Запитання - відповідь 1. На які групи поділяються речення за способом вираження граматичної основи? 2. Яке речення називається односкладним? односкладні, двоскладні речення, граматична основа яких складається з одного головного члена речення 3. На які два види, залежно від способу вираження головного члена, поділяються односкладні речення? з головним членом у формі присудка, з головним членом у формі підмета
Номер слайду 3
Перевір себе Завдання . Записати речення, підкреслити граматичну основу, визначити вид речень, пояснюючи спосіб вираження головних членів речення. Із пісні слова не викинеш. 2. Учні нашої школи на канікулах хочуть поїхати на екскурсію до Києва. Спиралися на мур і знову з дивним спокоєм дивилися на самотній садок. 2. Усю любов, усе життя Віддаю тобі, земле моя. У-О двоскладне О-О Н-О
Номер слайду 4
Творче спостереження Сутеніло помалу. Мені сьогодні не заснути. З брехнею на дорогу важко вийти. Надворі ясно й тепло. Надворі було ясно і тепло. Полювання відкрито. Від ріки тягне проникливим холодом. Так чи мислиться в даних реченнях дійова особа? Завдання. Проаналізуйте подані речення, з’ясуйте спосіб вираження головного члена в них. Чи можна визначити особу, яка виконує дію? безособовим дієсловом – означає дію без відношення до будь-якої особи інфінітивом інфінітив у поєднанні з прислівником прислівником прислівник із допоміжним дієсловом дієслівна форма на –но, -то особове дієслово у безособовому значенні ні Кожній хвилині нема ж вороття. словами нема, не було, не буде, при яких є додатки в родовому відмінку
Номер слайду 5
Кодований диктант Завдання. Прочитати безособові речення. Знайти в них головний член. Цифрами позначити спосіб його морфологічного вираження. А) безособове дієслово Б) особове дієслово в безособовому значенні В) прислівник Г) безособова форма на –но, -то Д) інфінітив А) Б) В) Г) Д) 4, 6, 11 3 5, 8 2, 7, 12 1, 9, 10
Номер слайду 6
Робота в зошиті Завдання. Перетворити двоскладні речення на односкладні безособові. На галявині настають сутінки. Ми дихаємо. Зробила осінь тут чимало. Цей краєвид ми не забудемо. На галявині сутеніло Нам дихалося Зроблено восени тут чимало Цей краєвид нам не забути
Номер слайду 7
Відповіді до тестових питань 1. 2. 3. 4. 5. 6. Г В А Г Б А
Номер слайду 8
Закінчи речення Сьогодні ми дізналися... Тепер я вмію…