Урок позакласного читання. Людина починається з добра (за творами В.О.Сухомлинського.)

Про матеріал
Урок позакласного читання. Людина починається з добра (за творами В.О.Сухомлинського.) допоможе вчителю зацікавити учнів літературною спадщиною В.О. Сухомлинського
Перегляд файлу

Урок позакласного читання. Людина починається з добра (за творами В.О.Сухомлинського.)

формувати компетентності:

ключові:

уміння вчитися – самореалізовуватися до навчально-пізнавальної діяльності;

соціальна – виявляти зацікавленість у подальшій навчально-пізнавальній діяльності та демонструвати позитивну спрямованість особистості;

загальнокультурна – дотримуватись норм мовленнєвої культури,  зв’язно висловлюватись;

здоров’язбережувальна – слухати пояснення вчителя, у разі необхідності звертатися з проханням про  індивідуальне консультування;

предметні:

розширити знання дітей про життя і творчість В.Сухомлинського; формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес;

розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди;

виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя до близьких людей, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.

Хід уроку

ІОрганізація класу.

Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям.

ІІСтворення сприятливої атмосфери.

1.Читання чистомовки . ( Читання чистомовки луною за вчителем .)

Ок-ок-ок – розпочали ми урок.

Шу-шу-шу – чистомовки я пишу.

Ят-ят-ят – їх пишу для всіх малят.

Ки-ки-ки – промовляємо залюбки.

Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було.

 

Бесіда.

З якою людиною поруч легше жити: доброю, байдужою, злою?;

Як ви думаєте, чи завжди легко робити добро?

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Людина починається з добра

Із ласки, щирості любові,

Із батьківської хати і двора,

Із теплоти, що є у кожнім домі. (Н Красоткіна)

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності.Оголошення теми уроку.

Тож тема нашого уроку: «Людина починається з добра»

Сьогодні на уроці ми будемо мандрувати сторінками життя і творчості письменника, твори якого ви вже читали.

А кого саме ви відгадаєте, скориставшись підказками.

а) Його твори короткі за обсягом, дуже повчальні.

б) Наш славетний земляк

в) Твори він писав для своїх учнів.

- Так, це відомий письменник і педагог, вчений В.О.Сухомлинський.

Ви зможете розпізнавати добро і зло, зрозуміти, яку важливу роль відіграє доброта, чуйність і добросердя в житті людини.

– Слово вчителя

А що таке « добро»?

- Яке ж значення слова «добро» за словником.

Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.

- Чи може людина сказати ,що вона вже все добре зробила. (Ні. Людина ніколи не повинна зупинятись творити добро. Ви у своєму житті ще зробите дуже багато добра).

ІV Робота над темою.

1. «Довідкове бюро» + презентація

1. Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в бідній сім’ї. Батько працював столяром і теслярем. Мама працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей. Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може, тому усі вони вибрали професію педагога.

2. Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.

3. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Хірурги боялися, що доведеться ампутувати руку. Перед операцією повідомили про це Василя Олександровича. “Ой ні, руку будь що треба залишити!” “ Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. “Ні, я вчитель ”. Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно повернувся до школи.

4. Василь Сухомлинський 35 років працював вчителем і директором школи.

5.Уже перебуваючи у лікарні, важкохворий, Василь Сухомлинський не переставав думати про школу. Коли діти з квітами прийшли до нього в палату, він поглянув у вікно, промовив: “Діти йдуть до школи, а я йду із життя …” Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

6 Він дуже любив дітей і написав про них багато цікавих розповідей про ласкаве сонечко і м’яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про кращі риси людини.

7. У його творах переважає доброта, бо він сам був доброю людиною і хотів, щоб ми, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свою рідну домівку, наше велику, прекрасну Батьківщину.

2. «Рекламне агентство» Презентація збірок

Сухомлинський В.О. Гаряча квітка.

До книжки ввійшли невеликі оповідання видатного педагога і письменника В.О.Сухомлинського, про те, як діти відкривають для себе навколишній світ, про взаємовідносини між дітьми, про доброту та чуйність, а також повчальні казки про природу.

Сухомлинський В.О. Вогнегривий коник.

Ця книга – збірка мудрих і повчальних казок, оповідань, притч, новел, написаних для дітей і дорослих великим українським педагогом і письменником Василем Сухомлинським. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.

Сухомлинський В.О. Казки школи під голубим небом.

У цій збірці зібрані казки, притчі, оповідання В.О. Сухомлинського. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.

3. Презентація прочитаних творів

Презентація книги за пам’яткою

• назва книги

• найбільше запам’яталося

• прочитана книга вчить

- Діти, хто хоче презентувати прочитану книгу за цією пам’яткою?

- Я раджу вам прочитати ці книги.

