Конспект уроку з літературного читання "Ми з природою єдині Г. Тютюнник «Бушля»"

Про матеріал
Діти поглибили знання про українських письменників, уміють відгадувати загадки, працювати зі скоромовками, характеризувати головних персонажів.
Перегляд файлу

Вчитель-методист

вчитель початкових класів

Врадіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

Татаренко Надія Василівна

 

Творчість Григора Тютюнника

 

Тема. Ми з природою єдині

Г. Тютюнник «Бушля»

Мета:

  • Поглибити знання про життя і творчість українського письменника Григора Тютюнника і з оповіданням «Бушля»;
  • удосконалювати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів;
  • розвивати в дітей повному сприймання прочитаного твору;
  • образну уяву, фантазію, зв’язне мовлення;
  • формувати оцінні судження;
  • виховувати інтерес до творчості письменника, любов до художнього слова, доброту,  дбайливе ставлення до природи.

Очікуванні результати: Діти поглибили знання про українських письменників, уміють відгадувати загадки, працювати зі скоромовками, характеризувати головних персонажів.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал (картки для гри «Дешифрувальник» з діалектними назвами лелеки, предметні малюнки, картки з алфавітом для гри «Дешифрувальник»)

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Психологічна настанова

- Побажайте собі та своїм друзям успіхів на уроці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчального матеріалу.

1. Гра «Відкритий мікрофон»

- Як називається оповідання, що ми прочитали на попередньому уроці?

- Про кого в ньому розповідається?

- Яким ви собі його уявили?

- Що ви можете сказати про снігура, сороку?

- На що звертає увагу автор?

- Чого хотів навчити нас, склавши це оповідання? Чим саме?

 

2. Перевірка домашнього завдання.

1) читання с.132 «Хто це такий?»

- Визначте тему твору (це те про що в ньому ведеться)

2) переказати зміст оповідання від імені Мишка

- Що трапилося з ведмедем.

 

 

 

 

Розповідь про лелеку

- Українці здавна мають свої символи, що споконвіку бережуть. Це шанування батьківської хати, материнської пісні, святого хліба, вишитого рушника, червоної калини, зажуреної верби, хрещатого барвінку, дивовижної писанки, вірного своєму краю лелеки. Усі вони – наші давні і добрі символи, наші обереги. Діти, ми горді, що маємо такого птаха, це гордість всіх українців, гордість України. Це найвиразніший символ України, символ батьківщини, символ любові до рідної землі, символ сімейного благополуччя і щастя. Здавна вважається, що лелеки гніздяться лише біля осель добрих людей, і той двір, де є гніздо лелеки, має обов’язково бути щасливим. За народним повір’ям саме ці птахи приносили до хати немовлят.

 

Робота із загадкою

У червоних чоботях, в білому халаті,

Він весною прилетів і сидить на хаті.

- Утворіть і запишіть інші назви лелеки.

(учитель дає учням матеріали довідки)

 

 

А

Б

В

Г

Г

Д

Е

Є

Ж

З

И

І

Ї

Й

К

Л

М

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

 

 

 

 

 

 

Н

О

П

Р

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

 

28, 19, 21,18,19,4,24,10……   (чорногуз)

2,24,22,19,16…..  (бусол)

2,24,10,31,15,19…..  (бузько)

2,24,10,31,19,15 …..   (бузьок)

2, 19,27,32,18 ….. (боцюн)

2, 19,27,33,18 ….. (боцян)

 

Хвилинка-цікавинка

Чорногуз – птах розміром від 80 до 100 см довжиною, розмахом крил 200-220 та вагою від 2,5 до 4,5кг. Забарвлення піря біле, за винятком маховим пір’їн на крилах, що мають чорне забарвлення. Коли крила птаха складені, то махові пір’їни покривають задню частину тіла, звідки й походить назва – чорногуз. Дзьоб і ноги чорногуза червонясті й довгі.

В України лелеки найчастіше гніздяться на стовпах електропередач.

Голос птаха слабкий. Лелеки спілкуються клацанням дзьоба. Так птахи вітають один одного, також цими звуками захищають гніздо від конкурентів.

