грошова маса зросте на 13%
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Гроші — загальний еквівалент, що вимірює вартість товару.
Сутність грошей обумовлює їх постійну еволюцію та історичний розвиток відповідно до потреб суспільства.
Економічний зміст грошей розкривається через їхні функції: засіб обігу, платежу, міри вартості, нагромадження.
Грошова маса обертається в різних видах: готівкових і безготівкових, традиційних (монети, паперові гроші) та електронних тощо.
Сучасні грошові системи потребують застосування заходів державного регулювання для забезпечення їх стабільності.
Учні уявляють себе бізнесменами, ученими, учителями, звичайними учнями та розповідають, на що вони б хотіли витратити гроші зі свого банківського рахунку. Частина з вас перетворила безготівкові гроші на готівку - придбала одяг, взуття, деякі грішми допомогли батькам, родичам, зробили ремонт. Таким чином гроші виконали всі три функції:
- засіб обігу - коли ви купували;
- міра вартості - коли ви співставляли ціну товару чи послуги зі своїми можливостями;
- засіб нагромадження - коли залишали всі чи частину грошей на рахунку.
Це зробили майже всі та правильно. Тому що при негайній потребі у грошах продати квартиру, будинок, мобільний телефон тощо швидко неможливо, а заощадження у грошах можна використати негайно.
Ось такі вони, гроші... Але де нема людей - нема й грошей, тому людське суспільство наділило гроші деякими моральними рисами характеру людини. Народ сказав, як зав'язав:
- гроші - добрий слуга, та лихий пан;
- грошей багато, а щастя мало;
- аби ми були - гроші будуть.
І все ж таки без грошей - як без очей. І світ економіки ми бачимо й розуміємо, користуючись мовою та механізмом грошей - банкнот і монет, кредитних карток, чеків і банківських рахунків. Виконуючи свої функції, гроші дають нам той досвід, який разом з багатьма життєвими факторами зробить нас упевненими, активними та багатими.
VІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
РОЗВ'ЯЗАННЯ.
IM= IP*IQ/IV
IP=1,15
IQ=(100+4)/100=1,04
IV= (100+5)/100=1,05
IM=1,15*1,05/1,05=1,14
1,14-1=0,14→14%
Відповідь: грошова маса зросте на 14%
Тестові завдання.
А ціни від попиту Б попиту від ціни
В величини попиту від ціни Г величини попиту від пропозиції
А зміна у смаках людей щодо кави
Б збільшення грошових доходів споживачів кави
В падіння ціни на каву
Г сподівання, що ціна на каву впаде в майбутньому
3. Якщо два товари є взаємозамінними, то зростання ціни на перший викличе:
А падіння попиту на другий товар
Б зростання попиту на другий товар
В збільшення величини попиту на другий товар
Г падіння величини попиту на другий товар
4. Який із наведених чинників не мас безпосереднього впливу на попит?
А кількість покупців Б ціни на ресурси
В доходи споживачів Г ціни товарів-субститутів
5. Крива пропозиції ілюструє залежність:
А величини пропозиції від попиту Б пропозиції від ціни
В ціни від пропозиції Г величини пропозиції від ціни
6. Якщо ціни зростають, а інші умови залишаються незмінними, закон пропозиції виявляється:
А у зростанні пропозиції Б зменшенні пропозиції
В зростанні величини пропозиції Г падінні величини пропозиції
7. Удосконалення технології спричиняє:
А зміщення кривої попиту праворуч
Б зміщення кривої пропозиції ліворуч
В зміщення кривої попиту ліворуч
Г зміщення кривої пропозиції праворуч
8. Ринкова пропозиція безпосередньо не зазнає впливу:
А цін на ресурси Б зміни технології
В кількості фірм Г доходів споживачів
9. Якщо ринкова ціна вища за рівноважну, то:
А з'являються надлишки товарів Б виникає дефіцит товарів
В знижується ціна ресурсів Г збільшуються доходи споживачів
10. Якщо величина пропозиції бобів у країні з ринковою економікою більша за величину попиту, то:
А виробництво бобів збільшиться
Б ціни на боби зменшаться
В попит на боби зросте
Г ціни на боби підвищаться
11.Якщо функція попиту на яблука Qd =400-70P, а функція пропозиції Qs =80Р-50, то на ринку встановиться рівноважна ціна:
А 3 грош. од. Б 5 грош. од.
В 10 грош. од. Г 15 грош. од.
12. Якщо зменшення ціни товару на 5 % призводить до збільшення величини попиту на З %, то такий попит вважають:
А еластичним Б нееластичним
В абсолютно еластичним Г абсолютно нееластичним
1. Родина Федорових отримала відсотки зі свого депозитного рахунку в банку «Аваль» у розмірі 2400 грн.
2. На сімейній раді члени родини вирішували купити кухонний комбайн за 1900 грн., новий телевізор за 1950 грн. чи набір садових меблів за 1800 грн.
3. У зв'язку з прийнятим рішенням наступного дня родина купує набір садових меблів.
4. Бабуся була незадоволена прийнятим рішенням, тому вирішила залишок від отриманих у банку грошей зберігати та відкладати з власної пенсії на покупку кухонного комбайну.
5. Батько ж запропонував обміняти цю суму на євро.
6. Мати, яка працює вчителькою, отримала заробітну плату 840 грн.
7. Вона перш за все сплатила комунальні платежі за минулий місяць у розмірі 280 грн.
8. Скоро новорічні свята, тому вона вирішила зайти після роботи до торгового центру подивитися, які подарунки можна придбати кожному члену родини та запланувати певні витрати.
9. У суботу родина завжди вирушає до супермаркету та закуповує продукти на тиждень.
10. А діти, Сашко та Марійка, отримують свої кишенькові гроші.
11. Діти завжди ретельно обмірковують свої видатки.
12. Ніхто не здогадувався, який подарунок готує батько родини, поклавши свою премію у розмірі 1500 доларів на банківський рахунок «Новорічний».
ВИДИ ГРОШЕЙ
Готівкові
Реальні (повноцінні) мають власну внутрішню вартість
Грошові знаки (не мають внутрішньої вартості)
Безготівкові
Депозитні
Кредитні (без фізичної передачі грошових знаків)
Задачі:
2. В умовній країні обсяг виробництва за рік зріс на 10 %. Швидкість обігу грошей за той самий час збільшилася на 5 %, а загальний рівень цін на товари й послуги зріс на 8 %. Визначте динаміку зміни грошової маси за цей період.
1