Конспект уроку з літературного читання для 3 класу.
Тема: А. Дімаров «Для чого людині серце» (Слайд 1)
Мета: розширити уявлення учнів про жанр літературної казки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити визначати персонажів твору; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, узагальнювати, робити посильні висновки; виховувати доброту, чуйність, співчуття до інших.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Вчитель. Любі друзі! У наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час.
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді добрі люди,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуємо ласкаво
На урок у 3 клас.
Девіз уроку: ( Слайд 2) Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Вчитель.
-Я б дуже хотіла, щоб ви дотримувались цього девізу протягом всього уроку.
-Проведемо мовно- читацьку розминку. (Слайд 3)
ІІІ. Актуалізація опорних завдань
IV. Повідомлення теми уроку
- Тепер, щоб дізнатися тему уроку треба відгадати загадку. (Слайд 4)
Відгадування загадки.
Ця дивна країна
Довкола – чудесна,
І все там чарівне,
Скрізь диво краса.
Подумайте, друзі,
Промовте, будь ласка,
Яка це країна?
Згадали? Це ж… (КАЗКА)
-Сьогодні ми з вами будемо подорожувати сторінками казок.
-А ви любите казки? Проведемо вікторину «З якої це казки?» (Слайд 5)
Любі діти, коли йшла,
По дорозі це знайшла.
Це хатинка невеличка,
Ми у казці.... ( “Рукавичка”)
Від цієї булави
Змій позбувся голови.
Прагне хлопчик буть хоч трошки
Схожим на .... ( “Котигорошка “)
Хто до нас прийшов на свято,
Вередливий та пихатий?
Вередлива то коза
Ми у казці .... ( “ Дереза”)
Хто на гусячих крилятах
Прилетів до мами й тата,
Був міцний. Бо їв кулешик.
Це відомий всім .... ( “ Телесик”)
На голову глечик лисиця наділа,
Мерщій до річки поспішила,
Скоріше глечика сварити, у річці жартуна втопити.
І не подумала лисиця.
Що і сама може втопиться. ( “ Лисиця і глечик”)
Сидить півник на печі.
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає.
Мерщій півника хапає.
Біжить котик рятувати,
В лисиці півника забрати. ( “ Котик і півник”)
Знайшов півник колосок,
Змолов борошна мішок.
Спік негайно у печі
Пиріжки та калачі.
Мишенят не пригощав,
Бо жоден з них не помагав. ( “ Колосок”)
Все життя воно б’ється,
Бува радіє, бува, сміється,
Інколи плаче, часом сумує,
Світить, як сонце, і всіх дивує.
Здогадалися вже. Що це?.
Це людське гаряче….(серце)
- Ми дізнаємось для чого людині серце, яка різниця між людьми із щирим серцем і безсердечними, на які вчинки здатні такі люди, які риси характеру їм притаманні, будемо аналізувати їх на прикладах із твору.
1.«Мозковий штурм». (Слайд 6)
-А що ви знаєте про серце?
2.«Асоціативний кущ». життя
орган почуття
Серце
радість
душа
любов
- А чому ви пов’язали слово «серце» зі словом життя?
- Так, бо поки б’ється серце , доти людина живе.
- А от цікаво дізнатись, якби вчені винайшли штучне серце, яке б працювало вічно, тоді люди ніколи б не помирали. Може так би було краще? Як ви думаєте?
-Піднесіть червоний кружечок ті, хто вважає, що краще жити вічно з штучним серцем. А синій кружечок ті, хто вважає, що краще жити з справжнім людським серцем стільки, скільки воно зможе працювати. Можливо, хтось із вас змінить свою думку протягом уроку.
3. Продовж прислів’я .(Слайд 7)
Гостре словечко коле сердечко.
У дитини заболить пальчик, а у матері серце.
У доброї людини велике серце.
У кого серце вовче, той їсть кого хоче.
Зараз продовжим читання урок,
Ми зробимо ще один крок.
В країну чудову, в країну казкову,
Що нас так чарує й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько, будьте уважні,
Щоб працювати було вам не важко. (Слайд 8)
Написав цю казку український письменник А.Дімаров. Він народився на Полтавщині у 1922 році. Пережив голод, воював в роки Великої Вітчизняної війни. Після війни закінчив педагогічний інститут у Львові, літературний інститут. Був редактором багатьох видань, написав багато творів. Помер на 92 році життя, у 2014 році
- Діти ,в казці зустрінуться слова, значення яких можливо вам не знайоме.
4) Словникова робота. (Слайд 9)
Ринутися – швидко рухатися.
У розпачі – стан сильного душевного болю, безвихідність.
Жевріючи – ті, які горять без полум’я, тліють.
Дошкулити – не давати спокою, заважати.
Вагаючись – виявляти нерішучість у чомусь.
Крижане – зроблене з криги, льоду.
5) Читання казки вчителем.
6. Бесіда за змістом.
- Що їх здивувало у цій звичайній дівчинці?
- Чому дерев’яні чоловічки не мали ніяких почуттів?
- Які запитання ставили дівчинці дерев’яні чоловічки?
- Як дівчинка пояснила чоловічкові, що таке серце?
- До кого вона порадила звернутися?
5. Читання тексту «Ланцюжком», «Естафетою»
V. Фізкультхвилинка (Слайд 10)
6. Вибіркове читання.
- Знайдіть, яким було зле серце?
- А серце байдужої людини?
- Чому воно зовсім не зносилося?
V. Фізкультхвилинка для очей
-А яку роль відіграє серце в житті людини?
7. Читання в особах.
-Зачитайте розмову дівчинки і чоловічка.
- У кожної групи на парті лежать конверти із завданнями.Виконайте ці завдання.
Завдання (Слайд 11)
І група. СЛОВА ВВІЧЛИВОСТІ.
І група ГАРНІ РИСИ ХАРАКТЕРУ.
ІІІ група ПЕСТЛИВІ СЛОВА.
- Яка називаються люди, які говорять слова ввічливості?
- Як називають людей ,які мають такі риси характеру?
- Як ви думаєте ,які серця у людей з такими рисами характеру?
- А які серця ви хочете мати?
VІ. Підсумок урок. (Слайд 12)
Діти слухають биття сердець. Учитель читає вірш.
Вона як свічка в Космосі палає
І всім добро робити поспіша,
І все хороше в людях оживає.
Отже, кожне сердечко, коли б’ється , віддає Космосу частинку своєї сили, а Космос приймає цю силу і віддає частинку своєї мудрості кожному людському серцю.
VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 13)
Домашнє завдання прочитати уривок казки ще раз, а в слухачі запросити батьків, братиків, сестричок. Після читання пригорніться до них, скажіть вкотре, що ви їх дуже любите, нехай в їх серцях розквітає надія, впевненість, що з вас виростуть гарні люди.
- І на згадку про наш урок, я хочу подарувати вам ось ці сердечка.
Спасибі всім, хто працював: (Слайд 14)
Хто нам у всьому помагав,
Та тим, хто в гості завітав.
1