Харчуються чорногузи переважно дрібними тваринами-дощовими черв’яками, комахами, жабами, рибами й іноді падаллю.

Метод полювання чорногуза дуже виразний і його можна розпізнати на відстані: птах неспішно ходить полями й болотами, а побачивши здобич, миттєво хапає її дзьобом.

 

 

6. Робота із загадкою.

По болоту гордо ходить

Та дітей з собою водить

Вчить вона своїх малят,

Як ловити жабенят  (Чапля)

 

7. Хвилинка-цікавинка

Чапля сіра – птах родини чаплевих. В Україні гніздовий, перелітний і зимуючий вид. мігрує скрізь, а зимує на Закарпатській рівнині та на півдні Криму.

Довжина чаплі – 90-98см, важить 1,2-1,5кг розмах крил 175-195см. Літає s-подібно вигнувши шию. Мігрує невеликими зграями, іноді, спільно з іншими видами чапель.

Гніздиться колоніями й також часто з іншими видами чапель на високих деревах, зокрема, на соснах і чагарниках поблизу води. На одному дереві може бути кілька гнізд (у середньому – три, але бували випадки й до 20). Якщо колонія чапель має сусідів, то гніздиться вище за інших птахів. Одне і те саме гніздо може використовувати багато разів.

Головний раціон чапель – риба, проте вони не нехтують й іншими водяними істотами. Чаплі нерухомо вичікують здобич, а потім різким рухом вихоплюють її з води.

 

8. Робота з предметними малюнками.

- Розгляньте предметні малюнки із зображенням лелеки і чапля.

(показ малюнків)

- Чи є між ними щось спільне? Що саме?

 

9. Читання скоромовки

Через річку, через брід

Ходить Чапля на обід.

Для маленьких чапленят

Носить Чапля жабенят.

А маленькі чапленята

Скоро будуть вже літати.

- Про кого йдеться в цій скоромовці? Чим зайнята Чапля?

(учні читають скоромовку виразно, напівголосно, у помірному темпі, швидко, дуже швидко)

10. Слово вчителя

Є одна легенда, що Бог зібрав усіх гадюк, вужів, отруйних комах у мішок і звелів одному чоловікові кинути його в море, але ні в якому разі не розв’язувати. Чоловік не витримав, зацікавився і розв’язав мішок, а звідти всі гади й виповзли. Тоді Бог перетворив того чоловіка на лелеку, щоб він зібрав отих жаб, гадюк і вужів.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Гра «Дешифрувальник»

- Сьогодні на уроці на нас чекатиме зустріч з одним з птахів. З ким саме, ви дізнаєтеся, прочитавши оповідання, а поки познайомимося з автором.

(учитель дає учням матеріали з довідки)

4,21,11,4,12,21                         23,32,23,32,18,18,11,15

     (Григір                                            Тютюнник)

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Слово вчителя

Григір Тютюнник народився на Полтавщині в селянській родині.

Коли Григору було 6 років, він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька та його дружини почав майбутній письменник свою освіту.

На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробовувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-го року не обминув і Тютюнників – забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити, говорити, навіть сміятися.

З дитинства він ріс чутливим до природи хлопчиком, здатним у простому буденному побачити незвичайне і цікаве, уважно прислухався до розповідей бувалих мисливців, рибалок, лісників. Дитячі враження не забувались і з часом відобразились у його творах.

Писав переважно для дорослих, але й молодшим читачам залишав свій гарний спадок.

 

2. Робота з підручником.

1) Самостійне опрацювання «Григір Тютюнник»

(с.134). Перевірка розуміння прочитаного.

- Про що Григір Тютюнник писав у своєму щоденнику? (оповідання – це найближче до події, до життя)

- Які почуття викликають його герої? (співчуття, сміх, любов і розчарування)

- Яка тема була найважливішою для письменника? (тема добра й любові є основною у творах Тютюнника)

2) Опрацювання оповідання Г. Тютюнника «Бушля» (с.134-136). Читання оповідання комбінованим способом (учитель + учні)

- Про кого цей твір? Хто такий Бушля?

