Конспект уроку з української мови, 5 клас «Головні члени речення: підмет і присудок. Тире між підметом і присудком, вираженими іменником у називному відмінку»

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про головні члени речення; навчити визначати головні члени у реченні, розрізняти види присудків; розвивати усне й писемне мовлення; виховувати наполегливість у навчанні.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з української мови, 5 клас

«Головні члени речення: підмет і присудок. Тире між підметом і присудком, вираженими іменником у називному відмінку».

 

 

 

Автор: Демченко Наталія Федорівна,

                                                             вчитель української мови та літератури

                                                            Запорізької гімназії № 50, спец. вищої

                                                             категорії, вчитель-методист

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  Головні члени речення: підмет і присудок. Тире між підметом і присудком, вираженими іменником у називному відмінку

 

Мета: поглибити знання учнів про головні члени речення; навчити визначати головні члени у реченні, розрізняти види присудків; розвивати усне й писемне мовлення; виховувати наполегливість у навчанні.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

 

Знов осінь я зустріла, йдучи по дорозі.

Запитала вона в мене, що нового в класі?

Чи здорові дітлахи – хлопчики й дівчатка?

Чи вивчають добре всі правила граматики?

Я сказала осені, що все у вас гаразд,

Що ви розумні діти і дуже дружний клас.

І осінь була рада таким моїм словам.

Звеліла передати вам найкращі побажання

Успіхів, наснаги, терпіння і уважності.

Хай буде все у вас гаразд і минуть неприємності!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Запитання:

- Який існує порядок слів у реченні? Наведіть приклади із домашнього завдання.

- Що таке «відоме» і «нове» в реченні?

 

ІII. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота біля дошки.

Завдання: визначити в поданих реченнях головні члени.

         Веселе сонечко заховалось у  хмарах осінніх. Виблискує проти сонця озеро.  Шумить ліс і сперечається з дужим вітром.

2. Бесіда на повторення (рефлексія).

    Що таке підмет?

    Якими частинами мови він може бути виражений?

    Що таке присудок?

    Якою частиною мови він виражається?

3. Слово вчителя.

- Є три види присудків: простий дієслівний, складений дієслівний, складений іменний. Давайте зараз визначимо граматичну основу і види присудків у реченнях, записаних на дошці.

4. Робота за підручником.

§8, ст. 33

Вправа 67 (письмово).

5. Творча робота.

Завдання: придумати речення з простим дієслівним, складеним дієслівним і складеним іменним присудками.

Фізкультхвилинка

6. Лінгвістична казка.

Посварились якось Підмет із Присудком.

— Ти одягаєш часто мою маску,— сказав Підмет,— а мені це не подобається.

Присудок образився:

— Звідки ти взяв? Коли це буває?

— Коли і ти іменник, і я іменник. Спробуй розібратися, хто є хто. А я не хочу бути тобою.

— Нащо мені твоя маска іменника? Я й сам іменник.

Довго б сварилися Підмет із Присудком, та раптом з’явився розділовий знак на ім’я Тире.

— Я помирю вас,— сказав він,— стану між вами, і ніхто вже вас не сплутає.

З того часу і стоїть пан Тире між підметом-іменником і присудком-іменником, якщо між ними немає зв’язки. А між підметом-іменником і присудком-прикметником не хоче стояти, бо вони й так не сваряться.

Завдання до казки:

Аби помирити Підмет із Присудком, поставте, де потрібно, тире на місці пропущеної зв’язки.

 

Розум скарб людини.

Вчення світ, а невчення тьма.

Дім без книги день без сонця.

Корінь праці гіркий, але овоч солодкий.

                                 (Народна творчість.)

7. Робота за підручником.

Вправа 68 (письмово).

Завдання: поставити розділові знаки, підкреслити граматичну основу.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Узагальнююча бесіда.

    Якою частиною мови виражається підмет?

    Якою частиною мови може виражатися присудок?

    Назвіть види присудків.

    В якому випадку між підметом і присудком ставиться тире?

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Про що я дізнався на уроці?

- Що для мене було цікавим?

- Про що хотілося ще дізнатися?

Слово вчителя.

- За вашу сумлінну роботу на уроці осінь веліла віддячити  своїми дарунками (пригощаю дітей яблуками та горіхами).

 

VІ. Домашнє завдання

Підручник, § 8, вправа 70 (письмово).

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
3357
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку