Тема. Безособові речення
Мета: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; сформувати поняття про безособові речення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати та конструювати безособові речення, в яких головний член має різні способи морфологічного вираження; розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник. мультимедійна презентація, картки із завданням
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати види односкладних речень. Вміння правильно будувати та використовувати односкладні речення урізноманітнить наше мовлення. Знання з даної теми допоможе успішно скласти ЗНО в 11 класі.
III. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування. (Отже, пригадаймо…)
1. На які групи поділяються речення за способом вираження граматичної основи? (односкладні, двоскладні)
2. Яке речення називається односкладним? (речення, граматична основа якого складається з одного головного члена речення)
3. На які два види, залежно від способу вираження головного члена, поділяються односкладні речення? (із головним членом у формі присудка, із головним членом у формі підмета)
Завдання. (Виконуючи завдання, ми повторимо види односкладних речень, які вже вивчили, пригадаємо форми вираження головного члена у цих реченнях.)
Записати речення, підкреслити граматичну основу, визначити вид речень, пояснюючи спосіб вираження головних членів речення.
1. Із пісні слова не викинеш.
У-О (ІІ особа однини теперішнього часу дійсного способу, дія стосується будь-якої особи в будь-який момент)
2. Учні нашої школи на канікулах хочуть поїхати на екскурсію до Києва.
Двоскладне (Учні нашої школи – СП, хочуть поїхати – СДП)
3. Спиралися на мур і знову з дивним спокоєм дивилися на самотній садок.
Н-О (множина, минулий час)
4. Усю любов, усе життя
Віддаю тобі, земле моя. (О. Довженко)
О-О (І особа однини теперішнього часу дійсного способу)
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми.
На сьогоднішньому уроці ми вивчаємо безособові речення, способи вираження в них головного члена. Проведемо творче спостереження з елементами аналізу та спробуємо самостійно вивести правило щодо безособових речень.
Завдання.
Проаналізуйте подані речення, з’ясуйте спосіб вираження головного члена в них. Чи можна визначити особу, яка виконує дію? ( у зошит діти записують у вигляді плану чим виражений головний член)
Сутеніло помалу. ( безособовим дієсловом – означає дію без відношення до будь-якої особи)
Безособове дієслово – має форму ІІІ особи однини теперішнього чи майбутнього часу або форму середнього роду минулого часу, але вказівка на особу в таких дієсловах має формально-граматичний характер (весніє, розвиднилося, світає).
Особове дієслово у безособовому значенні – такі дієслова мають форму ІІІ особи однини або форму середнього роду (повіяло, пахне).
Мені сьогодні не заснути. (інфінітив)
Із брехнею на дорогу важко вийти. (інфінітив у поєднанні з прислівником)
Надворі було ясно і тепло. (прислівник із допоміжним дієсловом)
Полювання відкрито. (дієслівна форма на –но, -то)
Від ріки тягне проникливим холодом. (особове дієслово у безособовому значенні)
Чи уявляється в даних реченнях дійова особа? (ні)
Завдання.
Спробуймо самостійно дати визначення безособовим реченням, з’ясувати способи вираження головного члена в них. (Діти самостійно виводять правило)
Перевіримо свої судження з правилом, вміщеним у підручнику.
Робота з підручником (стор.82)
Який спосіб вираження головного члена не зафіксовано в поданих реченнях?
Кожній хвилині нема вороття. (словами нема, не було, не буде, при яких є додатки у родовому відмінку)
Дописуємо у свою схему правило.
Робота з підручником (стор.83)
Виконання вправи 147 (стор. 83)
1. Прочитайте, визначте тип і стиль мовлення. Розкажіть, яку картину вдалося змалювати автору, які відчуття та запахи передати. Яка роль безособових речень у реалізації авторського задуму? (коли описується природа, то немає особи, яка виконує дію, а є виділення самої дії)
2. Випишіть із тексту безособові речення, підкресліть у них головні члени.
Практична робота № 1
Кодовий диктант.
Прочитати безособові речення. Знайти в них головний член. Цифрами позначити спосіб його морфологічного вираження.
А) безособове дієслово
Б) особове дієслово в безособовому значенні
В) прислівник
Г) безособова форма на –но, -то
Д) інфінітив
1. Не розірвати з життям мого єднання.(Д, інфінітив) 2. О, сліз таких уже вилито немало.(Г, -но, -то) 3. Пахне водяними ліліями. (Б, безособове дієслово в особовому значенні) 4. Швидко розвиднилось. (А, безособове дієслово) 5. Сумно і смутно дівчині. (В, прислівник) 6. Тим часом розвиднялося, світало. (А, безособове дієслово) 7. Чутно плескіт у ставочку. (Г, -но, -то) 8. Так тихо скрізь. (В, прислівник) 9. Тільки нам усе жити, не вмирати, зерно сіяти. (Д, інфінітив) 10. Проти рожна перти, проти хвиль плисти, сміло аж до смерті хрест важкий нести. (Д, інфінітив) 11. Вечоріло в долині. (А, безособове дієслово) 12. Трудову практику закінчено. (Г, -но, -то)
(Перевірка правильності виконання завдання здійснюється за допомогою слайда презентації.)
Робота з підручником щодо перетворень двоскладних речень на односкладні безособові (стор.83)
Практична робота № 2 (робота з картками)
Перетворити двоскладні речення на односкладні безособові. (Перевірка правильності виконання завдання здійснюється за допомогою слайда презентації)
На галявині настають сутінки. (На галявині сутеніло)
Ми дихаємо. (Нам дихалося)
Зробила осінь тут чимало. (Зроблено осінню тут чимало)
Цей краєвид ми не забудемо. (Цей краєвид нам не забути)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання.
Зробити синтаксичний розбір речення.
Славним людям жити в цім будинку. (просте, розповідне, неокличне, односкладне, БО, поширене, неускладнене, непрямий порядок слів у реченні)
У саду пахло весняними квітами та бруньками. (просте, розповідне, неокличне, односкладне, БО, поширене, ускладнене ОЧР, прямий порядок слів у реченні)
Тестування на картках
А. Означено–особове
Б. Неозначено–особове
В. Узагальнено–особове
Г. Безособове
2. Укажіть означено–особове речення:
А. Тихо в саду, тихо в місті.
Б. Смеркалося, огнем кругом запалало.
В. За правду, браття, єднаймось щиро.
Г. Не брудни криниці, бо схочеш водиці.
3. Укажіть неозначено–особове речення:
А. Там ціле підземне місто спорудили.
Б. І смеркає, і світає, день божий минає.
В. Буду тебе ждати там, де вишня біла…
Г. Череда остання скотилася із зеленого горба.
4. Укажіть узагальнено–особове речення:
А. Мало прожити життя – треба життя зрозуміти.
Б. Закрутила курява.
В. Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу.
Г. Бентежну молодість згадаєш у тих місцях.
5. Укажіть безособове речення:
А. Із лози молодої ольшани роблять свистки.
Б. Відкривати тут.
В. Розвійтеся з вітром, листочки осінні.
Г. Не страшні для мене вітри.
6. Безособові речення здебільшого вживаються в:
А. Художньому та розмовному стилях.
Б. Науковому та розмовному стилях.
В. Художньому та публіцистичному стилях.
Г. Науковому та публіцистичному стилях.
Взаємоперевірка
1. Г
2. В
3. А
4. Г
5. Б
6. А
VI. Підсумок уроку.
Вправа «Інтерв’ювання»
VІI. Домашнє завдання.
Опрацювати §18, виконати вправу 150 (письмово).