 

3) Словникова робота.

Читання слів на картках-блискавках: дощ, верба, річка, птаство, дятел, лантух, бульбахи, бушля, рибинка, дзьоб.

- Прочитайте стовпчики слів у прискореному темпі.

витанцьовували                             сиділи

витьохкували                           заспівали

виспівувати                            задрімала

стукотів                                           пливтиме

клювало                                          покружляла

прикрив                                          зворухнеться

носив

- До якої частини мови належать подані слова?

- Чию дію вони можуть називати?

 

 

 

 

 

- Прочитайте «сходинки слів»

                                                                                         непривітною

                                                                           довгонога

                                                            довгошия

                                              лепешкою

                                 всохлого

                    зубатим

         дощові

(тлумачення малозрозумілих дітям слів)

4. Робота з підручником.

1) Читання тексту «ланцюжком»

- Де відбуваються події?

- Яку пригоду описує оповідач?

 

2) Аналіз змісту прочитаного. Вибіркове читання.

(учні зачитують відповідні уривки з твору)

- Чим займався Арсен біля своєї верби?

- Що раптом сталося?

- Якою стала вода в річці? Чому?

- Як поводило себе птаство перед настанням дощу?

- Чому в діда Арсена не клювало в дощ?

- Що трапилося з дідусем?

- Хто пролітав повз дідуся?

- Прочитайте опис Бушлі.

- Що вона подумала, пролітаючи над головою Арсена?

- Як вона повелася?

- Хто прокинувся першим? Другим?

- Як вони себе повели?

- Кому дід Арсен розповів про природу?

- Як вчинила Арсениха?

- Що казали рибалки, коли Арсен ішов вудити?

- Як його стали кликати в селі після пригоди?

 

5. Фізультхвилинка

 

6. Характеристика головного героя.

- Яким ви собі уявляєте рибалку Арсена?

- Які в нього зовнішність, характер?

Підтвердить свої відповіді відповіді уривками з тексту.

- Позначте риси характеру, притаманні діду Арсену.


спостережливий

неуважний

турботливий

добрий

сердитий

непосидючий

терплячий

роздратований

веселий

щедрий


7. Робота з підручниками.

Читання оповідання способом «диктор телебачення»

(з відривом очей від тексту)

8. Поділ оповідання на логічно завершені частини.

- Знайдіть в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку.

- На скільки частин можна поділити текст?

- Про що в кожній з них розповідається?

- Доберіть заголовок до кожної із частин.

 

Орієнтовний план

  1. Риболовля не задалася.
  2. «Знайомство» з Бушлею.
  3. Дід Арсен й односельці.

 

9. Робота з підручником.

Читання оповідання за планом.

10. Переказ оповідання.

11. Словесне малювання.

- Який настрій вас супроводжував під час читання?

- Які картини виникали у вашій уяві?

(словесне малювання уявних картин)

12. Визначення теми й ідеї.

- На що автор звертає нашу увагу?

- Якими рисами характеру має володіти людина, щоб красу природи та всього, що нас оточує?

- Чому навчає нас оповідання?

- Чи вдавалося вам коли-небудь спостерігати за чимось живим у природі?

 

V. Домашнє завдання.

- Підготуйте оповідь про одного з перелітних птахів.

VІ. Підсумок уроку.

Гра «Відкритий мікрофон»

  •    Як називається оповідання, що ми прочитали на уроці?
  •    Про кого в ньому розповідається?
  •    Що вам відомо про діда Арсена?
  •    Які риси характеру йому притаманні?
  •    Як його тепер називають в селі? Чому?
  •    Що можете розповісти про Бушлю?
  •    На що звертає нашу увагу автор?
  •    Чого хотів навчити нас?
  •    Чи сподобалося вам оповідання? Чим саме?

Вправа «Мрія»

  • Кожен народ у своєму образі уособлює якогось птаха. Таким птахом для України є лелека.

(роздаю дітям образ лелеки)

  • Запишіть свою мрію на лелечих крилах, аби ці ваші бажання білокрилі птахи принесли нашому народові мир та спокій.
doc
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
1236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку