Конспект уроку з літературного читання для 3 класу на тему " Таємничість весняних обрядів. В.Скуратівський "Благослови, мати, весну зустрічати!"
Тема: Таємничість весняних обрядів.
За В.Скуратівським «Благослови, мати, весну зустрічати!»
Мета:Ознайомити учнів з традиціями й обрядами українського народу ; навчати учнів помічати за окремими ознаками прихід нової пори року – весни; вдосконалювати навички виразного інтонаційного читання, вміння орієнтуватися у прочитаному тексті; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння передавати словами побачене, пережите; виховувати бажання підтримувати традиції свого народу, любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання: портрет Василя Скуратівського; символічні жайворонки, картки зі словами, колоски,освячена вода, ноутбук.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Мовленнєва розминка
Робота над скоромовкою.
Вовк ведмедя розбудив:
-Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлогу –
Вовк тікає в ліс від нього.
ІІІ.Перевірка домашнього завдання.
Гра «Дуель» (групова робота)
ІV.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Гра « Упізнайте гостю»
Тепло стало на дворі.
Синє небо у горі.
Сонце промінь шле землі,
Прилітають журавлі.
Вже у лісі там і тут
Перші проліски цвітуть.
Кучерява, запашна
В гості йде до нас … (весна)
2.Вправа «Асоціативний кущ»
струмочки сонце небо хмарки
земля ВЕСНА тепло
квіти трава дерева птахи
V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Вступна бесіда
Велика й прекрасна наша земля. Змінюється, вічно оновлюється вона. І ще оновлення починається завжди весною.
Максим:Наші предки – слов’яни вважали весну живою істотою. Вони вірили в багатьох богів. Вони їх шанували, справляли їхні свята навесні. Ці свята супроводжувалися веснянками.
Обряд зустрічі весни починається ще з зими, На свято Стрітення весна з зимою зустрічається. То вже тоді, для того, щоб закликати весну, наші предки рубали ополонки, кричали, стріляли, запрошували повернутись весну. Вони вірили, що весна під водою, у далекому царстві Дажбога.
Маргарита:А саму весну приносили на крилах птахи 30 березня, коли святкували Теплого Олексія. Чекали всі цього свята з нетерпінням. Зранку вдягались у святкове вбрання, хлібороби вітали один одного з теплом.
Господині випікали обрядове печиво у вигляді жайворонків. Це печиво носили селом на долонях і показували сонцю, сподіваючись ввести його в оману. Мовляв, птахи прилетіли, пора весні бути. А потім ішли весну закликати.
1. Інсценізація.
Діана:-Ой виходьте , дівчата, на вулицю весну красну зустрічати.
Аліна:-Будемо весну зустрічати та віночки сплітати. А віночки сплетемо, хороводом підемо.
- Веснянко – панянко, де ти зимувала?
Марина:-У лісочку на пеньочку сорочечку прала.
Вітер віє, вітер віє, калину ламає.
Усі хлопці на вулиці, а його не має.
Ілона:А ми закопали горщик каші
Ще й кілочком прибили,
Щоб на нашу вулицю
Парубки ходили.
Аліна: Благослови, мати, весну закликати!
Весну закликати, зиму проводжати!
Зимонька в візочку, літечко в човничку!
Учитель. Благословляю, вас, діти, весну закликати
Весну закликати, зиму проводжати
З веселою посмішкою, із жайворонком – пташкою,
З водою свяченою, з колосками хліба
І добром у серці.
Учитель кропить дітей свяченою водою і колосками.
Біографічна довідка. («Інтерв’ю у поета») Заздалегідь підготовлені діти.
2.Опрацювання статті Василя Скуратівського «Благослови, мати, весну зустрічати»
-Про що йдеться в цьому тексті?
2. Словникова робота.
Тужавіти – тверднути
Символічний птах – образ птаха
Пращури – далекі предки.
Фізкультхвилинка
Пригадаємо веснянку «Подоляночка»
3. Перевірка первинного сприйняття.
4. Виразне читання учнями.
5. Вибіркове читання. Аналіз змісту тексту.
6. Вправи на розвиток уважності.
7. Гра «Розсипанка»
Подивіться на дошку. Весняний вітер повіяв і розсипав прислів’я. Відновіть його.
(Квітень землю квітчає і пташок зустрічає).
Як ви розумієте його?
9) Робота над прислів’ями.
-А які прислів’я про весну знаєте ви?
VI. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота над вдосконаленням техніки читання.
2. Гра «Знайди і допиши» Робота в парах.
До іменників дібрати прикметник з тексту
обряди … (весняні)
хоровод … (масовий)
квіточки … (червонії)
печиво … (смаковите)
3. Гра «Дочитай далі»
Учитель читає початок речення. Учень швидко знайшовши, дочитує до кінця.
6. Робота по малюнку.
VII.Підсумок уроку. Гра «Закінчи речення»
VIII.Домашнє завдання.
Виразно читати текст ( с. 160-161). Вивчити веснянки.