4. Опрацювання твору

Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло».

Передбачення.

- Як ви думаєте, про що буде йти розмова в цьому оповіданні?

1. Підготовка до сприймання оповідання

Літнього, захмарило, незнайомий, співчуваю, змоклому.

читання слів «луною»

• напівголосне читання .

2. Тлумачення мало зрозумілих слів .

- Значення яких слів ви не знаєте?

 

3.Читання учнями частинами з передбаченням.

Красиві слова і красиве діло

Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.

Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.

Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.

І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:

…………………………………………………(передбачення)……………………………………………………

— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...

Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:

………………………………………………(передбачення)………………………………………………………

— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...

А третій не сказав ні слова.

…………………………………………………(передбачення)……………………………………………………

Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.

Самостійне мовчазне читання «Бджілки».

 

4. Гра «Знайди і прочитай»

- Зачитайте , у якому вигляді хлопчик завітав до кімнати ?

- З якими словами перший хлопчик звернувсь ?

- Що промовив другий хлопчик ?

- Зачитайте рядки, в яких автор висловив головну думку ?

 

5. - Для чого побудували хатинку в лісі ?

- Чому хлопці сховалися в хатині?

- Скільки хлопчиків було у хаті ?

- Чи знали друзі четвертого хлопчика ?

- Хто з героїв вам подобається? Чому?

- Хто не подобається? Чому?

 

«Передбачення»

- Я читатиму з тексту початок речення, а вам потрібно знайти і прочитати його до кінця .

  1.                   « Одного разу….»
  2.                   «А третій ….»
  3.                   «Серед поля ….»
  4.                   «Гарні не красиві … »

 

6. Вправи для розуміння прочитаного .

До слів підібрати слова, які означають ознаку з тексту .

Хатинка яка?(маленька)

одежа (мокра)

хлопчик (незнайомий)

слова (красиві, жалісливі)

діла (красиві)

 

7.«Інтерв’ю з учнями»

- Доберіть інший заголовок до оповідання з одного слова.

- Який вислів в тексті може бути прислів’ям ? (Гарні не красиві слова . Гарні – красиві діла)

- Як в розумієте цей вислів ?

 

Фізхвилинка

 

V Закріплення вивченого

1. «Скринька народної мудрості»

- Складіть прислів'я із частин.

Доброму всюди добре.

Добре діло твори сміло.

Раз добром налите серце вік не прохолоне.

Від теплого слова і лід розмерзає .

Перший крок до добра – не робити зла.

Все красиве на землі від сонця-все добре-від людини.

Добре чути далеко, а зле ще далі.

Добре ім'я краще багатства.

 

2. Перегляд відео казки «Акація і бджола» (Читає тато Манженка Романа – журналіст Манженко Євгеній Іванович)

Чому навчає казка?

Хто читає?

 

3. «Вправа « Рюкзачок »

Перед вами таблиця. На ній ви бачите слова.

Уважність, ненависть ,співчуття, злість ,байдужість,піклування, заздрість, милосердя, жадібність, любов,чуйність ,хитрість.

-Вибрати людські чесноти , скласти їх в рюкзак і взяти в життєву дорогу.

-Негативні риси скласти у сміттєвий мішечок , зав’язати. Нехай вони ніколи не торкнуться вашого серця.

 

4. Робота в групах. (Об’єднайтесь в групи за посадкою,пригадайте правила роботи в групі).

Сьогодні у нас в класі ялинка,за народним повір’ям це символ життя, а яке життя без добра?Нашу ялинку ви прикрасите іграшками, на яких прочитаєте якості доброї людини.

 (З кольорового паперу вирізати іграшки,потім на них діти будуть читати поняття «добра». А потім цими іграшками прикрасити дерево).

 

VІ Підсумок уроку.

- З якими оповіданнями ми познайомилися?

- Хто автор цих творів?

- Чому навчають ці твори, до чого закликають?

VІІ.Домашнє завдання.

Наступний урок позакласного читання - «Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини.»

VIIІ. Оцінювання

Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює на небі зірку і посилає на землю до неї ангела – охоронця. Коли немовля спить, ангел цілує його тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим, та в груди, щоб здоров’я, любов та доброта вселились в його тіло, серце та душу.

- То ж я бажаю вам, щоб ангел – охоронець завжди залишився з вами, охороняв вас від усього злого і допомагав творити добро.

 

Врятує світ краса

Завжди так говорили так…

Тепер ратує світ лиш доброта

Бо однієї лиш краси занадто мало

Бо стільки всюди зла -

Людина вже не та

Тож люди на землі!

Спішіть добро творити

Щоб нам не згинути у морі зла

Щоб кожен зміг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

 

 

 

doc
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
1356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку